De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
roadrage schreef:wat ik niet snap he..
zo een motor met eh >200.000 km of meer heeft gelopen heeft toch meer slijtage en dus meer speling intern op bep. onderdelen.
dan zou je toch zeggen gooi er wat dikkere olie in ipv dunner ?
Maar als deze motor enkele hele kleine doorgangetjes heeft die al een klein beetje dichtgeslibt zitten, kan dat wel problemen opleveren.
Ik dacht bij deze b.v. aan het oliekanaal naar de turbo, en deze kan echt geen seconde zonder olie.
Mogelijk is het een waanidee... maar ik heb het gevoel dat mijn XC lekkerder loopt op Catrol dan op Shell. En het verbruik van Castrol ligt lager (uiteraard is het minimaal, maar toch). Ik kies voor Castrol.
mad schreef:Mogelijk is het een waanidee... maar ik heb het gevoel dat mijn XC lekkerder loopt op Catrol dan op Shell. En het verbruik van Castrol ligt lager (uiteraard is het minimaal, maar toch). Ik kies voor Castrol.
Ik juist andersom. Verbruik laat ik buiten beschouwing
Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
edraket schreef:Viscositeit is lang niet meer voldoende. De auto's met roetfilter verlangen een speciale olie. Een D5 zonder roetfilter kan inderdaad best 5W30, maar bij mijn weten is er nog geen 5W30 olie die aan de ACEA A5/B5 specs voldoet.
Die is er,maar kost 40 euro de liter..
Enkele dealers gebruiken deze al...
Waaat :shock: 40 euro!! Waar is dat goed voor? Is deze olie gekomen naar aanleiding van problemen?
Turbodesk schreef:Waarom moet er afgeweken worden van de specificaties die zijn voorgeschreven?
Gebruik gewoon de olie die er in hoort en die in je serviceboekje vermeld staat.
Dat een dealer een andere olie erin gooit wil niet zeggen dat dat de juiste is.
Dat is in een ander topic ook al voorbij gekomen.
Mijn garage waar ik de V70 heb aangeschaft heeft de auto na 3/4 jaar stilstand een afleverbeurt gegeven en hem met 10W40 volgegooid.....
Denk dat ik deze maar ga vervangen door de 5w30 AF, kost de kop niet en geeft wel een beter gevoel dat erin zit wat erin hoort!
Ieder zijn ding natuurlijk Ger! Ik vind het alleen raar om van fabrieksvoorschriften af te wijken. Als dat goed was geweest had wel in het instructie boekje gestaan om vanaf 2 ton over te stappen op een andere olie?
En waarom zou na 2 ton de motor andere olie behoeven?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000 Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007 Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
ikke nie weet nie, hij loopt er mooi op en verbruikt in mijn optiek weinig tot geen olie. Bij peilen vorige week bleek mij dat er op 15.000 km ongeveer een kwart litertje is verdwenen en dat noem ik netjes, wetende wat de motor zoal tijdens die 15.000 voor de kiezen heeft gehad naar en van La Douce France.
Ik heb ook die Shell 5W40 net als Ger, en volgende maand gaat het er weer in.
Ook mijn auto verliest nauwelijks olie, na 17.000km ½ kruisje op de peilstok.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi