Benzine of diesel

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Graag zou ik jullie mening willen horen over het volgende: ik overweeg om mijn V70 uit 2006 met 220.000 km in te ruilen voor een modernere versie. Het liefst een V70 uit eind 2014 begin 2015, beetje afhankelijk van de inruilwaarde en budget.

Ik houd daarom al wat verkoopsites in de gaten (van volvocars tot en met Facebook en alles wat daar tussen in ligt). Wat mij opvalt is dat er in verhouding heel veel diesels worden aangeboden dan benzine auto's.

Nu zijn al mijn gereden Volvo's een benzine uitvoering geweest, behalve die mooie 740, en ben ik dus eigenlijk niet meer bekend met de voor- en nadelen van dieselrijden. Nu weet ik nog met die 740 dat met name de APK altijd een ramp was. Een aantal seconden vol gas met enorme roetwolken en het was altijd maar de vraag of de motor dat hield. Ook is er een keer eerst een goedje in de tank gedaan waar ik een week mee moest rondrijden om vervolgens de herkeuring te laten doen.

Hoe zit dat tegenwoordig? Is diesel nog wel aantrekkelijk voor een auto waar ik ongeveer 25.000 km per jaar mee ga rijden? Of juist niet en is dat de reden dat ik zoveel aanbod in diesels zie? Ik snap dat de techniek natuurlijk in diesel ook een enorme vooruitgang heeft geboekt en qua rijden zal een diesel niet veel anders zijn dan benzine.

Maar hoe zit het met de toekomst van diesel? Milieuregels in steden en dergelijke? Is diesel dan nog wel verantwoord?

Hoe dan ook, graag zou ik horen wat jullie zouden doen als je nu zo moeten inruilen. Ga je voor benzine of diesel en graag ook waarom.

Alvast dank voor de reacties!
Laatst gewijzigd door Kick op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Bijna al mijn auto's zijn diesel geweest, ik hou meer van het karakter van de diesel met veel koppel op lage toeren, met een benzine moet je toch wat meer toeren maken om aan eenzelfde koppel te komen.

Roettesten worden in Belgie niet uitgevoerd bij auto's met automaatbak, dus daarvan ben ik vrijgesteld.
kostprijs aan de pomp is nog ietsje voordeliger voor diesel, maar lang zal dit niet meer duren, wel heb je nog steeds een lager verbruik met een diesel ivm gelijkaardige benzinemotor.

Nadeel aan diesel is de huidige verkettering van diesel auto's in het huidige politieke landschap, enkele jaren geleden kreeg je in Belgie nog een premie als je een zuinige diesel kocht, nu word je bijna aanzien als milieuterrorist als je diesel rijd.

Het grotere aanbod aan diesels is volgens mij te wijten aan de vele diesel leaseauto's, omdat die meestal toch kilometervreters zijn.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Dank voor je reactie. Ik had eerlijk gezegd wel meer reacties verwacht... Afijn, wat jij zegt over het beeld van een diesel (lees vervuilend en slecht voor het milieu) bekruipt mij ook een beetje. Zou het kunnen zijn dat dit ook meedraagt aan het grote diesel aanbod?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er zijn uit kosten oogpunt substantieel meer diesels dan benzines verkocht, zakelijk stromen die 4 jaar oud weer de markt in waardoor het aanbod van diesels relatief groter is.
Die diesels worden doorgaans weer door diesels vervangen
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

25dkm is zeker geen probleem voor een diesel...ik rijd er zelf 20dkm per jaar en ook bijna al mijn wagens zijn diesels geweest...meer koppel, minder toeren,lager verbruik,goedkopere brandstof...dat is zo wat de reden ik diesel rijd in Belgie
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

viewtopic.php?t=76870&page=fst_unread&h ... omslagpunt

In dit topic stelde ik kortgeleden dezelfde vraag!
C40 Ultimate Twin
PHS
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 30.07.2019 - 16:07

Rijdt je echt veel, dan is diesel toch het betere alternatief. Zowel qua levensduur als qua euro's.

Met de (ten onrechte) slechte naam van diesels en de daaruit voortvloeiende snellere afschrijving, kan een 2e hands diesel erg aantrekkelijk zijn en een nieuwe erg onaantrekkelijk.
Leasemaatschappijen gaan vlotjes richting de 40-50dkm voordat ze een diesel aanraden.

Veel (turbo)dieselrijders roemen het "lage koppel" waarmee ze bedoelen het hoge koppel bij lage toerentallen :)
Met de turbo benzinemotoren kom je aardig in de buurt van de diesel karakteristiek.
Nooit helemaal vanwege het verschil in "boring x slag", waarbij de grotere slag van de diesels het fijne koppel geeft.

Met de T6 motoren van Volvo neemt een compressor de 0 tot 3500tpm voor z'n rekening.
Dit betekent instant koppel van stationair toerentental, want er zijn geen uitlaatgassen nodig om een schoepenwiel op gang te brengen.
De compressor wordt rechtstreeks aangedreven.
De turbo pakt het over vanaf 3500tpm voor het eindschot.

Daarmee heeft deze benzinemotor al behoorlijk de (geliefde) dieselmotor karakteristiek gekregen.

Verbruik van een benzinemotor onder belasting zal altijd (veel) sneller stijgen dan van een dieselmotor.

Just my 2cts
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Met de (ten onrechte) slechte naam van diesels en de daaruit voortvloeiende snellere afschrijving, kan een 2e hands diesel erg aantrekkelijk zijn en een nieuwe erg onaantrekkelijk.
En dat klopt. De afschrijving voor nieuwe diesels is gruwelijk. Hier een voorbeeld van een S90: 28k afgeschreven in twee jaar tijd (meer dan de helft):
https://www.alphabetoccasions.nl/aanbod ... cc-nv169n/

Bij 25k per jaar is een gebruikte diesel operationeel (brandstof + houderschapsbelasting) voordelig t.o.v. benzine. Zeker omdat de vraagprijs bij diesels momenteel lager is t.o.v. vergelijkbare benzineversies (hoewel m.i. het dieptepunt alweer achter ons ligt).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Probleem van afschrijving doet zich dan ook opnieuw voor bij evt latere inruil van je gebruikte diesel; ook dan zal je de argumenten krijgen van ‘onaantrekkelijk’. En er dan dus (te) weinig voor terug krijgen.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Met een D3 5 cil heb je een geweldige diesel, die ook nog zuinig is. Mijn uitlaat kun je met een witte handschoen in en die komt er dan ook nanenoeg schoon weer uit. Van roetvervuiling absoluut geen sprake. Ik denk dat deze menig benzine auto verslaat op dat gebied.

Er is een verkettering van de diesel ontstaan door de politiek die iedereen in een veeeeel te dure E auto wil stoppen. Dat is echter alleen voor de zakelijke rijders weggelegd, die er meestal geen gebruik van maken en gewoon op benzine rijden. De wereld op zijn kop.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”