Iemand ervaring met xeramic diesel injector cleaner? (Opgelost, bleek de EGR te zijn)

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
chris2
3rd Gear member
Berichten: 457
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Mijn D5 met 175.000km op de teller loopt niet mooi stationair en het verbruik is van 9.1L /100km naar 9.3L/100km gegaan bij eenzelfde rijgedrag. Oorzaak nog niet bekend. Zouden dit vuile injectoren kunnen zijn? Ik heb nog een flesje Xeramic diesel injector cleaner liggen. Zou dit positief effect hebben of is dit niet aan te raden bij een commonrail diesel uit 2009?
Volgens de beschrijving zou dit product moeten werken, iemand ervaringen?

Op Internet zijn bij deze klachten wel veel positieve ervaringen met diesel injector cleaner van het merk Bardahl. Over het merk Xeramic diesel injector cleaner is niets te vinden.
Laatst gewijzigd door chris2 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

1 op 11 met een diesel? Da's wel hoog en ik vraag mij af of een busje reiniger dan wel de juiste methode is.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 778
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ik heb de afgelopen jaren verschillende merken injectorreiniger gebruikt: Forte, Bardahl, Wynn's, Liqui Moly diesel purge en laatst 1 van Eurol. Ik vul hier altijd de brandstoffilter mee wanneer ik deze vervang. Bij mij werkte Liqui Moly en Eurol het beste.
Ik denk niet dat het kwaad kan en zou het gewoon toevoegen aan de tank. Doe dit aan een halve tank of minder, anders wordt het veel te veel verdund.

En 1 op 11 is volgens mij niet eens zo slecht voor een XC90 met (waarschijnlijk) automaat.
S60 D5 2002, 800.000km
S60 2.4 2009, 275.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27062
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kwaad kan het niet, ik zou het gewoon proberen.

Dat verbruik, vergelijk je zomer nu met de winter?
Want in de winter ligt het altijd wel iets hoger.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
chris2
3rd Gear member
Berichten: 457
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Ik ga het toevoegen. Inderdaad een xc90 met automaat dus 1 op 11 is nog redelijk.
Volvo XC90 D5 2009 Ocean Race
chris2
3rd Gear member
Berichten: 457
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Misschien is het de EGR? Veel over gelezen. De verstuivers bij nog geen 180k lijkt me niet waarschijnlijk, althans ik hoop het niet €€€€€
Volvo XC90 D5 2009 Ocean Race
chris2
3rd Gear member
Berichten: 457
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Xeramic diesel injector cleaner toegevoegd en merk na 80km te hebben gereden al verschil. Loopt mooier stationair en minder rauw. Hoop dat dit voor langere duur is, destijds in mijn D5 S60 whynns injector cleaner gegooid maar een paar tanken diesel verder kwam het onregelmatig en slecht lopen weer terug.

Voor de zekerheid gelijk Forte diesel injector cleaner besteld voor de volgende keer. Ben toch meer een Forte man en dit merk heeft de beste recenties op het internet. Ben beniewd!! Forte gebruik ik al jaren in mijn yamaha R1 motorfiets en wil dit ook eens in de volgende tank diesel gooien. Dan moet alles wel schoon zijn hoop ik.

Eigenlijk bizar dat je dure additieven moet toevoegen om geen problemen te krijgen met vervuiling, veroorzaakt door die biologische diesels met teveel ethanol <_< en dit terwijl ik zo nu en dan wel eens Vpower diesel tank.
Laatst gewijzigd door chris2 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Denk dat het een hoge km probleem is, wellicht icm te vaak tanken bij de goedkope pomp.
Heb in alle jaren dat ik Volvo diesel rijd 1x een blikje toegevoegd (niet omdat het moet, maar omdat het kan), en nog nooit problemen gehad met rauwe loop oid.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

JLM schijnt ook wel een goed product te zijn wat ik links en rechts gehoord heb.
Maar zelf nog nooit gebruikt maar zit er wel aan te denken om gewoon eens zo'n flesje voor het DPF in de tank te gooien.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27062
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

edraket schreef: Denk dat het een hoge km probleem is, wellicht icm te vaak tanken bij de goedkope pomp.
Heb in alle jaren dat ik Volvo diesel rijd 1x een blikje toegevoegd (niet omdat het moet, maar omdat het kan), en nog nooit problemen gehad met rauwe loop oid.
Ik vind 175.000 km niet een spannende kilometerstand eerlijk gezegd.
Waar je tankt zal best uit maken, maar dan nog tegenwoordig.

Mijn S60 liep met 285.000 ook niet rauw en tankte altijd waar het uit kwam.
Soms een flesje erin maar veel verschil maakte het niet net als een premium diesel in mijn beleving.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Forte is niet meer de forte van vroeger. Ze zijn overgenomen door Wynns. Ik verkoop het niet meer. Ik ben over op Mecatech. De oude garde van Forte mannen is met dit merk verder gegaan en door ontwikkeld.

Ik zou de XC eens goed laten uitlezen, ook even kijken hoe vol het roetfilter zit bijv.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
chris2
3rd Gear member
Berichten: 457
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Laat ik ook doen. Eerst de distributieriem vervangen
Volvo XC90 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Je zou volgens mij ook een keer een tank GTL kunnen proberen, volgens mij net zo goed als een flesje cleaner.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
chris2
3rd Gear member
Berichten: 457
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Ik heb met vpower wel enig verschil gemerkt. Maar diesel injector cleaner gaf meer resultaat. Blijft toch wel een dingetje die injectoren bij een D5. Als deze het nu voor 2 ton begeven is dat al de derde D5 waarbij ik voor 2 ton de injectoren moet laten vervangen. De 28e wordt hij uitgelezen. Ik rij dik 30k per jaar en geen kleine stukken.

Snap dat er iets kapot kan gaan, maar die injectoren blijken toch wel een enorm zwak punt in een goed blok wat dik 4 ton mee gaat.
Laatst gewijzigd door chris2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 D5 2009 Ocean Race
Spotlight
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27.09.2018 - 12:17

Injector cleaner of systeem reiniger vind ik aardige hulpmiddeltjes voor onderhoud. De meningen zijn er over verdeeld. De een vind het onzin, een ander fantastisch. Af en toe (eens in de 6 tot 10.000km) gooi ik eens een flesje in de tank. Het geeft mij het idee dat ik graag problemen voorkom en de motor loopt er weer een paar tankjes soepeler op. Maar dat is ook niet zo gek. Met de toegevoegde stofjes voeg je in Jip en Janneke taal extra energie aan je brandstof toe. Verbranding wordt daardoor beter (en heter) waardoor de motor mooier loopt en er wat aanslag op de componenten wordt verwijderd.
Is die aanslag aangekoekt, dan dan krijg je dat met een reiniger in de brandstof alleen bijna niet meer weg.
Een flesje systeem reiniger van Eurol kost daarentegen tussen de 10 en 15 Euro, dus voor het geld hoef je het in ieder geval niet te laten.

Een carbon reiniging is een intensievere behandeling voor het hele inlaat traject. Dit lijkt meer effect te hebben bij aangekoekte resten. Dat zal een D5 met 175.000km vast wel lekker vinden. VolvoService in Elst kan dit doen, maar bv carboncleanmaster kan dit ook aan huis doen tegen een hele schappelijke prijs (ik heb geen aandelen).
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 778
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ik dacht dat alleen in de eerste jaargangen van de D5 matige injectoren zaten. Vanaf de Euro 4 motoren heb ik er niet meer zoveel van gehoord?
S60 D5 2002, 800.000km
S60 2.4 2009, 275.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
chris2
3rd Gear member
Berichten: 457
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Misschien eens overwegen dat carbon cleaning. Nooit van gehoord trouwens
Volvo XC90 D5 2009 Ocean Race
chris2
3rd Gear member
Berichten: 457
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Opgelost! Was de EGR, door de dealer laten vervangen en hij rijdt als nieuw. De EGR heeft het toch bijna 175k volgehouden. Terwijl de vorige eigenaar er 150k Tango diesel mee heeft getankt.
Laatst gewijzigd door chris2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik zie de relatie niet tussen egr en tango diesel?
chris2
3rd Gear member
Berichten: 457
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Ik geef alleen aan dat het de egr was en dus niet de injectoren zoals ik dacht. Ook heb ik begrepen dat de tango diesel vervuilender is dat de A- merken. Een kennis heeft eens twee kopjes met tango diesel en shell diesel 4 weken weggezet. Op de bodem van de tango diesel lag een laagje troep, bij de shell diesel niet. Dus ja....

Overigens in mijn geval was het opvallend dat, toen de halve tank diesel met additief erin leeg was, de klachten nagenoeg gelijk terug kwamen. Dit ter info voor mensen met eenzelfde klacht. EGR was trouwens stuk en verstopt. :fgrin:
Laatst gewijzigd door chris2 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 D5 2009 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”