0w30 of 0w40

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Joergarms
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13

Met de zomervakantie voor de deur, wil ik de olie verversen van mij n S60 2.4i uit 2008.
Volgens t boekje moet er 0w30 in, dat heb ik de laatste keer gedaan.
Maar, die olie is bij warme motor zo dun als water. Omdat de caravan erachter gaat en we de alpen intrekken, zou ik eigenlijk een dikkere variant willen gebruiken.
0w40 lijkt me dan prima, maar die is niet ala a5/b5 verkrijgbaar, alleen als C3.
Volgens de tabellen komt c3 overeen met a5b5, maar ligt de nadruk op bescherming en niet op verbruik.
Ik gebruik altijd Castrol.

Wie kan me adviseren?
Volvo Erwin
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.02.2020 - 17:40

Misschien kan deze https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... t-10147358 je wat duidelijkheid geven.
Joergarms
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13

@volvo erwin,

Dankjewel. Nuttig stukje informatie. Mijn conclusie, het kan, mits de olie aan de juiste specificaties voldoet.
Volvo Erwin
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.02.2020 - 17:40

Ik zou het houden bij de olie specificaties die de fabrikant heeft aangegeven.
Denk dat je meer resultaat boekt bij goed onderhoud olie + oliefilter en luchtfilter vervangen vlak voor zo’n reis kan dan geen kwaad.
Kijk daarbij ook naar het totale koelsysteem dat nu extra belast gaat worden. Koelvloeistof heeft een levensduur van 3 a 4 jaar en zijn de radiateur lamellen schoon of vuil met o.a. dode vliegen. Als je de remblokken nog moet vervangen lees dan eerst het stuk van Diesel01 m.b.t. Brembo’s remblokken.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Uiteraard moet je je altijd aan de viscositeit houden die de fabrikant adviseert, hiervan afwijken kan op termijn schade bewerkstelligen.

Ware het niet dat deze motor al generaties lang mee gaat en de dunne olievariant pas later "geadviseerd" wordt, daar waar voorheen 5W-40 het advies was (en dat enkel en alleen vanwege de VVT, daarvoor was het 10W-40).

Die 0W-30 is een vereiste om het label iets groener te krijgen, in deze motoren een 0W-40/5W-30/5W-40 kan dan vaak iets duurzamer zijn, al is het verbruik (nagenoeg onmerkbaar) wel wat hoger. Een 10W-40 is uit den boze, maar een 5W-40 is in Nederland/de zomer en/of bij wat zwaarder belaste auto's een prima keuze. In de winter met een tocht naar de Noordkaap zou ik het dan weer niet adviseren.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V70R^2 schreef: 22.05.2020 - 20:50 Uiteraard moet je je altijd aan de viscositeit houden die de fabrikant adviseert, hiervan afwijken kan op termijn schade bewerkstelligen.

Ware het niet dat deze motor al generaties lang mee gaat en de dunne olievariant pas later "geadviseerd" wordt, daar waar voorheen 5W-40 het advies was (en dat enkel en alleen vanwege de VVT, daarvoor was het 10W-40).

Die 0W-30 is een vereiste om het label iets groener te krijgen, in deze motoren een 0W-40/5W-30/5W-40 kan dan vaak iets duurzamer zijn, al is het verbruik (nagenoeg onmerkbaar) wel wat hoger. Een 10W-40 is uit den boze, maar een 5W-40 is in Nederland/de zomer en/of bij wat zwaarder belaste auto's een prima keuze. In de winter met een tocht naar de Noordkaap zou ik het dan weer niet adviseren.
Ik ben het absoluut oneens met jouw stelling. De motoren zijn echt niet meer hetzelfde als die van een paar generaties geleden. Toleranties en passingen zijn aangepast op de andere oliesoort. Een vroegere 5 cilinder gaat echt stuk op de A5 olie, terwijl dat bij de nieuwe wordt voorgeschreven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Mag je 3x raden wat de dealers tegenwoordig gewoon in die oudjes gooien... Hetzelfde geld voor de versnellingsbakolie e.d. Dat wat er in moet is niet eens meer leverbaar bij Volvo. En ja, dat is niet bevorderlijk voor de levensduur van de wagens, evenmin voor de moderne, die wel degelijk baat hebben om aan de bovenkant te gaan zitten van de AANBEVOLEN viscositeit.

Niet te gek doen, maar gewoon wat binnen de marges zit, en dan voor de dikste kiezen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

ik denk niet dat de dealer een A5 olie in een vroege 5 cilinder kiepert.Daar gaat hij op den duur echt stuk van.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik heb carter olie met 15K ververst met een 5W40 zoals gebruikelijk, echter ik had de verkeerde filter besteld, NU 2000km later heb ik de filter binnen. Wat te doen?
Wachten tot de volgende olie ververs ronde met nieuw filter plaatsen of gewoon nu filter plaatsen bij 2000km gebruikte olie ( doe ik zelf) V70 MY 2006 D5
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27062
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou hem mooi laten zitten.
Kort filter in plaats van de lange? Maakt op zich nog niet eens zoveel uit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 11.01.2022 - 19:35 Ik zou hem mooi laten zitten.
Kort filter in plaats van de lange? Maakt op zich nog niet eens zoveel uit.
dank Ferdi ik had filter vam een Volkswagen. Ik vrees orderpik foutje. Dan laat ik de filter zitten. kan ook met10K wisselen want zes olie in de supermarchee kost hier met acties soms niet meer dan 3,50 de liter
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27062
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zolang ie niet lekt en ongeveer hetzelfde is zou ik me echt niet druk maken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 11.01.2022 - 21:42 Zolang ie niet lekt en ongeveer hetzelfde is zou ik me echt niet druk maken.
was te lang
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”