Te veel Olie ...

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
albrecht
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 19.03.2019 - 12:42

XC60 ll(2018) AWD Bij de controle van oliepeil staat deze altijd mooi op max , Vorige week op pad geweest met de sleurhut en bij het rijden was ik iets aan het zoeken in de midden display en kom ik toevallig op rood te veel olie !! Maar deze melding nog nooit gekregen als bericht of op instrumentenbord .
Is het zo dat het geen kwaad kan zolang er geen melding komt zoals beschreven :enkel olie bijvoegen bij melding ???
alvas bedankt voor advies.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou hem bijvoorbeeld morgen nog eens controleren.
Het is jammer dat je geen fysieke peilstok meer hebt, want dan kan je ook echt zien hoeveel teveel er in zit.
Uiteindelijk is teveel ook schadelijk.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

De melding die je krijgt als er te veel olie in je motor zit is: "Olieservice vereist". De olie kun je pas goed peilen nadat de auto minimaal 10 minuten is afgezet en horizontaal staat.
albrecht
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 19.03.2019 - 12:42

Bedankt voor de info !! ik zal binnenkort een afspraak maken om te verversen nog voor het verlof en bespreken met de garage.
In ieder geval geen melding gekregen via berichten .Wat mij wel opvalt dat hij af en toe eens in de hoge toeren is geweest zonder echt veel gas te geven ( een beetje gevoel van op hol te slaan kortstondig ) bij het wegrijden met de caravan.

Na 40 jaar altijd goed de temperatuur in het oog te houden .... nu geen temp. indikatie meer en zoals eerder opgemerkt niets gaat boven een goeie peilstok .... Alles te verwaarlozen gezien een super goede wagen zeker met de caravan (awd en luchtvering ) meer moet dat niet zijn .

Groetjes Albrecht
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Via obd plug met Bluetooth kan je toch de temperatuur in de gaten houden. Ik heb een goedkope obd dongle in combinatie met Android app genaamd Torque.

Als toerental oploopt zonder gas geven, zit er mogelijk echt te veel olie in. Mogelijk gevolg van roetfilter problemen. Olie pijl kan stijgen als je teveel kleine stukje rijdt.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Higher
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08.12.2019 - 12:50


Hallo,
Ook ik heb reeds meerdere keren de melding olieservice vereist gekregen. Ik rij ook veel kleine stukjes, 25 km op en af.
Zondagavond kwam er weer deze melding op en wanneer ik dan naar het oliepeil keek zag ik dat er opnieuw teveel olie in was.
Na de auto een 2 tal uur stil te hebben gestaan was er nog steeds teveel olie in.
Maandagmorgen wil ik naar het werk vertrekken en controleer ik uit nieuwsgierigheid opnieuw m'n oliepeil en nu staat deze wel op ok, terwijl de auto nog steeds op dezelfde plaats staat als de dag ervoren.
Wie kan hier nog aan uit. Is dit een probleem van een slechte sensor? Is dit echt dat er teveel olie inzit of niet?
Vandaag op controle geweest bij de volvodealer en daar krijg ik als antwoord dat er bij de softwareupdate een probleem was vastgesteld over het oleipeil.
Maar toch heeft men uit voorzorg er nu iets minder olie ingedaan. 5.1L ipv 5.2L.
Vorig jaar kreeg ik deze melding reeds na 8000km rijden, dat is toch niet meer normaal voor een auto die 30000 km mag rijden?
Alsof elke dokter of advocaat of tandarts die zo een auto heeft constant op autostrade rondrijdt?
Als men electronica wil inbouwen moet men zorgen dat dit goed werkt en niet doen alsof men hoopt dat elke eerlijke volvorijder voor elk waarschuwingslampje de gagage gaat opzoeken.
Benieuwd hoe het volgend jaar gaat gaan.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wanneer de auto aan het werk moet heb ik wel een melding olie te weinig, vul een liter bij.
Tripje zuid Dld met de fietsen achterop en daar een beetje sporten in de bulten geeft de melding.
De 4 cilinder is gevoelig voor dit soort dingen, de 0w20 is ook wel eruggg dun, teveel heb ik nog nooit meegemaakt.
Heb je een diesel?
Je hebt toch geen diesel bij de olie in omdat het regeneren niet goed gaat?
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Ik heb dit gehad met een S60 D3 , de problemen begonnen na 6 maanden. Na controle bij de garage bleek diesel in het olie reservoir te lopen. Dit kwam door de te korte afstanden die ik afleg en de roetfilter raakte steeds verstopt. Dit probleem bleef zich steeds herhalen . Ik heb na 1 jaar de wagen toen verkocht aan de garage.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Nu heb ik nog nooit privé diesel gereden. Wel jaren voor m,n werk.(Trucks) Maar er zijn er met beroepen (oa leveranciers) die altijd korte stukjes rijden. Ook met een diesel. Dat zou toch voor een roetfilter of olieverbruik, niks moeten uitmaken? Je bouwt toch een auto met motoren, die betrouwbaar zijn? Bovendien komt altijd weer boven water, dat een fysieke oliepeilstok, en een temperatuurmeter onmisbaar is. Dat is m.i. geen accessoire, die je voor het gemak maar even weg laat. :-O
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Hans Eilander schreef: 11.09.2021 - 09:45 Nu heb ik nog nooit privé diesel gereden. Wel jaren voor m,n werk.(Trucks) Maar er zijn er met beroepen (oa leveranciers) die altijd korte stukjes rijden. Ook met een diesel. Dat zou toch voor een roetfilter of olieverbruik, niks moeten uitmaken? Je bouwt toch een auto met motoren, die betrouwbaar zijn? Bovendien komt altijd weer boven water, dat een fysieke oliepeilstok, en een temperatuurmeter onmisbaar is. Dat is m.i. geen accessoire, die je voor het gemak maar even weg laat. :-O
Als je enkel korte stukjes rijd dan kan je motor nooit regenereren , en dan krijg je inderdaad problemen, zoals verstopte roetfilter , te hoge olie peil. Eigenlijk zijn dieselwagens gemaakt voor mensen die lange afstanden rijden. ALs je nu een wagen koopt , bij een goede garage zal de verkoper een diesel afraden voor sporadisch gebruik.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Of bij Obbe langsgaan. Kun je een tuning doen en de "EGR effecten" weg laten halen.

Bij mij zowel de XC 60 en de XC70 met 5 cilinder 2 liter diesel probleemloos.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik blijf het zeggen. De huidige MODERNE diesel is niet meer geschikt voor particulier gebruik over korte afstanden. Daarnaast is het verwijderen van de EGR binnenkort ook een afkeurpunt.
Ga alsjeblieft over op benzine. Zal je veel kopzorgen schelen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik rijdt 36km enkele reis en doe dat al jaren op dezelfde manier met diesels.
Heb nu zo'n 'moderne' diesel die ik rustig warm rijdt en daarna mag hij de snelweg op waar hij altijd op 120 in het uur staat.
Afgelopen weekend tussen Oldenburg en Nederlandse grens weer aan het sporten geweest waar ik als kruissnelheid 200 heb met uitschieters zonder verkeer naar de 220á230 en heb nooit regeneratie problemen.
Ik tank uitsluitend de premium merken en regelmatig Aral/BP ultimate, Shell Vpower en houdt de oliestand in de gaten en heb met geen enkele diesel, en dit zijn er nu 7, problemen gehad.
Alle dagen Schultenbrau is ook niet lekker, je wilt ook soms verwend worden met een mooi glaasje rood, dat geldt voor het motorblok ook.
En die grijze pompjes....ik blijf erbij weg.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”