Klik bij op rem trappen in P stand

ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

HELP..........beste forum leden ik heb een vraag. Ik rijd de Volvo C70 T5 2011 automaat nu wil het geval dat sinds gisteren een tik in de automaat pook te horen is en ook te voelen (metalen tik net of iets op slot of van het slot gaat). Je kunt hem gewoon in van de P naar alle versnellingen brengen en weer terug maar als hij in de P stand staat en je trapt de rem in hoor je dat metalen getik????

Schakelen doet ie perfect klinkt niet raar of naar geen knarsen geen bonken tikken of wat ook........

Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Na wat speurwerk (op internet want technisch ben ik nou niet echt ;-) vermoed ik zelf dat het de (quote): "..............solenoide die niet goed meer werkte. . . . . Dit is een elektromagnetiesch spoel , die als de automaat in de parkeerstand staat en je op de rem trapt in werking gaat. De lock is er dan af en je kan de pook in de versnellingen zetten".

Maar weet het niet zeker vandaar mijn vraag aan jullie.


Sorry sorry sorry verkeerde letter keuze i.p.v. D moest het de P zijn :-(
Laatst gewijzigd door ArLi op 16.05.2020 - 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Klinkt vreemd inderdaad.
Ik begrijp dat tijdens het rijden alles okay is?

Als het een solenoïde is die de parkeerstand vrijgeeft dan zou ik verwachten dat ie alleen die tik geeft als je uit de parkeerstand komt. Is dat ook zo?
Of ook als je van neutral naar drive gaat?

Nu kan ik me ook voorstellen dat “iets” juist in moet schakelen bij het kiezen van de drive (dat de versnelling inschakelt)? Misschien ook wel een solenoïde, ik weet niet hoe dat gaat?
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

gold schreef: 16.05.2020 - 09:21 Klinkt vreemd inderdaad.
Ik begrijp dat tijdens het rijden alles okay is?

Als het een solenoïde is die de parkeerstand vrijgeeft dan zou ik verwachten dat ie alleen die tik geeft als je uit de parkeerstand komt. Is dat ook zo?
Of ook als je van neutral naar drive gaat?

Nu kan ik me ook voorstellen dat “iets” juist in moet schakelen bij het kiezen van de drive (dat de versnelling inschakelt)? Misschien ook wel een solenoïde, ik weet niet hoe dat gaat?


Inderdaad het rijden heeft het geen invloed op dat gaat prima.

Helemaal gelijk in de P stand (ook stom van mij gelijk maar even aanpassen.......) de overige hebben dat totaal geen last van.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Zo'n klik hoor ik ook bij het intrappen van de rem, voordat je vanuit de P naar een 'andere letter gaat'.
Dan wordt de pook 'vrijgemaakt' om een andere stand te kunnen kiezen.
Eens viel mij dat ook op en ben er al jarenlang aan gewend.
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

mees schreef: 16.05.2020 - 14:57 Zo'n klik hoor ik ook bij het intrappen van de rem, voordat je vanuit de P naar een 'andere letter gaat'.
Dan wordt de pook 'vrijgemaakt' om een andere stand te kunnen kiezen.
Eens viel mij dat ook op en ben er al jarenlang aan gewend.
Mag ik daaruit opmaken dat ik me nog niet heel veel zorgen hoef te maken ondanks het wel een heavy geluid is waarvan ik dan denk dat Volvo naar mijn eer en geweten het nooit echt zo bedacht heeft.........
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Tja, jouw oren en Volvo (type) zijn niet de mijne en misschien begrijp ik de casus onjuist.
Wellicht is het slijtage, waardoor jij nu en ik al jaren geleden het opeens opviel/hoorde.
En ja, ik rij er al jaren nu mee en is beslist niet storend/heavy.
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

mees schreef: 16.05.2020 - 15:26 Tja, jouw oren en Volvo (type) zijn niet de mijne en misschien begrijp ik de casus onjuist.
Wellicht is het slijtage, waardoor jij nu en ik al jaren geleden het opeens opviel/hoorde.
En ja, ik rij er al jaren nu mee en is beslist niet storend/heavy.
Terecht antwoord (!!) ik weet niet of je ook een korte video kunt uploaden daarop zou ik het geluid kunnen laten horen.
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Volgens mij kun je het ook voelen in de pook en het is inderdaad de vergrendeling van de pook.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Uh, ik kan wel foto's in dit forum uploaden maar geen filmpjes of geluidsfragmenten.
Ik stuur je een PB met een mailadres. Doe een reply vanaf de jouwe en je krijgt een kort filmpje dat ik net heb opgenomen:
je ziet dan een stilstaande pook in P en je hoort dan steeds die klik als ik de rem in trap en weer loslaat. (om die P te kunnen ontgrendelen)
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Ik snap het probleem niet. Die klik die je hoort en voelt is zoals het is bedoeld; de vergrendeling van je pook die je alleen uit de P kan halen als je je rem intrapt. Maw, het werkt zoals het moet werken alleen 'hoor en voel' je ineens. Dat kan zijn omdat het je ineens opvalt en er op gaat letten of omdat het allemaal wat ouder wordt (jij en en je auto ;-) ) waardoor het meer hoorbaar en voelbaar is.

Ik zou me dus niet druk maken en lekker doorkarren :-)
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Kick schreef: 16.05.2020 - 19:02 Ik snap het probleem niet. Die klik die je hoort en voelt is zoals het is bedoeld; de vergrendeling van je pook die je alleen uit de P kan halen als je je rem intrapt. Maw, het werkt zoals het moet werken alleen 'hoor en voel' je ineens. Dat kan zijn omdat het je ineens opvalt en er op gaat letten of omdat het allemaal wat ouder wordt (jij en en je auto ;-) ) waardoor het meer hoorbaar en voelbaar is.

Ik zou me dus niet druk maken en lekker doorkarren :-)
Hey Kick, dank je wel voor je reactie..........ff een vraagje vooraf jouw C70 is deze ook vanaf 2010? Misschien heb je gelijk hoor ik rijd er zelf zo af en toe in omdat de auto voor mijn vrouw is je kunt zeker gelijk hebben maar mij viel het op omdat ik de dag ervoor helemaal niks hoorde.
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Kick schreef: 16.05.2020 - 16:29 Volgens mij kun je het ook voelen in de pook en het is inderdaad de vergrendeling van de pook.
Helemaal gelijk ik voel het volledig in het middenconsole..........resonatie is altijd lastig en dat weet ik van mountainbiken je hoort voor iets blijkt het bv helemaal achteraan te zitten lekker is dat altijd!
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Dank jullie wel... 🙄
Nu hoor ik het ook!

Zacht tikje, maar toch... grrrr 😉😅😅😅
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn S60 had het ook, is een klikje dat erbij hoort.

Inderdaad de "vergrendeling" van de pook die dan vrij komt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Onze 66DL 1.1 had het ook. Daar zat een micro schakelaartje in de kop van het pookje wat kon kantelen en zo het signaal gaf, met een hoorbare klik!

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

ArLi schreef: 16.05.2020 - 08:48 HELP..........beste forum leden ik heb een vraag. Ik rijd de Volvo C70 T5 2011 automaat nu wil het geval dat sinds gisteren een tik in de automaat pook te horen is en ook te voelen (metalen tik net of iets op slot of van het slot gaat). Je kunt hem gewoon in van de P naar alle versnellingen brengen en weer terug maar als hij in de P stand staat en je trapt de rem in hoor je dat metalen getik????


Nou daar ga ik dan met goede gedrag................vandaag bij de garage geweest (heel aardige monteur mee naar de auto wel op 150cm afstand ;-) en wat blijkt het is juist heel normaal (zei jij ook al hè Kick) om deze klik te horen dit betekend dat de automaat word ontgrendeld en je kunt kiezen of je vooruit wil of dun andere kant op zou willen, bewijs trap niet de rem in en probeer te schakelen van P naar.........

Goed daar stond ik dus, uhm ja uhm, de monteur geeft wel aan dat het bij de 1 duidelijker te horen is dan bij de ander en dat het dwingende advies is om hier niets aan te doen (bij een verhard geluid) tenzij de ontlocker 100% kapot is d.w.z. de pook niet meer van P naar D wil gaan.

Gelijk even de vraag gesteld hoe het zat met het spoelen van de bak, daarop was het antwoord heel duidelijk de C70 dit type 2011 T5, heeft een longlife bak met longlife olie maar als je een heeeeeeeeel zware rechtervoet hebt of een trekhaak waar heel veel zwaars aan komt te hangen dan is longlife niet echt meer longliglife en is de kans aanwezig dat er wat meer onderhoud op zal moeten worden verricht. Het had geen enkele zin dus (volgens de monteur om te spoelen) "zonde van je geld" was zijn letterlijke antwoord.

Nou ja hoe kom ik er dan bij vraag ik mij steeds of liever waarom viel het mij nu dan op (dat was niet omdat ik ouder was geworden :-) :-), ik ging maar even terug in mijn gedachte (rijd zakelijk een totaal andere auto handgeschakeld) als ik de auto van mijn vrouw de C70 mag rijden ;-) dan trap ik eerst de rem in, start hem daarna en pas dan schakel ik naar de juiste stand en rijd weg dus zal never nooit niet de klik horen tot voor 3 dagen terug omdat ik dat ritueel niet uit heb gevoerd.........

Forum leden sorry voor de paniek maar ben wel heeeeeeeeeel erg blij dat ik nu weet wat het is, dus voor degene die zich ook zorgen maakt niet doen :-) :-) ;-)

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door ArLi op 18.05.2020 - 23:00, 8 keer totaal gewijzigd.
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

gold schreef: 17.05.2020 - 11:59 Dank jullie wel... 🙄
Nu hoor ik het ook!

Zacht tikje, maar toch... grrrr 😉😅😅😅
Precies daar was het om te doen............ :-) :-) ;-)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Om het verhaal nog mooier te maken, mijn huidige auto is ook een automaat maar die maakt het geluid dan weer niet.
We noemen het maar gewoon een producteigenschap :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

fredhead schreef: 19.05.2020 - 11:53 Om het verhaal nog mooier te maken, mijn huidige auto is ook een automaat maar die maakt het geluid dan weer niet.
We noemen het maar gewoon een producteigenschap :)
Whaaaaaaa help nog meer verwarring!!!
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

ArLi schreef: 18.05.2020 - 22:48
ArLi schreef: 16.05.2020 - 08:48 Gelijk even de vraag gesteld hoe het zat met het spoelen van de bak, daarop was het antwoord heel duidelijk de C70 dit type 2011 T5, heeft een longlife bak met longlife olie maar als je een heeeeeeeeel zware rechtervoet hebt of een trekhaak waar heel veel zwaars aan komt te hangen dan is longlife niet echt meer longliglife en is de kans aanwezig dat er wat meer onderhoud op zal moeten worden verricht. Het had geen enkele zin dus (volgens de monteur om te spoelen) "zonde van je geld" was zijn letterlijke antwoord.
In tegenstelling wat deze vriendelijke monteur vertelt is het wel degelijk raadzaam om de automaat van een Volvo C70 T5 van 2011 regelmatig preventief te spoelen. Volgens mij is dat ook een automaat van Aisin (weet niet zeker, ik heb de D3) en ondanks dat deze afgevuld zijn met longlife olie en "vroeger" deze niet vervangen te worden, is men daar op terug gekomen (zoals de meeste merken, niet alleen Aisin). Het advies is om deze bakken preventief elke 100 dkm te laten spoelen en bij zwaar gebruik (taxi's, trekhaak, zeer zware rechter voet) elke 60 dkm. Veel Volvo-dealers en -specialisten hebben ondertussen een powerflush-apparaat en voor de prijs hoef je het niet te laten; vanaf EUR 275 wordt de bak gespoeld (bij de dealer wel iets duurder).

Uit eigen ervaring kan ik ook melden dat het raadzaam is. De automaat van onze C70 D3 GT is gespoeld bij 200 dkm en blijkbaar was dat de eerste keer. Er kwam pikzwarte olie uit met zelfs bezinksel. De automaat schakelde na aankoop niet zoals ik gewend was (van de Alfa Spider, ook Aisin automaat) en na de powerflush schakelt de bak weer boterzacht. Aanrader!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”