“Vocht” wie kan mij helpen?

Plaats reactie
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Hoi forumleden,

Ik heb last van vocht bij de achterlichten niet zo heel ernstig maar wel super vervelend, het vocht komt op na het autowassen en als het heavy heeft geregend. Ik heb al de pakkingen achter de achterlichten laten vervangen maar het blijft helaas, de dealer zou als enige nog de optie willen voorstellen nieuwe achterlichten ☹️ kosten € 495,- per stuk......

Dus voor dat ik deze nu ga vervangen wil ik eerst even weten of jullie er; 1 ook last van hebben en 2 wat een goed oplossing zou kunnen zijn.

Overigens binnen zetten als het regent en noooooooit meer wassen is voor mij geen optie 🤣🤣🤣🤣

Dank jullie al vast voor jullie reactie.

Gr. Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je al nieuwe afdichtingen hebt laten plaatsen vrees ik dat de optie van de dealer de enige oplossing is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

lint schreef: 10.01.2021 - 17:21 Als je al nieuwe afdichtingen hebt laten plaatsen vrees ik dat de optie van de dealer de enige oplossing is.
Dat is net niet hetgeen wat ik wilde lezen is het echt zo ja? 😢😢😢😉😂😂
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Zou het kunnen dat het vocht is wat in het lamphuis zit en er niet uit kan? Bij verlichting aan verdampt het vocht en bij verlichting uit condenseert het weer. Kun je ze demonteren en een poosje in huis laten liggen met de lampen eruit? Dan in huis de lampen er weer in en dan weer monteren. Misschien is het vocht dan blijvend weg.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Voor 1000 euro zou ik er nog geen 2 minuten wakker liggen van dat beetje vocht.
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Frits V70 schreef: 10.01.2021 - 17:28 Zou het kunnen dat het vocht is wat in het lamphuis zit en er niet uit kan? Bij verlichting aan verdampt het vocht en bij verlichting uit condenseert het weer. Kun je ze demonteren en een poosje in huis laten liggen met de lampen eruit? Dan in huis de lampen er weer in en dan weer monteren. Misschien is het vocht dan blijvend weg.
Het gekke is als het wat langer droog is blijft het ook een hele tijd weer droog en is er nergens meer wat te zien, ik heb zelf het gevoel dat het niet in het lamphuis terecht komt maar ik kan daar geen goed antwoord op geven omdat ik de units nooit in mijn eigen handen heb gehad.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Ongetwijfeld condens, zeker ook omdat het weer verdwijnt.
Ik zou er sowieso geen geld aan besteden, mijn toenmalige nieuwe V70 had het al vrijwel direct na aflevering (en de V90 trouwens ook).
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

jalex_h schreef: 10.01.2021 - 18:02 Ongetwijfeld condens, zeker ook omdat het weer verdwijnt.
Ik zou er sowieso geen geld aan besteden, mijn toenmalige nieuwe V70 had het al vrijwel direct na aflevering (en de V90 trouwens ook).
Das beter nieuws.........nu kan ik weer een beetje goed slapen maaaaaaaar het blijft toch je kindje 😉😂😂😂😂
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik heb ooit bij onze 340 GL 1.7 ook eens vocht in de achterlichten gehad. In iedere lamp 2 kleine gaatjs van 3mm boren, precies op het laagste punt heeft dat probleem toen blijvend verholpen...

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27068
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik ga mee in de oplossing van Edwin.
Gewoon aan de achterkant doen en dan is het opgelost.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Vandaag geweest bij de Volvo dealer en volgens hun zou de unit poreus zijn ofwel vervangen is de enige oplossing (??) hier heb ik nog nooit van gehoord hoe kan kunststof nu poreus zijn.......

Ik twijfel over het maken van gaatjes in de units omdat deze wellicht capillaire werking kunnen hebben vanwege het feit dat het koud zou kunnen zijn in de koffer ruimte.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Vocht in een lichtunit krijg je of omdat er een lek is en er dus van buiten water in komt of omdat er vochtige, warme lucht in de unit zit die afkoelt. Bij dat laatste hoeft de unit niet lek te zijn. Omdat koude lucht minder waterdamp kan vasthouden condenseert het water in de unit. Ik heb ze er nog nooit afgehad en ik weet dus niet hoe e.e.a. vastzit en afgedicht is, maar ik zou zelf de lichtunits eraf halen en kijken hoe het zit. Misschien zie je een barst of beschadiging in de units of iets in de afdichtingen (ook van de lampjes) wat een lek kan veroorzaken. De dealer zit ook niet alles.
Als het na een regenbui of autowassen is dan vermoed ik dat er een lek zit. Poreus wordt plastic inderdaad niet en ik denk ook niet dat de dealer dit zo bedoelt. Ze zullen wel bedoelen dat er ergens een lekje in zit. Ik zou ook het voorstel van Frits V70 proberen: units eraf halen en in huis met de lampjes eruit eens goed laten drogen en voor het monteren eerst weer af laten koelen zodat er droge koude lucht in zit. Dan kan er later niets meer condenseren.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Ik ga het weekend of later als het wat droger en warmer weer is maar eens goed kijken wellicht dat ik het zelf kan oplossen met inderdaad 2 mini gaatjes, word vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Heb alles even uitgesteld met los halen het regent mij veel te veel niet zo`n zin in........vreemde is wel dat het vocht nu weer is verdwenen dus de opmerking van de dealer dat de achterlichten poreus zouden zijn klopt naar mijn idee geen ene reet van!! Wat het wel is moet ik even afwachten ik heb een vermoeden dat de temperatuur verschillen in de auto en daarbuiten te hoog zijn waardoor er zich condens vocht verzamelt in de unit, aan de andere kant kan ik het dan weer niet helemaal rijmen dat na een was beurt (met de hand) er vocht weer ophoopt. Word vervolgd.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

ArLi schreef: 23.01.2021 - 08:51 Heb alles even uitgesteld met los halen het regent mij veel te veel niet zo`n zin in........vreemde is wel dat het vocht nu weer is verdwenen dus de opmerking van de dealer dat de achterlichten poreus zouden zijn klopt naar mijn idee geen ene reet van!! Wat het wel is moet ik even afwachten ik heb een vermoeden dat de temperatuur verschillen in de auto en daarbuiten te hoog zijn waardoor er zich condens vocht verzamelt in de unit, aan de andere kant kan ik het dan weer niet helemaal rijmen dat na een was beurt (met de hand) er vocht weer ophoopt. Word vervolgd.
Dat poreus verhaal lijkt mij ook klinklare onzin!
Jouw opmerking dat het nu weer doger lijkt doet mij ineens nog wat te binnen schieten.
In onze vorige V70 zaten er als afdichting op de koplampen ronde zwarte doppen/deksels die je er met een kwartslag op en af moest draaien. Het viel mij al gelijk een keer op dat er in beide doppen een gat van 1 cm. was geboord door de vorige eigenaar of dealer.
Ik denk dat ik nu wel weer waarom; om precies wat jij beschrijft te voorkomen. Namelijk dat er door temperatuur wisselingen vocht in de lampen kan ontstaan wat iedere keer weer verdampt en condenseert in een soort van micro klimaatje in het koplamphuis. Ik heb overigens nooit last gehad van vocht in de koplampen toen, maar misschien komt dat dus ook wel mede daardoor. (Misschien dat een ex V70N gebruiker hier het wel herkent ooit vocht in de koplamen te hebben gehad?)

Mijn tip zou dan ook eerst zijn eens te kijken of dit bij de achterlicten ook mogelijk is, dat de behuizing nu een gesloten systeem is zonder enige vorm van ventilatie. Wellicht dat een "aftermarket" ventilatiegat dan het probleem wel oplost?
Eventueel later alsnog aangevuld met het boren van 2 gaatjes. Maar het zou mooi van dat laatste verschoond te blijven. Blijft toch een beetje een raar gevoel om 2 gaatjes te boren in een onbeschadigd achterlicht.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

Nou gelukkig ben er achter, het zit als volgt als je de auto met de hand wast met warm water boven handwarm en het is wat kouder buiten of in de achterklep condenseert het vocht in de unit, in eerste instantie hebt je dat niet in de gaten, als je klaar bent met wassen en spuit de boel goed nat heeft het nog eens een extra capillaire werking, dus oplossing lauwwarm water gebruiken en voorzichtig afspoelen liefst via de de koffer deksel en klaar is ie..............
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Cool, opgelost

(Had je de bodem van de kofferbak toch ook gechecked op vocht?)

Overigens weird, de prijs van die achterlichten, ik weet wel, led, maar mijn pre facelift achterlicht koste 150€ om te vervangen....
Gee....
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
ArLi
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.10.2019 - 13:36

gold schreef: 07.03.2021 - 14:57 Cool, opgelost

(Had je de bodem van de kofferbak toch ook gechecked op vocht?)

Overigens weird, de prijs van die achterlichten, ik weet wel, led, maar mijn pre facelift achterlicht koste 150€ om te vervangen....
Gee....
Morgen Gold, ja gelukkig is de koffer ruimte droog en schoon, zodra het mooi weer is wil ik de lichten toch eens eruit halen om alles zuiver te maken misschien zie ik dan iets wat ik nog niet eerder heb gezien, de pakkingen zijn namelijk door de garage vervangen.

De € 495,- zou per unit (nieuw Volvo dealer) zijn inclusief montage maaruh nu ben ik toch wel heel benieuwd hoe jij aan die prijs van € 150,- komt!!?
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

Gewoon, mijn achterlicht is vervangen toen ik water bij het reservewiel had.

Ik zie met montage, btw en nog wat is het bijna 300€
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 940 LPT; citroen cactus
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”