Brandstoffilter vervangen C70 D3, ontluchten?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Voor de C70 (D3) komt de 240.000 km-beurt er aan en dat betekent een vers brandstoffilter. Is er een bepaalde procedure voor het ontluchten of gaat het ontluchten automatisch (nieuw filter monteren en doorstarten tot er diesel komt en de motor start)?

Ik zag op YouTube filmpjes bij de V60/XC60 D3 waar men na het wisselen van het filter met de startknop de brandstofpomp laat draaien zonder dat de motor start (5 of 6x de startknop indrukken zonder het rempedaal in te trappen). Zo wordt het filter weer gevuld en kun je daarna gewoon starten. Werkt dit bij de C70 ook zo?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Op contact zetten, 30 seconden wachten en dat 3x herhalen. Daarna starten en kijken of deze niet lekt en even een rondje rijden.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

The Mechanic schreef: 01.06.2021 - 10:05 Op contact zetten, 30 seconden wachten en dat 3x herhalen. Daarna starten en kijken of deze niet lekt en even een rondje rijden.
Top, bedankt!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Vanavond geprobeerd het filter te vervangen, maar helaas nog niet gelukt. Blijkbaar heb ik niet het juiste gereedschap om de dop los te krijgen. Ik heb het geprobeerd met een standaard oliefiltersleutel, maar die heeft niet genoeg klemkracht. Ik had eigenlijk ook een dop met nokjes verwacht, zoals bij de C30/S40/V50, maar bij mijn C70 is het een 16-kant 90 mm (als ik het goed zie) en die is redelijk glad. Ik kan nog andere universele oliefiltersleutels proberen, maar de dop is van kunststof en ik heb liever een passende sleutel/dop i.p.v. de zaak forceren.

Welke sleutel of dop moet ik hiervoor hebben? Het enigste dat ik kan vinden is 16-kant 86 mm, maar de sleutelwijdte die ik gemeten heb is 90 mm. Is dit weer iets speciaals?



Brandstoffilter Volvo C70.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik had eigenlijk deze sleutel verwacht; deze is voor de C30/S40/V50/C70 en nog andere Volvo's, waarschijnlijk met de D3/D4/D5 motor. Voor een filterdop met nokjes.
Brandstoffiltersleutel C70.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27062
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb een oliefilterklem/tang, mogelijk dat het je daar wel mee zou lukken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik heb deze, maar ondanks dat ik 'm goed aangeklemd had (oogjes van de band scheurden uit op het laatst) bleef hij over de dop glijden en ging de dop dus niet los:
Oliefiltertang.jpg
Straks nog even langs bij mijn vader, die heeft er ook nog 2 liggen:
Oliefiltertangen.jpg
De dop is van kunststof en ik ben een beetje bang dat ik met tangen de dop beschadig en dan heb ik een probleem. Ik ga het straks voorzichtig proberen met deze tangen, maar mijn voorkeur gaat uit naar een passende dop.

Blijft vreemd dat er bij mij een afwijkende dop op zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

Het moet uiteindelijk toch wel echt met een van je gereedschappen werken, wel even met beleid en gevoel. Jammer dat sommige mensen het zo vast draaien, dit soort pastic filterkappen bij kun je vaak met de hand al goed vast draaien en sluiten goed af.
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Heb ooit bij een Nissan Qashqai liggen kloten op een oliefilter, wat net zo'n dop had die keihard vast zat. Normaal kan je met een sleutel 27 die 6kant zo losdraaien, bij deze slipte hij gewoon door.
Uiteindelijk met niks anders dan zo'n wringer met 3 poten hem losgekregen, had al een nieuw exemplaar gekocht want ik zag al waar we naartoe gingen..
20210602_093835.jpg
20210602_093807.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Vandaag de C70 onder handen genomen. Nieuwe olie en oliefilter, interieurfilter, luchtfilter en met behulp van de filtersleutel met de staaldraad ook de dop van het brandstoffilter losgekregen en het filter vervangen. De dop zat erg vast en voor de volgende keer ga ik op zoek naar het juiste gereedschap. Het is inderdaad een 16-kant met sleutelwijdte 90 mm, maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Nu handvast gezet en met de filtersleutel nog ietsjes aangetrokken.

Na de eerste keer ontluchten (3x 30 seconden op contact) startte de wagen direct, maar viel na een minuutje stil. Nog een keer de procedure gevolgd en toen was het wel goed. Stukje gereden, alles gecontroleerd en alles lijkt goed. We kunnen er dus weer 30.000km tegen (olie 20.000km)! Wel zag ik dat de remblokken aan de voorkant weinig voering meer hebben; misschien binnenkort ook maar eens vervangen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”