Welke C70 met een 5 cilinder benzine?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Op enig moment komt de dag dat ik mijn zeer geliefde XC 70 D4 om ga ruilen voor een C70 met in elk geval een 5 cilinder benzine met automaat. Mag ook een 6 cilinder zijn, als die er is.

Wat zou dan een goede ( ik zeg met opzet niet: verstandige) keuze zijn? Zo'n auto gaat geld kosten, maar dat hoort bij het mijn genieten van meer vrije tijd met een fijne auto.

Hoeft niet perse een hard top te zijn, een zwarte soft top vind ik eigenlijk mooier. En de kont van een C70 als bijgaand vind ik erg mooi.

Wat zou het kunnen worden, volgens jullie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

De C70 vanaf 2006 is er alleen als hardtop.
Er zijn 3 (5cil.) benzine motoren geleverd: 2.4 (140pk), 2.4i(170pk) en T5 (220pk)

Gezien het hoge gewicht van de C70 zou ik voor de T5 gaan.
Of, als je genoeg kilometers maakt, een diesel.
Tot en met 2010: 2.0D (4cil. 136pk) en D5 (5cil. 180pk)
Vanaf 2010: D3 (5cil. 150pk) en D4 (5cil. 177pk)
Vanwege het hoge koppel in vergelijk tot benzine, voldoen deze allemaal voor de C70.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

In principe voldoen alle drie de 5 pitters.

De 2.4 (140pk) en de 2.4i (170pk) zijn in de basis hetzelfde. Alleen met andere software, de 2.4 is dus geknepen tot 140pk. Ook is er 'n wat andere koppelcurve.

Op zich zijn deze blokken meer dan genoeg om goed met het verkeer mee te komen en zelfs nog wat meer.

De mooiste is natuurlijk de T5 en als je echt wilt gaan voor plezier, moet je dat natuurlijk doen. Kost natuurlijk wel wat meer geld met tanken en er zitten net wat meer onderdelen op die stuk kunnen en onderhoud vergen. Maar zoals je zelf al zegt: de hobby kost nou eenmaal geld.
BlackbirdT5
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47

Heb onlangs dezelfde stap gemaakt. Van D5 naar T5.
Beiden heb ik laten tunen. De T5 nu 260 PK. Kan niet anders zeggen dan uiterst plezierig.
Het koppel van de getunede D5 blijft ongeëvenaard maar ook de T5 gaat ‘als de brandweer’ wanneer je dit verlangd.
Tank wel sinds een tijdje gewoon E10 en merk qua trekkracht geen verschil. Verbruik is wel iets ongunstiger dus twijfel nog of ik weer terugga naar E5.

Kreeg ook laatst een bod op mijn T5 met slechts 80k km op de teller die bijna gelijk was aan mijn aanschafprijs van september jl. Fijn idee.
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

ik heb zelf de 2.4i 170pk over 10 jaar gereden (circa 250d-km) nadat ik de T5 en de 2.4i vergeleken had. Ik vond zelf de T5 iets nerveuzer dan de 2.4i ... daarom heb ik toendertijd specifiek naar een 2.4i 170pk gezocht.
BlackbirdT5
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47

Klopt. De T5 is wat meer ‘bijterig’ maar alleen wanneer je dit zelf wilt.
Je kunt er ook zeer bedaagd mee cruisen maar de wetenschap dat, indien nodig, hij verschrikkelijk snel er vandoor kan gaan. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Mijn 240 2.0 had alles behalve trekkracht maar ook daar was goed mee te leven.
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Tja wat kun je adviseren...wat mij betreft dat wat de portemonnee toestaat. Hoe zwaarder de motor hoe relaxter het gedrag vind ik. En die C70 op het plaatje ziet er heel erg fraai uit.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Smaken verschillen, maar ik vind een C70 in zilver niet mooi.
Ik heb destijds dan ook lang gezocht naar de auto die mij aanstond.
Het werd uiteindelijk een Magic Blue C70 D3 met calcite (crème) lederen interieur.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

De C70 II (2006-2013) met stalen dak is een stuk duurder vergeleken met de C70 I (1999-2005) met stoffen dak. De C70 II (die met dat mooie kontje) is een stuk moderner en met het stalen dak ook meer geschikt als daily driver. Voor een nette C70 II benzine moet je tegenwoordig flink in de buidel tasten, om van de T5 maar niet te spreken. Een T5 is erg leuk, maar zeker niet noodzakelijk ; de C70 is een heerlijke cruizer en nodigt niet echt uit voor het snelle (bochten)werk. Alle benzine C70's hebben een 5 cilinder motor, dus dat maakt het zoeken eenvoudig en veel zijn er gelukkig uitgerust met een automaat. Een automaat past trouwens prima bij de C70, lekker relaxt rijden.

Meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_C70

Veel plezier met de zoektocht!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Dank allen voor de tips. T5 is dan de favoriet.

Zijn er nog zaken om op te letten, anders dan de motor? Ik bedoel zwakke punten aan carrosserie, systemen, stoelen etc.?

Een uitvoerige testrit op goed werkende motor, besturing, remmen, bak gedrag etc. wordt uiteraard wel gedaan.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

De koplampen van de versie voor de facelift (2010) gaan op den duur scheuren. Vervangende koplampen zijn lastig te vinden en nieuw bij de dealer erg duur. Als je voor een model van voor de facelift gaat, inspecteer de koplampen dan goed.
Probeer tijdens een testrit het dak uit. Dit moet soepel open en dicht gaan.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik heb nu bijna 10 jaar een C70 T5 handgeschakeld uit 2006 dus het "nieuwe" type met stalen dak. Ik vind de T5 helemaal niet nerveus en ook daarmee kan je prima rustig rijden. Heb wel wat gedoe gehad met de achterremmen, een keer een aircocondensor stuk, een probleem met het ik meen oliefilterhuis waardoor er carter druk ontstond en een kapotte temperatuurmeter in de spiegel wat een bedradings probleem bleek allemaal zaken die makkelijk op te lossen waren. Ten opzichte van het type met stoffen dak vind ik die met stalen dak veel beter rijden ook open kent de auto dan veel minder torsie.

Ik rijdt er niet veel in maar elke keer dat ik hem meeneem blijft leuk.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Leuk dat je voor een C70 gaat!
Ik zou als het kan echt voor een T5 gaan.
Het is een heerijke relaxte cruiser die je volledig op koppel kunt rijden, dat wil zeggen dat je vlot op de 100 kan zitten zonder boven de 2500 toeren te zijn geweest! En wil je wel graag toeren maken, dan doet ie dat ook graag met een bijbhorende roffel, al moet je dan (bij die van mij althans) wel het gaspedaal diep intrappen.
Ik las ook dat iemand de T5 nerveus vond, maar dat herken ik totaal niet. Ligt er misschien ook aan wat je gewend bent?
Als ik de T5 vergelijk met de T6 dan is de T6 heel erg bij de les en ook direct van zijn plek met meer dan normale versnelling. Die rijdt meer als een auto met elektro motor, kan ook aan de Polestar tuning liggen. Je zou dat nerveus kunnen noemen, maar ik vind dat eerder een verschil tussen relaxt en echt snel.
Ik tank altijd RON98 benzine en het gemiddeld verbruik staat nu op 10.2 liter/100 km. Ik vind dat netjes voor een zware auto met turbomotor en automaat!
Als ik jou was zou ik in ieder geval eerst maaar eens proef gaan rijden in de versies die jou het meest aanspreken.
En de C70 T5 tunen? Ik heb het bewust niet gedaan, puur omdat het nu een heerlijke relaxte en soepele cruiser is. Het zijn ook geen wagens om hoog in de toeren mee te gaan scheuren vind ik, wel voor het geluid! Maar niet qua wegligging, ze rijden prima maar zijn zwaar en vooral in scherpe bochten voel je dat. En wielspin bij te enthousiast gasgeven vanuit stilstand is nu al geen probleem, laat staan met tuning! Dus echt stoplicht sprinten is er ook niet bij. Maar nogmaals, daar vind ik deze auto’s ook niet geschikt voor. (Maar misschien ben ik al te oud aan het worden?) Het is gewoon meer een ZEN auto, kap los en bijna zonder enig motorgeluid lekker zweven en cruisen en genieten van de vogels die je hoort en de lekkere frisse buitenlucht.

Ik snap dan ook niet al die Audi en BWM cabrio’s bijvoorbeeld met zo’n sportuitlaatsysteem. Daar word je dus echt gek van op de lange duur, als het leuke en het showen er vanaf is gaat lawaai je tegenstaan.

Dan nog een tip: als je wel lawaai wilt, ga dan voor een C70 met Dynaudio en suwbwoofers. Super geluid op alle volumes! En een parkeerkachel is ook wel fijn in de winter,. Verder is net als het windscherm, vooral als je met zijn tweeën erin gaat rijden ook wel een nuttig accessoire. Niet noodzakelijk maar wel handig vind ik verder de smarttop. Die heb ik er nu een week inzitten en zou eigenlijk een staand iets moeten zijn bij een cabrio. Niet goedkoop, maar wel het overwegen waard. Kan altijd later nog!

Probeer er een met een lage km.stand te vinden. Zijn wat duurder, maar mits ook goed onderhouden vaak wel mooier nog van binnen bij lichte interieurs. Ze zijn per slot van rekening al weer wat jaren oud en niet altijd netjes en schoon behandeld en hoe meer er dan in gereden is hoe groezeliger het interieur vaak is.

Verder valt het mij op dat de auto’s degelijk in elkaar zitten. In die van ons zit werkelijk waar nog geen 1 kraakje of piepje tijdens het rijden, niet met de kap los en niet met de kap dicht. En dat vind ik netjes voor een cabrio!

Veel plezier en succes met zoeken en als je wat gevonden hebt en vragen hebt, gewoon hier neer zetten en je krijgt waarschijnlijk al het advies en alle tips die je nodig hebt. Geheel belangeloos, van en voor liefhebbers! ;-)

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

Rijden zelf met een 170 pk. automaat. Zo af en toe mist 'ie scherpte. Reageert traag op indrukken gaspedaal. Mogelijk speelt het gewicht of toch iets anders parten. Waarschijnlijk zal een T5 kwieker reageren. Alle 5 cilinder blokken zijn bekend en 'ausgereift' (beproefd en goed bevonden). Hebben hun makken. Problemen zijn desalniettemin te overzien. Vind de C70 zeer comfortabel, enorm stil en zeer goed gebouwd.

Indrukwekkend vind ik nog steeds het schouwspel als het dak zich opent en alle ruiten op of neer gaan. En die lellen van deuren zijn gewoon zwaar: kwaliteit en veiligheid. Ook na 11 jaren en net een ton op de teller geen geknisper of andere bijgeluiden in het interieur. Wij bezitten er één met alle stoelen elektrisch (Summum+) en een prachtige geluidsinstallatie. Alles in zwart, ook het leer. Duurste 18 inch velgen, waardoor af en toe tamelijk hard in de demping. Momenteel staan er Midir velgen in de bestelling. Getwijfeld nog over de zwarte dan wel de lichtere grijze versie. Het worden toch de laatste. Het enige waarover ik klaag is de in- en uitstap: wat staan die stoelen laag.

Ben er zeer content mee. De C70 heeft een prachtige kont en de 1e versie een mooie neus. Regelmatig met 3 volwassenen gereden (zowel open als dicht). Instap gaat open natuurlijk makkelijker. De waarde lijkt momenteel te stijgen van auto's met relatief weinig kilometers op de teller. We rijden daarom lekker door. Over 10 jaar zien we wel weer. Zal vast wel een veelgezochte Volvo-klassieker worden.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”