Tot mijn verbazing lees ik in het ‘service & onderhoud boekje van mijn T5 dat de service interval 30.000km is d e r t i g d u i z e n d ! Dan is de olie toch alleen nog maar ‘nat’ zonder enige smerende werking te hebben?
Ik haal dit aantal km’s sinds kort sowieso niet meer binnen een jaar.
Tot nu toe heeft de auto bij zijn/haar vorige eigenaar ieder jaar in januari zijn servicebeurt ontvangen hetgeen met bouwjaar 2009 en km stand 80.000 dit steeds bij een dikke 7.000km is gedaan.
Ik hou dit schema maar vol. Lijkt mij toch een stuk ‘gezonder’ voor de motor.
Hoor graag jullie mening hieromtrent.
Service interval
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Auto's worden geproduceerd met zo laag mogelijke onderhoudskosten binnen de gebruiksduur van de zakelijke rijder. Als het zou lukken om zonder onderhoud vijf jaar lang te rijden zo de onderhoudsinterval nog veel groter zijn....
- gero
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 04.03.2011 - 17:52
30.000 km met dezelfde olie, Ik vind dat veel te lang, zeker als je ook veel stadsritjes maak, gewoon 1 x per jaar verversen.BlackbirdT5 schreef: ↑01.08.2021 - 09:45 Tot mijn verbazing lees ik in het ‘service & onderhoud boekje van mijn T5 dat de service interval 30.000km is d e r t i g d u i z e n d ! Dan is de olie toch alleen nog maar ‘nat’ zonder enige smerende werking te hebben?
Ik haal dit aantal km’s sinds kort sowieso niet meer binnen een jaar.
Tot nu toe heeft de auto bij zijn/haar vorige eigenaar ieder jaar in januari zijn servicebeurt ontvangen hetgeen met bouwjaar 2009 en km stand 80.000 dit steeds bij een dikke 7.000km is gedaan.
Ik hou dit schema maar vol. Lijkt mij toch een stuk ‘gezonder’ voor de motor.
Hoor graag jullie mening hieromtrent.
Gero & Lara -Volvo V70R 2007
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20410
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik ververs de motorolie ook jaarlijks. Heb dat altijd al gedaan met mijn gehele wagenpark in de laatste 35 jaar.
In t verleden deed ik het zelfs 2 maal per jaar maar dat kwam ook omdat ik 40 à 50.000 km per jaar reed. Ik werkte toen bij een uitzendbureau en reed met de eigen auto.
In t verleden deed ik het zelfs 2 maal per jaar maar dat kwam ook omdat ik 40 à 50.000 km per jaar reed. Ik werkte toen bij een uitzendbureau en reed met de eigen auto.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27070
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Afhankelijk van het verbruik gaat de olie er bij maximaal 20.000 kilometer weer uit.
Bij iedere auto gedaan, alleen de huidige en vorige auto is de interval nog wat korter vanuit de fabrikant voorgeschreven.
Focus zit de olie er ook maximaal 20.000 kilometer in en met bijna 3ton op de teller waarvan de helft in eigen onderhoud loopt het blokje nog prachtig.
Bij iedere auto gedaan, alleen de huidige en vorige auto is de interval nog wat korter vanuit de fabrikant voorgeschreven.
Focus zit de olie er ook maximaal 20.000 kilometer in en met bijna 3ton op de teller waarvan de helft in eigen onderhoud loopt het blokje nog prachtig.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
tsjah wat is gezond , slechts 7000km p jaar of 30K of meer in een jaar kies ik voor de laatste . Er staat ook vaak of X km's of 2 jaar wat t eerst komt zodat mensen niet denken dat ze 4 jaar niet hoeven wisselen. De kwaliteit vd olie blijft bij die 30K in iedergeval een stuk beter dan die 7K korte stukjes dus zeker goed dat hij om het jaar geweest is buiten het feit dat erg weinig is. En voor die 'lage kmstand ' betaal je ook nog stuk meer ... dan degene die een stuk gezonder km's per jaar gelopen hebben.BlackbirdT5 schreef: ↑01.08.2021 - 09:45 Tot mijn verbazing lees ik in het ‘service & onderhoud boekje van mijn T5 dat de service interval 30.000km is d e r t i g d u i z e n d ! bouwjaar 2009 en km stand 80.000 dit steeds bij een dikke 7.000km is gedaan.
Ik hou dit schema maar vol. Lijkt mij toch een stuk ‘gezonder’ voor de motor.
Hoor graag jullie mening hieromtrent.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 5388
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Hier altijd 20.000 km of ieder jaar.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47
Jullie reacties bevestigen i.i.g. mijn idee dat het aantal km’s inderdaad hoog is.
Misschien ook gedicteerd door de lease markt waar men ook onderhoudskosten meeneemt.
Ik ga lekker door met 1x/jr. Zal in mijn geval 10 a 15.000 km zijn.
Misschien ook gedicteerd door de lease markt waar men ook onderhoudskosten meeneemt.
Ik ga lekker door met 1x/jr. Zal in mijn geval 10 a 15.000 km zijn.
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Wat ik doe met de C70 is het olie verversen en de rest van de 30 dkm-beurt loskoppelen:
- Olie verversen + nieuw oliefilter elke 20 dkm (we rijden 20-25 dkm per jaar).
- De 30 dkm-beurten netjes elke 30 dkm, maar dan zonder olie verversen (of het moet toevallig samen vallen).
Bij de Alfa Spider hetzelfde, daar is het beurt-interval zelfs 35 dkm. Daar ververs ik de motorolie elke 2 jaar, want daar rijden we maar 6 dkm per jaar mee.
De Volvo dealer biedt trouwens voor de weinigrijders de zogenaamde jaarbeuren aan; alleen motorolie verversen, een nieuw oliefilter en wat controles. Dan kun je de 30 dkm-beurten gewoon om de 30 dkm laten doen. Het is nogal kostbaar en onnodig om ieder jaar een 30 dkm-beurt te laten doen als je veel minder km's rjdt. Je houdt dan ook de Volvo pechhulp als ik het goed begrepen heb.
- Olie verversen + nieuw oliefilter elke 20 dkm (we rijden 20-25 dkm per jaar).
- De 30 dkm-beurten netjes elke 30 dkm, maar dan zonder olie verversen (of het moet toevallig samen vallen).
Bij de Alfa Spider hetzelfde, daar is het beurt-interval zelfs 35 dkm. Daar ververs ik de motorolie elke 2 jaar, want daar rijden we maar 6 dkm per jaar mee.
De Volvo dealer biedt trouwens voor de weinigrijders de zogenaamde jaarbeuren aan; alleen motorolie verversen, een nieuw oliefilter en wat controles. Dan kun je de 30 dkm-beurten gewoon om de 30 dkm laten doen. Het is nogal kostbaar en onnodig om ieder jaar een 30 dkm-beurt te laten doen als je veel minder km's rjdt. Je houdt dan ook de Volvo pechhulp als ik het goed begrepen heb.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999