brandstofpomp vervangen

Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

Weet iemand hoe je de brandstofpomp kan vervangen die in de tank zit , diesel 2008 2.0d , dacht dat deze onder de achterbank bereikbaar was , maar blijkbaar niet , er is een opening , maar geen vlotter/pomp , de opening zit de kant van de uitlaat , moet de tank dan verwijderd worden? om zo de pomp te vervangen .
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 636
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

In de tank zit geen pomp.
Enkel het vlottermechaniek, de pomp zelf bevind zich op de zijkant van je blok, mechanisch aangedreven.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

NicoV40 schreef: 12.01.2024 - 18:01 In de tank zit geen pomp.
Enkel het vlottermechaniek, de pomp zelf bevind zich op de zijkant van je blok, mechanisch aangedreven.
op de zijkant van het blok , is toch de dieselhogedrukpomp . zit er dan geen pomp bij de vlotter zelf ? je kan een vlotter kopen van 100€ en ééntje van 550 , denk dat deze laatste er de pomp bij zit . als je de toevoerleiding los maakt aan het mazoutfilter , en je start , komt er dan geen brandstof uit gespoten uit de leiding ? deze bv https://www.besteonderdelen.nl/vemo-16631807.html
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1427
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Zit idd geen pomp in de tank.
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

The Mechanic schreef: 13.01.2024 - 14:18 Zit idd geen pomp in de tank.
ben je zeker , want ik kom toch een pomp tegen die in de tank zit voor mijn 2l diesel , van 1/2008 tot 10/2009 , waar zit de brandstofpomp dan , en niet de hogedrukpomp op de motor , of werkt deze met vacuum , wat ik betwijfel .
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 636
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Verkeerde vertalingen gok ik, in het Engels heten die dingen een 'Fuel sender', vrij vertaald 'brandstof sturen' en in het plat, 'pomp'.
Eigenlijk zouden ze het in het Engels een 'Fuel Level sender' moeten heten, als je dat vertaald kom je uit op een niveausensor.

Werkt inderdaad op het vacuum dat de hogedrukpomp opwekt, vraag maar eens aan je garagist hoeveel werk er bij komt om het systeem weer luchtvrij te krijgen na het wisselen van het dieselfilter.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26470
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Daarom hebben veel merken nog een handpompje bij het filter.
Met een commonrail systeem is de druk te hoog om het hele spul los te draaien en op die manier te ontluchten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26294
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Hoe gaat het ontluchten dan bij een commonrail systeem, iets met geduld?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Common rail heeft een zelf ontluchtend systeem.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26470
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ontlucht zichzelf inderdaad, door blijven starten en dan slaat ie uiteindelijk aan als alle lucht eruit is.
Vorig jaar toen ik het kleppendeksel van de Pajero eraf had liggen moesten de leidingen naar de verstuivers los en zelf mogen ondervinden.
Seconde of 20 doorstarten en hij sloeg weer aan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26294
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat valt dan toch wel mee.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 636
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Helaas, bij de P1 geen handpompje voorzien. Bij de Franse merken waar dezelfde 4 cilinder dieselblokken in liggen schijnt er wel nog zo'n handbalg te zitten.
Als ik het filter vervangen heb, draai ik de bovenste nippel op het filterhuis open en zet er vacuum op totdat de diesel eruit spuwt.
Daarna even doorstarten en dan komt ie er wel.
Als je het filterhuis niet degelijk ontlucht kan je starten tot de mechanische pomp er het loodje bij legt, of in mijn geval de accu die er genoeg van had..
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26470
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hier hebben beide auto's een pompje, de ene een balg en de ander met een grote "knop" waar je mee moet pompen.
Zo'n balgje is nog wel gemakkelijk tussen de leiding aan te sluiten als het moet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26294
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is wel handig zo'n extra balgje in de brandstof leiding.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

NicoV40 schreef: 13.01.2024 - 17:13 Verkeerde vertalingen gok ik, in het Engels heten die dingen een 'Fuel sender', vrij vertaald 'brandstof sturen' en in het plat, 'pomp'.
Eigenlijk zouden ze het in het Engels een 'Fuel Level sender' moeten heten, als je dat vertaald kom je uit op een niveausensor.

Werkt inderdaad op het vacuum dat de hogedrukpomp opwekt, vraag maar eens aan je garagist hoeveel werk er bij komt om het systeem weer luchtvrij te krijgen na het wisselen van het dieselfilter.
dit is dus het probleem , ik heb geen garagist meer , 3 garages al gedaan , waarvan 2 grote , als je zelf aan de auto begint te werken , zie je maar pas wat een gepruts er aan gebeurd is , kan er bij wijze van spreken , een boek over schrijven . De wagen reed goed , had er zelf een andere motor in gezet , omdat ze in de garage het probleem niet vonden (+3000€ kwijt), 3 weken in de garage om 2 sensors te vervangen(30min werk) en dit tijdens de zomer , staat de cabrio dan stil , zelf alles beginnen testen , en bleek toch 1 cilinder te zijn dat te weinig druk gaf , volgens de garage niet mogelijk , omdat hij te goed reed en starten deed hij ook goed . Heb een paar 1000 km met het blok gereden , en toen bij het rijden begon hij te stotteren en viel hij uit , wat zou het probleem dan kunnen zijn ? er zit een kleine luchtbel in de leiding , maar bij starten verschuift deze niets .
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26470
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kleine luchtbel zie je vaak, ook bij een goed ontlucht systeem.
Zodra de motor loopt zie je deze wel bewegen.

Auto geeft ook geen storingen?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

fredhead schreef: 14.01.2024 - 13:39 Kleine luchtbel zie je vaak, ook bij een goed ontlucht systeem.
Zodra de motor loopt zie je deze wel bewegen.

Auto geeft ook geen storingen?
neen , geen storingen , de luchtbel bij starten beweegt niets , zit er een kontakt op de hogedrukpomp om de brandstof door te laten ?
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

probleem gevonden , weer eens een vakkundig garagist die heeft zitten prutsen , te grote pennen gebruikt van de voltmeter , en zo de kabels teveel beschadigd , door er in te prikken en daardoor nu afgebroken . ventiel op de hogedrukpomp
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26294
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi, probleem opgelost😁
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26470
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zou het zeker naar ze doorsturen, dit hadden ze moeten zien.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”