Vervangen schokbrekers achter

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Dezeiler
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 05.12.2016 - 14:23

Al een tijdje last van een deinende achterkant. Dit wekend bij een vriend auto op de krik en achter de wielen kijken. En idd een schokbreker volledig leeg.

Nu een beetje aan het kijken hoe en wat. Ik ben niet vies van wat klussen en ga het dus zelf doen. Mijn vraag is heeft iemand ervaring met het uit kiezen van de schokbrekers.

Het beter google werk laat al snel zien dat er twee soorten zijn waarvan een met vele smaken. De eerste OEM en OEM vervangers meeste rond de 50 a 60 euro per stuk. De tweede tuning of het verbeteren van. Dan heb je nog de smaken simpel en na-stelbaar.

Na-stelbaar gaat het niet worden dus we houden de kosten enig sinds onder controle. De vraag is kan ik "betere" schokbrekers onder doen zonder veren of voor iets aan te pakken. In mijn speurtocht naar advies werdt al eens opgemerkt dat het samen spel, een balans die delicaat is.

Dus als ik bijvoorbeeld koni str.t, Bilstein of Sachs combineer met de standaard veren zou het goed moeten gaan? Of dan ook andere zaken vervangen?
Dezeiler
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 05.12.2016 - 14:23

Inmiddels het een en ander in bestelling.

Antwoord op de vragen.
Nee, enkel schokbrekers vervangen kan zonder problemen, mits je vergelijkbare terug zet.
Ja, links en rechts te gelijk vervangen als je een ander type gaat gebruiken.

Binnenkort foto's.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27011
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je toch bezig bent is het vervangen van de rubbers en controle van de ophanging op slijtage ook wel verstandig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Dezeiler
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 05.12.2016 - 14:23

Ik had al even alle spullen in huis maar was wachten op mijn pa om zijn garage (en tool) te kunnen claimen.
Dus twee wekende geleden terug tijd en gelukkig binnen omdat het matig weer was. En eerlijk als je op een oud tapijtje je ding kan doen ligt dat beter dan de straat stenen.

Afbeelding

Wat me mee viel is dat er ooit nagedacht is over hoe ze dit vast zetten. Mijn broertje 2 jaar geleden geholpen met zijn Alfa waar we een goed deel van het interieur weg moeten halen kan alles hier van buiten af.

Afbeelding
Twee boutjes boven

Afbeelding
En een dikkere onder

Overigens was die extra pot krik niet nodig. Ontspannen is de veer lang/kort genoeg om geen spanning op de schokbreker te hebben.

AfbeeldingAfbeelding
Het aluminium boven lager/houder zag er niet erg lekker uit. Hier en daar wat corrosie wat zelfs het rubber weg duwde. Had ik de oude nog kunnen schoonmaken en opnieuw gebruiken? Waarschijnlijk wel maar hey alles is er nu toch onderuit en een kort ritje naar de lokale onderdelen boer leverde een mooi setje nieuw alu op.

Afbeelding
Alle nieuwe gadgets naast elkaar; boven lager/houder, aanslagrubber en stofhoes (kon de rubbers niet vinden zonder stofhoes), en de Koni schokbreker.

Bij elkaar 2 uurtjes werk waar vooral de eerste onder bout een beetje extra overredingskracht nodig had. Stiekem best simpel waar je vooral de ruimte voor nodig hebt om ergens droog te zitten met een muziekje op. Verder 6 boutjes los en vast met locktight en 2 moertje los en vast in het lager. (of als je alles vervangt zelfs alleen maar vast) Dit is weer een klusje dat ik niet meer door mijn garage laat doen.
Voor het vast zetten van de schokbreker in de houder is het wel handig om de schokbreker in een bankschroef te zetten. Doe er wel iets van lood tussen om die nieuwe stang te beschermen!
Plaats reactie

Terug naar “C30”