problemen achteruit/1e versnelling koude motor

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roadster
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 29.12.2017 - 16:03

Ik heb in de winter met de koude start problemen met mijn C30 T5, als ik van de oprit achteruit rijd en de auto dan weer in de eerste versnelling wil plaatsen lukt dat niet(net altijd, 1x in de 5x starten of zoiets). Ik kan zelfs de koppeling laten opkomen maar dan gebeurt er niets als ik hem tegen de 1e aanleg. zet ik de motor uit dan leg ik hem er zo in of ik moet eerst proberen hem in een van de andere versnellingen te leggen. De koppelings cilinder is samen met een nieuwe drukgroep geplaatst ongeveer 50K geleden. warm is er geen probleem, waar kan dit in liggen, zit er een indirect schakelsysteem in waardoor er speling kan ontstaan in kabels of stangen?
Volvo C30 T5 Summum '10 268 hp
Datsun Roadster '66 220 hp
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Dacht eerst aan versleten of vast zittende koppelingsplaat, maar het is nog niet zolang geleden vernieuwd, dus dat lijkt me niet het geval, tenzij er geen (speciaal) vet is gebruikt op de splines vd koppelingsplaat en prise-as.
ook lijkt t niet te liggen aan het schakel mechanisme, omdat koud/warm hier geen invloed op heeft.
Ik zou beginnen met goed ontluchten vh hydraulisch systeem.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Roadster
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 29.12.2017 - 16:03

Maar waarom zou ontluchten daar wel wat mee hebben, heeft dat wel invloed op temperatuur omstandigheden?
Ik zou denken dat speling op de pook(wat van boven naar beneden wel wat aanwezig is(cm of 2) meer invloed zou kunnen hebben. Weet nog niet of dat in een bus zit of in andere delen. Ik heb geen tekening gezien hoe het er uit ziet.
Volvo C30 T5 Summum '10 268 hp
Datsun Roadster '66 220 hp
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik heb dat ook een enkele keer. Ik zet de dan maar auto in zijn vrij, laat de koppeling een keer opkomen, en schakel daarna opnieuw. Men heeft mij wel eens verteld dat het iets te maken heeft met het "plakken"van een synchro-mes maar of is durf ik niet te zeggen. Ik had het inderdaad ook als de auto koud was.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Roadster
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 29.12.2017 - 16:03

Heb er nieuwe olie opgedaan en hij schakelt een stuk beter nu. Nog afwachten of het plakken ook over is.
Volvo C30 T5 Summum '10 268 hp
Datsun Roadster '66 220 hp
Gebruikersavatar
Roadster
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 29.12.2017 - 16:03

Probleem is met koud weer en koude motor nog niet opgelost, lijkt net of de pook van rubber is en krijg hem slecht in de versnelling, wat helpt is de motor uitzetten en dan valt ij er meteen in.
Nu zit ik nog te denken aan hydraulische koppeling ontluchten, weet iemand hoe dat gaat bij de T5, ik kan er nergens wat over vinden.
Volvo C30 T5 Summum '10 268 hp
Datsun Roadster '66 220 hp
Plaats reactie

Terug naar “C30”