Een C30 erbij om de V70 T5 classic een beetje te sparen

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

Hallo autoliefhebbers op dit sub-forum.

Wij zijn al jaren liefhebbers van de 850 Estate / V70 Classic modellen (zie onderschrift) en zijn op dit moment de trotse bezitters van een zwarte V70 T5 automaat uit 1997 die nooit meer weg hoeft. Door een gewijzigde werksituatie gaat mijn woon-/werkverkeer binnenkort richting de 30.000 km per jaar en dat wilden wij de V70 eigenlijk niet aandoen, vandaar dat er een auto bij mocht komen. Nu vind ik autorijden best leuk, de "nieuwe" auto moest daar wel bij passen.

De uiteindelijke keuze is dus deels met het verstand maar toch ook wel een beetje met het gevoel gemaakt. Bij een specialist in Volvo-occasions bleek een leuke donkergrijze C30 D4 R-Design automaat uit 2011 te koop te staan voor een acceptabele prijs. De kilometerstand was slechts 151.000 km. De auto is in 2018 vanuit Duitsland ingevoerd en zowel in Duitsland als in Nederland door Volvo-dealers onderhouden. Naast het volledig ingevulde service-boekje waren alle (ook de Duitse) rekeningen nog keurig beschikbaar, dus een prima documentatie. Na een proefrit was ik verkocht, en de auto ook ;-).

Even wat info over de auto. Hij is van na de facelift, dus met de nieuwe voorkant. De meningen daarover verschillen maar ik vind deze versie iets mooier. Het is een 2-liter 5-cilinder met 177 pk en 400 Nm. Technisch gezien is het eigenlijk een variant van de welbekende D5 diesel. De C30 is met dit type motor voor zover ik weet nooit in Nederland geleverd, na de facelift was dacht ik de D2 in Nederland de enige beschikbare diesel.

Het verschil tussen onze twee auto's is ook leuk om te ervaren. De V70 is fantastisch om in te rijden maar de T5-motor komt pas boven de 3000 toeren echt tot leven (en dan is er ook geen houden meer aan :-)). Bij de C30 heb je vanaf lage toerentallen al direct een enorm koppel tot je beschikking dus de beleving is echt anders.

Ik zal op korte termijn proberen om wat foto's van onze auto's te plaatsen.

Groeten van Herman.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Leuk Herman! Veel rijplezier met de C30. Ik heb zelf een XC70 D4 2 liter 5 cilinder uit Duitsland. Echter is deze 163 PK, maar ook 400Nm. Weet je zeker dat de 177 pk klopt?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

Hoi Frits. Het klopt allebei. "Onze" motoren zijn van de 4e en laatste generatie van de D5 motor. Het zijn allemaal 2.0 liter 5-cilinders met respectievelijk 150pk/350Nm, 163pk/400Nm en dus 177pk/400Nm.

De 150pk wordt D3 genoemd, de 163pk en 177pk dus D4. Er is wel een belangrijk verschil, de 177pk versie bereikt zijn max. koppel pas vanaf 1750 rpm terwijl de 163pk versies al vanaf 1400 of 1500 rpm de 400Nm beschikbaar hebben. Het verschil zit denk ik vooral in de software.

Ik denk dat er bij een XC70 bewust is gekozen voor de versie waarbij het max. koppel al eerder beschikbaar is, dat deze combinatie gewoon een betere match is, veel kracht onderin. Dat is dan belangrijker dan het aantal pk's.

En om dezelfde reden past de 177pk versie waarschijnlijk weer beter bij de C30, een lichtere auto, iets sportiever, maar je moet hem dus wel wat hoger in de toeren rijden.

Maar ik zie in je onderschrift dat de XC70 niet meer de standaard 400Nm heeft. Nieuwe software neem ik aan?
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Is Obbe zijn schuld. ;) Welbekend, neem ik aan. :)
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Herman123
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59

Inderdaad. Onze V70 T5 komt daar vandaan. Althans, bij Dennis dan.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder ;-))

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Zijn aardige mannen daar. Ik kom uit het noorden, iets te ver weg dus, anders was dit voor mij een goede garage geweest.

Ik heb hier gelukkig net zo'n garage met Volvo liefhebbers. Kreeg laatst een leenauto mee met 488.000 km op de teller. Liep als een zonnetje. :)
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Plaats reactie

Terug naar “C30”