Versnelling "springt" er af en toe uit, wat te doen?

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
TranceXL
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 17.04.2020 - 13:24

Hallo, in de afgelopen week is mij op de snelweg het volgende gebeurt:
Ik reed in de vijfde versnelling, goede 100 kmh, een tunnel in, op het gedeelte waar je eerst even naar beneden rijd voordat het weer omhoog gaat, opeens sprong die uit de versnelling, snel weer terug gezet in de versnelling en alles weer ok.
In eerste instantie dacht ik dat ik misschien even met mijn voet op de koppeling had gezeten, die erg soepel en licht gaat.(deze is een week of 4 geleden vervangen)
Maar vanmorgen gebeurde mij hetzelfde weer en weer in de buurt van de tunnel, ik zat net op het gedeelte voordat je de tunnel in gaat, dit gedeelte loopt ook al iets naar beneden , ik reed in de vierde versnelling opeens sprong hij er weer uit, snel weer terug gezet en alles ok.
Ik merk bij het normale schakelen eigenlijk niets, je kunt goed opschakelen.
Over de koppeling nog even het volgende, deze is dus nieuw geplaats ongeveer een week of 4 geleden, als de motor in zijn vrij staat en je trapt de koppeling in hoor je wel een geluid(is moeilijk te beschrijven), alsof er iets soepel meedraait, geen direct storen schrapend geluid, dit verdwijnt gelijk weer als je de koppeling los laat.
Trek ik heel langzaam op in de eerste versnelling(even met de deur open om goed te kunnen horen) heb je hetzelfde geluid als ik de koppeling langzaam laat komen tot hij pakt. Omhoog en omlaag schakelen doet de versnellingsbak goed.
Ik heb begrepen dat in deze auto een hydraulische koppeling zit, stelt deze zich automatisch bij? En is dit geluid wat ik hoor normaal?
Wat is er evt. te verstellen? Ik zou graag wat informatie willen hebben zodat ik wat meer weet voordat ik naar een garage ga.
Bij voorbaat mijn dank, Groet Hans

Volvo C30 1.6D S/S SUMMUM Bj 2011 80 KW 178.000 km gelopen
TranceXL
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 17.04.2020 - 13:24

Ik kan nu precies uitleggen wat er gebeurt, verschillende keren geprobeerd de storing te reproduceren:Rij met 100 kmh in de vijfde versnelling, geef langzaam meer gas (hand voorzichtig op de versnellingspook) je voelt dan tijdens het langzaam gas geven dat de versnellingspook er langzaam uitgedrukt wordt.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Rond 2010 had ik een V50 2.0D met hetzelfde euvel ( zelfde techniek als de C30 denk ik?). Dat bleek toen een veel algemener probleem te zijn waarvoor Volvo een ruilsysteem had ontwikkeld: niet ter plekke repareren maar oude bak er uit en onder garantie/coulance vervangen door een ruilbak. Daarna is het > 150.000 km helemaal goed gegaan (waarschijnlijk nog veel langer, maar bij 200.000 is mijn auto ingeleverd)
C40 Ultimate Twin
TranceXL
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 17.04.2020 - 13:24

Er zat gewoon te weinig olie in, opvullen en alles was weer ok.
Plaats reactie

Terug naar “C30”