Olie aan slakkenhuis van de turbo XC90 2.5t

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
theo1976
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 10.07.2016 - 11:16

Afgelopen week rook ik een olie luchtje bij het uitstappen naar een rit op de snelweg.

Bij een bevriende monteur heb ik de auto op de brug gehad en toen bleek er olie aan het huis van de turbo te zitten.

We hebben de boel schoon gemaakt, omdat ik een aantal maanden geleden een lekkage had bij de hydraulische uitlaatklepbediening en er mogelijk olie naar achter was gewaaid. Ik vermoed niet dat dit de oorzaak is maar toch.
Nu rij ik er een paar dagen mee om te kijken waar de olie vandaan komt.

Stel nu dat de olie wel afkomstig is van de turbo wat is dan het beste scenario? Ik heb geen zicht op de technische constructie van de turbo en waar de olie vandaan zou kunnen komen. D.w.z. Olie aanvoer of uit de turbo zelf.

Over een aantal weken ga ik op vakantie naar Italië en dan staan er bijna 3500 km te wachten heen en weer.

- komt dit wel vaker voor en kan het geen kwaad?
- moet de turbo vervangen worden?

Misschien kan iemand mij wat inzichten geven waar ik rekening mee mag gaan houden.....

Alvast bedankt voor jullie reacties!
XC90 2004 2.5T
midden volvo
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 03.03.2018 - 16:28

Bij mij was het een gaatje in de slang (drukzijde bovenzijde turbo) deze zorgde dat ie onderdruk de olie damp eruit gooide. dus check deze zou mijn tip zijn. ;-)
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Hallo topic starter.

Wil je voor mij een klein testje doen?

Warme motor:

Stationair laten draaien, olievuldop los nemen, komt er dan rook uit? Zo ja: wil je dan even een latex/nitril handschoen over de olievuldop opening houden?

Trekt de handschoen dan vacuuum of word deze opgeblazen?
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”