Turbo olieretourleiding keerring

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
RobSir
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 12.12.2019 - 06:21

Goedemorgen Volvo enthousiasten!

Wat begon als een olieplasjes eindigde in een slechtlopend blok.

Ik ben Rob, 38 jaar, getrouwd en vader van de 2 mooiste kinderen van 5&3. Ik ben sinds 20 dec 2019 in het bezit van een S80 T6 uit 2001. Bij de overname was ik er al op gewezen dat er olie achter het blok langs druppelde.

Om de lekkage beter te kunnen bestuderen, wilde ik eerst het oude vuil en de olieresten verwijderen. Met een speciaal motor reinig wasprogramma heb ik de onderkant schoongespoten, in een spuitcabine. De onderkant was nu schoon maar door het spuiten waren de bobines van cilinder 4&5 beschadigd/kapot gegaan. Na 5 uur sleutelen, schoonmaken en uitlezen, kwam ik er achter dat het de bobines moesten zijn. Het gekke was dat alles kurk droog was, op bobine van cilinder 6 na. Deze bobine was echter nog helemaal operationeel en vertoonde geen storingen. Via een demonteerbedrijf 2 andere bobines gekocht, gemonteerd en de motor liep weer als een zonnetje. Niks opgeschoten dus maar wel een hoop geleerd en kunnen sleutelen.

De olielekkage! Op de brug en in de lucht, kon ik nu opnieuw een blik werpen op de natte onderkant. Deze was nu door het wassen een flink stuk schoner. Naar mijn optiek is het de oliekeerring van de linker turbo retourleiding, welke in het carter zit. Op zich hoeft dit niet spannend te zijn en is dit volgens mij een drukloze olieleiding.

Uitdaging: ik en vele met mij, kunnen niet bij deze leiding komen. Vanaf de bovenkant is geen optie ivm de positionering van de leiding en van de onderkant eigenlijk ook niet ivm de automaat die in de weg zit.
Vraag: hoe pak ik dit zelf aan??? Is hier iemand met tips of ervaring voor het oplossen van mijn lekkage?

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes

Rob
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Hallo Rob, welkom en gefeliciteerd met je aankoop.

Vooraleer een topic te openen omtrent je vraag, ga eerst eens zelf opzoek. Deze vraag is al 100x gesteld en beantwoord, er loopt van vorige week zelfs weer ditzelfde topic over iemand die ook vroeg hoe daar bij te komen.

Van boven af met het verwijderen van wat buizen was geloof ik wat hij gedaan had, het is wel een priegel klus, maar kom eenmaal met je handen erbij vrij eenvoudig. (en doe ze allebei, de originele 0-ring + pakking bij de dealer halen, je krijgt een iets betere dan destijds in de fabriek gemonteerd was.
RobSir
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 12.12.2019 - 06:21

Beste V70R^2,

Mijn excuses voor het in herhaling treden met dit onderwerp/deze vraag. Dat was niet mijn intentie geweest als ik er meer over gevonden had op het forum.

Ik denk dat mijn skills tekort schieten want ik kan niks hierover vinden voor mijn model. Het is juist de dubbele turbo die het van bovenaf moeilijk maakt en de automaat van onder.

Zou uw mij een laatste keer op weg kunnen helpen waar ik dit topic kan vinden waar u naar refereert?

Sorry en bedankt voor uw reactie.

Rob
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

ja die automaat zijde is lastig om bij te komen, de eerste kom je redelijk eenvoudig bij.

Haal simpelweg alle slangen weg van de lucht/inlaat en KVS en dergelijke om er bij te komen, de turbo kan je verder wel op z'n plek laten zitten. Met de oliekoeler en hitteschild weg van de turbo geeft je voldoende ruimte.

Zorg voor de benodigde O-ringen en pakkingen + koelvloeistof en gelijk een oliebeurtje + filter natuurlijk. Goed zelf te doen, maar kan een beetje priegelen zijn, kom je er van onder niet meer bij dan van bovenaf verder werken.
RobSir
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 12.12.2019 - 06:21

Wederom bedankt voor uw snelle reactie.
Ik denk dat ik in de goede richting zit over de aanpak.

Op een buitenlands forum ook nog het volgende stuk kunnen vinden: https://volvoforums.com/forum/volvo-s80 ... als-15272/

Wat ik begrijp is dat de turbo aan de bestuurderskant lastig te benaderen is. Om hier van boven en onderaf bij te kunnen moet men verwijderen:
- stabilisatiestang (los van de motorsteun en los thv de veerpoten)
- kunststof buizen tbv turbo lucht
- turbo hitteschild
- hitteschild Y-stuk uitlaat/katalysator
- oliekoeler kan maar hoeft niet
- O2-sensor kan maar hoeft niet
- turbo koelwater leiding kan maar hoeft niet
- 2 torx (of imbus) bouten. Dashboardkant vanaf de bovenkant. Motorblokkant vanaf de onderzijde, tussen het carter en automaat door.
- pakking vervangen + oliekeerring (invetten met siliconen vet?)

Daarna in omgekeerde volgorde alles weer terugplaatsen.
Met welke momenten alles aangedraaid moet worden, weet ik nog niet. Daarnaast weet ik ook nog niet of ik het hitteschild van de andere turbo ook moet verwijderen om de stappen hierboven te kunnen uitvoeren.
Ik laat namelijk liever alles zitten als het niet los hoeft.

Mocht iemand op dit forum nog willen aanhaken met oo of aanmerkingen, tips of trucs, GRAAG!

Bedankt tot dusver
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”