Turbo olieretourleiding keerring
Geplaatst: 12.01.2020 - 08:52
Goedemorgen Volvo enthousiasten!
Wat begon als een olieplasjes eindigde in een slechtlopend blok.
Ik ben Rob, 38 jaar, getrouwd en vader van de 2 mooiste kinderen van 5&3. Ik ben sinds 20 dec 2019 in het bezit van een S80 T6 uit 2001. Bij de overname was ik er al op gewezen dat er olie achter het blok langs druppelde.
Om de lekkage beter te kunnen bestuderen, wilde ik eerst het oude vuil en de olieresten verwijderen. Met een speciaal motor reinig wasprogramma heb ik de onderkant schoongespoten, in een spuitcabine. De onderkant was nu schoon maar door het spuiten waren de bobines van cilinder 4&5 beschadigd/kapot gegaan. Na 5 uur sleutelen, schoonmaken en uitlezen, kwam ik er achter dat het de bobines moesten zijn. Het gekke was dat alles kurk droog was, op bobine van cilinder 6 na. Deze bobine was echter nog helemaal operationeel en vertoonde geen storingen. Via een demonteerbedrijf 2 andere bobines gekocht, gemonteerd en de motor liep weer als een zonnetje. Niks opgeschoten dus maar wel een hoop geleerd en kunnen sleutelen.
De olielekkage! Op de brug en in de lucht, kon ik nu opnieuw een blik werpen op de natte onderkant. Deze was nu door het wassen een flink stuk schoner. Naar mijn optiek is het de oliekeerring van de linker turbo retourleiding, welke in het carter zit. Op zich hoeft dit niet spannend te zijn en is dit volgens mij een drukloze olieleiding.
Uitdaging: ik en vele met mij, kunnen niet bij deze leiding komen. Vanaf de bovenkant is geen optie ivm de positionering van de leiding en van de onderkant eigenlijk ook niet ivm de automaat die in de weg zit.
Vraag: hoe pak ik dit zelf aan??? Is hier iemand met tips of ervaring voor het oplossen van mijn lekkage?
Ik hoor graag van jullie.
Groetjes
Rob
Wat begon als een olieplasjes eindigde in een slechtlopend blok.
Ik ben Rob, 38 jaar, getrouwd en vader van de 2 mooiste kinderen van 5&3. Ik ben sinds 20 dec 2019 in het bezit van een S80 T6 uit 2001. Bij de overname was ik er al op gewezen dat er olie achter het blok langs druppelde.
Om de lekkage beter te kunnen bestuderen, wilde ik eerst het oude vuil en de olieresten verwijderen. Met een speciaal motor reinig wasprogramma heb ik de onderkant schoongespoten, in een spuitcabine. De onderkant was nu schoon maar door het spuiten waren de bobines van cilinder 4&5 beschadigd/kapot gegaan. Na 5 uur sleutelen, schoonmaken en uitlezen, kwam ik er achter dat het de bobines moesten zijn. Het gekke was dat alles kurk droog was, op bobine van cilinder 6 na. Deze bobine was echter nog helemaal operationeel en vertoonde geen storingen. Via een demonteerbedrijf 2 andere bobines gekocht, gemonteerd en de motor liep weer als een zonnetje. Niks opgeschoten dus maar wel een hoop geleerd en kunnen sleutelen.
De olielekkage! Op de brug en in de lucht, kon ik nu opnieuw een blik werpen op de natte onderkant. Deze was nu door het wassen een flink stuk schoner. Naar mijn optiek is het de oliekeerring van de linker turbo retourleiding, welke in het carter zit. Op zich hoeft dit niet spannend te zijn en is dit volgens mij een drukloze olieleiding.
Uitdaging: ik en vele met mij, kunnen niet bij deze leiding komen. Vanaf de bovenkant is geen optie ivm de positionering van de leiding en van de onderkant eigenlijk ook niet ivm de automaat die in de weg zit.
Vraag: hoe pak ik dit zelf aan??? Is hier iemand met tips of ervaring voor het oplossen van mijn lekkage?
Ik hoor graag van jullie.
Groetjes
Rob