Welke versterker bij subwoofer

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Ik heb nog een passieve volvo (passieve) subwoofer liggen, volgens het boekje zou deze 2x130 watt moeten zijn, als ik de weerstand meet komt dit uit op 3,8ohm (per speaker), als ik online zoek naar wat duimregels zou dit betekenen dat de impendance op 6ohm zit van deze speaker. Het op de originele manier aansluiten gaat helaas niet lukken in mijn auto, tenminste niet zonder een vermogen kwijt te zijn.

Aangezien het een simpele subwoofer betreft zonder elektronica of filters wil ik hem aansluiten op een losse versterker met high level input. Als ik online aan het zoeken zijn zijn verreweg de meester versterkers geschikt voor speakers van 2 of 4 ohm. Het lukt mij niet om er achter te komen wat voor versterker ik nu nodig heb om dit fatsoenlijk aan te sturen. Heeft iemand wellicht een tip voor een (compacte) versterker welke deze subwoofer goed kan aansturen op basis van een high level input?

Ik weet dat er vaak nogal overdreven wordt met het wattage in folders en dergelijk, daarom ben ik benieuwd of een versterker als bijvoorbeeld onderstaande wellicht al geschikt is:

https://www.esxaudio.de/english/quantum ... ifier.html
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Een hogere weerstand is niet zo'n probleem, de versterker levert alleen minder vermogen. Degene die jij linkt doet maximaal 95W op 2ohm, 55W op 4ohm en als ik dat een beetje door trek 30W op 8ohm. aangezien jij 130W op 6ohm wil ga je met deze versterker niet het maximale uit de subwoofer halen. Zoek iets wat 2x200W op 4ohm levert, dan zal het wel los lopen.
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Bedankt voor de info, dan ga ik daar een naar op zoek. Nog een andere vraag, ik zag dat de constante voeding van de trekhaak is afgezekerd op 40A (V60/2015), is die voeding ook geschikt om aan te sluiten op de versterker?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ja hoor, alleen moet je je niet blind staren op al die vermogens. Audio is geen constante stroomopnemer en zekeringen klappen er niet uit als je een halve seconde over de waarde heen gaat. Mocht die versterker werkelijk 2x130W leveren dan zou dat 20A op 12V zijn (eigenlijk ietsje meer). Maar audio heeft dynamiek, uitgedrukt in crest-factor. Zelfs de meest dynamiekloze houseplaat van Youtube heeft nog wel een crest-factor van 12dB, wat betekend dat het gemiddelde vermogen 12dB lager ligt dan de pieken.
3dB is een verdubbeling(of halvering) van de stroom. Jouw versterker die die 2x130W kan leveren zal gemiddeld niet veel meer dan 30W vreten, en dan reken ik nog ruim omdat je waarschijnlijk niet een uur lang naar Masters of Hardcore luistert. :D. Afzekeren met 15A is meer dan voldoende, tenzij je graag filmpjes maakt waarbij haren beginnen te wapperen.

Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Haha, dat filmpje gaat hem niet worden voor mij :D.

Ik ben vooral op zoek naar een goede aanvulling van het laag bij het originele premium sound system. Ik ben inmiddels een beetje in een dubio geraakt. Van de ene kant kan ik een bijvoorbeeld een Rockford punch mono versterker plaatsen, https://rockfordfosgate.com/products/details/pbr300x1/, en de sub vervolgens in parallel aansluiten, volgens mij zou ik dan qua vermogen wel ongeveer uit moeten komen. Maargoed de prijs van zo'n versterker is ook een 200euro, wellicht is het dan net zo makkelijk om bijvoorbeeld een pioneer active sub er in te leggen (bijv dit: https://www.pioneer-car.eu/nl/nl/products/ts-wx70da).

Ik vraag mij nu af wat het beste resultaat gaat leveren, heb je wellicht een idee wat de betere keuze zou zijn?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Grootste verschillen in geluid komen van microfoon en speakers, die eerste kan je toch niet veranderen in de auto. :D
Ik zou kiezen voor de Volvo sub met andere versterker omdat ik er van uit ga dat Volvo enigszins nagedacht heeft over de betreffende speaker. Maar dat wil niet zeggen dat de Pioneer niet beter kan zijn, je komt er alleen pas achter door het zelf te proberen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”