Dashcam

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Dank je
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Ik heb de Blackvue DR500GW vooraan. Zelf netjes weg gewerkt samen met de Power Magic Pro. Zo staat de dashcam 24/24 op. Als e batterijspanning onder 11.8V duikt dan schakelt de Powe Magic Pro de Blackvue uit zodat je nooit een platte batterij hebt.

Afbeelding
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Dat ziet er erg mooi uit! Zo zou ik dat ook willen! Ik denk dat het je zicht niet (erg) blokkeert he? Hij zit eigenlijk zo'n beetje achter de spiegel toch als ik het zo bekijk. Perfecte plaats lijkt me! En waar heb je de voeding vandaan gehaald? En waar kun je dat power magic-geval verstoppen?

Dank voor de foto!
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Dashcam hangt daar perfect. Hij komt een beetje onder de spiegel uit piepen maar dat is echt miniem. Grotendeels is hij niet zichtbaar. Voeding heb ik gewoon uit de zekeringkast onder het handschoenkastje gehaald met deze "piggybackfuse". Zo is je dashcam apart gezekerd als ook nog het circuit waaruit je aftakt.

Afbeelding

Je moet dus niet snijden in je bedrading. De Continu + heb ik uit de zekering van de OBD stekker. De geschakelde + heb ik van de achterruitenwissersproeier. Een massapunt heb ik genomen in de zijkant van het dashboard waar het metalen frame van het dashboard op de carrosserie is bevestigd. De Power Magic Pro hangt onder het handschoenkastje en zie je niet zitten.

Afbeelding

De draden lopen vervolgens achter de A stijl zo naar de dakbekleding. Vervolgens onder de dakbekleding naar de binnenspiegelunit waarna de aansluiting net onder de plastieke afdekkap uitkomt. Draad is net op maat gemaakt waardoor er nooit geen losse draad ergens hangt te bengelen of te rammelen.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Bedankt Volvo-Bjorn! Dat is een duidelijke beschrijving waar ik wat mee kan! Nou nog een wachten tot mijn auto er is........er is nog wat extra vertraging ontstaan heb ik te horen gekregen.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
ssdroog
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 18.02.2014 - 21:38

Mooie beschrijving Volvo_Bjorn, bedankt. Ik ga me hier binnenkort ook aan wagen (de blackvue dr650gw-2ch komt zeer binnenkort, maar de power magic pro laat nog even op zich wachten) en de benodigde onderdelen (piggybackfuses en zekeringen, plus een auto volt tester) zijn inmiddels besteld.

Welk model/jaar is jouw V60? Ik overweeg om zekering 4 (instrumentenpaneel, ik neem aan dat dat een geschakelde + is) en 16 (net als jij, OBDII voor de permanente +) te gebruiken. Deze zijn ook beide maar 5A, gevoelsmatig beter o.O Een punt voor de massa heb ik zo snel niet gezien, en ik begrijp ook niet helemaal welke jij hebt gebruikt. Kun je dat nog eens uitleggen (of fotootje?)

Hoe heb je de Power Magic Pro eigenlijk bevestigd?

Daarnaast overweeg ik de voorste camera ONDER OP de City Safety box te plakken, anders komt hij wel heel laag. Iemand daar een mening over? Ik zie dat jij een iets ander model hebt dan ik. Ik vond een foto (van een V40 overigens) met eenzelfde city safity box, maar vind dat niet zo'n mooie oplossing... hij steekt dan best een beetje uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 D2 MY2014.5 Powershift Summum, Black Sapphire Metallic, Pandora velgen, Business Pack Connect, Winter Line, Scandinavian Line, DAB+
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Mijn Volvo V60 is van maart 2013. Het Massapunt dat ik genomen heb ligt 'in het dashboard". Je moet de passagiersdeur open doen en daar zie je een schakelaar zitten waarmee je de airbag van de passagier kan uitschakelen. Deze schakelaar is in een paneeltje gemaakt dat je uit het dashboard kunt trekken. Als je dit paneeltje eruit trekt dan zie je 2 grote bouten zitten waarmee het dashboard tegen de carrosserie is bevestigd. Ik heb 1 van deze 2 bouten gebruikt als massa punt. Ik heb gezocht naar een ander massapunt maar ik heb geen beter gevonden.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
ssdroog
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 18.02.2014 - 21:38

Van het weekend heb ik mijn nieuwe BlackVue DR650GW-2CH in mijn V60 geinstalleerd. Gaat vrij makkelijk, al zat ik wel met de positie van de front camera icm die city safety box ahter de spiegel. Daaronder is echt geen gezicht, veel te laag en afhankelijk van hoe je hem plaatst (beetje meer naar boven en naar links in die inkeping) zit hij ook in de gezichtsveld. En duidelijk te zien vanaf buiten.

Ik heb er voor gekozen hem links van de city safety box te plaatsen, strak tegen de bovenkant van het raam. De wisser komt daar ook nog goed, en het geeft prima beeld. Ook al staat hij dan niet in het midden zoals aanbevolen, het beeld is prima.

Kabels langs de A-stijl is wel even lastig ivm airbags, je moet de bout achter het plastic dopje verwijderen, dan pas kun je achter de A-stijl komen. Let erop dat je de kabels erachter legt ivm de airbag dus. De kabel naar het achterraam is verder geen probleem, even de deurrubbers eruit en je legt ze er zo in. Aan de achterkant de plastic kappen verwijderen (aan de bovenkant van de klep en de achterkant van de hemel, pas op dat je de plastic nokken niet stukmaakt) dan kun je de kabel netjes door de daarvoor bestemde rubber kabelgoot naar de klep leiden.

De Power Magic Pro is nog niet binnen, dus de afwerking komt later. Nu even tijdelijk op de 12-volt aansluiting in het middenconsole.
Volvo V60 D2 MY2014.5 Powershift Summum, Black Sapphire Metallic, Pandora velgen, Business Pack Connect, Winter Line, Scandinavian Line, DAB+
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

De Blackvue onopvallend weg plaatsen gaat inderdaad helaas niet. Daarvoor is hij wat groot en te lomp. Eerst wilde ik hem ook boven in de inkeping plaatsen, maar dan heb je steeds de city safety box in het zicht van je camera. Daarom heb ik geopteerd om hem onder deze box te plaatsen. Hij staat dan wel redelijk in het zicht, maar als ik lang weg blijf dan verwijder ik de camera altijd ivm diefstal. Van onder deze box heb je het beste overzicht zodat de beelden steeds duidelijk zijn. Bij mijn vorige wagen (Astra Sports Tourer) hing hij ook naast zo een box (was van de grootlicht camera). Deze had altijd deze box mee in het zicht waardoor verkeer dat van rechts kwam, zeer slecht te zien was op de beelden.

Beeld vanuit mijn vorige opstelling. Nu heb ik weer compleet zicht

Afbeelding
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
ssdroog
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 18.02.2014 - 21:38

Ai, dat ziet er inderdaad niet lekker uit. In de V60 is het gelukkig niet zo erg, zie foto. Wel erg regenachtig :-)

Wat ik nog vergeten was, ik ben ook erg opgelucht dat dat de DAB+ ontvangst niet (nog) slechter is geworden. Ik las daar toch wel verontrustende berichten over. Maar ik merk geen enkel verschil in ontvangst!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 D2 MY2014.5 Powershift Summum, Black Sapphire Metallic, Pandora velgen, Business Pack Connect, Winter Line, Scandinavian Line, DAB+
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

De reden dat ik hem gewoon in het vrije hoekje onder de spiegel en city safety heb hangen, hij bestrijkt de hele neus en geeft mooi zicht op beeld.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik heb mijn auto (nog altijd) niet.....grrrrrr......... en ben dus nog niet helemaal zo ver, maar deze webcam lijkt me ook wel wat ( zie YouTube link) . De test lijkt positief en het grote voordeel is natuurlijk dat de 'centrale unit' ergens in een dashboardkastje verstopt kan worden zodat je alleen maar 2 kleine cameraatjes moet kwijt zien te raken. Op een voorruit die al zo vol is door die grote bobbel met al die camera's en lasers (voor de hele Advanced Safety reut, niet alleen cCty Safety) is ruimte toch wel een soort uitdaging lees ik ook in het bovenstaande.Voor deze camera is er ook een 'permanente stoom' optie te koop. Het pakket kost compleet ca 250 euro. Graag jullie mening.......

C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik heb al wel een camera, cheap...... maar een beugel om hem te monteren aan de bovenkant van de ruit heb ik nog niet gevonden. Stroom zal wel niet zo heel spannend zijn. Dat haal je overal wel weg.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
ssdroog
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 18.02.2014 - 21:38

Ik heb lang zitten twijfelen over de K1S of toch de BlackVue. Het idee is perfect, zo klein mogelijke camera's en de rest in een apart kastje. Toch niet gedaan, want het aantal kabels (zeker met apart GPS) is wel erg veel, het feit dat er een batterij in zit (ipv capacitor) vind ik een groot nadeel, parking mode is beperkter (geen buffering) en ook wel een paar slechte reviews (hangups, reboots) naast de slechtere video in het donker.

Ik heb dus het zekere voor het onzekere genomen. Maar nogmaals, alleen al vanwege de formfactor het overwegen waard!
Volvo V60 D2 MY2014.5 Powershift Summum, Black Sapphire Metallic, Pandora velgen, Business Pack Connect, Winter Line, Scandinavian Line, DAB+
Gebruikersavatar
ssdroog
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 18.02.2014 - 21:38

Volvo_Bjorn schreef:De Power Magic Pro hangt onder het handschoenkastje en zie je niet zitten.
De PMP is binnen, het is mooi weer dus ik ga zo ook beginnen aan de installatie... zoals gezegd, alles hangt al behalve de PMP. Kort vraagje... hoe heb jij de dipswitches staan? 11,8 of 12 volt? En welke tijdsduur?

Idealiter zou ik hem op oneindig zetten, dat hij alleen uitgeschakeld wordt als de accu bijna leeg is. Maar ik weet niet of dat echt verstandig is... O-)
Volvo V60 D2 MY2014.5 Powershift Summum, Black Sapphire Metallic, Pandora velgen, Business Pack Connect, Winter Line, Scandinavian Line, DAB+
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Oneindig en 11.8V. Als je de switch op 12V zet dan kan het zijn dat de dashcam zich uitschakelt als het start/stop systeem in werking treed (aleen in de winter tijd). Als je accuspanning even een dipje krijgt dan schakelt de power magic pro de camera's uit. Met de stand op 11.8V heb je dit véél minder. Ik heb nog nooit een platte batterij gehad dus 11.8V is geen enkel probleem.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
ssdroog
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 18.02.2014 - 21:38

Top, dank voor je reactie dat stelt me gerust. Hij staat nu voorlopig op 12v en oneindig. Ik speel wel even op safe, als ik merk dat hij spontaan reboot zet ik hem wel op 11.8. Ik moet de komende weken niet veel rijden (staat regelmatig een paar dagen stil) dus ik ben benieuwd hoe dat gaat en met name hoelang de BV actief blijft. Ik heb de motion sensor wel uitgeschakeld want zelfs op de laagste stand reageert hij nog op een voorbij lopende mier... G-sensor in parking mode heb ik wel op 100 gezet.
Volvo V60 D2 MY2014.5 Powershift Summum, Black Sapphire Metallic, Pandora velgen, Business Pack Connect, Winter Line, Scandinavian Line, DAB+
Gebruikersavatar
Volvo_Bjorn
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34

Ik ben toch aan het twijfelen om mijn Blackvue DR350 toch weer achteraan te installeren. Vind het alleen weer zo dom dat het zo een grote camera is voor op de achterruit. Misschien mijn Blackvue DR500GW veranderen met eentje met 2 camera's. Want bij mijn DR500GW klopt de tijdsaanduiding weer niet (ooit nog eens dat probleem gehad en meteen een nieuwe gekregen, maar de garantie is nu verlopen). Dan kan ik de DR500GW in mijn cabrio hangen en een nieuwe in men V60. En de DR350 verkoop ik dan. Maar eerst eens horen wat ze hier thuis daar over denken want ze zijn niet goedkoop. Ik denk dat ik het antwoord ook al weet :D
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Gebruikersavatar
ssdroog
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 18.02.2014 - 21:38

Zet de DR350 en DR500GW op marktplaats en ga over op de DR650GW-2CH?

Het tweedehands aanbod op marktplaats is vrijwel nul (wel erg veel nieuw) dus je moet ze vast wel kwijt raken lijkt me.
Volvo V60 D2 MY2014.5 Powershift Summum, Black Sapphire Metallic, Pandora velgen, Business Pack Connect, Winter Line, Scandinavian Line, DAB+
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Op Aliexpress is een dashcam speciaal voor de V60/S60 vanaf 2011 die je op de cover achter de spiegel kan plaatsen je ziet er niets van.

voor maar 69,-
Sony lens en Novatec chipset.
Ziet er goed uit

http://nl.aliexpress.com/item/Hidden-in ... fb9e35024e
Laatst gewijzigd door vankol op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”