Dashcam

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

"Straks" als mijn nieuwe auto binnen is zou ik daarin eigenlijk wel een dashcam (liefst ook met een achtercamera) willen hebben. Die camera zou niet alleen onderweg, maar liefst ook in een parkeersituatie bij aanraking van de auto of ander onraad automatisch moeten gaan opnemen. Ik ben een absolute leek op dit gebied en stel daarom dus de open vraag: wat is de stand van zaken en wat moet ik dan evt. kopen. Het"ding" moet ook netjes worden ingebouwd, geen gedoe met losse snoertjes. Is er een bedrijf dat dat goed kan en dat jullie kunnen aanraden? Als je Googled zie je vele systemen en vele aanbieders......maar ik heb liever wat persoonlijke ervaringen van forumleden. Doet een Volvo-dealer die inbouw trouwens ook?

Dan nog een vraag: als je auto wordt gemolesteerd en daarna gestolen (vandaag staat er op Autoweek een filmpje hoe simpel dat is met Keyless drive) heb je natuurlijk niets aan opnamen die netjes op een stickje zijn weggeschreven terwijl dat in de auto ligt. Daarom: bestaan er ook al systemen die de beelden doorsturen (naar de cloud).

Graag wat richtinggevende aanwijzingen voor mijn tocht in camera-land.....

Dank bij voorbaat!
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Beelden uploaden gaat je nogal wat kosten aan data ben ik bang. Misschien iets wat op afstand uit te lezen is.
GPS tracker misschien nog?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Bij de Volvodealer heb ik mijn Blackvue laten inbouwen, geen snoeren zichtbaar en hij gaat automatisch aan wanneer ik de auto start.
Ze hebben hem aangesloten op een draad bij de sigarettenaansteker en de snoeren weggewerkt.
Die blackvue is ook te krijgen als 2 channel en dus voor/achter.
Enige tijd terug een Duitser die mij niet voor zich duldde en rechts voorbij kwam zetten en snijdend/dreigend naar links kwam, even wijzend naar de dashcam bracht hem op andere gedachten..
De beelden kunnen via een blackvue app opgeslagen geworden op bijv. iPad waarna ze extern geupload kunnen worden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Wou ook net zeggen, Blackvue zijn de mooiste (helaas ook de duurste denk ik)
Mooi van design, scherpe beelden, als je de beelden bekijkt op pc of tablet met hun software zie je ook nog eens je locatie in samenwerking met google maps, je snelheid etc.
Kabeltjes laten zich zeer eenvoudig wegwerken.
Je kan ook een Magic Box (geloof dat die dingen zo heten) plaatsen, zodat de camera ook kan blijven opnemen als je contact uit is, en die Box zorgt ervoor dat de camera toch uitgeschakeld wordt als je accu onder een ingesteld voltage komt (12V of 11,8V).
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht



Net even zitten kijken. Best een prima en complete review.

In de aanbieding bij CoolBlue op dit moment:
http://www.videocamerashop.nl/product/5 ... eId=365656

Maar niet op voorraad.

Ik vind vooral de beeldkwaliteit een pluspunt van deze camera.
Veelal kan je nauwelijks een stoeptegel onderscheiden. Bij veel dashcam camera's is de resolutie zo laag of de compressie zo hoog dat een kentekenplaat nauwelijks leesbaar is. Dat zijn toch wel essentiële dingen vind ik!

Ik zou voor minimaal 960p gaan als resolutie. Bij voorkeur 1080p. Let wel op dat de ene camera agressiever is met zijn compressie dan andere. Hierdoor kan je 1080p resolutie zo ver gecomprimeerd worden dat je alsnog geen kenteken kunt lezen. Ik weet niet of fabrikanten zich daar over uitlaten, maar het is wel belangrijk om op te letten. (Ik werk op een ontwikkelafdeling van een bedrijf die videocamera's maakt.) Misschien dat het ook wel instelbaar is hoeveel MB/s de camera maximaal mag opnemen.
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
Greenlaner
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 10.04.2016 - 16:27

@diesel01 - Ik ben ook geïnteresseerd om zoiets in te bouwen, je maakt inderdaad, en helaas, genoeg mee onderweg!
Heb je misschien ook een plaatje van de inbouw? Zicht vanuit binnen en buiten?
Alvast dank!
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ga ik vanavond even regelen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Zoiets?
Bekabeling is langs de dakhemel, deurpost en dashboard kastje gemaakt en aangesloten op een 12volt stekker van o.a de sigarenaansteker
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Heb je ook een camera achteraan ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Nee, die heb ik niet.
Afgelopen zondag maakten we een ritje toen we op de rondweg van Groningen een vrachtwagen achter ons hadden die heeeel kort volgde, ik tik dan de cruise er af en laat zo'n man passeren.
Het gebeurt soms dat mensen snijden, aldanniet bewust daar heb ik de camera voor..
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

m-kliko schreef:In de aanbieding bij CoolBlue op dit moment:
http://www.videocamerashop.nl/product/5 ... eId=365656

Maar niet op voorraad.
http://tweakers.net/pricewatch/415721/b ... zwart.html

Staat in de pricewatch bij 2 winkels voor 319 euro :)

En op de Belgische website is hij vrijwel altijd goedkoper van in NL. Nu ook 319
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Respect dat je dan zo koelbloedig blijft, gisteren kleefde er weer een dametje die denkelijk pas haar rijbewijs had met een klein citroentje aan mijn bumper en ik zat al iets over de snelheidslimiet, toen ik haar voorbij liet gaan na de vrachtwagen ingehaald te hebben, moest ze 100m verder de afslag nemen.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Een schoonzus van me is kortgeleden met een enorme klap van achteren aangereden. Ze heeft 3 weken met hersenletsel in het ziekenhuis gelegen en is nu thuis aan het revalideren en dat gaat nog maanden duren. Het komt uiteindelijk gelukkig allemaal weer goed zeggen de artsen en dat is natuurlijk het belangrijkste, maar er is nu wel een geschil over de oorzaak van de aanrijding. Het is woord tegenover woord en in zo'n situatie - waarbij er erg veel schade is (auto total loss, medische kosten, gevolgschade van niet kunnen werken etc., ) - zouden beelden uitsluitsel en een oplossingsrichting kunnen geven. Kortom dit incident triggerde mij om de vraag over de camera(s) hier te stellen want zoiets kan iedereen overkomen.

Dank allemaal voor de nuttige informatie tot zover!
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Greenlaner
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 10.04.2016 - 16:27

Bedankt @diesel01 !
Ik ga er serieus over denken.
Inbouwen wil ik wel door dealer laten doen, zou t wel zelf willen kunnen, maar ben bang dat ik nu de electronica op haal laat slaan.
Tijd voor een cursusje :-)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het schijnt geen hogere wiskunde te zijn maar dat soort dingen laat ik aan de dealer over.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Bedankt iedereen! Nuttige informatie en er gaat er (vrijwel) zeker een komen in mijn nieuwe auto......
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4757
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

mga1600 schreef: Een schoonzus van me is kortgeleden met een enorme klap van achteren aangereden. Ze heeft 3 weken met hersenletsel in het ziekenhuis gelegen en is nu thuis aan het revalideren en dat gaat nog maanden duren. Het komt uiteindelijk gelukkig allemaal weer goed zeggen de artsen en dat is natuurlijk het belangrijkste, maar er is nu wel een geschil over de oorzaak van de aanrijding. Het is woord tegenover woord en in zo'n situatie - waarbij er erg veel schade is (auto total loss, medische kosten, gevolgschade van niet kunnen werken etc., ) - zouden beelden uitsluitsel en een oplossingsrichting kunnen geven. Kortom dit incident triggerde mij om de vraag over de camera(s) hier te stellen want zoiets kan iedereen overkomen.

Dank allemaal voor de nuttige informatie tot zover!
Beetje off-topic, maar jouw verhaal triggerde mij weer. Als het een achteropaanrijding betreft zal de tegenpartij toch bijna per definitie aansprakelijk zijn, tenzij jouw schoonzus op de snelweg zonder noodzaak bovenop haar rem is gaan staan...
Zeker bij serieus letsel als in haar geval is het wel belangrijk zo spoedig mogelijk juridisch advies in te winnen bij een letselschadeadvocaat. De kosten daarvan zijn meestal te verhalen op (de verzekering van) de tegenpartij. Mocht je vrijblijvend nadere info of advies willen, dan kun je altijd even contact met me opnemen.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Summum schreef:
mga1600 schreef: Een schoonzus van me is kortgeleden met een enorme klap van achteren aangereden. Ze heeft 3 weken met hersenletsel in het ziekenhuis gelegen en is nu thuis aan het revalideren en dat gaat nog maanden duren. Het komt uiteindelijk gelukkig allemaal weer goed zeggen de artsen en dat is natuurlijk het belangrijkste, maar er is nu wel een geschil over de oorzaak van de aanrijding. Het is woord tegenover woord en in zo'n situatie - waarbij er erg veel schade is (auto total loss, medische kosten, gevolgschade van niet kunnen werken etc., ) - zouden beelden uitsluitsel en een oplossingsrichting kunnen geven. Kortom dit incident triggerde mij om de vraag over de camera(s) hier te stellen want zoiets kan iedereen overkomen.

Dank allemaal voor de nuttige informatie tot zover!
Beetje off-topic, maar jouw verhaal triggerde mij weer. Als het een achteropaanrijding betreft zal de tegenpartij toch bijna per definitie aansprakelijk zijn, tenzij jouw schoonzus op de snelweg zonder noodzaak bovenop haar rem is gaan staan...
Zeker bij serieus letsel als in haar geval is het wel belangrijk zo spoedig mogelijk juridisch advies in te winnen bij een letselschadeadvocaat. De kosten daarvan zijn meestal te verhalen op (de verzekering van) de tegenpartij. Mocht je vrijblijvend nadere info of advies willen, dan kun je altijd even contact met me opnemen.
De situatie was wel een beetje gecompliceerd : mijn schoonzus sloeg vanaf een 4-baans gedeelte van een provinciale weg linksaf. Ter plaatse zijn stoplichten, er heerst er een max. snelheid van 70 kmh en is er een vrij korte uitvoegstrook voor linksafslaand verkeer. Echter die strook was vol (het was druk, spitsuur), zij stond net als laatste zo'n beetje stil en haar auto stak nog een flink stuk uit op de weg. De man die er achterop knalde reed volle snelheid, waarschijnlijk harder dan toegestaan (maar dat is niet te bewijzen omdat uitgerekend toen de flitspaal buitengebruik was...) en hij had en slok op. Haar auto werd gelanceerd over de andere weghelft heen (ook 2 banen) waar toevallig een gaatje in de verkeersstrook was en belandde in een greppel.

Zijn verhaal: zij stond stil op een rijbaan.....had haar 'panieklichten' niet aan, t.o. haar verhaal: hij reed eerst in de rechterbaan, maar was juist op die onoverzichtelijke plek aan een inhaalmanoeuvre begonnen, reed te hard en keek niet uit.

Haar auto is total loss (echt meer dan een meter korter, de voorstoel was afgebroken en ze werd achterin de auto 'in bewusteloze toestand gevonden met een hoofdwond en hersenletsel' .
Ze had gelukkig een nieuwwaarde verzekering en kan dus straks een nieuwe auto gaan uitzoeken, maar er is vooral ook sprake van (veel) immateriële schade: kosten trauma helikopter, ziekenhuisrekening, ambulance rekening, veel medische kosten, haar werkgever moet tijdelijke (?) vervanging regelen en andere kosten maken, zij werkte normaal vaak onregelmatige diensten en werd daar extra voor uitbetaald (en nu krijgt ze 'ziekengeld' over haar basis inkomen (loonderving dus). Ze moet verder extra kosten maken voor dingen die ze anders zelf deed maar nu niet kan en mag (zoals huishoudelijke hulp e.d.)

Er zijn dus meerdere partijen die aan de betrokkenen 'trekken' en vast staat inmiddels dat de zaak t.z.t. in de rechtbank wordt behandeld vanwege het drankgebruik van de andere partij.
Ze heeft overigens gespecialiseerde juridische bijstand, maar erg bedankt voor het aanbod!

Voor de juridische touwtrekkerij zou een camera misschien niet veel hebben uitgemaakt, maar voor haar eigen gemoedsrust wel.

Het herstel verloopt gelukkig Herk goed en dat blijft uiteraard hoofdzaak (in dit geval letterlijk) al zal volledig herstel nog best wat tijd in beslag nemen.
Ze reed in een vrij nieuwe Peugeot 208, terwijl ze eigenlijk van plan was geweest een 108 te nemen. De geleerden zijn het er over eens dat ze in dat geval deze klap niet had overleefd. De volgende keer toch nog maar een maatje grotere auto zegt ze inmiddels...
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Summum schreef:
mga1600 schreef: Een schoonzus van me is kortgeleden met een enorme klap van achteren aangereden. Ze heeft 3 weken met hersenletsel in het ziekenhuis gelegen en is nu thuis aan het revalideren en dat gaat nog maanden duren. Het komt uiteindelijk gelukkig allemaal weer goed zeggen de artsen en dat is natuurlijk het belangrijkste, maar er is nu wel een geschil over de oorzaak van de aanrijding. Het is woord tegenover woord en in zo'n situatie - waarbij er erg veel schade is (auto total loss, medische kosten, gevolgschade van niet kunnen werken etc., ) - zouden beelden uitsluitsel en een oplossingsrichting kunnen geven. Kortom dit incident triggerde mij om de vraag over de camera(s) hier te stellen want zoiets kan iedereen overkomen.

Dank allemaal voor de nuttige informatie tot zover!
Beetje off-topic, maar jouw verhaal triggerde mij weer. Als het een achteropaanrijding betreft zal de tegenpartij toch bijna per definitie aansprakelijk zijn, tenzij jouw schoonzus op de snelweg zonder noodzaak bovenop haar rem is gaan staan...
Zeker bij serieus letsel als in haar geval is het wel belangrijk zo spoedig mogelijk juridisch advies in te winnen bij een letselschadeadvocaat. De kosten daarvan zijn meestal te verhalen op (de verzekering van) de tegenpartij. Mocht je vrijblijvend nadere info of advies willen, dan kun je altijd even contact met me opnemen.
De situatie was wel een beetje gecompliceerd : mijn schoonzus sloeg vanaf een 4-baans gedeelte van een provinciale weg linksaf. Ter plaatse zijn stoplichten, er heerst er een max. snelheid van 70 kmh en is er een vrij korte uitvoegstrook voor linksafslaand verkeer. Echter die strook was vol (het was druk, spitsuur), zij stond net als laatste zo'n beetje stil en haar auto stak nog een flink stuk uit op de weg. De man die er achterop knalde reed volle snelheid, waarschijnlijk harder dan toegestaan (maar dat is niet te bewijzen omdat uitgerekend toen de flitspaal buitengebruik was...) en hij had en slok op. Haar auto werd gelanceerd over de andere weghelft heen (ook 2 banen) waar toevallig een gaatje in de verkeersstrook was en belandde in een greppel.

Zijn verhaal: zij stond stil op een rijbaan.....had haar 'panieklichten' niet aan, t.o. haar verhaal: hij reed eerst in de rechterbaan, maar was juist op die onoverzichtelijke plek aan een inhaalmanoeuvre begonnen, reed te hard en keek niet uit.

Haar auto is total loss (echt meer dan een meter korter, de voorstoel was afgebroken en ze werd achterin de auto 'in bewusteloze toestand gevonden met een hoofdwond en hersenletsel' .
Ze had gelukkig een nieuwwaarde verzekering en kan dus straks een nieuwe auto gaan uitzoeken, maar er is vooral ook sprake van (veel) immateriële schade: kosten trauma helikopter, ziekenhuisrekening, ambulance rekening, veel medische kosten, haar werkgever moet tijdelijke (?) vervanging regelen en andere kosten maken, zij werkte normaal vaak onregelmatige diensten en werd daar extra voor uitbetaald (en nu krijgt ze 'ziekengeld' over haar basis inkomen (loonderving dus). Ze moet verder extra kosten maken voor dingen die ze anders zelf deed maar nu niet kan en mag (zoals huishoudelijke hulp e.d.)

Er zijn dus meerdere partijen die aan de betrokkenen 'trekken' en vast staat inmiddels dat de zaak t.z.t. in de rechtbank wordt behandeld vanwege het drankgebruik van de andere partij.
Ze heeft overigens gespecialiseerde juridische bijstand, maar erg bedankt voor het aanbod!

Voor de juridische touwtrekkerij zou een camera misschien niet veel hebben uitgemaakt, maar voor haar eigen gemoedsrust wel.

Het herstel verloopt gelukkig Herk goed en dat blijft uiteraard hoofdzaak (in dit geval letterlijk) al zal volledig herstel nog best wat tijd in beslag nemen.
Ze reed in een vrij nieuwe Peugeot 208, terwijl ze eigenlijk van plan was geweest een 108 te nemen. De geleerden zijn het er over eens dat ze in dat geval deze klap niet had overleefd. De volgende keer toch nog maar een maatje grotere auto zegt ze inmiddels...
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4757
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Heftig verhaal. Maar dit levert 100% aansprakelijkheid van de achteroprijder op hoor. Hoofdregel is al dat hij zijn snelheid zodanig behoort aan te passen dat hij zijn voertuig tot stilstand kan brengen binnen de afstand dat de weg vrij is. Dat bij drukte in de spits een uitvoegstrook wel eens te kort is is ook van algemene bekendheid. Had hij op moeten anticiperen. Een ongevallenanalyse kan de geschatte snelheid van de auto wel achteraf vaststellen aan de hand van de schade aan beide voertuigen. Wat jij beschrijft moet de snelheid aanzienlijk zijn geweest. En dan had hij ook nog een te hoog alcoholpromillage? Juridisch kat in 't bakkie. Als je schoonzus al een verwijt gemaakt kan worden (ik zie dat niet zo direct), dan valt haar fout in het niet bij de fouten van de aanrijder.

Fijn dat ze direct over de juiste bijstand kan beschikken. Verhaal van schade is belangrijk en moet snel worden opgestart om de beschreven financiële gevolgen te beperken. Maar uiteraard staat het fysieke herstel altijd voorop. Ik wens haar (en jou als familie) sterkte.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”