type versterkers XC90 2005

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mannen, u weet dat ik een XC90 heb gekocht waar ik wat aan 't experimenteren ben met de audio. Speakers in de D-stijl zijn geplaatst en werken maar de dashbord-speaker werkt niet. Natuurlijk niet want er zit een base-versterker in met nummer 30732823.
Vraag is eigenlijk of er een lijst is met versterker-nummers waarbij het vermogen staat vermeld. Ik zou graag een 5 kanaalsversterker (premium toch?) willen kopen om ook de dashbord-speaker te laten werken.

Wie heeft de juiste info of kan vertellen waar ik dat kan zoeken? Ik heb inmiddels 50 sites bekeken met versterkers maar er staat nergens bij welk vermogen die zijn.

Dank u.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Welk geboortejaar?
Gebruikersavatar
NickGR
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 13.01.2013 - 14:23
Locatie: Amsterdam

het vijfde kanaal word door de radio aangestuurd, dus als je dat wil laten werken zal je de radio unit moeten vervangen. de versterkers zijn allemaal vier kanalen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Door de radio ... Dat kan ik nakijken hoe die bekabeling door de auto ligt.

PS: auto is van maart 2005.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik dacht dat het 130W per kanaal is, 70W voor de basis versie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Msuidgeest schreef: Door de radio ... Dat kan ik nakijken hoe die bekabeling door de auto ligt.

PS: auto is van maart 2005.
Ik had het zelf kunnen bedenken. Ik heb namelijk het volledige elektrische schema (inclusief alle mogelijke opties) op m'n computer staan. En waar zit die dashbord-speaker op aangesloten? Precies ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Ik kan me natuurlijk sterk vergissen...

Maar een XC90 zal ten alle tijde ALLE audio uit de versterker halen en nimmer door de " radio " .
(Radio bestaat ook niet in een xc90).

Er zijn (in relatie tot jouw vraag):
1- ICM (beeldscherm en logica)
2- AUD (versterker)
3- MP1 (Media player ; cd speler)
4- ATM/AFM (Antenne unit voor AM en FM)

(en verder nog mogelijk MMM, MP2 en PHM)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

In mijn nieuw-model XC90 heb ik zelf een aansluiting gemaakt voor een dashboard speaker - dat had mijn auto allemaal niet van huis uit. Ik heb een ‘tussenkabeltje gemaakt (met stekker en contrastekker) dat tussen de speakeruitgang van de versterker en de kabelboom van de auto zit. Daarin heb ik aftakkingen gemaakt van de speaker signalen LV en RV en die naar de ‘sleaker-level input’ van een extra versterkertje geleid. Dat versterkertje kocht ik bij Conrad voor ca. 55 euro. Het is een JVC JS-DR3002. Max. vermogen 400 watt. De versterker heeft een ‘bridge’mogeijkheid waarmee je beide signalen mengt. Er zitten verder instelbare filters op om de boel aan te passen. Met het ingangsfilter kun je het volume aanpassen aan de bestaande L en R speakers. Hij schakelt zichzelf in als et speakersignaal op de input komt en weer uit als de radio wordt uitgezet. Natuurlijk is dit geen surround sound maar het geluid in de auto werd er bij mij vele malen beter van! Met de fader en balansregeling van de Volvo audio ‘verplaats je als het geluid’ naar een plek die je prettig vindt.

Die tussenkabel was het meeste werk (gemaakt van een kabel die ik nog had liggen van een V70n denk ik) met van die groene stekkers er aan, de rest was peanuts. Low budget maar groots effect.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zaterdagavond zit ik in het theater maar heb overdag wel tijd om eens te kijken "achter de radio". Een schema is prima maar ik ben er wel een die wil zien of het inderdaad aanwezig is volgens dat schema.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

VolvoTech schreef: Ik kan me natuurlijk sterk vergissen...

Maar een XC90 zal ten alle tijde ALLE audio uit de versterker halen en nimmer door de " radio " .
(Radio bestaat ook niet in een xc90).

Er zijn (in relatie tot jouw vraag):
1- ICM (beeldscherm en logica)
2- AUD (versterker)
3- MP1 (Media player ; cd speler)
4- ATM/AFM (Antenne unit voor AM en FM)

(en verder nog mogelijk MMM, MP2 en PHM)
Met deze info in mijn achterhoofd ben ik eens gaan demonteren: hele middenconsole opengemaakt en alles opzij gelegd. En inderdaad komt de centerspeaker niet uit de "radio" maar van de versterker. ICM en MP1 zitten samen met een sigarenaansteker en een aantal knopjes in de middenconsole en er gaan wat draadjes naar de AUD en daar vandaan gaat alles naar de speakers.

Een schema en goed info is wel nodig om aan de auto te werken. Ik was de oude 900-serie gewend en ben redelijk slim (al zeg ik zelf) maar dit is toch nieuw voor mij.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vandaag bij de dealer geweest en die dashbordspeaker is niet aan de praat te krijgen. En dat komt door de versterker want die moet 5 kanaals zijn en niet 4 zoals in onze auto.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb een premium-versterker gekocht. Maar daar zal ik meer over schrijven in m'n topic over de aankoop van onze XC90.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Linkje?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”