Achteruitrijcamera stoort

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Voor mijn V50 heb ik een achteruitrijcamera (die van de kentekenverlichting) bij Volvotech gekocht. Daarnaast heb ik deze wifi module gekocht en ingebouwd. Het stroom heb ik afgetapt van de 12v aansluiting in het middenconsole. Het beeld is prima, tot ik de motor start; vanaf dan begint het beeld te storen en soms zelf weg te vallen.

De webshop waar ik de wifi module heb gekocht geeft aan dat het waarschijnlijk komt van pulserende spanning (PWM). Echter zit er volgens mij geen PWM op die stroomaansluiting. Als test heb ik ook de 12v aansluiting in de kofferbak geprobeerd, ook op die aansluiting stoort de camera. Ze geven aan dat het verstandig is om een "schone" stroompunt te zoeken (danwel kabel vanaf accu te trekken), dit is me echter teveel werk; als dat de enige oplossing is bestel ik liever alsnog de VBB module van Volvotech.

Wie heeft tips om dit probleem om te lossen?
Laatst gewijzigd door nielslu op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Waar tap je nu spanning af voor de camera en de wifi zender?
Veel plekken in de auto zijn inderdaad PWM aangestuurd (dus geen zuivere 12v oid, maar een pulserend signaal wat bij een lamp een bepaalde helderheid zal geven op een bepaald PWM niveau), maar voor een apparaat met electronica er in niet zomaar zal werken.

Aanstekerpunt is een 'gewone' 12v aansluiting. Wel kan het zijn dat USB laders dit soort fratsen geven, of de zender/ontvanger zelf natuurlijk.
WIj doen eigenlijk niks draadloos, hoogstends een camera aansluiting voor een aanhanger/trailer, en die monteren we dan zo ver mogelijk achterin zodat er zo min mogelijk storing kan binnenkomen.
(en dat werkt dan goed, zolang je maar een goede 12V en massa gebruikt).

Daarnaast is de opmerking om van de accu spanning te trekken een beetje raar; dan sta je de volgende dag met een lege accu...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik had als laatste 12v aansluiting in kofferbak gebruikt. Die is dan inderdaad niet geschakeld, maar dit zou met een relais nog wel op te lossen zijn. Maar ook die aansluiting stoort.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik heb vandaag voor het testen even de camera en de wifimodule rechtstreeks aangesloten aan de accu, ook dan begint het beeld te storen zodra de motor gestart wordt. Ik denk dat het met deze module niet goed gaat werken in mijn auto, daarom ga ik de wifimodule retourneren.

Nu moet ik gaan bedenken hoe ik de camera wil gaan gebruiken, het liefste had ik de CFE plus module gehad maar die ondersteund nog geen camera voor de V50. De VBB module zou kunnen, maar ik zou het dan zonde vinden als de CFE plus module het binnenkort wel zou kunnen. Daarnaast staat de VBB momenteel in backorder zag ik, dus wanneer die weer leverbaar is weet ik ook niet...

Iemand nog tips?
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Heb je al eens geprobeerd om de camera en de WIFI in een andere Volvo aan te sluiten en data met de motor aan, lijkt wel een beetje op een defect gaande Dynamo en/of spaningsregelaar.

Net als destijds het fluiten in de speakers van de radio, en als je meer gas geeft gaat het harder fluiten.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik heb geen andere Volvo voor handen, dus niet geprobeerd. De dynamo is nog niet zo heel lang geleden vervangen dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het daardoor komt.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik heb de wifimodule inmiddels geretourneerd. Nu maar even bedenken hoe ik de camera wil gaan gebruiken/aansluiten.

@Volvotech: is er al bekend wanneer de VBB weer leverbaar is?
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”