Welk audio set-up af fabriek?

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Jätte
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26.09.2017 - 13:23

Goedemorgen forum-ers,

Met veel genoege rijd ik in een S80 (Kinetic) my14.
Hier zit, zoals ik heb vernomen, het Sensus systeem.

Er is al veel geschreven over base-performance, high performance en nog beter.
Zelf heb ik er ook al eens een vraag over gewaagd.

Wat voor mij onduidelijk blijft, is wat zit er in mijn auto.....
De voorportieren hebben duidelijk een compo-set, maar de achterdeuren zeker niet. Daar zitten blijkbaar breedbandspeakers in die echt een verschrikkelijke toon verspreiden.
Dat zou betekenen dat er een base-performance systeem in zit.
Als ik goed ben geïnformeerd, is de base-composet voorin voorzien van een mid-woofer met papieren conus en heeft het hart een "trechtertje". Dat heeft die van mij weer niet. Ziet er uit alsof het een woofer uit de high-performance lijn is.
Ik ben van zins om eerdaags de deurpanelen los te halen om te kijken wat er precies in zit en tevens te checken of er stiekem toch een "plastic" tweeter achter het kapje zit.
De bas voorin is best prima en is bij normaal volume best een prima samenhang tussen hoog en laag te horen. Gaat het volume echter wat omhoog, dan is er van samenhang geen sprake meer en wordt het geheel behoorlijk beroerd om naar te luisteren. Vervorming of kraak treedt echter niet op.

Zijn er indertijd combi-mogelijkheden af-fabriek of af-dealer geweest?
Kan het zijn dat er bas-performance speakers in de achterdeuren zit en high performance in de voorportieren?
Ik denk niet dat de vorige eigenaar zelf heeft zitten combineren.....
In het verlengde hiervan; hoe kom ik erachter welke versterker er onder de rechter voorstoel ligt (de 20W per kanaal "base" of 40W per kanaal "high- performance"?

Heeft iemand van u hier kennis van?
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Volgens mij heeft de base geen losse versterker dus als jij een versterker hebt liggen (PA200 dacht ik) dan is het op z'n minst High performance.
Over de speakers kan ik niks zeggen maar zoek eens naar Doeke Dobma. Hij weet alles van audio in de Volvo ;-)
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Jätte
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26.09.2017 - 13:23

...heb een brochure gevonden met voor de MY2014 versie de volgende mededeling:

Basis uitrusting:
- Audio: Performance Audio; 4 x 20 Watt versterker en 6 Performance luidsprekers (dus Base Audio bestaat in de Sensus versie niet meer?)

Upgrade:
- High Performance Audio met 4 x 40 Watt versterker en 8 High Performance luidsprekers, USB-aansluiting en Bluetooth hadsfreesysteem (standaard op de Momentum)
- High Performance Multimediamet 7 inch kleurenscherm, DVD-speler, 4 x 40 Watt versterker en 8 High Performance luidsprekers, USB-aansluiting en Bluetooth hadsfreesysteem (standaard op de Summum)

En dan hebben we de Executive nog met het Premium systeem.

Dan is er voor de Kinetic (mijn versie) nog een Business Pack Pro:
- High performance (zoals hierboven), RTI navigatie en Park Assist achter.
Mijn voiture heeft al het bovenstaande van het Business Pack Pro, maar blijkbaar dan weer niet de High Performance.

Los bestellen van alleen de RTI-navigatie en de Park Assist achter kostte beduidend meer als het Business Pack Pro, dus dat lijkt geen logische keuze.

Verwarrend.....

Het ziet er dus naar uit dat er daadwerkelijk een standaard "Performance" versterker van 4 x 20 W zit?

Kan deze worden vervangen door een (qua afmeting aan aansluiting vergelijkbare) High Performance versterker van 4 x 40 W ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”