TuniIn: amerikaanse zender(s) gestopt in NL

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik heb hier al eerder aangegeven dat volgens mij de verbinding vanuit de auto niet rechtstreeks via 3/4G naar -in dit geval- TuneIn verloopt maar dat er vermoedelijk servers tussen zitten die door Volvo worden beheerd. Dat verklaart dat je de ene keer wel en de andere keer niet naar een bepaalde zender kunt luisteren. Dat werd als onzin afgedaan, maar deze ervaringen versterken mijn vermoedens.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

-KJ- schreef: 11.09.2020 - 21:08 Ik heb hier al eerder aangegeven dat volgens mij de verbinding vanuit de auto niet rechtstreeks via 3/4G naar -in dit geval- TuneIn verloopt maar dat er vermoedelijk servers tussen zitten die door Volvo worden beheerd. Dat verklaart dat je de ene keer wel en de andere keer niet naar een bepaalde zender kunt luisteren. Dat werd als onzin afgedaan, maar deze ervaringen versterken mijn vermoedens.
Ik was degene die dat als "onzin" af deed en daar ben ik van overtuigd, aangezien ik ook kan zien, dat ik via IP's van KPN (mijn sim provider) me aanmeld bij het internet.
Ook ben ik degene die het waarschijnlijk terug leidt naar verouderde software in jullie radio's, aangezien bijna de hele wereld overgegaan is naar secure HTTP (httpS) ipv gewoon plain HTTP. Heel veel internet radio stations zijn ook overgestapt daarop, de ene wat eerder en de andere wat later. Ik zit al decennia lang in de radio/TV wereld en heb lang geleden ook de overstap van analoog naar digitaal en van daaruit naar IT mee mogen maken (en alle ellende daarvan ook).

Vraag je liever af, waarom mijn radio het wel ontvangt (en die heeft een half jaar geleden DAB uitbreiding en dito software updates gehad) en de jouwe niet...
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Wat is dan de verklaring voor het feit dat ik de ene dag wel en de andere dag niet kan luisteren naar bepaalde zenders, bijvoorbeeld Radio 10 Disco Classics? Via 4G op m'n telefoon werkt het altijd, via Sensus is het een loterij. Ook ik heb de DAB+ upgrade in de auto.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Die HTTPs is inderdaad wel een dingetje, daar heb ik destijds over gemaild met Talpa, VCNL (en die weer met Zweden) en TuneIn. Iedereen wees naar Volvo, Volvo gaf ook met zo veel woorden aan dat ze van het probleem af wisten en dat het “ooit” in een update mee genomen zo worden (betrof in mijn geval de nieuwste Sensus). Einde van het liedje was dat’ ie het bij mij weer deed zonder dat er een update van Volvo aan te pas was gekomen. Bij de oudere Sensus (zoals bij TS en Rinootje) was dat toen echter nog niet het geval maar als ik Rinootje nu lees, is dat inmiddels na een update verholpen.
Dus ik denk dat de oplossing inderdaad in de update, zoals Rinootje die beschrijft, zit.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Denk eens rationeel na….
Waarom zou een auto fabrikant een server park gaan kopen/bouwen/huren om jou naar radio te laten luisteren? Beeld je eens in, wat voor een gigantische data stromen dat zijn. Daar is Volvo (of welk andere autofabrikant) helemaal niet in geïnteresseerd. Die willen alleen jouw rijgedrag weten (via On Call). Wie er wel in geïnteresseerd is, is TuneIn.

Zoek het meer in de dekking van je GSM module in de auto, of die van je telefoon als je tethering gebruikt, dan in de conspiracy theorie van Volvo-servers. Ook ik heb wel eens, dat ie niet wil opstarten, of dat ie wegvalt, maar dat is allemaal terug te herleiden tot een bug in de software of ik heb slechte dekking.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

-KJ- schreef: 12.09.2020 - 09:38 Wat is dan de verklaring voor het feit dat ik de ene dag wel en de andere dag niet kan luisteren naar bepaalde zenders, bijvoorbeeld Radio 10 Disco Classics? Via 4G op m'n telefoon werkt het altijd, via Sensus is het een loterij. Ook ik heb de DAB+ upgrade in de auto.
Die ervaring heb ik niet.
Overigens, Radio 10 Disco Classics was ook 1 van de zenders die bij mij problemen gaf. Ik heb toen bij Talpa aan de bel getrokken en we zijn er toen achter gekomen dat de start van de problemen samen viel met de overstap van HTTP naar HTTPs. Talpa gaf toen aan dat er bij hun iets niet goed gegaan was maar nadat ze dat recht gezet hadden, mailden ze me dat ik nu bij Volvo moest zijn. Die geschiednis heb ik hierboven beschreven maar juist de Talpa-zenders deden het weer zonder een update vanuit Volvo. Dit is toch duidelijk een HTTPs-dingetje vanuit de Talpa-kant.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Maar als ik het zo lees dan zou het in mijn geval (van de ene dag op de andere geen geluid meer hebben bij station's via Tune-In) een upgrade moeten laten uitvoeren bij een dealer?

Wat ik zo vreemd vind is dat ik wel de informatie zie in het het display zie. Dus de naam van het station, de naam van de artiest/band, de titel van het liedje en de afbeelding van de hoes. En deze informatie wisselt ook als er een nieuw nummer begint. Er vindt dus wel degelijk communicatie plaatst tussen mijn 4G verbinding en de Sensus. Overigens werken andere apps die de 4G verbinding gebruiken wel zoals het weer.

En natuurlijk het enige wat ik hoor is: 'This station is not available in your country'. Ongeacht welk station...
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

De data die de TuneIn app je toont is die, die van een andere url (Talpa netwerk): https://www.radio10.nl/disco-classics
Terwijl de stream ergens anders vandaan komt: http://20423.live.streamtheworld.com/TLPSTR23.mp3 ( <-- toevallig vond ik nog een normale, niet versleutelde, stream van Radio 10 Disco Classics, maar of TuneIn die url ook gebruikt, betwijfel ik)

En verder laat ik deze (zinloze) discussie voor wat het is!
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Jammer dat je het zo zinloos vindt.

Mij help je er in geval niet mee zo :-(

Iemand anders een idee hoe ik dit oplos? Extra info; de internetverbinding via de 4G dongel is goed want ik kan wel bijvoorbeeld de Weer app openen en het huidige weer op mijn locatie zien.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Ik heb gisteren de dongel verwijderd en m'n telefoon als hotspot gebruikt met hetzelfde resultaat. Het ligt dus niet aan de provider.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Waarom wil je er niet aan dat de oplossing van je probleem met een update bij de dealer begint?
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

Sluit ik mij bij aan.
Heb weleswaar de laatste sensus, maar kan Paradise (rock) ontvangen, zowel op de sensus Tunein app als streaming via m'n IPhone.
En dat doe ik volvo modum.
Tunein is niet het probleem, maar sluit me aan bij voorganger.
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Heel vreemd, ik stuitte weer op dit draadje en wilde het zelf proberen. Bij mij werken de zenders met de naam 'Radio Paradise' wel!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Ok, ik ga bellen met TVK ;-)
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Nou de dealer weet ook niet wat er aan de hand is. Er is ook geen update. Ik heb ook het bedrijf gebeld waar ik de auto vandaan heb omdat het een Zweedse import is. Volgens hen heeft dat er niks mee te maken want de auto is in februari netje op Nederlands gezet met alle toen bekende laatste software. De man die ik sprak vertelde dat hij zelf ook Tune In gebruikt via zijn hotspot en hij zou gaan kijken of het bij hem wel werkte. En warempel, hij krijgt nu dezelfde melding te horen (This station is not available in your country) bij zijn ingestelde radiostations.

Ik ben ook met support van Tune In zelf aan het mailen en die vragen wat het ip adres is van de auto. Weet iemand hoe ik dat kan achterhalen? Mij lijkt eigenlijk, elke keer dat je Tune In opstart een ander ip adres krijgt via de provider van de sim in de dongel (Youfone). Maar goed, misschien kunnen ze er iets mee. Misschien is er een geoblokkade op Nederlandse ip adressen?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Update; ik ben naar tunein.com gegaan omdat diezelfde heer opperde dat je misschien een account zou moeten hebben bij Tune In. Echter nadat ik mijn mailadres had ingevoerd en een wacht had bedacht zag ik dat het bijna 9 euro per maand kost dus dus heb dat geannuleerd door zonder iets van m'n creditcard of paypal (de twee betaalmogelijkheden) in te vullen.

Krijg ik echter toch daarna een welkomsmail van Tune In waarin ze mijn gebruikersnaam (m'n mailadres) en wachtwoord noemen. Ik ben naar de auto gegaan en heb mezelf ingelogd met deze gegevens in de app Tune In en ja hoor, het werkt...

Nu hebben ze het over een gratis proefperiode van een week dus ik ben benieuwd of ik na 7 dagen weer geen geluid heb dus dat is afwachten. Ik ga het ook nog wel melden bij de support van Tune In zelf want ergens klopt er toch iets niet.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gebruikersavatar
Bluesbroeder
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

Tunein kan je gewoon gratis gebruiken met een account. Is makkelijk omdat overal als je bent ingelogt zelfde voorkeur zenders hebt. Echter je kan je ook aanmelden als premium wat idd €9 / mnd kost. Hoef je niet te doen , gewoon gratis account nemen en als dt de oplossing is👍
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Het lijkt vooralsnog de oplossing te zijn. Vreemd, dat wel maar goed.

Support van Tune-In vindt het ook een raar iets en zeggen dat je eigenlijk geen account nodig hoeft te hebben om de app in Sensus te kunnen gebruiken. Zij vermoeden dat toch Volvo er iets mee te maken heeft maar hoe en wat is compleet onduidelijk.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Niwaheli
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52

Even een update.
Voorafgaand aan de jaarlijkse beurt toch maar eens gemaild met Volvo Cars Nederland. Zij lieten weten dat zulke technische kwesties niet via VCN verlopen maar door hen worden doorgezet naar de dealer. Daarop contact gehad met mijn dealer. Afgesproken dat zij bij de beurt nieuwe software zouden laden voor Sensus Connect, echter zonder dat zij konden garanderen dat bepaalde zenders (“This station is not available in your country”.) weer ontvangen zouden kunnen worden.
Niet geschoten, altijd mis; dus afwachten maar.
Vorige maand heeft onze auto een jaarlijkse beurt gehad waarbij ook de IHU van nieuwe software is voorzien. Nadien was internetverbinding via bluetooth (tethering) helemaal niet meer mogelijk. Van alles geprobeerd met de instellingen etc., geen resultaat. Daarna heeft de garage ook van alles geprobeerd zonder dat dit wat opleverde. Daarna een vervolgafspraak gemaakt waarbij de software opnieuw geladen zou worden. Daarna bleek ik weer internetverbinding te hebben. Volgens de dealer (die het voortreffelijk heeft afgehandeld) had dit te maken met een certificaat die bij de software hoort, die er de eerste keer niet bij gezeten heeft.
Dus opgelucht dat internet in Sensus Connect het weer doet. Maar nog steeds zeggen bepaalde zenders in TuneIn “This station is not available in your country”. Dus mijn zoektocht is nog niet ten einde.
V70 T5 '14/MY '15
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”