Herkenning flac-files (muziek) door audiosysteem XC40

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koenie62
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.05.2020 - 20:10

Eerder heb ik een topic gemaakt "muziek herkenning GraceNotes. FLAC files" met de vraag waarom het audiosysteem sommige bestanden wel of niet herkende. Tot op heden geen antwoord op gekregen. Zelf nog even verder zitten zoeken naar mogelijke oplossing. Gezocht op allerlei fora waarom flac files in het algemeen door systemen wel of niet herkend worden. Niet alleen in de volvo maar ook computerprogramma's enz. Daaruit kwam voort dat het opnieuw coderen (re-encode) van de Flac files kan helpen. die Flac files worden door iemand aangemaakt en door anderen weer gedownload toch ? :). Verschillende bronnen, gebruikte programma's, instellingen etc.
Ook ik maakte gebruik van verschillende Tag-Editors om te kijken of dat de oplossing was voor het wel of niet herkennen in de volvo door het audiosysteem. Sommige (dure) TagEditors met vele toeters en bellen maken er soms helemaal een warboel van. Eenvoud is het toverwoord denk ik.

Het volgende heb ik gedaan en het werkt:
Alles gedaan op een iMac met de softwareprogramma's "TidyTag" (mac specifiek) en "dBpoweramp Music Converter" (is er ook voor Windows).
dBpoweramp gebruikt de laatste versie van Flac encoder. v1.3.3. en heeft ook een batch converter zodat je vele bestanden in een keer kan converteren.
Eigenlijk is het meer re-encoderen dan het omzetten naar een andere type file. bv flac naar mp3. Wat je doet is flac naar flac.
Laad je bestand of bestanden in het programma dBpoweramp en selecteer degene die je opnieuw wilt coderen. klik op Convert en dan wordt er gevraagd naar type encoding, flac,. standaard staat het op lossless level 5. heb ik niet aan veranderd. Kies je output folder. Je kan bij DSP effecten ook allerlei zaken instellen als bv een equalizer maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt omdat het ook in de auto in het systeem zit. (audiopakket). en druk op convert. Het re-encode is nu gedaan.

Ik heb voor elke artiest-album een eigen folder op mn harde schijf staan. (500GB SSD) Je kan met TidyTag checken of bij iedere track dezelfde tags staan. Zoniet dan ziet/maakt het audiosysteem in de volvo een aparte vermelding. Ik had bijvoorbeeld van een artiest bij de eene track de albumnaam met een hoofdletter geschreven en bij de andere klein. Krijg je dus 1 vermelding met 1 nummer en een andere met de overige nummers. Heel frustrerend. Maar goed dit werkt m.b.t. map met zelfde artiest-album.

Als je dus een verzamelmap hebt met verschillende artiesten dan wordt dat een zooitje in je systeem.
Ik had zelf een map gemaakt met verschillende nummers, verschillende artiesten en ook nog van verschillende bronnen. Even los van de mogelijkheid van verschil in volumeniveau werd dat dus inderdaad een rommel.
Met de tag-editor heb ik in de vakjes artiest - album - album artiest - composer - en publisher allemaal dezelfde naam ingevulde. In het vakje title artiestnaam en songnaam.
Mischien is dat laatste een beetje overkill en moet ik dit nog uitproberen op de verzamelmappen maar in theorie zou dat dus ook moeten werken. Ik laat het weten.

suc6
Volvo XC40 T5 TwinEngine GT Inscription, 727, RD20, 918, 1033, 691, 790, 011, 063, 179, 313, 501, 871, 1018, 1046.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Flac kent geen gradaties in compressie, want die is er niet. Daarom heet het ook Free Lossless Audio Codec.
Wat jij doet is de aanwezige meta data binnen in de file manipuleren, zodat jouw radio dit op een nette manier, op de door jou gewenste manier kan ordenen. Slim!
Maar aan het audio in de file zal niets gebeuren.

Vrij simpel uitgelegd; elke media file heeft ook stukje data aanwezig, wat de inhoud van de file moet weergeven (wat voor soort compressie etc etc). Dit is de zogenaamde meta data. Maar er zijn net zoveel verschillende vormen van die meta data aanwezig als er programma's zijn die de flac (media?) files aanmaken. Zeer irritant voor de gebruiker, maar ook voor de fabrikant van die apparaten die deze files moet weergeven. Gelukkig begint er wel meer standaardisatie in te komen, maar het is nog steeds niet 100%

Je hebt een prima oplossing gevonden en ik denk dat de meeste mensen hier ook echt baat bij hebben!
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
koenie62
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.05.2020 - 20:10

Ik zou nog even een reactie geven op de verzamelmappen. Dat werkt ook.

@Rinootje. Waar het dan in zit zit het m in maar ik had ook files die als flac waren aangemaakt maar niet gezien werden door het systeem. Na re-encoding wel. Kan natuurlijk ook zijn dat degene die deze had aangemaakt iets fout gedaan heeft.
Enfin, het werkt en dat is het belangrijkste. Het is inderdaad wel zo dat de meeste fouten zaten in de tag-informatie.

Alles bij elkaar is het wel een klus om alles na te lopen maar het geeft wel een hoop plezier in de auto dat het allemaal afspeelt. 125GB aan muziek. Nog 375GB te gaan voor dat de schijf vol is. :)
gr
Koenie
Volvo XC40 T5 TwinEngine GT Inscription, 727, RD20, 918, 1033, 691, 790, 011, 063, 179, 313, 501, 871, 1018, 1046.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Rinootje schreef: 23.10.2020 - 07:59 Flac kent geen gradaties in compressie, want die is er niet. Daarom heet het ook Free Lossless Audio Codec.
FLAC kent wel degelijk gradaties in compressie. Het bestand wordt wel gecomprimeerd, maar dan verliesvrij. Het is te vergelijken met een ZIP of RAR bestand. Dan comprimeer je ook de data maar bij het uitlezen krijg je de originele data weer terug. Bij het genereren van een FLAC-file kun je kiezen voor de mate van compressie. 8 is het hoogste. Het duurt langer maar dan krijg je wel een kleiner bestand. Het kan zijn dat bepaalde audiosystemen niet om kunnen gaan met een bepaalde compressiesetting, bijv. wanneer het systeem te weinig processorkracht krijgt toegewezen om realtime het signaal te construeren uit de file.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

koenie62 schreef: 22.10.2020 - 20:11 Als je dus een verzamelmap hebt met verschillende artiesten dan wordt dat een zooitje in je systeem.

suc6
Dat vind ik dus een waardeloze keuze van Volvo (of van de leverancier van het entertainmentsysteem). Je wil een album kunnen afspelen terwijl de mediaplayer albums niet categoriseert naar albumtitel maar naar de combinatie van "album title" en "artist". Wie dat verzonnen heeft...
Een oplossing hiervoor is het maken van een playlist per album. In de auto moet je dan geen albums proberen af te spelen maar playlists. Deze kun je genereren via o.a. MP3Tag.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

dimitripb schreef: 28.10.2020 - 13:36
FLAC kent wel degelijk gradaties in compressie. Het bestand wordt wel gecomprimeerd, maar dan verliesvrij. Het is te vergelijken met een ZIP of RAR bestand. Dan comprimeer je ook de data maar bij het uitlezen krijg je de originele data weer terug. Bij het genereren van een FLAC-file kun je kiezen voor de mate van compressie. 8 is het hoogste. Het duurt langer maar dan krijg je wel een kleiner bestand. Het kan zijn dat bepaalde audiosystemen niet om kunnen gaan met een bepaalde compressiesetting, bijv. wanneer het systeem te weinig processorkracht krijgt toegewezen om realtime het signaal te construeren uit de file.
Dan moet je je maar eens beter gaan in lezen. Net zoals zip en rar, heeft flac vormen van betere compressies, maar de algorithms zijn hetzelfde.
https://xiph.org/flac/features.html
https://en.wikipedia.org/wiki/FLAC <== en hier vooral de compression levels lezen

Bij mp3 is het een kwestie van "weggooien"' ...
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Rinootje schreef: 28.10.2020 - 15:37 https://en.wikipedia.org/wiki/FLAC <== en hier vooral de compression levels lezen
Je zegt eerst dat FLAC geen gradaties in compressie kent omdat die er niet zou zijn. Ik bestreed dat en vervolgens geef je me een link naar de gradaties van compressie die er volgens jou niet zou zijn...
Compressie zegt niets over wel of geen data weggooien. Bij MP3 wordt compressie gebruikt waarbij data wordt weggegooid, bij FLAC wordt compressie gebruikt waarbij geen data wordt weggegooid. Bij beiden heb je gradaties in de compressie. Het tabelletje waarnaar je verwijst geeft precies aan wat ik zeg: hoe hoger de compressie hoe langer een apparaat nodig heeft voor decompressie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”