Laplanders op Terschelling

Hier de Volvo C303 en andere klassieke exoten voor het stevige off road werk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40458
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Laplander-virus op Terschelling

Geplaatst op zaterdag 19 december 2009 om 19:47 uur
Laatst aangepast op zaterdag 19 december 2009 om 19:55 uur

Militairen werden met de Volvo Laplander vervoerd door de Scandinavische wildernis. Mooi voor op het strand, dacht een Terschellinger, en hij haalde er een naar het eiland. Dit maakte jaloers.

De onophoudelijke regen heeft de strandopgang bij Oosterend veranderd in een glijbaan van blubber. Een glimlach verschijnt op het gezicht van Jan Elkhuizen. Hij geeft gas. De motor van zijn bonkige terreinwagen – maatje kleine tank – begint te loeien. Het groene bakbeest komt in beweging.

,,Wat een mooi geluid hè? Het lijkt de Koegelwieck wel”, roept de chauffeur uit boven de ronkende motor. Een paar tellen later staat zijn wagen bovenop de modderige helling. De sporen die de bijna een meter hoge banden hebben getrokken, vullen zich met regenwater.

Het tafereel zou niet misstaan in een wervingsfilmpje van de Landmacht. Toch zijn het hier op Terschelling gewone burgers die het bevel voeren over deze Volvo Laplanders. Vijftien stuks rijden er inmiddels op het eiland rond. Het is de helft van het totale aantal van dit type auto in Nederland.

Jan Elkhuizen is ,,de schuldige”, zoals hij het zelf noemt. Drie jaar geleden zag hij een advertentie van een knappe Laplander – of Volvo C303 zoals de wagen officieel heet – op internet. Hij reisde naar Zweden en keerde terug op Terschelling met een 2,5 ton zwaar en 35 jaar oud ijzeren monster.

,,Ik kende dit type al langer”, zegt Elkhuizen, die in het bestuur van de eilander Landroverclub zit. ,,Op terreinshows had ik de C303 al eens aan het werk gezien. Die wagen heeft ongekende eigenschappen. Oersterk, ruim en mooi van lelijkheid. Perfect voor het leven op Terschelling.”

De Laplander is door Volvo in het begin van de vorige eeuw gebouwd voor het echt zware werk. Het militaire voertuig – in het Zweedse leger TGB11 genoemd – moest tot elf soldaten kunnen vervoeren door de Scandinavische wildernis met zijn sneeuw en beboste bergen.

Het eerste dat aan de wagen opvalt is dat hij zo hoog op zijn wielen staat. Dit komt door een kunstgreep van Volvo: de assen van de Laplander lopen met een tandwielkast eerst verticaal omhoog en dan pas horizontaal. Door deze portaalassen is de kans op vastlopen in de grond minder groot.

Ook zijn de wagens uitgerust met een zogeheten sperbaar differentieel. Waar andere terreinauto’s zouden stranden met slippende wielen als die niet genoeg grip hebben, kan de bestuurder van de C303 in zo’n geval het differentieel blokkeren en fluitend wegrijden.

Na twintig jaar trouwe dienst voldeden de Laplanders nog altijd prima in het Zweedse leger. De wagens kregen een nieuwe body of buitenkant, die werd gegalvaniseerd. Door die ingreep kreeg roest geen vat meer op de Volvo’s. Een geschenk uit de hemel voor strandrijders die een broertje dood hebben aan de bijtende kracht van zilt water.

Uiteraard duurde het na de eerste rondjes van Elkhuizen in zijn nieuwe wagen niet lang voordat andere strandrijders op het eiland er een wilden. Een gemiddeld exemplaar kost in Zweden zo’n €7500. Inmiddels duikt het legervoertuig om de haverklap op in het Terschellinger verkeer. De auto loopt 1 op 6, maar dat verbruik is volgens Elkhuizen te overzien omdat de eilanders er gemiddeld maar 2500 kilometer per jaar mee rijden.

Toch vindt niet iedereen op het eiland de nieuweling even fraai. ,,Vierkante doos, groot en lelijk zeggen sommigen”, weet Elkhuizen. Lachend: ,,Dat klopt ook wel. Al valt het met het formaat wel mee. Hij is maar 435 centimeter lang. Een Volkswagen-busje is groter.”

En dan zijn er nog de mensen die sowieso tegen zijn op het met gemotoriseerd verkeer rijden op het strand. ,,Het imago van het strandrijden ligt wel eens onder vuur”, weet Elkhuizen. ,,Dan hebben er weer een paar in een jeepje hard langs wandelaars gereden. Dat soort idioten hou je helaas altijd. Deze incidenten verpesten het voor de grote groep die zich wel als een heer gedraagd.”

Elkhuizen gebruikt zijn legertruck ook voor zijn werk bij de Cranberryschuur. Vanwege de brede banden is de druk per vierkante centimeter volgens de importeur bijzonder laag. Daardoor kan hij er ook prima mee in de duinen rijden tijdens de cranberrypluk.

Hessel Wiegman uit West is een van de eilanders die door Elkhuizen is aangestoken met het Laplander-virus. Zo’n drie keer per etmaal – Wiegman is vooral ’s nachts actief – rijdt hij bijna stapvoets met zijn wagen over het strand op zoek naar gestrande zeehonden. En wat de Noordzee al niet meer uitspuwt. ,,Kijk daar, een dode bruinvis”, wijst Wiegman terwijl hij om het door meeuwen aangevreten karkas stuurt.

Wiegman heeft het druk. Nog nooit in zijn 45 jaar als jutter heeft hij zoveel zieke zeehonden gevangen als de laatste maanden. Twee weken geleden beleefde hij het dieptepunt: negen jonge dieren had hij tegelijkertijd in zijn Volvo. ,,Daar word je gewoon triest van.”

Voor zijn kingsize terreinwagen heeft de markante eilander niks dan lof. ,,Je zit fantastisch hoog en om je heen is het allemaal raam. Ideaal voor het jutten. En voor zo’n oude auto rijdt ‘ie super. Bij andere wagens van deze leeftijd is het meer alsof je in een bolderkar zit.”

Ter hoogte van paal 2 drukt Wiegman op de rem. Hij pakt zijn verrekijker en begint van achter zijn stuur te turen. Naar de kolkende branding, de vloedlijn en de meeuwen die achter elkaar aanjagen boven de duinen. ,,Elk uur is het hier anders. Dit is onze schouwburg.”
Stef Altena – Leeuwarder Courant
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Heb het stuk gelezen in de papieren editie, leuke reportage.

ps Je hebt het toch niet over lopen tikken :wink:
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Plaats reactie

Terug naar “AWD maar geen XC”