Minpunten van je Volvo (pijnlijk topic??)

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bvb. de deurbekleding van vilt is minder luxueus dan het (kunst)leder in de vorige auto's en er zijn delen van harde plastic gebruikt in de deurpanelen.
Grappig om te lezen. Ikzelf vind dit sobere juist mooi functioneel aan de XC40.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

teebee schreef: Mbt de lak:
Moderne lakken zijn nu eenmaal zacht. Een glasscoating is beslist een aanrader, is de moeite en de (geringe) investering waard.
Moderne lakken zijn juist hard vergeleken met laksoorten van ‘vroeger’.

Mercedes heeft zelfs krasbestendige lakken, zogenaamde nano lakken. De VAG groep heeft ook van die bizar harde lakken.

Een glascoating is super inderdaad, als je het goed bij houdt heb je er jaren plezier van. Milimetervreter (forumlid) heeft al een hoop volvo’s voorzien van zon mooie coating, aanrader!
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Dan ben ik ‘misinformed’ ;-) Had juist begrepen dat de moderne lakken vnl ‘watergedragen’ zijn en daardoor zachter.
Van Duitse merken weet ik idd dat deze soms als uitzonderlijk hard te boek staan, al heb ik ook begrepen dat dit zelfs per auto (!) kan verschillen. Weet niet hoe maar dat is wat detailers weten te vertellen....
Evengoed: doe een glasscoating, ga je zo veel plezier van hebben! (Ook op mijn bolide zijn de kunsten van Millimetervreter duidelijk af te lezen 8-) )
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Als antwoord op het hoofdonderwerp en nu voorttuffend in een V60 PIH
- Zwakke aircocompressor geeft het gevoel te rijden in een tijdbom.
- Entertainment systeem zeer spartaans, zelfs voor 2013.
- Geluidskwaliteit High performance audio is "meh.." (V50 met HP was merkbaar beter)
- Het probleem dat je de ruitenwissers niet omhoog kunt klappen zonder deze eerst via een bepaalde procedure in de service stand te zetten.
- Combinatie wiel/band luistert zeer nauw. Met de "verkeerde" combo zeer gevoelig voor trekken naar links of rechts wat onrustig rijden veroorzaakt.

Maar man man man, wat ben ik gek op die wagen. Ik ben blij dat ik morgen begin op mijn nieuwe werk met twee uur rijden per dag :-)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Kijk, dát is nog ns relativeren! Hulde!
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

teebee schreef: Kijk, dát is nog ns relativeren! Hulde!
Het leven is een speeltuin!

Dan liever op een schommel die wat piept, hartstikke hoog gaat en waarvan soms de zitting losraakt, dan suf op de wipkip jaloers kijken naar de persoon die lol heeft.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Helemaal goed! Je leest zo links en rechts hier en daar genoeg “ellende” zonder dat men zich bovenstaande realiseert en het feit dat je je gelukkig mag prijzen een dergelijke auto te mogen rijden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Dat kan ik helemaal onderschrijven. Ik reed gisteren achter een nagelnieuwe Kia aan van een ouder echtpaar. Gelukkig rijd ik in een echte auto, was de gedachte die toen in me op kwam.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
wurtel
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33

Kurt1975 schreef: Al bij al ben ik zeer tevreden over onze XC40. Toch enkele aandachtpuntjes:
- Ik mis de mapstructuur voor muziek op een USB-stick.
- ze zijn dorstig, de 190 galloperende paardjes. 10l/100km zonder al te gek te doen. Moet eerlijkheidshalve bekennen dat er redelijk wat korte afstanden gedaan worden.
- het motorgeluid van de T4 is, wanneer er vermogen gevraagd wordt, veel rauwer dan de smeuige D3 en D4 5-pitters die we hiervoor hadden. Bij rustig rijden hoor je de motor dan wel weer niet, ...
- Ook mis ik de mapstructuur voor muziek op een USB-stick.
- de lak is wel erg gevoelig. Een bird dropping heeft kort op de achterklep gezeten, maar is al ingevreten. Eens proberen om weg te polieren met de DAP.
- Ik heb de indruk dat voor wat betreft sommige materialen van de cockpit, minder degelijke materialen gebruikt zijn dan in de vorige generatie V60 of V40. Bvb. de deurbekleding van vilt is minder luxueus dan het (kunst)leder in de vorige auto's en er zijn delen van harde plastic gebruikt in de deurpanelen.
En, had ik het al gezegd? Ik mis de mapstructuur voor muziek op een USB-stick.
Ik miste eerst ook de mapstructuur voor USB muziek.
Echter toen heb ik een dagje utigetrokken om mijn muziek verzameling te voorzien van de juiste id3 tags, en nu werkt het eigenlijk mooier dan ooit.

Met mijn XC40 T5AWD haal ik gemiddeld 9l/100km als ik een beetje door rij, 7,5/100 als ik zuinig aan doe. 230km/h daarentegen is niet te meten, zo snel is de tank leeg :-/

Materialen in interieur ben ik wel tevreden mee.

Ik ben ook enorm blij met de Polestar behandeling, het rijdt zoveel fijner dan ik mij kan herinneren van de proefritjes.
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40
dennisvos1993
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 15.07.2018 - 16:57

Over het algemeen zeer tevreden met mijn volvo v40 d4 uit 2013, maar natuurlijk zijn er de nodige minpunten:
- de ruimte achterin en in de kofferbak houdt niet over, maar heb de ruimte gelukkig niet vaak nodig. Meest irritante in de kofferbak is de zeer hoge laadklep, dus daar moet je altijd over heen tillen.
- navigatie/infotainment is behoorlijk sloom en bij mij komen vaak de filemeldingen niet goed door ondanks diverse updates van de dealer. Op een of andere manier blijft die steeds met de verkeerde zenders koppelen die geen verkeersinformatie doorgeven.
- De auto wordt normaal gesproken heel erg snel vies, mijn broer heeft een V90 en daar is het probleem veel minder groot. Het lijkt wel of met name de achterkant gewoon zand aantrekt of zoiets. Ondanks glascoating laten aanbrengen die dit minpuntje heeft verholpen, maar dat is dus niet standaard.
- Het R-design onderstel maakt het rijden wel wat dynamischer, maar op comfort gebied betaal je daarvoor wel de rekening. de auto is gewoon enorm hard geveerd. Soms op slechte wegen kan dit irritant zijn.

Maarja de voordelen/pluspunten zijn dan voor mij echt vele malen groter :).
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

teebee schreef: Helemaal goed! Je leest zo links en rechts hier en daar genoeg “ellende” zonder dat men zich bovenstaande realiseert en het feit dat je je gelukkig mag prijzen een dergelijke auto te mogen rijden.
Vergeleken met het openbaar vervoer is iedere Volvo een droomauto :D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Af en toe gaan we met de trein en afgezien van het meubilair is het lekker stil en heb je overal voorrang ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

De vaste hoofdsteunen strategie zou Volvo toch eens moeten herzien denk ik, zie deze foto. Gemaakt bij de introductie van de XC60 in 2017:

www.autobild.de/bilder/volvo-xc60-2017- ... html#bild8

(Bestuurder is 195 cm)

Ik ga geen flauwe grapjes maken over Chinezen en hun lengte (ook in Azie worden mensen iedere generatie langer las ik
Volvo hanteert die vaste hoofdsteunen al heel lang. Oudere lezers zullen zich de vaste zwarte "doorzichtbare" hoofdsteunen uit bijvoorbeeld de 245 nog wel herinneren
(Familie had destijds een 245 sedan, 245 polar station, en later een 940 sedan)
Snoeihard waren die hoofdsteunen ook!

Voor mij in mijn auto geen probleem, maar voor mensen van richting de 2 meter lijken ze in de huidige Volvo modellen niet veilig genoeg denk ik
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

De hoofdsteun foto....
Ik ben geen veiligheids expert voor alle duidelijkheid maar ik denk eigenlijk dat die precies goed is bij een botsing, LIJKT hoofd slag naar achter bij botsing frontaal toch goed op te vangen....?
Volvo zal toch wel pver nagedacht hebben...mensen worden steeds langer dus met testen moet dat eruit komen toch.. :-/
Maar goed in deze ik heb de wijsheid niet in pacht.
We wachten op DE veiligheids expert op het forum. 8)

Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Die expert ben ook ik niet, maar ik ben het wel met je eens.
Ook mij lijkt het een correcte hoogte, en gezien de reputatie op het gebied van veiligheid van Volvo heb ik er het volste vertrouwen in dat dit grondig getest is.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
stingray71
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 11.12.2007 - 23:03

Voor mijn XC70 D5, eigenlijk bijna geen. ;-)
- Tankinhoudsmeter met 8 blokjes ipv een analoge meter
- niet permanent uit kunnen zetten vd start stop functie (of is er wel een methode?)
- schuifdak vergeet ik wel eens dicht te doen dit geeft geen melding op mijn Volvo on Call app (hij zegt dat de auto vergrendeld is).
- er zit geen fullsize reserveband in.
XC70 D5 genieter alsmede een Corvette Stingray 71
Like to drive but hate to arrive!
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

stingray71 schreef: 29.11.2019 - 20:04 Voor mijn XC70 D5, eigenlijk bijna geen. ;-)
- Tankinhoudsmeter met 8 blokjes ipv een analoge meter
- niet permanent uit kunnen zetten vd start stop functie (of is er wel een methode?)
- schuifdak vergeet ik wel eens dicht te doen dit geeft geen melding op mijn Volvo on Call app (hij zegt dat de auto vergrendeld is).
- er zit geen fullsize reserveband in.

Start / stop zet ik altijd uit, mega irritant. Je kunt het permanent uit laten zetten, maar het heeft met de RDW (CO2?) type goedkeuring te maken, dus ik laat het maar zo
Start / stop lijkt mij ook slecht voor de startmotor (ook al zijn die verstevigd zeg maar) en voor de turbo. Je bespaart een fractie diesel, maar het kan denk ik 1800 euro aan reparaties opleveren. Slechte deal vind ik
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

Texels schreef: 06.10.2019 - 19:11 De vaste hoofdsteunen strategie zou Volvo toch eens moeten herzien denk ik, zie deze foto. Gemaakt bij de introductie van de XC60 in 2017:

www.autobild.de/bilder/volvo-xc60-2017- ... html#bild8

(Bestuurder is 195 cm)

Ik ga geen flauwe grapjes maken over Chinezen en hun lengte (ook in Azie worden mensen iedere generatie langer las ik
Volvo hanteert die vaste hoofdsteunen al heel lang. Oudere lezers zullen zich de vaste zwarte "doorzichtbare" hoofdsteunen uit bijvoorbeeld de 245 nog wel herinneren
(Familie had destijds een 245 sedan, 245 polar station, en later een 940 sedan)
Snoeihard waren die hoofdsteunen ook!

Voor mij in mijn auto geen probleem, maar voor mensen van richting de 2 meter lijken ze in de huidige Volvo modellen niet veilig genoeg denk ik


De lengte van je persoon doet er wel toe maar is niet het belangrijkste. Het knikpunt (van je heup) is bepalend. De man op de foto zit dus niet goed en zou beter een verstelbare hoofdsteun hebben. (zowel hoogte als diepte).
Het is overal ergonomische & veiligheidsgewijs al bewezen dat de bovenkant van je hoofdsteun ongeveer gelijk moet zijn met je kruin. Ook mag je hoofd best maar max. 4cm van je hoofdsteun verwijderd zijn. Lijkt me hier op deze foto niet overeenstemmend te zijn.
Ondanks dat Volvo echt erg goede standaardzetels maakt kunnen zij nog maar recent (XC90) uitgebreid worden aangepast, behalve hun hoofdsteunen dan.
Ik geef je hierin dan ook gelijk dat ze zouden moeten afstappen van die vaste hoofdsteunen zodat mensen die van hoogte en diepte kunnen aanpassen volgens hun ergometrie.
Ikzelf heb dit aangepast door een los hoofdkussen te kopen. Hoogte van de hoofdsteun was voor mij wel goed.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Met alle respect voor jullie zienswijze, maar zou het wellicht zo kunnen zijn dat hier experts naar gekeken hebben en tot de verstandige conclusie zijn gekomen dat dit de betere / beste hoofdsteun is voor de gemiddelde mens?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Teebee met gemiddelden pas je altijd in het concept maar ik heb eens iemand van 1.99 uit een Volvo zien komen die zat bijna met verlengde stoel naast achterraam zeg maar en hoofdsteun heb ik niet opgelet maar hij valt niet binnen de z.g. "gemiddelde" mens.

Ik heb meer dan gemiddeld lange benen en kan niet zeggen dat ik 100% perfect zit in m'n volvo. Er is iets af te dingen op Kinitic stoelen zeg maar...
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”