XC40 T3 2020 welke brandstof moet ik nu nemen ?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 264
Lid geworden op: 21.04.2019 - 14:47

18.01.2020 - 09:45

Vandaag in België weer een heel kranten artikel over welke brandstof te gebruiken , ik dacht zelf dat er vorige maand nog een tv programma was in Nederland die het hier ook over had.
Toen ik in mij mijn XC40 ging afhalen was het antwoord , 95 tanken. Nu lees ik dat dit schade aan de motor kan veroorzaken.

Sinds kort ga ik naar een andere Volvo garage , daar raad men mij absoluut aan om 98 te tanken , en raad men de 95 af. Motor zou ook vlotter draaien met 98.

Wat is nu de juiste beslissing , wat doen jullie ?

En indien 98 beter zou zijn , mag ik dan nog overschakelen naar 98 ?
Want eerlijk gezegd ik weet het niet meer.
Alle raad is welkom.
Jelmer de Jong
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.03.2009 - 15:04

18.01.2020 - 10:25

Je mag er van uit gaan dat een auto die nog geen jaar oud is op alle varianten van brandstof kan rijden die je in de wijde omgeving kan vinden. Behalve diesel in dit geval. :P
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 12993
Lid geworden op: 23.06.2007 - 21:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

18.01.2020 - 10:50

Jij hebt toch een turbo-motor? Die vinden euro 98 veel fijner dan 95.
Mark


Wijzen bouwen bruggen, en dwazen bouwen muren.

Afrikaans gezegde
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 264
Lid geworden op: 21.04.2019 - 14:47

18.01.2020 - 11:47

Msuidgeest schreef:
18.01.2020 - 10:50
Jij hebt toch een turbo-motor? Die vinden euro 98 veel fijner dan 95.
Dat vertelde mij de Volvo dealer waar ik nu ga ook , maar dit staat helemaal haaks met wat de Volvo dealer waar ik de wagen kocht vertelde.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 15983
Lid geworden op: 18.07.2005 - 10:25
Locatie: La Grande Verriere

18.01.2020 - 11:50

Jou auto kan (en moet) zonder problemen op E10 (euro 95) lopen. Dat is in allerlei (Europese) richtlijnen vastgelegd. Je moet je dus niets aantrekken van alle horrorverhalen. Die gaan voor alle nieuwe auto's niet op.
Wat wel waar KAN zijn, is dat jou auto "lekkerder" loopt op E5 (Euro98). Maar dat is een keuze die je zelf mag maken.
Overigens beide brandstoffen kunnen gewoon door elkaar gebruikt worden. Je motor zal er geen schade door oplopen.
VOLVO, VOLVIST, VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000, 310.000 kms (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002, 269.500 kms. (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995, 175.000 kms 6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005, 274.000 kms.(6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005, 335.000 kms (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 194.000 kms
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 22567
Lid geworden op: 13.09.2004 - 06:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

18.01.2020 - 12:41

Mijn auto is wat zuiniger op E5, vandaar dat ik dat tank. Dat motoren lekkerder kunnen lopen op die duurdere brandstoffen was ook al het geval voordat we ooit van ethanol gehoord hadden, bij wijze van spreken. Hoog vermogen (turbo) motoren vinden 98/E5 fijner door het hogere octaan getal
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 132.000 km Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
AfbeeldingAfbeelding
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
rna
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 24.12.2019 - 14:31

18.01.2020 - 14:51

Hoe merk je dat in de praktijk terug als je motor 'fijner' loopt?
Ook lees je vaak dat auto's zuiniger lopen op E5, maar is het verschil dusdanig dat dit het prijsverschil waard maakt?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 20606
Lid geworden op: 22.02.2007 - 23:12
Locatie: Ridderkerk

18.01.2020 - 15:14

Ik tank ook E5/98 octaan benzine, hoewel alle Volvo's op E10 kunnen rijden. Met name mijn V70R rijdt merkbaar beter op de E5/98 benzine.
V90CC T5 AWD GT PRO Polestar 2018
V70R 1998
240 Turbo 1981
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 15983
Lid geworden op: 18.07.2005 - 10:25
Locatie: La Grande Verriere

18.01.2020 - 15:34

Leo, voor jou R wordt Euro 98 zelfs aanbevolen door Volvo. Die zou je niet eens op Euro 95 moeten willen laten lopen. Het kan wel maar dan gaat ie, ook al voor het hele E10 gebeuren, standaard al minder vermogen leveren. Dat is geen vergelijk met de huidige motoren.
VOLVO, VOLVIST, VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000, 310.000 kms (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002, 269.500 kms. (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995, 175.000 kms 6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005, 274.000 kms.(6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005, 335.000 kms (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 194.000 kms
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 264
Lid geworden op: 21.04.2019 - 14:47

18.01.2020 - 16:17

Ik denk dat ik toch maar ga overschakelen op 98/E5 , na het kijken van het programma Radar op NL.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 15983
Lid geworden op: 18.07.2005 - 10:25
Locatie: La Grande Verriere

18.01.2020 - 17:00

Bangmakerij dat programma. Nogmaals: Jou auto kan en moet op E10/95 lopen. Daar is de motor met appendages op gebouwd. En wederom nogmaals dat is Europees bepaald. In Zweden is E10 al jaren gemeengoed, net als in Frankrijk trouwens.
Het kost je onnodig extra geld.

Alleen hoogvermogende en oudere motoren zijn beter af met E5/98. Al het overige is quatsch.
VOLVO, VOLVIST, VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000, 310.000 kms (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002, 269.500 kms. (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995, 175.000 kms 6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005, 274.000 kms.(6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005, 335.000 kms (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 194.000 kms
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 12993
Lid geworden op: 23.06.2007 - 21:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

18.01.2020 - 18:31

RADAR is een consumentenprogramma die maar wat zwetsen en is beslist geen maatstaf voor de werkelijkheid.
Mark


Wijzen bouwen bruggen, en dwazen bouwen muren.

Afrikaans gezegde
MaxC30T5
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.01.2020 - 21:11

23.01.2020 - 10:51

Zelf tank ik 98, gevoelsmatig is dat beter voor mijn turbomotor.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 15983
Lid geworden op: 18.07.2005 - 10:25
Locatie: La Grande Verriere

23.01.2020 - 11:24

Het gekke is eigenlijk dat door de extra toevoeging van Ethanol het octaangetal van E10 in theorie ook op 98Ron zit. Ethanol is klopvaster en er is dus minder kans op "pingelen".
VOLVO, VOLVIST, VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000, 310.000 kms (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002, 269.500 kms. (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995, 175.000 kms 6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005, 274.000 kms.(6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005, 335.000 kms (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 194.000 kms
michel11
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 29.03.2019 - 20:02

23.01.2020 - 19:48

Hallo iedereen, bij de aflevering van mijn S60 T5, hebben ze in de garage ook gezegd van beter de 98 te tanken i.p.v de 95. De uitleg was, dat de motor veel proberder blijft dan bij de 95. Dus tanken wij de 98. Voor die 0,066 €/l speel ik liever op veilig. Als die halve euro op 100 km het verschil maakt, dan koop ik liever een ligier gt.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 15983
Lid geworden op: 18.07.2005 - 10:25
Locatie: La Grande Verriere

23.01.2020 - 20:17

Onzin dat de motor schoner blijft bij Euro 98. Dat heeft er niets mee te maken. Wat wel waar is, is dat Euro 98 bij een "hoogvermogender" T5 een betere klopvastheid heeft waardoor er minder kans op pingelen van de motor is. Maar schoner blijft ie er niet van.
VOLVO, VOLVIST, VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000, 310.000 kms (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002, 269.500 kms. (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995, 175.000 kms 6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005, 274.000 kms.(6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005, 335.000 kms (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 194.000 kms
Gebruikersavatar
Bover
6th Gear member
Berichten: 3308
Lid geworden op: 11.01.2005 - 18:43
Locatie: Bourgogne wordt Auvergne

25.01.2020 - 17:27

Onderstaande tekst komt van Radar consumenten en ANWB:
CITAAT:
"Brandstof met een speciale toevoeging zou beter zijn voor je motor en je zou er ook verder mee kunnen rijden. Is dat echt zo of is het vooral een manier om de portemonnee van het benzinestation te spekken?

Wie televisie kijkt kan er deze dagen niet omheen. Brandstofproducent BP adverteert dat we vooral hun benzine met zogenaamde 'ACTIVE-technologie' moeten tanken, want door basisbrandstoffen komt er een hoop vuil in je motor, aldus BP.

Wat is het precies?
ACTIVE-technologie bestaat uit schoonmaakmoleculen die zouden moeten voorkomen dat vuil zich ophoopt in je motor. Niet alleen verwijderen deze speciale moleculen het vuil, ook voorkomen ze dat vuil zich ophoopt. Ook zou je motor efficiënter en soepeler draaien waardoor je niet alleen meer kilometers uit je tank kan halen, maar ook het risico verkleint op onverwacht onderhoud of pech. Althans, dat beweert BP, maar is dat ook echt zo?

'Vuil komt niet in de motor'
Kees Oostwal is docent autotechniek aan Aventus Automotive in Apeldoorn. Hij zegt dat vuil, dat bestaat uit vettige damp, alleen in het inlaattraject komt. 'Daar komt de lucht binnen die van buiten komt. Tegenwoordig hebben auto's uitlaatgasrecirculatie. Het vuil zit dus alleen in het inlaatkanaal en niet in andere delen van de motor.' BP zegt dat door basisbrandstoffen te tanken er vuil achterblijft in de motor. 'Beetje gek', aldus Oostwal. 'De brandstof wordt tegenwoordig rechtstreeks in de cilinder gespoten.'

BP zegt online dat het vuil al vanaf de eerste keer tanken wordt verwijderd, maar wie de klantenservice belt hoort dat het wel drie tot vier maanden kan duren voordat de eerste resultaten merkbaar zijn.

Geen verbetering
Volgens Oostwal is er met die ACTIVE-technologie geen of nauwelijks verbetering te merken. Het gaat BP volgens Oostwal meer om een 1% groter marktaandeel te behalen. 'Zo redeneren ze echt ook intern. Als je kijkt naar de kosten en baten stelt zo'n toevoeging niks voor.' We moeten minder korte stukjes rijden, dat helpt volgens Oostwal bij het bestrijden van vuil. Door langere afstanden te rijden, rijden we gemiddeld ook zuiniger."
EINDE CITAAT.


Ik meen ook dat Shell een toevoeging heeft in de brandstof en die is onderzocht en zou het extra prijsverschil en de beloofde opties niet waar maken. Maar ik kan artikel niet meer vinden.
Ik tank gewone standaard brandstof en gooi elke 10.000km een goede injector reiniger erbij en ververs elke 15.000km mijn olie en filter. Tot nu toe gaat dat goed.
Vraag is of we aangesproken worden meer geld uitte geven op basis van angst cq vrees waar we op aangesproken worden door de fabrikanten.
Ik tank na experimenteren nu alleen van premium merken en hier in France en niet meer bij de supermarkt 0.05 -0.10 cent of meer goedkoper is.
Bij het starten ging de diesel na een vier keer tanken wat moeizamer van start met een soort pingelen zeg maar.

Maar soms is het gevoel ook wat waard,,,



en
WEBBLOG Franse (auto) verhalen : viewtopic.php?f=85&t=83680

Meer dan 1.500.000 km Volvo experience!. Driving Volvo since 1995. Van 245 t/m XC70
V70 D5 2006, 6 Geartronic , Optimized by https://volvotune.nl met al bijna 500.000km op de teller
Gebruikersavatar
BartEW
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 12.04.2019 - 19:47
Locatie: Deinze

25.01.2020 - 17:38

Je mag zowel 95 als 98 tanken. Beiden kunnen zeker geen kwaad voor de motor.
Maar in mijn Volvo garage hebben ze me wel gezegd dat hij beter rijdt met de 98.
De voorbije 3 maanden (sinds ik mijn XC40 heb) tank ik dus de 98 en dat is prima!
Volvo XC40 T3 Geartronic met premium audio pack, intellisafe pro pack, park assist pack, versatility pro pack, light pack, winter pack, winter pro pack, luxury seat pack, xenium pack, trekhaak, DAB+
Volkip
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07.02.2019 - 16:41

04.02.2020 - 16:40

Ik heb 8 jaar lang 95 getankt in de vw tiguan en werd daarna geconfronteerd met ophoping van vuil in de zuigerveren met als gevolg een vastgelopen zuiger. Kosten € 4200. De dealer heeft altijd volgehouden dat het inhouden en stotteren van de motor niet door 95 komt. Na deze les rij ik nu op 98 en de motor heeft nog nooit zo mooi en soepel gelopen. Heb nu wel een XC40 T5 gekocht maar zal altijd 98 gaan tanken.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 818
Lid geworden op: 08.06.2015 - 10:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

05.02.2020 - 09:49

Vrijwel alle door Volvo gebruikte benzine motoren ( behalve de GDi series van die men van Mitsubsidie gebruikte) vanaf eind jaren 70 vorige eeuw lopen prima op E10. Zoals al gezegd is E10 al jaren gemeengoed in Zweden.

E10/95 moet dus kunnen, E5/98 vind ie idd wel lekkerder.

Ik rijd E5/95/Super Benzin E5, maar dat is puur omdat ik aan de grens met onze oosterburen werk en het verschil varieert tussen de 15 en 25 cent per liter tov de Nederlandse E10/95.
E10 is Duitsland 1-2 cent op een liter goedkoper, echter is dat verschil niet voldoende groot om het meerverbruik op te vangen, m.a.w. het is duurder voor mij op E10/95 dan op E5/95 te rijden.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”