V-power

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

::lol: ::lol: ::lol:

Ja ja hij is goed

Alleen waar halen ze de power vandaan ?

Ik geloof er nog steeds geen bal van , van al die beweringen die ze doen.
---------------------------------------Hier langs afknippen--------------------------------

V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Nah, ik had het gevoel dat de motor er feller op is. (Ik heb het alleen maar getanked omdat ik m'n airmiles pasje een keer moest gebruiken van de aurmiles omdat ze anders m'n punten weggooien. Gebruik hem te weinig.)

Had zelf net zoiets als Robert. Maar ja, ik denk probeer het gewoon een keer voor de gein.

Dus zoals ik al zei, voor mijn GEVOEL, is de motor duidelijk feller, maar hij heeft ook 2 km per liter minder gereden, dus al met al behoorlijk prijziger dan 98 benzine.

Maar de volgende tank wordt weer gewoon 98.
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

v40jlt4 schreef:
bert schreef: De hoogte van die druk en temperatuur hangt af van de compressieverhouding van de motor. Deze compressieverhouding ligt constructief vast (slaglengte van de cylinder) en kun je dus niet veranderen.

Nu bestaat het risico dat door deze hoge temperatuur en druk het mengsel spontaan gaat ontsteken voordat de ontstekingskaars zijn vonk geeft. Dit noemt men "pingelen" van de motor, en kan schade veroorzaken. Hoe hoger de temperatuur en druk (= hoe hoger de compressieverhouding), hoe hoger het risico dat het mengsel spontaan ontsteekt.
....
....
De enige uitzonderingen hierop zijn sportieve wagens met hoge compressieverhoudingen. Daar vallen bvb de Ferrari's , Porsche, BMW, Alpha Romeo en andere sportieve modellen onder. Deze hebben wél een hogere oktaan nodig.

...

- bij moderen wagens zien we een sterke opkomst van de wagens met knok-sensoren. Dit is een electronische bewaking van de motor, die het injectiemoment zo gaat afstellen dat de wagen dicht tegen zijn pingel moment aanloopt. Voor deze wagens maakt het niet uit welk oktaangetal men tankt (92,95 of 98). De motor gaat zichzelf af gaan stellen naargelang het oktaangetal hij voor zijn kiezen krijgt.

Het is wél zo dat een hoger oktaangetal op dit type motoren (in tegenstelling tot de oudere motoren) wél extra vermogen geeft. Het trekvermogen van de wagen wordt hier wél beter als je een hoger oktaan tankt. Terug : daar ligt de V-power perfect. V-power is een oktaan 97, maar qua energie-inhoud en ontwikkeld vermogen ligt deze benzine in deze toepassingen nog boven de klassieke 98. Dus ook in deze toepassingen is er geen probleem.
Mooi verhaal.

Ik heb ook een mail naar shell gestuurd en kreeg een veel slechter antwoord dat dit.

Edoch.

Hoog octaangehalte alleen nodig bij motoren waar de druk en de temperatuur hoog zijn.

Dan hebben we het dus ZEKER over turbomotoren, hoge druk, zeker.
Hoge temperatuur, nog veel meer, die samengeperste lucht is behoorlijk warm. Er zit wel een intercoolertje, maar de temp blijft hoger dan bij een N/A motor.

Klopsensor, inderdaad erg leuk, werkt ook prima, jammer alleen dat dus het vermogen minder wordt, terwijl sommigen nu juist proberen MEER vermogen uit hun auto te halen.

Er is een keer een S60R (nieuwe) of de nieuwe V70R getest met Vpower.
Had meteen ergens tussen de 20 en 30PK MINDER.

Verder heb ik Vpower in mijn T4 (met verhoogde turbodruk) getest.
Hij haperde, meerdere malen getest, bij WOT "hield ie in".

Weer gewone 98 in de tank en hopla, geen haperen meer.

Ik zal dus zo lang mogelijk (bij welke pomp dan ook) 98 tanken.

Leuke verhalen van shell,


Janis
Hallo,
Ik wilde even zeggen dat in een nederlands tijdschrift (als ik het goed hebis het autokampioen maar het zou ook een ander geweest kunnen zijn) ook iets stond over het vermogen van de S60/V70R in werkelijkheid heeft deze motor geen 300pk (fabrieksopgave) maar 17pk minder 283pk dus en ik neem aan dat dit met octaangehalte 98 is getest dat verklaart denk ik ook dat met Vpower tussen de 20 en 30PK MINDER. vermogen is dan de fabrieksopgaven en dus maar tussen de 3 en 13pk minder dan met super 98

Ik heb gelezen dat de superplus 98 word vervangen maar ik dacht altijd dat shell not benzine had met met octaangehalte 98 met loodvervanger en zonder gewoon euro98 en superplus ????
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Wel even leuk te vermelde is dat de sport versie 220pk (fabrieksopgave) V50 wel 9pk extra heeft. Het klinkt niet zo veel maar toch een vermogen winst van bijna 5%
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”