V-power

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

Hebben jullie het ook al gehoord ?

Shell heeft super plus( 98 ) vervangen door de beruchte v-power( 97 ).

Die is dan wel ongeveer 7 eurocent goedkoper maar moeten wij hier wel zo blij mee zijn ?
Voornamelijk de turbo rijders onder ons tanken toch meestal super plus ( 98 )

Dus nemen wij hier genoegen mee of gaan we voortaan bij een ander tanken , voor zover je dat nog niet deed :)

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden ?

Groeten

Robert
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4471
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

tank als t nodig is; de eerste de beste pomp; zal er nooit voor omrijden
Gebruikersavatar
Henk
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 13.09.2004 - 09:28
Locatie: West-Brabant

Robert,
Dat Shell de super plus98 uit de handel haald, moet je zien zoals in het verleden de "normale"benzine92-? uit de handel is gehaald.
De milieu normen worden steeds strenger en superplus98 bevat meer zwavel dan V-power97
Andere merken zullen wel snel (moeten) volgen hoe zij dan ook hun nieuwe zwavel-arme benzine's mogen gaan noemen??
Dit zijn maatregelen die eigenlijk door de overheid en EU opgelegd
worden aan de benzinemaatschappijen met kader voor de milieuwetgeving in de toekomst (emmissie eisen e.d.)
Shell heeft hier een voorbeeld functie als marktleider, maar zoals ik zeg zullen andere maatschappijen zo volgen.
Echter de vraag blijft moet het V-power97 of 100(duitsland) worden,
ik persoonlijk zal de voorkeur aan V-power 100 geven,
maar ik denk dat er een belastingtechnisch/winstmarge technish verhaal achter schuil gaat wat Shell niet geheel duidelijk wil maken!!
Vandaar dat men voor Nederland V-power 97 heeft gekozen,
wordt trouwens in Duisland geraffineerd, en (nog)niet in Pernis.

Henk.
bert
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:57
Locatie: hengelo (ov)
Contacteer:

ik heb Shell die vraag gemaild over V power en mijn 850R met turbo. Onderstaand de mail die ik van Shell (Belgiê ??) terugkreeg misschien heb je hier wat aan.

De Mail:
Het feit dat er al dan niet een turbo in de motor zit, of een hoog vremogen motor gebruikt wordt heeft geen enkel verband met een oktaangetal. Beide hebben met elkaar niets te zien.

Wat is een oktaangetal, en waar is dit belangrijk?
a) In een motor beweegt een cylinder op en neer. In de opwaartse slag wordt een benzine/lucht mengsel gecomprimeerd. Door de compressie gaat het mengsel oplopen in druk en temperatuur (fysische wetmatigheid bij compressie). De hoogte van die druk en temperatuur hangt af van de compressieverhouding van de motor. Deze compressieverhouding ligt constructief vast (slaglengte van de cylinder) en kun je dus niet veranderen.

Nu bestaat het risico dat door deze hoge temperatuur en druk het mengsel spontaan gaat ontsteken voordat de ontstekingskaars zijn vonk geeft. Dit noemt men "pingelen" van de motor, en kan schade veroorzaken. Hoe hoger de temperatuur en druk (= hoe hoger de compressieverhouding), hoe hoger het risico dat het mengsel spontaan ontsteekt.

Het oktaangetal is een maat die weergeeft in hoeverre een benzine beschermd is tegen dit spontaan onsteken onder invloed van die druk en temperatuur. Hoe hoger de compressieverhouding, hoe hoger de druk en temperatuur, dus hoe meer additief er moet toegevoegd worden om de benzine niet spontaan te laten ontsteken. Dat is nu net het oktaangetal. Niets meer, niets minder. Het oktaangetal heeft dus NIETS te maken met energie inhoud, bescherming van kleppen in oldtimers, etc..

Ik weet dat er veel onzin over oktaangetal wordt verteld, maar dit is de correcte uitleg.

b) als we nu naar de motor technologie gaan kijken hebben we hoofdzakelijk 2 technologiën :
- bij oudere wagens (van voor pakweg 2000) ligt het nodige oktaangetal constructief vast aan de hand van de compressieverhouding van de motor. Met andere woorden : een oktaan 95 kan gebruikt worden in motoren met een compressieverhouding tot 1 op 10.5.

In de praktijk is het zo dat het overgrote gedeelte van de wagens onder deze 10.5 ligt, en men dus rustig met een 95 kan rijden. Een hoger oktaan benzine tanken kan, mag, maar heeft geen enkel voordeel. Je haalt er niets meer uit, behalve geld uit uw portefeuille.

De enige uitzonderingen hierop zijn sportieve wagens met hoge compressieverhoudingen. Daar vallen bvb de Ferrari's , Porsche, BMW, Alpha Romeo en andere sportieve modellen onder. Deze hebben wél een hogere oktaan nodig.

V-power is in realiteit een oktaan 97. In de praktijk (na veel testen) is uitgewezen dat deze sportieve wagens, die een hoger oktaangetal nodig hebben, zonder problemen met de V-power uit de voeten kunnen. Ook daar is dus geen probleem.

Waarom staat V-power aan de pomp officieel als 95, en niet als 98? Heel eenvoudig : de officiele oktaan aanduiding van benzine gaat in stappen : 92,95,98 etc. 97 is geen officiele aanduiding, en mag in die zin eigenlijk ook niet gebruikt worden. Aan de pomp is het dus officieel een 95, hoewel in de praktijk het oktaangetal 97 is...

- bij moderen wagens zien we een sterke opkomst van de wagens met knok-sensoren. Dit is een electronische bewaking van de motor, die het injectiemoment zo gaat afstellen dat de wagen dicht tegen zijn pingel moment aanloopt. Voor deze wagens maakt het niet uit welk oktaangetal men tankt (92,95 of 98). De motor gaat zichzelf af gaan stellen naargelang het oktaangetal hij voor zijn kiezen krijgt.

Het is wél zo dat een hoger oktaangetal op dit type motoren (in tegenstelling tot de oudere motoren) wél extra vermogen geeft. Het trekvermogen van de wagen wordt hier wél beter als je een hoger oktaan tankt. Terug : daar ligt de V-power perfect. V-power is een oktaan 97, maar qua energie-inhoud en ontwikkeld vermogen ligt deze benzine in deze toepassingen nog boven de klassieke 98. Dus ook in deze toepassingen is er geen probleem.

Ik hoop hiermee een paar misvattingen uit de markt te helpen, en U te overtuigen een technologisch perfect product als de V-power in de praktijk even uit te probere

Met vriendelijke groeten, avec mes compliments, kind regards

Dany Vlaminck
Technical Information Centre (TIC) Benelux
Belgian Shell S.A.
47 Cantersteen, B1000 Brussels, Belgium
850R automaat
V70 2.5 10v automaat
XC70 2.5T geartronic summum
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Knoksensoren??? we gaan er om vechten dus? ;) Rare jongens die belgen :P

Maar verder leuk verhaal, mijn GLT loopt prima op de V-power.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Christof
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 18.09.2004 - 12:46
Locatie: kortijk Belgie

Rare Belgen.....? :(

Toch een mooie uitleg! :wink:

Christof (belg)
No risk, No fun
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Op het 850 forum las ik dat er nu oop V-Power voor diesels is.
ik ben benieuwd wat dat oplevert. Schijnt wel heel erg schoon (zwavelvrij) te zijn.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

Ik ben de V-power voor de diesel nu aan het uit proberen.
Ik heb afgelopen week 2 keer V-power diesel getankt en heb geen verschil gemerkt.
Vanavond heb ik weer de gewone diesel getankt en zal de komende dagen eens kijken of ik een verschil merk.
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

bert schreef: De hoogte van die druk en temperatuur hangt af van de compressieverhouding van de motor. Deze compressieverhouding ligt constructief vast (slaglengte van de cylinder) en kun je dus niet veranderen.

Nu bestaat het risico dat door deze hoge temperatuur en druk het mengsel spontaan gaat ontsteken voordat de ontstekingskaars zijn vonk geeft. Dit noemt men "pingelen" van de motor, en kan schade veroorzaken. Hoe hoger de temperatuur en druk (= hoe hoger de compressieverhouding), hoe hoger het risico dat het mengsel spontaan ontsteekt.
....
....
De enige uitzonderingen hierop zijn sportieve wagens met hoge compressieverhoudingen. Daar vallen bvb de Ferrari's , Porsche, BMW, Alpha Romeo en andere sportieve modellen onder. Deze hebben wél een hogere oktaan nodig.

...

- bij moderen wagens zien we een sterke opkomst van de wagens met knok-sensoren. Dit is een electronische bewaking van de motor, die het injectiemoment zo gaat afstellen dat de wagen dicht tegen zijn pingel moment aanloopt. Voor deze wagens maakt het niet uit welk oktaangetal men tankt (92,95 of 98). De motor gaat zichzelf af gaan stellen naargelang het oktaangetal hij voor zijn kiezen krijgt.

Het is wél zo dat een hoger oktaangetal op dit type motoren (in tegenstelling tot de oudere motoren) wél extra vermogen geeft. Het trekvermogen van de wagen wordt hier wél beter als je een hoger oktaan tankt. Terug : daar ligt de V-power perfect. V-power is een oktaan 97, maar qua energie-inhoud en ontwikkeld vermogen ligt deze benzine in deze toepassingen nog boven de klassieke 98. Dus ook in deze toepassingen is er geen probleem.
Mooi verhaal.

Ik heb ook een mail naar shell gestuurd en kreeg een veel slechter antwoord dat dit.

Edoch.

Hoog octaangehalte alleen nodig bij motoren waar de druk en de temperatuur hoog zijn.

Dan hebben we het dus ZEKER over turbomotoren, hoge druk, zeker.
Hoge temperatuur, nog veel meer, die samengeperste lucht is behoorlijk warm. Er zit wel een intercoolertje, maar de temp blijft hoger dan bij een N/A motor.

Klopsensor, inderdaad erg leuk, werkt ook prima, jammer alleen dat dus het vermogen minder wordt, terwijl sommigen nu juist proberen MEER vermogen uit hun auto te halen.

Er is een keer een S60R (nieuwe) of de nieuwe V70R getest met Vpower.
Had meteen ergens tussen de 20 en 30PK MINDER.

Verder heb ik Vpower in mijn T4 (met verhoogde turbodruk) getest.
Hij haperde, meerdere malen getest, bij WOT "hield ie in".

Weer gewone 98 in de tank en hopla, geen haperen meer.

Ik zal dus zo lang mogelijk (bij welke pomp dan ook) 98 tanken.

Leuke verhalen van shell,


Janis
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Het verhaal van Bert en Janis spreekt elkaar helemaal niet tegen eigenlijk.

Als je goed leest in het verhaal van Bert, dan staat er dat het octaangehalte inderdaad lager is van V-power en dat daarmee de klopvastheid ook lager is. (Klopvastheid is het moment waarop spontane zelfverbranding geschied, zonder vonk, hoe hoger het getal hoe later dit gebeurt.) Spontane zelfverbranding op het verkeerde moment noemen we ook wel pingelen en dit kan schade aan kleppen en zuigers veroorzaken.

Verder suggereert Shell dat in normale omstandigheden dit voor snelle auto's niet uitmaakt. Maar Janis heeft het hier niet over normal omstandigheden, maar over gechipt auto's met hogere druk. Hierbij is de software zo afgesteld dat je veel dichter bij de pingelgrens kunt komen, met als gevolg dat je langer kunt doortrekken, wat meer explosief mengsel in de zuigers kunt pompen en je zo een snellere auto hebt.

Dit is natuurlijk zo goed mogelijk afgeregeld op een klopvastheid van 98. Echter, als je iets anders gaat tanken, met een lager octaangetal, en de electronica werkt goed, dan gaat je pingelsensor de motor knijpen, wat minder explosief mengsel, dus wat minder power, en minder effect van je chiptuning, hogere druk etc. Werkt je pingelsensor/electronica niet goed dan gaat je motor pingelen en dat wil je niet.

Dit kun overigens oplossen door er een octaanbooster bij te gooien.

Verder beweert Shell dat V-power energetisch rijker is, en dat je daardoor meer vermogen kunt ontwikkelen bij dezelfde hoeveelheid explosief mengsel als bij 98-benzine. Ik wil dit direct aannemen, kan dit niet beoordelen. Dit heeft echter niks met de pingelgrens te maken.

Als hij op 97 zoveel sneller pingelt, dan het energetische verschil is met 98, dan zul je dit merken.

Als V-power echt zoveel beter is als 98, dan denk ik dat je hem eigenlijk met 97 op de rolbank opnieuw zou moeten chippen om het programma te verbeteren, want als Vpower zoveel meer energie bevat, dan zou ie ook meer lucht nodig hebben. Dit is volgens mij alleen te checken door 98 en 97 op de testbank met elkaar te vergelijken.
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Recent Duits onderzoek van de ADAC geeft aan dat het geen bal verschilt maakt. Het is alleen duurder. Het blijkt dat andere merken ook toevoegingen hebben aan de benzine en daarvoor niets rekenen. Het zit dus, mogelijk, tussen de oren......
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

volvorider schreef:Recent Duits onderzoek van de ADAC geeft aan dat het geen bal verschilt maakt. Het is alleen duurder. Het blijkt dat andere merken ook toevoegingen hebben aan de benzine en daarvoor niets rekenen. Het zit dus, mogelijk, tussen de oren......
Toen ik in Luxemburg bij de BP stond te tanken zat er inderdaad een stickertje op dat de 98 zwavelvrij en blablabla was.

Overigens is de klopvastheid wel een belangrijk issue voor gechipte motoren en daar heeft het onderzoek nevernooitniet naar gekeken, want die kijkt gewoon naar normale standaard auto's.

Als je 95 in een auto gooit, dan valt hij niet te chippen, vraag maar aan Roel van RICA. Hoe vaak hij niet een klant langs de pomp heeft moeten sturen. Dan had ie gevraagd tank je 98, en dan zegt een klant ja, omdat ie geen discussie wil, zonder dat ie weet waarom het gevraagd wordt. En maar zoeken waarom je niet verder komt dan 2% meer dan het standaard vermogen, en dan komt de aap uit de mauw, verkeerde octaangetal!!! Leegrijden, 98 tanken en hatseflats, 15 tot 25% vermogenswinst. Afhankelijk van alle andere aanpassingen aan de auto.
Gebruikersavatar
Peter Timmer
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 09.10.2004 - 14:51
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Het begint langzaamaan knap technisch te worden voor een niet technisch topic :D
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Peter Timmer schreef:Het begint langzaamaan knap technisch te worden voor een niet technisch topic :D
Zeg, is dit de Peter met het vraagteken?
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Peter Timmer
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 09.10.2004 - 14:51
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Jij mag nooit meer raden, Rider. Ben al een poosje ingeschreven. Maar heb eerst een tijdje de kat uit de boom gekeken. Kon me niet meer inhouden toen ik steeds meer mensen van het 240/260 register langs zag komen.
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Waar is je mooie avatar......
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Peter Timmer
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 09.10.2004 - 14:51
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Zo beter, Volvorider? :P
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Yep! :lol:
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Die 'V' staat toch voor Volvo ?!
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”