Keuzestresssss

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Pjotr1969
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.03.2017 - 19:47

Nieuwe uitdagingen... nieuwe zaken om je druk over te maken.
Ik ga binnenkort een nieuwe uitdaging aan, zonder lease auto (tja, waar begin je aan) en voor woon werk 40k afleggen. Privé (boodschappen, wintersport en familie trips) blijven we rijden in onze XC70 2,4 D5 uit 2008 met nu zo'n 180k op de teller. Om deze in te gaan zetten voor woon werk zie ik niet zitten ivm brandstof verbruik en waarde devaluatie door oplopend kilometrage. Ik zou graag jullie ervaringen delen en opinies willen peilen om te kijken of ik mijn keuze stress nivo wat kan verlagen.

Ik wil fatsoenlijk en veilig rijden, dus Volvo, de auto hoeft niet groot te zijn.

En dan begint het, een relatief jonge V40 (zuinig in verbruik maar wat hoger in aanschaf waarde) òf een oudere V50/V60 met een wat hoger verbruik en lagere aanschaf waarde. Mijn motto is altijd; het is niet duur, enkel de initiële aanschafwaarde is hoog. En daar gaat het dan ook om, als ik eea in een tabelletje uitzet komen de maandelijkse kosten over 4 jaar (75% aanschaf waarde afschrijving over 4 jaar, belazerdienst tax en travelcard praktijk verbruik) weliswaar overeen, maar doe ik er goed aan om een wat jongere, duurdere auto aan te schaffen en te hopen op lagere onderhoudskosten òf juist minder geld uit te geven, wat vaker aan de pomp staan en het risico van hogere onderhouds kosten?
- Zijn mijn zorgen over onderhoudskosten ongegrond?
- Lekker om natuurlijk niet iedere week die tank vol te hoeven plempen, maar verbruikt een V40 werkelijk zoveel minder dan een V50 of V60? Wat zijn jullie ervaringen?
- Draagt chip-tuning werkelijk bij in het verlagen van brandstof verbruik? Welke risico's loop je hier bij?
- Welk type motor? Ik ben geen coureur en definieer mezelf als een rustige rijder en let op het vermogen dat ik van de auto vraag. Echter, 1.6l vs. 2.0l lijkt op basis van travelcard info niet veel te verschilen (V40 2.0l D2 uit 2015 verbruikt zelfs minder dan 1,6l uit 2012 terwijl deze motoren nauwelijks verschillen in vermogen) en ik krijg een wat comfortabeler gevoel bij een wat groter motortje. Is dat laatste terecht of ongegrond?
- En hoe houdt de 1,6l motor zich in bijv de V50 of V60? Werkelijk lekker laag verbruik met veel (85%) snelweg km's of gaat een dergelijke motor dan juist iets meer verbruiken? Ik wil wel de max snelheden (vnl. 130) handhaven. Treden er dan verschillen op in een 1.6 of 2.0? 5 Cilinder 2.0 lijkt op basis van excel toch al snel in de hogere kosten te belanden. Ik heb in mijn berekening geen rekening gehouden met onderhoudskosten omdat daar niet echt gegevens over zijn maar lees op het forum wel dat de 5 cilinders probleemlozer zijn dan de 4 cilinders?
- Gas werd afgeraden.... "zo'n motor is daar niet voor gebouwd en onderhouds kosten gaan dan oplopen". Heeft iemand hier ervaring mee? Is ook lastig in mijn excelletje te krijgen want wat is het werkelijke verbruik op gas? Zijn de getalletjes dan werkelijk zo rooskleurig of moet ik het verbruik met "x" procent verhogen. Heb altijd diesel gereden en als ik dan toch 40k ga rijden, ga ik me dan niet storen aan benzine/gas motor?
Anyway, heel wat afwegingen spoken nog door mijn hoofd, wellicht door wat ervaringen/meningen/ideeën/emoties van jullie als mede Volvo gebruikers te vernemen hoop ik mijn keuze stress nivo wat te kunnen verlagen.
Alvast dank!!
XC70 2.4D5 - 2008, mooi apparaat.
Gebruikersavatar
eeltje69
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 12.09.2012 - 11:55
Locatie: Leiden

Als je goedkoper wilt rijden dan zou ik de D2 motor aanraden. Zeker gezien je 40k denkt te rijden. Maar volgens mij was je er al over uit dat het een diesel moet worden.

De D5 ga je dus louter prive rijden en dus minder kilometers mee maken. Dat is een dure auto voor weinig kilometers. Wat is de overweging om die niet te blijven gebruiken?
40k en dan 4 jaar, dan kom je op 340.000 Dat moet die makkelijk aankunnen. De restwaarde is niet heel veel minder dan als je nu 4 x 10k, op 220.000 uit zal komen. Ervan uitgaande dat je dus 4 jaar blijft rijden in de XC60 uit 2008.

Een V40 en V60 zijn op papier even zuinig als je het hebt over dezelfde motoren uit bijvoorbeeld 2014. Zelf heb ik net een V60 uit 2014 met een D4 motor aangeschaft. Ik kom van een V50 (2009) 2 liter diesel. Op papier is de D4 vanaf 2014 heel zuinig en veel zuiniger dan mijn V50 me 5,9l/100km. Praktijk moet het nog uitwijzen.

Het blijft naast een excel keuze ook een gevoels kwestie. Succes met je keuze!
Renault Laguna blauw metalic 2.2 Dci Grand tour 150PK 283.000 km
Volvo V50 Black Saphire 2.0D Kinetic MY2006 --- 282.000 km. Tuning naar 170PK
Volvo V50 Saville Gray Metallic 2.0D automaat Edition II MY2009 met 289.000 km
Volvo V60 Black Sapphire Metallic D4 automaat Ocean Race(?) MY2014 met 146.500 km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou als ik jou was zeker ook even de tip van de vorige poster meenemen: simpel gezegd zijn 2 auto's altijd duurder dan 1. 2x MRB, 2x verzekering, 2x onderhoud, 2x afschrijving, etc. En je hebt 2x zo veel risico op dure, onvoorziene onderhoudskosten. Als je de 2e auto niet nodig hebt (dat blijkt niet uit je verhaal) is dat zeker iets om naar te kijken en je houdt bovendien zo maar 10K in de broekzak/op de bank.
Heb je de 2e auto wel nodig? Voor mijn vrouw heb ik een tweede auto (Aygo van 2015) voor de rondjes om de kerk.

Overigens is volgens mij een 2.0 D2 geen vijfcilinder maar een 4 cilinder. De 2.0 vijfcilinders zijn er van ergens tussen de 2010 en 2013 als ik me niet vergis, maar dat zal hier vast wel iemand weten.

Succes met afwegen en geen stress, daar hebben al veel te veel mensen last van!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
eeltje69
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 12.09.2012 - 11:55
Locatie: Leiden

Gouwe schreef: Ik zou als ik jou was zeker ook even de tip van de vorige poster meenemen: simpel gezegd zijn 2 auto's altijd duurder dan 1. 2x MRB, 2x verzekering, 2x onderhoud, 2x afschrijving, etc. En je hebt 2x zo veel risico op dure, onvoorziene onderhoudskosten. Als je de 2e auto niet nodig hebt (dat blijkt niet uit je verhaal) is dat zeker iets om naar te kijken en je houdt bovendien zo maar 10K in de broekzak/op de bank.
Heb je de 2e auto wel nodig? Voor mijn vrouw heb ik een tweede auto (Aygo van 2015) voor de rondjes om de kerk.

Overigens is volgens mij een 2.0 D2 geen vijfcilinder maar een 4 cilinder. De 2.0 vijfcilinders zijn er van ergens tussen de 2010 en 2013 als ik me niet vergis, maar dat zal hier vast wel iemand weten.

Succes met afwegen en geen stress, daar hebben al veel te veel mensen last van!
De 5 cilinders zijn tot en met 2013 inderdaad. Daarna zijn het 4 cilinders geworden en tevens zuiniger.
Renault Laguna blauw metalic 2.2 Dci Grand tour 150PK 283.000 km
Volvo V50 Black Saphire 2.0D Kinetic MY2006 --- 282.000 km. Tuning naar 170PK
Volvo V50 Saville Gray Metallic 2.0D automaat Edition II MY2009 met 289.000 km
Volvo V60 Black Sapphire Metallic D4 automaat Ocean Race(?) MY2014 met 146.500 km
Pjotr1969
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 05.03.2017 - 19:47

Dank voor de 1e reacties!
2.0l 5 cilinder bedoelde ik de D3 mee, volgens mij ging deze motor onder die noemer door het leven.
Keus voor niet rijden met de XC70 2.4D5 is puur emotioneel... is een beetje een liefhebber ding en en om die reden alsook het te verwachten hoge brandstofverbruik zegt mijn gevoel me er een zuiniger auto naast te gaan gebruiken, puur woon werk. Misschien deze emotie idd over boord zetten en de XC70 toch gaan gebruiken. Dit advies ga ik zeker meenemen in de overweging!
Hebben we een 2e auto nodig? Kan uiteraard zonder maar mijn wederhelft moet ook 16 km reizen en om haar nou door weer en wind op de fiets te zetten voelt ook niet goed omdat ik zo nodig elders (zonder lease) wil gaan werken.

@eeltje69, D2 lijkt dus wel goedkoper te rijden? Maakt de 1.6 òf 2.0l motor dan nog veel uit? Ik heb inmiddels met beide (in een V40) gereden en de eerste beleving is gelijk waar ik van de 2.0l motor meer had verwacht. Niet zozeer het pk verschil (dat is er bijna niet) maar wel een rustigere loop terwijl ik dat niet zo heb ervaren. Van de garagist kreeg ik ook het advies te chippen zodat er meer vermogen aan boord komt waardoor de auto voordeliger gaat rijden. Klinkt allemaal als muziek in mijn oren maar werkt dit in de praktijk ook echt zo? Mijn gevoel (daar heb je t weer) zegt, meer vermogen, meer verbruik of is dat alleen zo als je dan ook het gaspedaal sneller en dieper intrapt en gaat bij gelijk rijgedrag bij meer vermogen daadwerkelijk het verbruik naar beneden? En hoe zit het dan met de inhoud, chippen van een 1.6 vs. een 2.0? Is het overigens zo dat de term "D2" enkel wordt toegepast voor de Volvo motoren en dat de psa versie (1.6 en 2.0 HDI motoren) enkel de term 1.6 en 2.0 meekregen? Vanaf welk modeljaar zijn de psa motoren vervangen voor de Volvo motoren? Ik kan dit niet goed herleiden uit de terminologie, dat lijkt wat onduidelijk. Wat zijn de ervaringen met de psa motoren tov de Volvo motoren, zijn deze laatste juist gunstiger in het verbruik of verschilt dat niet zo veel?
Dank alvast weer!
XC70 2.4D5 - 2008, mooi apparaat.
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Ik heb 6 jaar / 200.000 km in een Peugeot 508 1.6 HDI gereden. Prima motor als jij zelf schakelt, de automaat van Peugeot is geen aanrader. 1 op 17 als je ook in de stad rijdt, 1 op 18 a 19 als je alleen woon werk doet. En 1 op 20 voor een gehele tank als je veel 80 km/u wegen rijdt.
Op tijd olie verversen is wel noodzakelijk bij die motoren. Tot 200k alleen een keer een v snaar moeten vervangen tussentijds en Eolys moeten vervangen. Rest alleen regulier onderhoud.
Die motor is dus best betrouwbaar volgens mij.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Pjotr1969 schreef: Hebben we een 2e auto nodig? Kan uiteraard zonder maar mijn wederhelft moet ook 16 km reizen en om haar nou door weer en wind op de fiets te zetten voelt ook niet goed omdat ik zo nodig elders (zonder lease) wil gaan werken.
Voor 16 km per dag is een Aygo of iets dergelijks een prima auto voor je vrouw, kun jij lekker met de XC 8-) .
En als je zo'n liefhebber bent gaat hij het half miljoen ook wel halen hoor...
Gevoel is prima, rationeel blijven denken kan geen kwaad.
Pjotr1969 schreef: Van de garagist kreeg ik ook het advies te chippen zodat er meer vermogen aan boord komt waardoor de auto voordeliger gaat rijden. Klinkt allemaal als muziek in mijn oren maar werkt dit in de praktijk ook echt zo? Mijn gevoel (daar heb je t weer) zegt, meer vermogen, meer verbruik of is dat alleen zo als je dan ook het gaspedaal sneller en dieper intrapt en gaat bij gelijk rijgedrag bij meer vermogen daadwerkelijk het verbruik naar beneden?
Gewoon het gas wat minder ver intrappen levert veel meer besparing op dan je met chippen ooit zou kunnen bereiken.

Pjotr1969 schreef: Is het overigens zo dat de term "D2" enkel wordt toegepast voor de Volvo motoren en dat de psa versie (1.6 en 2.0 HDI motoren) enkel de term 1.6 en 2.0 meekregen? Vanaf welk modeljaar zijn de psa motoren vervangen voor de Volvo motoren? Ik kan dit niet goed herleiden uit de terminologie, dat lijkt wat onduidelijk. Wat zijn de ervaringen met de psa motoren tov de Volvo motoren, zijn deze laatste juist gunstiger in het verbruik of verschilt dat niet zo veel?
Dank alvast weer!
Een D2 is of een 1.6 (PSA) of een 2.0 (Volvo). Wat mij opvalt is dat het vaak wel in de advertentie beschrijving staat en anders kun je het zo aan de hand van het kenteken bekijken bij de RDW. Volgens mij is de 2.0 van Volvo vanaf MY2014 of 2015 geleverd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

16 km per dag is niet echt lekker voor een D5 en dure hobby uiteindelijk. Zou lekker de D5 voor de kilomters gebruiken en wat kleins of electrische fiets of iets als een Renault Zoe voor wederhelft

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Waarom jezelf pijnigen met een kleine Volvo als je een XC70 hebt?
Die XC70 is een euro4 diesel en de waarde is er wel van af. Dus inzetten voor woon-werk is eigenlijk zo gek nog niet want de XC70 is gemaakt voor lange afstanden en een echte kilometervreter. Daarom heb ik juist een XC70 met een ton op de klok gekocht. Die breng ik naar de 5 ton en het liefst naar de een miljoen, als dat zou kunnen. De XC70 van mijn buurman zit inmiddels op de 4 ton, dus dat lijkt haalbaar.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Chip tuning blijft altijd een risico. AutoBild heeft er al vele horror verhalen over geschreven. Meestal zeer nadelig voor de betrouwbaarheid, emissie waarden, inruilwaarde (er is immers met de auto geknoeid) etc etc
En er wordt tegenwoordig al zo veel nm en pk's geperst uit zeer kleine motortjes. En dat gaat af fabriek al regelmatig fout.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”