V60 of XC40

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Kai57
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 12.09.2019 - 20:33

Beste,

Na met heel veel plezier jaren in mijn Saab te hebben gereden, ben ik op zoek naar een andere auto. Het zou zo maar een Volvo kunnen worden. Ik heb inmiddels proefgereden in de V60 (het nieuwe model) en de XC40, T3 en T4 (Automaat, benzine).
Alle uitvoeringen reden heerlijk. Het interieur van de V60 sprak me enorm aan. Mooi strak en minimaal. De hoge instap van de XC40 beviel me weer tov de V60. Ik ben lang, 1.94 en net in de zestig.
Door het zoeken van meer informatie kwam ik op het Volvoforum uit. Hier las ik al snel wat informatie over de betreffende modellen en kwamen er wat vragen bovendrijven.
Heel graag zou ik wat antwoorden willen, om mijn keuze te kunnen bepalen.
1. Zijn de resonantieproblemen bij de XC40 bij snelheden tussen de 100 en 130 sporadisch of hebben veel mensen hier last van?
2. Is het verbruik van de T3 beter dan de T4. Ik rij dagelijks zo’n 20 kilometer heen en weer van huis naar werk. Daarnaast rij ik zo’n vier keer per jaar grote afstanden naar Schotland.
3. Is het slim om als particulier een nieuwe auto te kopen?
Hartelijk bedankt voor het lezen van mijn bericht.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Allereerst welkom hier. Veel leesplezier. Jammer dat SAAB door GM de das om is gedaan maar dat geeft je een goede reden om bij Volvo te gaan kijken. 8) Groot gelijk.
Om op je vragen terug te komen:
1. Ik heb vaker deze klacht gehoord. Ik kan er echter geen oordeel over geven.
2. Daar zullen de gebruikers meer over kunnen zeggen.
3. Privé een nieuwe auto kopen (eigenlijk ook een gebruikte) is nooit een verstandige financiële keus. Welke auto dan ook. Het enige voordeel van een compleet nieuwe (geen voorraadmodel) is dat je deze helemaal zelf naar eigen wensen kan samenstellen.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom. Is een V60 CC geen leuk alternatief?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Qua model zou mijn keuze absoluut de XC40 zijn.
En een nieuwe auto is de slechtste investering die je kunt doen.
Kijk eens bij de verschillende dealer. Er staan er nogal wat miet weinig KMs te koop en dat kan zomaar een paar 1000 Euro schelen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Vragen 1 & 2 heb ik geen antwoord op. Op vraag 3 is het antwoord "Dat hangt er van af".
Als je 4 - 5 jaar wilt rijden en dan weer iets nieuws, dan is het verstandiger om een jong gebruikte te kopen van 2 - 3 jaar oud. Zie

Als je minstens 10 - 15 jaar met de nieuwe auto wilt rijden, dan kun je nieuw best overwegen. We hebben in 2008 de auto van mijn vrouw nieuw gekocht. De eerste kras doet wel even zeer maar de wagen rijdt zij nog steeds en schrijft eigenlijk niet meer af.

Gesteld voor de keuze XC40 of V60, dat is voor ieder persoonlijk.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Kai57
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 12.09.2019 - 20:33

Dank jullie wel voor de snelle reacties. Erg aardig.
In eerste instantie had ik het idee op zoek te gaan naar de V60, model 2017. Eenmaal in het nieuwe model te hebben gezeten en gereden, ben ik helemaal weg van het interieur van het nieuwe model. Een gevaar van testrijden. Met de Saab heb ik enorm veel plezier gehad en deze auto was de aanschaf als nieuw dubbel en dwars waard. Nu twijfel ik aan de duur van rijden met een nieuwe auto. Blijft de benzineversie nog tien jaar rijden? Wordt het benzine rijden straks enorm ontmoedigd of zal het zo'n vaart niet lopen?
Wat betreft de instap van de V60 kan ik zeggen, dat ik wat meer moeite moet doen om uit te stappen in vergelijk met de XC40. Lastig. Ben dus heel benieuwd naar beweegredenen van anderen hoe zij gekomen zijn tot de keuze van een V60 of een Volvo met hoge instap.
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Ik kan alleen antwoord geven op vraag 1, dat lijkt alleen voor te komen bij andere, grotere, velgen. Ik rij met de standaard 18" en heb (nu na 58000Km) nog geen last gehad. Ook ken ik niemand met de std velgen die er wel last van heeft.
De keuze voor een XC40 voor mij was tweeledig, het nieuwe model kwam eigenlijk iets te laat op de markt voor mij en toen ik bij de XC40 introductie ging kijken werd ik gelijk enthousiast over de kleine XC.
En dat ben ik nog steeds!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
vojolvo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 14.04.2011 - 21:13

Kai57 schreef: Dank jullie wel voor de snelle reacties. Erg aardig.
In eerste instantie had ik het idee op zoek te gaan naar de V60, model 2017. Eenmaal in het nieuwe model te hebben gezeten en gereden, ben ik helemaal weg van het interieur van het nieuwe model. Een gevaar van testrijden. Met de Saab heb ik enorm veel plezier gehad en deze auto was de aanschaf als nieuw dubbel en dwars waard. Nu twijfel ik aan de duur van rijden met een nieuwe auto. Blijft de benzineversie nog tien jaar rijden? Wordt het benzine rijden straks enorm ontmoedigd of zal het zo'n vaart niet lopen?
Wat betreft de instap van de V60 kan ik zeggen, dat ik wat meer moeite moet doen om uit te stappen in vergelijk met de XC40. Lastig. Ben dus heel benieuwd naar beweegredenen van anderen hoe zij gekomen zijn tot de keuze van een V60 of een Volvo met hoge instap.
Mijn keuze voor een XC40 in plaats van een V60 is uitsluitend op die hogere instap gebaseerd geweest. Ik rijd voor de dealer regelmatig in de diverse "lagere" S en V-modellen, maar merk, net als jij, dat ik er (als 64-jarige) inmiddels heel veel moeite voor moet doen bij het in- of uitstappen. Dus, in die zin, raad ik je een XC40 aan.
Laatst gewijzigd door vojolvo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1989: Volvo 440GL B18KPD; rood
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019

2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Mijn ouders hebben een XC40 T4 waar ik ook geregeld eens mee rijd. Geen resonantie gehoord op de autosnelweg, de auto heeft de standaard 18" Momentum-velgen. Verbruik zit rond de 8 l/100 km. Dat is vrij fors, maar in wezen is het ook geen kleine auto hé, en vrij hoog. Maar rijdt verder heerlijk, verkeersdrempels neemt ie heel soepel. Als ik de T4 op z'n staart trap, dan blijf ik wel een beetje op m'n honger zitten, mijn eigen auto heeft meer oomph.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Welkom.
Ik heb de keus ook overwogen, maar na een proefrit/zit/etc in de xc40 was het voor mij duidelijk dat ik deze ‘aan de krappe kant’ vond.
Met name de achterinstap en achterzit vielen mij zwaar tegen. De instap is onderin vooral erg smal en de zit achterin is qua rug extreem ‘rechtop’ en daardoor allesbehalve comfortabel. Mijn kids riepen zelfs dat ze wel erg ver naar voren zaten met hun rug....
De V60 daarentegen klopte op alle fronten. Ook als verschijning vind ik m net even fraaier.
Ik zeg gebruikte V60 zoeken met weinig kms. Moet kunnen lukken.
Succes!
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Goede XC70 zoeken bijvoorbeeld. Geen idee of deze garage betrouwbaar is, maar lijkt een okay aanbod:

www.autowereld.nl/volvo/xc70/2-0-d3-fwd ... tails.html

Wel nog 2000 E uitgeven aan nieuwe banden, airco bijvullen, nieuwe accu, nieuwe motorolie en nieuwe automaat olie en u kunt weer 150.000 km vooruit tot de volgende distributie riem wissel

Mij een raadsel waarom een particulier 50.000 euro uitgeeft voor een auto die netto misschien 20.000 euro kost, exclusief alle belastingen en winstmarges. Maar het is vaak emotie neem ik aan
Wel fijn voor 2de hands rijders als de eerste eigenaar 80% afschrijving heeft geincasseerd
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Kai57 schreef: Dank jullie wel voor de snelle reacties. Erg aardig.
In eerste instantie had ik het idee op zoek te gaan naar de V60, model 2017. Eenmaal in het nieuwe model te hebben gezeten en gereden, ben ik helemaal weg van het interieur van het nieuwe model. Een gevaar van testrijden. Met de Saab heb ik enorm veel plezier gehad en deze auto was de aanschaf als nieuw dubbel en dwars waard. Nu twijfel ik aan de duur van rijden met een nieuwe auto. Blijft de benzineversie nog tien jaar rijden? Wordt het benzine rijden straks enorm ontmoedigd of zal het zo'n vaart niet lopen?
Wat betreft de instap van de V60 kan ik zeggen, dat ik wat meer moeite moet doen om uit te stappen in vergelijk met de XC40. Lastig. Ben dus heel benieuwd naar beweegredenen van anderen hoe zij gekomen zijn tot de keuze van een V60 of een Volvo met hoge instap.
Een ding is zeker, alle autobelastingen zullen jaar in jaar uit stijgen. Dat is een Haagse zekerheid :D
Benzine auto's zullen nog zeker tig jaar rondrijden hoor.
De nieuw verkoop wordt geloof ik verboden per 2030?
Maar misschien kun je dan nog een 2de hands importeren oid

En alle nieuwe auto's tot 1 januari 2030 blijven nog decennia doorrollen
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

De nieuw verkoop wordt geloof ik verboden per 2030?
Ja dat wil een aantal politici. Maar zolang er in andere Europese landen wel auto's met verbrandingsmotoren worden verkocht (Europese toelating, CoC) kunnen deze auto's gewoon in Nederland worden verkocht. Een verbod werkt alleen maar op Europees niveau, dat waren ze in Den Haag even vergeten. Een van de voordelen van de overdracht van nationale bevoegdheden naar Europees niveau.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
wurtel
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33

Ik heb een XC40 met de standaard 18" R-Design velgen en FourC demping, geen last van resonantie.
Ik wilde per se een hogere instap dan de S60 die ik voorheen had.
Ik zit nooit achterin (en zo vaak zit er ook niet iemand achterin) dus dat was voor mij geen issue; sowieso heeft de XC40 achterin veel meer ruimte dan de S60 had (vooral hoofdruimte was beperkt door de aflopende dak).
Ik heb 'm inderdaad prive gekocht, en hoop er ook toch zeker minimaal 10 jaar in te rijden. Aanschaf doet een keer flink pijn en daarna genieten.
Ik moet wel wennen aan de kleinere tank en dat ik nu benzine rij ipv. diesel, dat is nu minimaal elke 2 weken tanken ipv. 1 keer per maand.
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Ik ben ook zeer blij met onze XC40, komende uit een V60 vorig model. Kofferruimte oppervlak zal er wat op inschieten, echter het volume gaat erop vooruit.
Ik verbaas mij ook nog steeds over de royale achterbankruimte tov de vorige V60. Ook voor mij was de hogere instap, alsook het design van de XC40 doorslaggevend, hoewel de nieuwe V60 ook een prachtige verschijning is.
Over beiden is iets te zeggen.
Qua verbruik denk ik dat de V60 in het voordeel is. De XC40 heeft nogal veel frontaal oppervlak.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”