Private lease of niet?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Gouwe schreef: @Bas G: Je moet wel de situatie als appels met appels vergelijken. Simpel gezegd, een leasemij. maakt ook kosten, hanteert een risico opslag en wil winst maken. Het is net als met een huis huren of kopen. Huren biedt flexibiliteit en de kosten voor onderhoud zijn voor de eigenaar, maar daar staat wel tegenover dat je per saldo duurder uit bent dan kopen. Een auto leasen levert ook voordelen op, maar zeker ook nadelen (maar daar hoor je de verkoper meestal niet over) en volgens mij is de TS op zoek naar het antwoord op zijn vraag: to lease or not to lease.
Over appels en appels: ik bedoel te zeggen dat veel mensen er niet bij nadenken dat als ze arbeidsongeschikt raken of hun baan kwijt raken dezelfde kosten waarvoor ze een maandelijkse leaseprijs betalen, net zo hard doorlopen als ze een nieuwe auto gekocht zouden hebben. Veel mensen hebben er daarnaast geen flauw benul van wat hun auto echt kost en komen soms niet veel verder dan de kosten van een jaarbeurtje, de wegenbelasting en de verzekering omdat ze die maandelijks of ieder kwartaal moeten betalen. Uiteraard moet een leasemaatschappij verdienen en lopen zij het risico, maar zij hebben ook schaalgroote voordelen op inkoop van vrijwel alle componenten en krijgen daarnaast nog vele volume bonussen en andere voordelen die deels worden vertaald in een lagere leaseprijs. Vlak daarbij ook de restwaarde debacles niet uit, inderdaad zoals velen schrijven, vaak veroorzaakt door een onbetrouwbare overheid en andere maatregelen die de marktwaarde van een auto danig verstoren. Denk bijvoorbeeld aan een totale scheefgroei tussen vraag en aanbod als gevolg van de hausse aan 14% diesels, zoals de V40 D4. Dat merk je als eigenaar niet zo direct, maar is er natuurlijk net zo goed als je wilt verkopen.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Natuurlijk heb je "kosten" als je na 24 maanden een nieuw gekochte auto liqiudeerd. Alleen zijn dat in mijn ogen de "verborgen" kosten van een versnelde afschrijving. En heb je alleen simpelweg de lagere "opbrengst" van de verkochte wagen "in je hand". Je hebt dan verder geen "uitgaven" meer en bent overal van af. Aangenomen dan dat je de auto met je eigen (spaar)geld hebt gekocht.
En ik weet helaas dat als je een Private Lease contract ruim voortijdig "moet" ontbinden dat je dan in het uiterste geval gewoon nog de helft van de resterende termijnen kan ophoesten. Je hebt dan geen auto meer, maar betaalt er nog wel voor.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24352
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

V480-S60 schreef: Het 2e nadeel (en zeker niet onbelangrijk) is dat je het contract in 99% van de gevallen moet uitzitten. Ook als je om wat voor redenen geen gebruik meer van de auto mag maken. Tenzij je een behoorlijk hoge afkoopsom betaalt.
En dat is het gat waar Care by Volvo nu in springt. Daar zit je 'nergens' aan vast, opzegtermijn van een paar maanden. En gebruik van de auto wordt belangrijker dan het bezit van de auto. Je jeugd kijkt er anders tegenaan.
Kai57 schreef: Hij heeft aangegeven, dat de toekomst er onvoorspelbaar uitziet. Is natuurlijk altijd en in alle situaties zo, maar ik heb echt wel het idee, dat hij mij aan het denken wilde zetten.
Zet hem dan eens aan het denken door te vragen hoe de leasemaatschappij de afschrijving berekend als de toekomst zo onvoorspelbaar is. :D

Als je eerlijk alles doorrekent, ben ik er van overtuigd dat Private lease qua kosten vergelijkbaar is met aanschaf en bezit van de auto. Ja, je hebt aan het einde geen auto over. Maar je hoeft nu ook niet de complete financiering te regelen (cash, geleend, bank beroofd, maakt niet uit waar het geld vandaan komt). Alles heeft voor en nadelen. Iemand in de familie had wat onfortuinlijke akkefietjes waardoor zijn WA verzekerde auto aan bonken was en zijn verzekeringspremie sky high was geworden. Had hij de auto die hij nu rijdt op eea manier gekocht dan was alleen de verzekeringspremie ongeveer 30 euro goedkoper dan het all in lease bedrag. Per maand. Voor dezelfde auto. Daarbij is diegene op leeftijd. Als hij een financiering had afgesloten, ging die financiering over op de nabestaanden. Bij private lease wordt meestal het contract ontbonden bij overlijden.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

V480-S60 schreef: Natuurlijk heb je "kosten" als je na 24 maanden een nieuw gekochte auto liqiudeerd. Alleen zijn dat in mijn ogen de "verborgen" kosten van een versnelde afschrijving. En heb je alleen simpelweg de lagere "opbrengst" van de verkochte wagen "in je hand". Je hebt dan verder geen "uitgaven" meer en bent overal van af. Aangenomen dan dat je de auto met je eigen (spaar)geld hebt gekocht.
En ik weet helaas dat als je een Private Lease contract ruim voortijdig "moet" ontbinden dat je dan in het uiterste geval gewoon nog de helft van de resterende termijnen kan ophoesten. Je hebt dan geen auto meer, maar betaalt er nog wel voor.
Klopt helemaal, dat deel van de resterende leasetermijnen is precies bedoeld voor wat jij omschrijft als “verborgen kosten” van een versnelde afschrijving. Ze zijn dan alleen niet meer verborgen maar duidelijk zichtbaar en quantificeerbaar. En nee, deze regeling is niet zo maar bedacht maar, ook bij Volvolease, uit en ten treure besproken met o.a. de Consumentenbond en wordt ook bijzonder streng geaudit.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12261
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

maak het niet te dramatisch:
Hoe wordt de hoogte van de opzeggingsvergoeding bepaald bij opzegging na het eerste jaar?
Dit artikel is een uitwerking van artikel 47 van de Algemene Voorwaarden Keurmerk Private Lease.
De opzeggingsvergoeding wordt op twee verschillende manieren berekend:
Manier 1
De opzeggingsvergoedingen is het vaste percentage van 40% van de gezamenlijke termijnbedragen die u zonder de opzegging nog zou moeten betalen.
Manier 2
De opzeggingsvergoeding is het verschil tussen de gezamenlijke termijnbedragen die u hebt betaald en nog moet betalen tot het moment van opzegging en de gezamenlijke – hogere – termijnbedragen die u tot dat moment had moeten betalen als u direct de leaseovereenkomst voor de kortere duur was aangegaan.
De laagste van deze twee opzeggingsvergoedingen is de opzeggingsvergoeding die u dient te betalen.
Rekenvoorbeeld 1
Het termijnbedrag is € 200,-.
De overeengekomen leaseperiode is 36 maanden.
U zegt op tegen het begin van de 25e maand.
Manier 1
Zonder de opzegging zou u aan termijnbedragen nog 12 maanden vermenigvuldigd met € 200,- is € 2.400,- moeten betalen.
De opzeggingsvergoeding bedraagt dus 40% van € 2.400,- is € 960,-.
Manier 2
Het leasetarief gebaseerd op een looptijd van 24 maanden was, ten tijde van het aangaan van uw leaseovereenkomst, € 250,- per maand. Het verschil in leasetarief dat u heeft betaald op basis van 36 maanden ten opzichte van het leasetarief gebaseerd op 24 maanden, is € 50,- per maand.
De opzeggingsvergoeding bedraagt dus € 50,- vermenigvuldigd met de reeds verstreken looptijd van 24 maanden is € 1.200,-.
In dit geval is de opzeggingsvergoeding zoals berekend op manier 1 het laagst. Dit is de opzeggingsvergoeding die u dient te betalen.
Rekenvoorbeeld 2
Het termijnbedrag is € 500,-.
De overeengekomen leaseperiode is 48 maanden.
U zegt op tegen het begin van de 25e maand.
Manier 1
Zonder de opzegging zou u aan termijnbedragen nog 24 maanden vermenigvuldigd met € 500,- is € 12.000,- moeten betalen.
De opzeggingsvergoeding bedraagt dus 40% van € 12.000,- is
€ 4.800,-.
Manier 2
Het leasetarief gebaseerd op een looptijd van 24 maanden was, ten tijde van het aangaan van uw leaseovereenkomst, € 650,- per maand. Het verschil in leasetarief dat u betaalt op basis van 48 maanden ten opzichte van het leasetarief gebaseerd op 24 maanden, is € 150,- per maand.
De opzeggingsvergoeding bedraagt dus € 150,- vermenigvuldigd met de reeds verstreken looptijd van 24 maanden is € 3.600,-.
In dit geval is opzegginsvergoeding zoals berekend op manier 2 het laagst. Dit is de opzeggingsvergoeding die u dient te betalen.
Meerkilometers
Op grond van artikel 15 van de Algemene Voorwaarden Keurmerk Private Lease dient u meerkilometers te betalen aan het einde van de leaseovereenkomst. Indien u de leaseovereenkomst opzegt na het eerste jaar dan wordt het aantal meerkilometers berekend naar rato van het op jaarbasis overeengekomen aantal kilometers.
Indien sprake is van meerkilometers dan dient u naast de opzeggings-vergoeding ook het aanvullende bedrag voor meerkilometers te betalen.


En denk dan eens na wat je kwijt zou zijn als je eigen nieuwe auto na 24 mnd gedwongen weg zou moeten doen
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nogmaals: ja je hebt kosten. Die zie je alleen niet. Alleen in het lagere bedrag wat je voor je auto terugkrijgt. Je hebt de kosten als het ware al "gemaakt".
Bij voortijdige beëindiging van je contract moet je de kosten nog maken als je de auto al niet meer hebt.
Het is linksom of rechtsom. Waar geef jij de voorkeur aan.

Het is geen welles nietes spelletje. Alleen een andere verdeling of hoe je het ook wilt noemen. Ook naar gelang je eigen situatie is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Dank je wel voor het meedenken. Zou jij dan voor aanschaf gaan ipv private lease?
Als je lang met de XC40 wilt doen, dan zou ik de auto zelf aanschaffen. Bij korter dan 4 jaar zou ik het niet doen i.v.m. juist de fikse afschrijving de eerste twee jaar, zoals OGA aangeeft. Kijk in dt geval dan ook eens naar Volvo Care in vergelijking met private lease.

Het is inderdaad moeilijk te bepalen wat voor de toekomst wijsheid is. Ik heb precies hetzelfde gedaan als diesel01 en gekeken naar mijn situatie nu (nl. veel kilometers, jonge diesels relatief fiks afgeschreven, Euro6 diesel (nog) vrij van milieuzones).

Dus diverse scenario's, waarbij uitgangspunt is dat je eigen prive situatie niet verandert:
1. Over 1 - 2 jaar weten we precies waar het naar toe gaat:
1 a. Doorrijden met de SAAB en in 2021 bestellen.
1 b. De SAAB staat op instorten. Dan een XC40 via Volvo Care en in 2021 je definitieve keuze bestellen.
2. Over 4 jaar weten we precies waar het naar toe gaat:
Private Lease (maar bedenk dat als blijkt dat benzine nog een mainstream keuze is, dat dan een nieuwe XC40 duurder zal zijn dan nu, of je moet dan in de gelegenheid zijn om jouw private lease XC40 over te nemen.)
3. Over 4 jaar weten we nog steeds niet waar het naar toe gaat.
Zelf een mooie XC40 configureren en aftikken. Kijk dan wel naar de plug-in hybride. Als je veel korte stadritjes maakt met af en toe een lange rit, kan dit interessant zijn. Als stekkeren een optie is, is de XC40 EV misschien ook binnen bereik of interessant?

Succes met de afweging.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

OGA244 schreef: maak het niet te dramatisch:
Hoe wordt de hoogte van de opzeggingsvergoeding bepaald bij opzegging na het eerste jaar?
Dit artikel is een uitwerking van artikel 47 van de Algemene Voorwaarden Keurmerk Private Lease.
De opzeggingsvergoeding wordt op twee verschillende manieren berekend:
Manier 1
De opzeggingsvergoedingen is het vaste percentage van 40% van de gezamenlijke termijnbedragen die u zonder de opzegging nog zou moeten betalen.
Manier 2
De opzeggingsvergoeding is het verschil tussen de gezamenlijke termijnbedragen die u hebt betaald en nog moet betalen tot het moment van opzegging en de gezamenlijke – hogere – termijnbedragen die u tot dat moment had moeten betalen als u direct de leaseovereenkomst voor de kortere duur was aangegaan.
De laagste van deze twee opzeggingsvergoedingen is de opzeggingsvergoeding die u dient te betalen.
Rekenvoorbeeld 1
Het termijnbedrag is € 200,-.
De overeengekomen leaseperiode is 36 maanden.
U zegt op tegen het begin van de 25e maand.
Manier 1
Zonder de opzegging zou u aan termijnbedragen nog 12 maanden vermenigvuldigd met € 200,- is € 2.400,- moeten betalen.
De opzeggingsvergoeding bedraagt dus 40% van € 2.400,- is € 960,-.
Manier 2
Het leasetarief gebaseerd op een looptijd van 24 maanden was, ten tijde van het aangaan van uw leaseovereenkomst, € 250,- per maand. Het verschil in leasetarief dat u heeft betaald op basis van 36 maanden ten opzichte van het leasetarief gebaseerd op 24 maanden, is € 50,- per maand.
De opzeggingsvergoeding bedraagt dus € 50,- vermenigvuldigd met de reeds verstreken looptijd van 24 maanden is € 1.200,-.
In dit geval is de opzeggingsvergoeding zoals berekend op manier 1 het laagst. Dit is de opzeggingsvergoeding die u dient te betalen.
Rekenvoorbeeld 2
Het termijnbedrag is € 500,-.
De overeengekomen leaseperiode is 48 maanden.
U zegt op tegen het begin van de 25e maand.
Manier 1
Zonder de opzegging zou u aan termijnbedragen nog 24 maanden vermenigvuldigd met € 500,- is € 12.000,- moeten betalen.
De opzeggingsvergoeding bedraagt dus 40% van € 12.000,- is
€ 4.800,-.
Manier 2
Het leasetarief gebaseerd op een looptijd van 24 maanden was, ten tijde van het aangaan van uw leaseovereenkomst, € 650,- per maand. Het verschil in leasetarief dat u betaalt op basis van 48 maanden ten opzichte van het leasetarief gebaseerd op 24 maanden, is € 150,- per maand.
De opzeggingsvergoeding bedraagt dus € 150,- vermenigvuldigd met de reeds verstreken looptijd van 24 maanden is € 3.600,-.
In dit geval is opzegginsvergoeding zoals berekend op manier 2 het laagst. Dit is de opzeggingsvergoeding die u dient te betalen.
Meerkilometers
Op grond van artikel 15 van de Algemene Voorwaarden Keurmerk Private Lease dient u meerkilometers te betalen aan het einde van de leaseovereenkomst. Indien u de leaseovereenkomst opzegt na het eerste jaar dan wordt het aantal meerkilometers berekend naar rato van het op jaarbasis overeengekomen aantal kilometers.
Indien sprake is van meerkilometers dan dient u naast de opzeggings-vergoeding ook het aanvullende bedrag voor meerkilometers te betalen.


En denk dan eens na wat je kwijt zou zijn als je eigen nieuwe auto na 24 mnd gedwongen weg zou moeten doen
Klopt dat is het verhaal. Dealers zullen zoals OGA aangeeft ook niet in de rij staan om zo’n auto voor de hoofdprijs van je terug te kopen en al helemaal niet als je niets duurders bij hun weer koopt. Dus appels met appels. Bedenk daarnaast dat de markt aan het veranderen is, nu zijn al zo’n 50% van de registraties private- of zakelijke leaseregistraties en bij sommige merken nog wel meer. Volgens diverse partijen zal dit % in de nabije toekomst fors gaan stijgen. Bedenk ook dat er niet veel particulieren zijn die €40-50.000,- op de plank hebben liggen om een nieuwe auto te kopen. Uiteraard speelt bij deze afweging ook een rol of je wilt bezitten of alleen gebruiken, even los van het kostenplaatje. Ik heb naast de auto van de zaak als 2e auto een C70, onder het mom van “een hobby mag wat kosten”. Reken maar niet uit wat het kost en al helemaal niet per kilometer :D

Als het niet meer kan, gaat ie gewoon weg (maar wel als het echt helemaal niet meer kan). Maar ja, ik ben in de gelukkige omstandigheid een auto van de zaak te hebben.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12261
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

BasG schreef:
Klopt dat is het verhaal. Dealers zullen zoals OGA aangeeft ook niet in de rij staan om zo’n auto voor de hoofdprijs van je terug te kopen en al helemaal niet als je niets duurders bij hun weer koopt. Dus appels met appels. Bedenk daarnaast dat de markt aan het veranderen is, nu zijn al zo’n 50% van de registraties private- of zakelijke leaseregistraties en bij sommige merken nog wel meer. Volgens diverse partijen zal dit % in de nabije toekomst fors gaan stijgen. Bedenk ook dat er niet veel particulieren zijn die €40-50.000,- op de plank hebben liggen om een nieuwe auto te kopen. Uiteraard speelt bij deze afweging ook een rol of je wilt bezitten of alleen gebruiken, even los van het kostenplaatje. Ik heb naast de auto van de zaak als 2e auto een C70, onder het mom van “een hobby mag wat kosten”. Reken maar niet uit wat het kost en al helemaal niet per kilometer :D

Als het niet meer kan, gaat ie gewoon weg (maar wel als het echt helemaal niet meer kan). Maar ja, ik ben in de gelukkige omstandigheid een auto van de zaak te hebben.
Lease bestaat wel bij het af kunnen zetten van de auto's aan het einde van het contract op een uiteindelijk particuliere markt, kun je die daar niet meer kwijt houdt leasen ook op met bestaan.
Zelfs afgeragde greenwheels komen op enig moment weer bij een particuliere koper, dus 100% gebruik en geen bezit is uitgesloten
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

OGA244 schreef:
BasG schreef:
Klopt dat is het verhaal. Dealers zullen zoals OGA aangeeft ook niet in de rij staan om zo’n auto voor de hoofdprijs van je terug te kopen en al helemaal niet als je niets duurders bij hun weer koopt. Dus appels met appels. Bedenk daarnaast dat de markt aan het veranderen is, nu zijn al zo’n 50% van de registraties private- of zakelijke leaseregistraties en bij sommige merken nog wel meer. Volgens diverse partijen zal dit % in de nabije toekomst fors gaan stijgen. Bedenk ook dat er niet veel particulieren zijn die €40-50.000,- op de plank hebben liggen om een nieuwe auto te kopen. Uiteraard speelt bij deze afweging ook een rol of je wilt bezitten of alleen gebruiken, even los van het kostenplaatje. Ik heb naast de auto van de zaak als 2e auto een C70, onder het mom van “een hobby mag wat kosten”. Reken maar niet uit wat het kost en al helemaal niet per kilometer :D

Als het niet meer kan, gaat ie gewoon weg (maar wel als het echt helemaal niet meer kan). Maar ja, ik ben in de gelukkige omstandigheid een auto van de zaak te hebben.
Lease bestaat wel bij het af kunnen zetten van de auto's aan het einde van het contract op een uiteindelijk particuliere markt, kun je die daar niet meer kwijt houdt leasen ook op met bestaan.
Zelfs afgeragde greenwheels komen op enig moment weer bij een particuliere koper, dus 100% gebruik en geen bezit is uitgesloten
Klopt, maar dat is een andere markt (voor gebruikte auto’s), die trouwens vele malen groter is dan de “nieuwe” markt. Ik heb het over nieuw registraties.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Topic starter hikt tegen de forse aanschafprijs aan, en ziet een erg onzeker toekomst qua belastingen en overheids regelgeving. Bij twijfel niet doen zeggen ze wel eens. Bij instabiliteit en een onzekere toekomst zeker geen zeer kostbare verplichtingen aangaan. Beste lijkt mij in zo'n situatie om een goede auto voor een scherpe prijs te kopen
Dat is dan je maximale verlies. En bij de zoveelste draai van Den Haag hoef je je geen zorgen te maken

(Ik begrijp sowieso die onzekerheid over benzine niet. Diesel ook niet trouwens. Onze overheid geeft veel teveel geld uit, vandaar alle torenhoge belastingen. De diesel en benzine inkomsten kunnen ze de komende 20 jaar echt niet missen hoor)

In Duitsland stijgt het aandeel benzine auto's in de nieuwverkoop. Wat meteen heeft geleid tot meer CO2 uitstoot, en dus wordt het klimaat probleem nog groter

Met een auto > 200.000 km en minimaal 8 jaar oud hoef je je geen zorgen te maken over restwaarde en de overheid en eventuele cosmetische schades. Rijd er een paar jaar in en grote kans dat hij voor de export is.
Als bezit veel stress geeft dan ben je niet op de juiste weg toch?
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik kom een hoop ondernemers tegen die zich een hele dikke machine kopen en voor een scheet en 3 knikkers rondrijden.
Mijn bandenboer rijdt in de Ronin S8 uit 2001, de man kan zelf een beetje onderhoud doen en je rijdt majestueus in een dikke machine.
Die dingen die gaan voor 5k al weg en wil je een goeie dan ben je wellicht een paar duizend meer kwijt.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12261
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Texels schreef:

In Duitsland stijgt het aandeel benzine auto's in de nieuwverkoop. Wat meteen heeft geleid tot meer CO2 uitstoot, en dus wordt het klimaat probleem nog groter

dat is hier ook zo
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20604
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

diesel01 schreef: Ik kom een hoop ondernemers tegen die zich een hele dikke machine kopen en voor een scheet en 3 knikkers rondrijden.
Mijn bandenboer rijdt in de Ronin S8 uit 2001, de man kan zelf een beetje onderhoud doen en je rijdt majestueus in een dikke machine.
Die dingen die gaan voor 5k al weg en wil je een goeie dan ben je wellicht een paar duizend meer kwijt.
Dat was voor mij de reden om een X5 met V8 te rijden ... Ze kosten bijna niets en omdat ik "best wel handig ben" is onderhoud goed te betalen. Verzekering is ook maximale korting
Het lijkt wel of niemand meer een grote auto wil omdat ze blijkbaar veel geld kosten. Ik had ook een nieuwe C1 kunnen kopen en dan moet die volcasco verzekerd worden en is nog onveilig ook. Er rijden mij teveel debielen op de weg en je vrouw in een rolstoel is in alle gevallen duurder dan welke auto dan ook. Dan maar een egoïstisch grote auto want ik ben wel zuinig op m'n vrouw.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Om bij dat laatste aan te haken. Onlangs eenzijdige aanrijding met twee gewonde jongeren (18 en 15 jaar). Was moderne boodschappenauto koekblik van moeders. De jongen van 15 jaar is inmiddels overleden, spijtig genoeg.
https://www.dvhn.nl/drenthe/midden-dren ... 63428.html
https://www.dvhn.nl/drenthe/15-jarige-o ... 84776.html

Dat soort (private lease) koekblikjes zie je heel veel rijden.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12261
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

maar dat formaat zijn wel eigen keuzes..

Ik heb ooit aan een XC90 klant wiens vrouw in een oudere Hyundai Atoz reed gevraagd of hij nog wel van dat mens hield omdat zij en zijn gezin in dat hok reden...
die was toen fiks gepikeerd maar heeft met een paar maanden toch een Volvo voor haar gekocht
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dit zijn dus de gebakjes die mij met 140 op de klok voorbij komen s morgens en in de middag op de A28.
Rijstijl doet ook een hoop en ik heb ooit eens mijn XC60 achtergelaten bij de schadehersteller en kreeg daarvoor een Fiesta mee.
Ik heb de eerste vrachtwagen opgezocht die ik achterop kwam en ben daar met 90 achter gaan hangen, levensgevaarlijk die gebakjes.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12261
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

200% mee eens
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20604
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Terug naar de privat-lease-vraag: wat is inmiddels de status?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Kai57
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 12.09.2019 - 20:33

Ben er nog niet uit Mark. Neig nog steeds meer naar kopen, maar vind het een heel lastige. Ik wil eigenlijk dit weekend de knoop doorhakken. Op televisie komen zoveel reclameblokjes langs, nu je er op let, over private lease, maar dat betreft vooral goedkopere auto's. Je krijgt het gevoel, dat private lease the way to go is/wordt, maar voor bedragen maandelijks boven de €700,00 heb ik daar toch een ander idee bij. Mij gaat het meer om het gegeven, dat ik maandelijks vast zit aan een bedrag, waar ik ook een huis voor kan kopen. Weliswaar voor vier jaar, maar het voelt als een behoorlijk grote kostenpost. Misschien is het allemaal lood om oud ijzer. Een collega draait het gewoon om. Hij zegt, het geld heb je dus toch al in een potje en daar haal je gewoon maandelijks het bedrag uit. Blijft dat na vier jaar er een nieuwe auto aangeschaft moet worden. Dan begint het spel weer van voren af aan. En als ik zou weten, dat de benzine op de prijs blijft hangen van nu en niet veel hoger wordt, de overheid geen waanzinnige ontmoedigingsplannen gaat uitvoeren, dan denk ik, dat ik met deze auto langer ga doen dan vier jaar. Kortom, lastig.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”