Verzekeren en leeftijd

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Kortgeleden werd ik geconfronteerd met een netto premieverhoging van ongeveer 40% op de verzekering van mijn Volvo. Bij navraag kreeg als antwoord: van harte gefeliciteerd met uw 75ste verjaardag. Uw premie is daarop aangepast.

Daar maar is ingedoken. Ik heb me nooit gerealiseerd (beetje dom misschien) dat verzekeraars leeftijd gerelateerde premies hanteren. En dat blijkt een lappendeken van criteria te zijn. Om geaccepteerd te worden mag je bij een bepaalde verzekeraar niet ouder zijn dan 70 jaar. Andere hanteren hogere leeftijden. Premieverhogingen variëren van 3 tot 97% voor verschillende leeftijdscategorieën. (bron MoneyView).

In de voorwaarden van mijn verzekeraar staat wel een tabel met bonus-malus regeling, maar geen tabel met premieverhogingen versus leeftijd. Wel staat er een zinnetje: de verzekeraar bepaalt de premie.

Ik ben me er van bewust dat dit onderwerp voor de meeste forumbezoekers nog een ver-van-mijn-bed-show is. Maar voor degene die hier wel binnenkort mee worden geconfronteerd is het misschien de moeite waard te shoppen voordat je niet meer wordt geaccepteerd bij de voor jou gunstigste verzekeraar.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20627
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik snap dat wel: jij bent waarschijnlijk een oude seniele postduif die continue schades rijdt en claimt. Daarom ben je zo duur voor een verzekeraar. Net als jongeren want die doen alleen maar stoer en rijden te hard. Wij zitten er tussenin en betalen lekker weinig.

Jaaaa, als je in het plaatje past is er niets aan de hand. Maar val je er buiten dan ben je aan de beurt.

Einde cynisme.

Blijkbaar is het toegestaan om te discrimineren op leeftijd, hoewel dat dus niet in overeenstemming is met artikel 1 van onze grondwet. Ik zou wel eens een rechtzaak willen zien met dit gegeven.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Eens met Mark.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Aan de andere kant van de leeftijdsgrens was het ook geen pretje, voor mijn eerste auto betaalde ik (WA) ruim 3x zo veel als nu.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2937
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Welke verzekeringsmaatschappij is dat?
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

mees schreef: 28.02.2020 - 11:46 Welke verzekeringsmaatschappij is dat?
In mijn geval Inshared, maar er zijn er veel meer met andere leeftijdscriteria en andere premieverhogingen.
(Inmiddels overgestapt naar Hema, beide polissen ondertekend door dezelfde directeur, van Centraal Beheer!)

En om het nog wat completer te maken: toen ik mijn XC90 nieuw kocht in 2016 moest ik bij Centraal Beheer een voertuigvolgsysteem in laten bouwen voor acceptatie, bij Inshared was klasse 3 voldoende en bij Hema wilden zij hem helemaal niet verzekeren. Nu stelt Hema bij navraag dat zij ervan uitgaan dat ik zuinig ben op mijn spullen en er daarom geen nadere eisen worden gesteld.
Voor een rechtlijnige denker nauwelijks te begrijpen.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2937
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Hema & CB-Achmea wist ik.
Ik ben bij CB, sinds 1978,
Ben benieuwd 'straks'.....
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27482
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Toch een geval van leeftijdsdiscriminatie. De verzekeringsmaatschappijen zullen dit wel kunnen onderbouwen met schadecijfers.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Voor hen die er mee te maken (gaan) krijgen, is er een leuk artikel verschenen op de website van de consumentenbond:
https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/senioren

"Food for thought" dus.
Bedankt Pieter!
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Rinootje schreef: 28.02.2020 - 13:35 Voor hen die er mee te maken (gaan) krijgen, is er een leuk artikel verschenen op de website van de consumentenbond:
https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/senioren

"Food for thought" dus.
Bedankt Pieter!
Goed artikel. Kende ik niet.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Gebruikersavatar
Niwaheli
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52

Ben wel benieuwd welke regels Volvo Insurance (Baloise) hierbij aanhoudt.
V70 T5 '14/MY '15
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Opmerkelijk te zien dat onze vrienden van de ANWB bar weinig vertrouwen hebben in de rijkunst vanaf 65 jaar.... vanaf die leeftijd krijg je maar zo 22% extra voor je kiezen en dat loopt daarna alleen nog maar op.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20627
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Jelmer de Jong schreef: 28.02.2020 - 11:39 Aan de andere kant van de leeftijdsgrens was het ook geen pretje, voor mijn eerste auto betaalde ik (WA) ruim 3x zo veel als nu.
Had dat niet te maken met het ontbreken van korting op je bonus/malus? Ik begon met ongeveer 700 gulden WA eind jaren 1980 en betaal nu met 80% korting minder dan 700 euro voor WA plus inclusief rechtsbijstand verkeer. De huidige auto is 2,5 keer zo zwaar en 10 keer duurder dan toen de eerste auto ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Msuidgeest schreef: 28.02.2020 - 21:51
Jelmer de Jong schreef: 28.02.2020 - 11:39 Aan de andere kant van de leeftijdsgrens was het ook geen pretje, voor mijn eerste auto betaalde ik (WA) ruim 3x zo veel als nu.
Had dat niet te maken met het ontbreken van korting op je bonus/malus? Ik begon met ongeveer 700 gulden WA eind jaren 1980 en betaal nu met 80% korting minder dan 700 euro voor WA plus inclusief rechtsbijstand verkeer. De huidige auto is 2,5 keer zo zwaar en 10 keer duurder dan toen de eerste auto ...
Gedeeltelijk. Bij WA is de cataloguswaarde van de auto niet belangrijk zo belangrijk. Wel of het ding tot het arsenaal van een gemiddelde petje behoort. Subaru Impreza of BMW 3(zelfs de 318) waren zo goed als onmogelijk. Voor een doodnormale Volvo was het maandbedrag 162.- euro, bij 0 schadevrije jaren. Wel met uitgebreide verzekering voor letsel aan inzittenden, ruitschade en rechtsbijstand. Ieder goed voor een hele euro per maand.
Inmiddels zou ik voor dezelfde polis 48.- per maand kwijt zijn en dat is al met ~10% verhoging omdat we gezamelijk meer brokken maken volgens de bond van verzekeraars. Die 115.- verschil was echt op leeftijd gebaseerd, zodra ik de 25 passeerde halveerde het bedrag namelijk.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

teebee schreef: 28.02.2020 - 21:10 Opmerkelijk te zien dat onze vrienden van de ANWB bar weinig vertrouwen hebben in de rijkunst vanaf 65 jaar.... vanaf die leeftijd krijg je maar zo 22% extra voor je kiezen en dat loopt daarna alleen nog maar op.
Ik zit al zo'n 18 jaar bij hen, altijd tevreden geweest, maar dit is voor mij wel een reden, om binnen nu en vijf jaar eens om me heen te gaan kijken.
Als je al decennia lang maximum no-claim hebt, tussen de 30.000 (vroeger) en 12.000 (nu) km per jaar privé rijdt en dan op zo'n manier behandelt gaat worden?
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik kan je alleen maar groot gelijk geven. Is in mijn optiek een grove vorm van leeftijdsdiscriminatie.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27509
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zit al jaren bij Centraal Beheer.
Met de Nissan überhaupt een van de weinige maatschappijen die hem wilde verzekeren omdat het een grijskenteken auto is ondanks dat ik hem particulier rijd.
Premie is erg netjes. Vriendin zit sinds ze haar auto heeft bij Inshared.

ANWB kwam er bij ons telkens als een van de duurdere uit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nou hier spreek ik een jurist gespecialiseerd in EVRM ( europese rechten van de mens) beoordeelt premie verhoging op basis leeftijd als leeftijd- discriminatie.
Ik zou zeggen iemand vinden die dit principieel wil uitwerken bijv als afstudeer opdracht?
We worden allemaal hopelijk 75 met een volvo. voor de deur...:)

Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”