Pagina 1 van 2

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 04.09.2020 - 12:38
door The Mechanic
Ik zie het regelmatig voorbij komen in andere topics, maar ben dus wel benieuwd wat iedereen hier van vind? Is jullie dealer al VPS gecertificeerd en wat zijn jullie ervaringen met VPS en je eigen PST'er?

https://www.dagelijksauto.nl/autonieuws ... l-service/

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 04.09.2020 - 13:31
door V480-S60
Als ik mijn auto breng staat de order al in het werkbord. De chef werkplaats doet de "intake" en vraagt of er nog wat extra bij is gekomen. Als er wat extra's gedaan moet worden word ik nog altijd gebeld door de chef werkplaats (of hoe dat nu genoemd wordt). En hij verzorgt ook de factuur.

Als ik de auto ophaal (of mijn vrouw) worden wij geholpen door de receptionist die de factuur meegeeft en de pinbetaling ontvangt. Of aangeeft factuur komt nog, hier heb je de sleutel terug en betaal maar binnen de factuurtermijn.

Ik spreek alleen een/de monteur als ik nog een specifieke vraag aan hem heb. En ten overvloede er werkt maar één monteur aan mijn auto.

Ik vermoed dan ook dat mijn dealer GEEN behoefte heeft om het VPS te introduceren. Eigenlijk werkt hij al (op de vestiging waar ik kom) volgens VPS. Waarbij de chef werkplaats de PST is. Ik ben er zeer tevreden mee. Ook al omdat er bij afspraak direct een vervangwagen klaar staat.

Dit is niet alleen zo bij mijn Volvo Dealer maar ook bij de dealer van mijn leasewagen (Niet Volvo). Ook daar doe ik "zaken" met de chef werkplaats. En ook daar staat alles al op het werkbord.

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 04.09.2020 - 13:32
door diesel01
Tja ik was al duidelijk in andere topics, ik snap het concept en wanneer je het voor onderhoud doet is er wat voor te zeggen.
Maar in mijn geval een airco check laten doen resulteerde in een verkeerd gestempelde auto met dito schade, daarna hebben ze in eerste instantie de schade laten maken door een chimpansee een hamer te geven en kijk maar even wat je doet.
Men vond bij de dealer dat de reparatie er erg mooi uit zag en ik kon wel een getekende garantie certificaat krijgen waarop stond dat het perfect gemaakt was, de vestiging directeur van het schadeherstel bedrijf met dezelfde naam als de dealer was het wel met mij eens dat het herstel niet bij de staat van de auto hoorde en dus mocht het opnieuw.
Ik heb zo wel wat meer voorbeelden waarbij de klant uit het oog word verloren omwille van verandering binnen dit soort concerns, ik heb bijvoorbeeld rondom remmen laten vernieuwen waarbij het een wedstrijdje werd welke kant het eerste klaar zou zijn.
Op de ene kant wel keramisch vet en op de andere kant niet, met de luchtsleutel ratel je vervolgens de velgen van 2250€ vast en door met de volgende.
Wanneer je daar dan iets van zegt krijg je te horen dat dit idd absoluut niet de manier is maar de volgende keer doet men het op exact dezelfde manier.
Ik denk ook niet dat men het er om doet, binnen een dergelijke organisatie werken mensen op plekken die redelijk overtuigd zijn van eigen gelijk, ik hoor namelijk verhalen van monteurs die te horen krijgen "je doet mee of stapt uit" in de nieuwe werkwijze.
Op die manier sla je de discussie dood en kom je mooi vlot van goede monteurs af en moet je vervolgens nieuw gaan werven die je wel allemaal weer moet gaan opleiden.
Het resulteert in het feit dat ik op zoek ga naar een werkplaats waarbij men gewoon de rust heeft en de zaken goed aanpakt.
Maar dat zorgt er ook voor dat ik accessoires elders laat doen, afgelopen 2 maanden €1700 aan extra's gedaan die ik anders bij bovenstaande club had laten doen, het is niet anders.

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 04.09.2020 - 14:02
door lint
Dat is een duidelijk en helder verhaal Tom, ben het helemaal met je eens.

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 04.09.2020 - 15:12
door Marcnij
Volvo Nieuwenhuijse werkt volgens dit concept en dat is mij prima bevallen.
Voordeel is dat je direct contact hebt met de (senior) monteur die aan je auto werkt.
Zowel bij wegbrengen het overbrengen wat er aan de auto mankeert als bij het ophalen het vernemen wat er aan de auto gedaan is.
Ook tussentijds contact is door de monteur zelf.

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 04.09.2020 - 16:15
door Walter
V480-S60 schreef: 04.09.2020 - 13:31 Ik vermoed dan ook dat mijn dealer GEEN behoefte heeft om het VPS te introduceren.
Ik vermoed dat jouw dealer weinig keuze heeft

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 04.09.2020 - 16:22
door OGA244
take it or leave....

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 04.09.2020 - 16:56
door Ben
Ik was bij Volvodealer Schaap in Emmeloord niet anders gewend. Volgens mij gebeurt het daar al jaren zo.
Je maakt een afspraak, levert de sleutel in bij de balie en bespreekt daar wat er wel en niet moet gebeuren.
De auto wordt naar binnen gereden en je loopt de deur door, de werkplaats in, maakt een praatje met de monteur en ziet precies wat hij aan het doen is.
Intussen legt hij uit wat hij doet en waarom. Als hij iets tegen komt waar overleg voor nodig is doen we dat samen met de werkplaatschef meteen, naast de auto.

Ik kom nu 1x per jaar voor een beurtje bij een andere dealer (omdat ik de auto daar gekocht heb) en lever m'n sleutel in bij de balie. Een monteur komt me vertellen wat hij gaat doen en zal zich melden als er iets is. Intussen kan ik koffie pakken, loop een rondje door de showroom, maak wellicht een praatje met een van de verkopers 'U bent toch Ben van het forum he' en ik zie de auto als hij door de wasstraat is geweest. Factuur komt per email en ik ga weer verder.

En eerlijk gezegd vind ik de eerste optie leuker :-)

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 04.09.2020 - 21:16
door Walter
Je mag nog steeds de werkplaats in, Ben.

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 04.09.2020 - 21:25
door Gouwe
Bij mijn dealer nu vanwege corona niet helaas. Normaal ben ik daar dus altijd te vinden. Geen ervaring met VPS.

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 05.09.2020 - 22:12
door arnoud
Hoe zit dat trouwens, als ze met twee monteurs aan mijn auto werken, krijg ik dan het dubbele uurtarief?

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 05.09.2020 - 22:44
door Walter
Yep, voor de helft vanaf de tijd

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 05.09.2020 - 23:20
door DB200
Het is me niet duidelijk waarom een korte doorlooptijd in het belang van de klant is. De meeste klanten leveren de auto 's ochtends in en halen hem 's middags op.

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 06.09.2020 - 09:37
door V480-S60
Bij een particulier zal dat kloppen. Bij een leaserijder voor regulier onderhoud niet.

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 06.09.2020 - 10:13
door mees
Of het al VPS is, weet ik niet. Las pas van de week over die term.
woonplaats <> dealer is 80 km. Woon fijn en dealer is top.
Zit er met 2 particuliere Volvo's.

Beurten: volgens kalender in website, meestal 2 weken vooruit volgeboekt.
Reparaties die echt verholpen moeten worden: ik word gelijk geholpen.

Zij kennen mij, ik ken hen.
Aankomst balie: in-check, monteur haalt lijst op (die al klaar lag), chef werkplaats zie je binnen 5 minuten.
Je mag er bij blijven: dat doe ik alleen even bij begin: wat is er allemaal loos dit keer
en tussendoor eventjes. Ga niet op hun vingers kijken.....

Als de onderdelen er niet zijn: 3x daags leveringen vanuit centraal magazijn Volvo.
Ik wacht, desnoods de hele dag. Meestal loop ik het centrum van Amersfoort in.....
Elk onderdeel/-werp wat tegen zit hoor ik van de chef of de monteur.

Als de auto toch moet blijven (onderdeel naar extern bedrijf),
reis ik per OV, met een goede verbinding met 2x 10 minuten lopen.

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 06.09.2020 - 13:09
door Walter
DB200 schreef: 05.09.2020 - 23:20 Het is me niet duidelijk waarom een korte doorlooptijd in het belang van de klant is. De meeste klanten leveren de auto 's ochtends in en halen hem 's middags op.
Geen vervangende auto nodig bv.

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 06.09.2020 - 13:30
door arnoud
Ik geloof niet dat twee monteurs tegelijk aan de auto werkend twee keer zo snel klaar zijn. Je loopt elkaar in de weg, sommige dingen moeten in een bepaalde volgorde etc.

Maar er zal wel goed over nagedacht zijn. Hoop ik :-)

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 06.09.2020 - 13:50
door Pieterxc90
Mijn ervaring met mijn VPS gecertificeerde dealer zijn niet zoals het VPS meldt. Misschien dat corona daar een rol in speelt, maar vorige week een onderhoudsbeurt, APK en herkeuring alarm laten uit voeren waarbij ik bij het afgeven van de sleutel alleen een receptioniste heb gesproken (ik heb alleen mijn naam genoemd), later, terwijl ik wachtte, kwam een monteur mij vragen waar het onderhoudsboekje was (zat in de deur) en tot slot werd na de werkzaamheden door de monteur de sleutel afgegeven en gemeld dat er geen bijzonderheden waren, het Kiwa alarmcertificaat per post komt en zo ook de rekening. Ik vond het magertjes. Ik kreeg niet het gevoel van een persoonlijke monteur die mijn auto vertroetelt. Bovendien stond er nu een sticker op de deur naar de werkplaats waarin mij verboden werd die te betreden. Voorheen sprak ik met de monteur tijdens het werk en had ik er een heel goed gevoel bij. De sticker kan met corona te maken hebben.
Voor de VPS-tijd werd mij bij een andere dealer de hele rekening met uitgevoerde werkzaamheden uitgelegd door een receptionist en werd bij vragen van mij de chef werkplaats geraadpleegd. Als ik deze twee ervaringen naast elkaar leg is het voor mijn gevoel een achteruitgang.

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 06.09.2020 - 16:25
door Sracovlov
Pieterxc90 schreef: 06.09.2020 - 13:50 Mijn ervaring met mijn VPS gecertificeerde dealer zijn niet zoals het VPS meldt. Misschien dat corona daar een rol in speelt, maar vorige week een onderhoudsbeurt, APK en herkeuring alarm laten uit voeren waarbij ik bij het afgeven van de sleutel alleen een receptioniste heb gesproken (ik heb alleen mijn naam genoemd), later, terwijl ik wachtte, kwam een monteur mij vragen waar het onderhoudsboekje was (zat in de deur) en tot slot werd na de werkzaamheden door de monteur de sleutel afgegeven en gemeld dat er geen bijzonderheden waren, het Kiwa alarmcertificaat per post komt en zo ook de rekening. Ik vond het magertjes. Ik kreeg niet het gevoel van een persoonlijke monteur die mijn auto vertroetelt. Bovendien stond er nu een sticker op de deur naar de werkplaats waarin mij verboden werd die te betreden. Voorheen sprak ik met de monteur tijdens het werk en had ik er een heel goed gevoel bij. De sticker kan met corona te maken hebben.
Voor de VPS-tijd werd mij bij een andere dealer de hele rekening met uitgevoerde werkzaamheden uitgelegd door een receptionist en werd bij vragen van mij de chef werkplaats geraadpleegd. Als ik deze twee ervaringen naast elkaar leg is het voor mijn gevoel een achteruitgang.
Zal ook deels komen door het feit dat het voor de meeste monteurs een hele grote stap is. Ze zijn destijds monteur geworden omdat ze het sleutelen leuk vonden, als ze het communicatieve, klantcontact e.d. leuk vonden hadden ze wel een ander vak gekozen. Snap dat ze niet zitten te wachten op klanten bellen, factureren, plannen, ......
Tuurlijk zal er vanuit Volvo iets van een training aan vast zitten maar het moet wel in je zitten. Nu moet het vanuit Volvo zo, als dealer heb je geen keuze, en is het idd zoiets van je doet maar mee en anders zoek je maar wat anders.

Wat vind je van het VPS concept bij de dealer?

Geplaatst: 07.09.2020 - 08:24
door Walter
en toch zijn er veel technici die dat klantcontact juist een positieve factor vinden. Ze zijn trots op hun werk en dat dragen ze graag uit.

Pieterxc90, denk dat stukje Corona daarbij niet meegeholpen heeft. Draait die vestiging al op VPS? Het is in ieder geval niet zoals het 'hoort' te zijn.