Volvo rijdt weg na uitstappen.

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

V480-S60 schreef: 10.09.2020 - 10:46 Ik lees met opperste verwondering dit draadje.
Om twee redenen:
De eerste is dat men verwonderd is dat een auto plotseling gaat rijden als men niet met zijn/haar verstand met autorijden bezig is.
De tweede dat men over "futiliteiten" elkaar verbaal gaat schofferen.

...

PS
Ik ben zelf ook wel eens "dom" bezig. Maar dat is dan toch altijd mijn eigen fout.
Kennelijk ziet Volvo dat zelf anders. Die heeft in de nieuwste modellen, zo is hier te lezen, een voorziening ingebouwd die voorkomt dat je auto gaat rijden als je per ongeluk uitstapt terwijl de pook nog in D staat.

Ik snap ook absoluut niet wat er zo raar is aan de wens om een waarschuwing of extra veiligheid te vragen voor deze situatie. Zeker in een auto die al propvol met sensoren, waarschuwingslampjes en -geluidjes, stuuringrepen, remingrepen, etc zit. Die doe je toch ook niet allemaal af als onzin omdat het allemaal simpelweg de verantwoordelijkheid van de bestuurder is?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Natuurlijk zijn dat soort waarschuwingssystemen handig (en wenselijk).
Alleen kan het nimmer zo zijn dat het merk of de auto zelf de schuld krijgt van zelf niet nadenken (en handelen).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

IkeV70 schreef: 10.09.2020 - 11:59 Kennelijk ziet Volvo dat zelf anders. Die heeft in de nieuwste modellen, zo is hier te lezen, een voorziening ingebouwd die voorkomt dat je auto gaat rijden als je per ongeluk uitstapt terwijl de pook nog in D staat.

Ik snap ook absoluut niet wat er zo raar is aan de wens om een waarschuwing of extra veiligheid te vragen voor deze situatie. Zeker in een auto die al propvol met sensoren, waarschuwingslampjes en -geluidjes, stuuringrepen, remingrepen, etc zit. Die doe je toch ook niet allemaal af als onzin omdat het allemaal simpelweg de verantwoordelijkheid van de bestuurder is?
Ik roep ook niet dat alle veiligheidsvoorzieningen onzin zijn. Dan begrijp je mijn post duidelijk verkeerd. En ik snap de vraag om hulpsystemen an sich wel degelijk. Het verkeer is er niet rustiger op geworden.
Maar ik blijf mij echt verwonderen over de "verontwaardiging" die hier door sommige mensen wordt geëtaleerd. Want tot voor redelijk kort kenden wij al die veiligheidssnufjes niet.
En natuurlijk ben ik blij dat sommige systemen nu aan boord zijn, dat heeft mij idd een keer voor onheil behoed in een moment van onachtzaamheid. (Zoals al gezegd. Die heb ik ook wel eens.)

Maar hoe dan ook. Als bestuurder ben je nog altijd zelf verantwoordelijk en moet je blijven nadenken. Verontwaardiging over iets dat er niet op zit (zelfs bij Volvo) is wat mij betreft onnodig en (imho) zelfs "een beetje dom".

En nee ik loop dan niet voorbij aan het feit dat Volvo de oplossing voor het in het onderwerp genoemde "probleem" inmiddels heeft geïntroduceerd.

PS:
in mijn bedrijfsleasert (geen Volvo) zitten ook bepaalde hulpsystemen die niet in mijn XC60 zitten. Dat heeft met de leeftijd van de auto te maken. Sommige van die systemen zijn heel makkelijk en die zou ik graag op mijn XC60 hebben.
Eentje echter verfoei ik tot en met en dat is het juist het S/S systeem, dat werkt zo onvoorspelbaar. Dat gaat dan ook direct uit zodra de auto gestart is. Daarentegen gaat de autohold functie direct aan.

PS2
S/S is met name vervelend tijdens langere perioden stilstaan voor een brug of een spoorwegovergang bij een station. (Helaas moet ik nogal regelmatig wachten bij een brug of een dergelijke overgang.) Dan gaat de motor uit maar zodra ik de voet van de rem haal gaat ie direct weer aan. En dat is met autohold gewoon $@^$$%%. Ik zet de motor daar het liefst zelf uit.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Ieder heeft recht op zijn eigen mening. Vervelend wordt het pas als meningen met feiten worden verward of als zodanig worden geponeerd, iets wat helaas in NL tegenwoordig maar al te vaak gebeurt. Sommige mensen (en daar bedoel ik niemand specifiek mee) denken dat als zij hun mening maar vaak en hard genoeg roeptoeteren, dat het dan vanzelf een feit wordt.

Dat veiligheidsvoorzieningen ertoe leiden dat mensen per definitie niet meer nadenken geloof ik niet. Dan zou dat ook al hebben gegolden met de invoering van abs, tractioncontrol airbags en zelfs de veiligheidsgordel. Het autoverkeer zou er in die redenering alleen maar onveiliger op zijn geworden, hetgeen de statistieken feitelijk ontkrachten.

Niemand zal betwisten dat je autorijden (en heel veel andere potentieel gevaarlijke activiteiten) met je volle aandacht en concentratie moet doen. En tegelijkertijd is het ook bewezen dat mensen een natuurlijke neiging hebben om onvoorzichtig of onoplettend te worden, zeker als ze in potentie gevaarlijke dingen op regelmatige of zelfs dagelijkse basis doen. Het is dus te kort door de bocht om iedere schade die bij voldoende oplettendheid voorkomen had kunnen worden af te doen als "domsnoeterij". Veiligheidsvoorzieningen, of ze nu in auto's zitten, aan machines, gereedschappen of op de werkvloer, zijn nu JUIST bedoeld om te beschermen tegen de gevaren van die momenten van onoplettendheid.

Maar als de vraag is wat nu feitelijk van een fabrikant gevergd kan worden op het gebied van veiligheidsvoorzieningen, dan geldt dat het product moet voldoen aan de eisen die daaraan op het moment van in het verkeer brengen aan mogen worden gesteld. Het product moet "state of the art" zijn. Je kunt aan oudere Volvo's natuurlijk niet dezelfde eisen stellen als aan gloednieuwe modellen. En soms ontstaan er door nieuwe systemen aan boord ook nieuwe risico's die eerder nog niet bestonden, laat staan bekend waren. Dan dient een fabrikant die risico's in het volgende product aan te pakken. En volgens mij is dat wat Volvo ook doet.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

The Mechanic schreef: 09.09.2020 - 22:26 Toch wel, alleen de T8 had een electronisch pookje.
Dank voor deze verheldering. Worden er nog steeds automaten met kabelbediening geproduceerd?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Niet voor Nederland, denk dat de diesels (X90) die in omliggende landen nog wel geleverd worden deze kabelbediening nog steeds hebben
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Ik ben er ook een paar keer ingetrapt met mijn V60 PIH dat deze bij het uitstappen wegreed. Je hoort en voelt de motor niet omdat deze elektrisch is.

Zelf heb ik me aangeleerd pas de voet van de rem te halen wanneer ik de deur opengemaakt heb en de muziek uit gaat. Dat is voor mij het teken dat de auto uit staat.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

Is niet eigen aan Volvo natuurlijk.
Mijn vrouw heeft dit in 2015 ook al voorgehad met haar krel van een Mercedes ML. Eerlijk, ik zie mijn vrouw niet uitstappen in een achterwaarts rijdende wagen...Mijn vrouw heeft daar ontzettend veel geluk gehad want zij stond op dat moment achter de wagen in de garage haast tegen de achtermuur haar boodschappen uit te laden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1188
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Ik heb het voor de zekerheid even getest maar als ik mijn riem losmaak start de motor.
V40 T3R Polar + Sport GT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Kinoúmai schreef: 13.09.2020 - 23:42 Mijn vrouw heeft dit in 2015 ook al voorgehad
Pfoei, dat is heel veel geluk hebben. Haar beschermengel draaide overuren.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Heb de proef op de som genomen...
Zodra ik mijn gordel af doe gaat het groene s/s incoontje over in grijs en start de auto voordat ik de deur open doe.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24353
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

dan weet je dus dat de motor nog draait en start 'ie niet pas als je je rem loslaat bij het uitstappen.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”