Volvo dropt auto's

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
joop ter velde
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 14.01.2015 - 20:06
Locatie: Delfzijl

https://www.nu.nl/284322/video/volvo-dr ... -test.html

Mooie beelden met een verschrikkelijk einde
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40597
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Die link doet het niet Joop.

Deze wel: https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... ve-lives-2
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

ja, zo kan je het ook testen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik vraag me af of dit nu echt voor onderzoek is, of voor de publiciteit.
Voor het laatste lijkt het in ieder geval te werken.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😱. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dit is zeker niet (alleen) voor de publiciteit maar daadwerkelijk een "onderzoeksstrategie".
In een crashtest in het "laboratorium" kan je geen val in het ravijn nabootsen. Gezien Volvo's streven naar 0 doden in een Volvo moet dat ook getest worden.
De filmpjes zijn daarnaast "leuk" voor de publiciteit. Dat doen ze met crashtests in het "lab" ook.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40597
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

En nog steeds worden veel Volvo's de bij een ongeval betrokken zijn naar Göteborg gehaald om ze daar uitvoerig te bestuderen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En......, ook meteen een oefening voor de hulpdiensten. Daar is dit filmpje ook mede voor gemaakt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ben schreef: ↑13.11.2020 - 13:14 En nog steeds worden veel Volvo's de bij een ongeval betrokken zijn naar Göteborg gehaald om ze daar uitvoerig te bestuderen.
Ik ben voornemens om die van mij niet als onderzoeksexemplaar te laten eindigen :-).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20620
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En na afloop direct naar SSAB om ze om te smelten?

Er bleef niet zoveel meer van de auto over na deze "ongevallen". En dat roept de vraag op of inzittenden dan nog wel levensvatbaar zijn. Denk van niet ...

De auto heeft 2,47 seconde nodig om beneden te komen en raakt de grond met 24,23 m/s. Valsnelheid: afstand = 0,5 x 9,81 x t2 (tijd in kwadraat). t2 = afstand gedeeld door (0,5 x 9,81) = 6,1126. Tijd is dan 2,47 seconde. Door de tijd te vermenigvuldigen met de aantrekkingskracht van de aarde (9,81) krijg je de eindsnelheid en die is dus 24,23 m/s (87 km/h).
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik vraag me wel af in hoeverre deze crashes representatief zijn.
Tuurlijk, er stort wel eens iemand in een ravijn.
Maar ik denk dat het overgrote merendeel van de ongelukken in druk verkeer plaatsvinden tussen twee voertuigen.
Dus voor het doel van training kunnen ze ook bestaande crash faciliteiten gebruiken.
Ik ben van mening dat het laten vallen uit een kraan grotendeels marketing is.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😱. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ja er stort inderdaad weleens iemand in een ......
en dan ben ik blij dat zo'n mooi merk als Volvo 'bijzondere valproeven' doet.
V70XC Odda Noorwegen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20620
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dit verhaal ging toch bijna heel de wereld over?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Marcnij schreef: ↑13.11.2020 - 21:01 Ik vraag me wel af in hoeverre deze crashes representatief zijn.
Tuurlijk, er stort wel eens iemand in een ravijn.
Maar ik denk dat het overgrote merendeel van de ongelukken in druk verkeer plaatsvinden tussen twee voertuigen.
Het antwoord staat boven jouw post. 87 km/u is geen absurde snelheid, helaas ook niet bij verongelukte auto’s. Denk je een tweebaansweg in waar tegenliggers frontaal op elkaar botsen (youtube staat er vol mee) dan is het snelheidsverschil (en botsenergie) nog veel groter. Dus ja, helaas is het realistisch.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

jalex_h schreef: ↑13.11.2020 - 22:46
Marcnij schreef: ↑13.11.2020 - 21:01 Ik vraag me wel af in hoeverre deze crashes representatief zijn.
Tuurlijk, er stort wel eens iemand in een ravijn.
Maar ik denk dat het overgrote merendeel van de ongelukken in druk verkeer plaatsvinden tussen twee voertuigen.
Het antwoord staat boven jouw post. 87 km/u is geen absurde snelheid, helaas ook niet bij verongelukte auto’s. Denk je een tweebaansweg in waar tegenliggers frontaal op elkaar botsen (youtube staat er vol mee) dan is het snelheidsverschil (en botsenergie) nog veel groter. Dus ja, helaas is het realistisch.
Maar dat hadden ze ook horizontaal op een testbaan kunnen doen met hogere snelheden dan Euro NCAP.
Het is de methode waarbij ik mijn twijfels heb. Ik geloof graag dat het resultaat zeer nuttig gebruikt wordt.
Het artikel wordt gebracht als wetenschappelijk, terwijl ik het meer als een advertorial zie.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😱. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40597
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo doet dit al jaren, niks nieuws maar wel spectaculair en aansprekend

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Denk je een tweebaansweg in waar tegenliggers frontaal op elkaar botsen (youtube staat er vol mee)
Exact de reden waarom ik zo’n XC70 rijd. Keuze hiervoor gemaakt na het zien van zo een filmpje.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

jalex_h schreef: ↑13.11.2020 - 22:46 Het antwoord staat boven jouw post. 87 km/u is geen absurde snelheid, helaas ook niet bij verongelukte auto’s. Denk je een tweebaansweg in waar tegenliggers frontaal op elkaar botsen (youtube staat er vol mee) dan is het snelheidsverschil (en botsenergie) nog veel groter. Dus ja, helaas is het realistisch.
Het snelheidsverschil en de hoeveelheid energie die twee auto's bij een frontale botsing te verduren krijgen is net zo veel als een enkele auto die tegen een muur(of de grond) knalt. Mits beide auto's van gelijkwaardig gewicht en constructie zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
joop ter velde
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 14.01.2015 - 20:06
Locatie: Delfzijl

Als je met 2 dezelfde auto's frontaal op elkaar botst is de klap dezelfde als wanneer je tegen een muur rijdt.
Bij 2 verschillende auto's is de klap voor de zwaarste auto het kleinst.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20620
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het enige verschil met een head-on collision is dat het plateau waar de auto's op vallen niet meegeeft. Dat zorgt ook voor veel en ernstige schade.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Zie ik het goed dat ze de zelfde auto's twee keer droppen?
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”