Volvo geschikt voor 3 kinderzitjes. XC60/XC90

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
VDN
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 28.07.2020 - 22:19

Beste Volvo liefhebbers, in de zoektocht naar een nieuwe auto (vanwege een 3e kindje) zijn wij op zoek naar en nieuwe Volvo.

Heeft iemand ervaring met 3 kinderzitjes op de achterbank van deze auto’s? Er moet een maxi cosi in het midden kunnen, de oudste 2 kunnen elkaar moeilijk met rust laten op lange ritten.

1. mogelijkheid 2 isofix kindsystemen met een Zitverhoger- met of zonder leuning in het midden;
2. maxi Cosi in het midden Zitverhoger met leuning bij de deuren;
3. Ja er is een 3e zitrij maar ik koop een van deze types ook voor de ruimte achterin;
4. Aanschaf nog aardig aan de prijs- XC90 met 2ton op de teller verstandige keuze? Dan kunnen we ons meer focussen op de auto (kleur-opties) dan op de km. Scheelt ook in prijs;
5. T5 zuiniger dan een T8 op lange afstanden? Iets meer wegenbelasting maar geen risico op verhoging en weet je waar je aan toe bent- grotere tank goedkoper 2e hands.
6. We rijden met deze auto ongeveer 10k per jaar; zakelijk rijd ik een tesla tot de EX90 beschikbaar komt. 😬
7. Wel of geen luchtvering

V90 valt af omdat er geen maxi Cosi op de middelste zitting mag- waarom? Geen idee.

Graag jullie advies.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Uit ervaring kan ik melden dat luchtvering een prettige optie is wat betreft horizontaal rijden: auto zakt niet in bij zware belading.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Altijd leuk om naar een andere auto te mogen kijken toch? En alvast gefeliciteerd met de nieuwe en de kleine.
Kijk je naar een XC90/60 van de laatste generatie of ook de vorige?
Een T8 is op de lange afstand net zo zuinig als een T5. Waar een T8 in het nadeel is, is in de bebouwde kom vanwege het extra gewicht. Daarentegen kun je een T8 laden met een stekker en dan is een verbruik gemiddeld van 1:15 tot 1:18 prima haalbaar. Met een T5 zal dat hooguit 1:12 zijn?
Luchtvering is wat mij betreft een must. Zoveel meer comfort/rust in de auto en minder overhellen in de bochten. Mijn compagnon vindt zijn XC60 zonder juist veel dynamischer... Vooral zelf gaan ervaren dus. Bij een XC90 denk ik dat je wel een maxi cosi op de middelste positie krijgt tussen 2 kids in. Wel een heel gehannes omdat je telkens in de auto moet hangen voor het vastzetten met de gordel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

VDN schreef: 01.01.2023 - 12:19 Beste Volvo liefhebbers, in de zoektocht naar een nieuwe auto (vanwege een 3e kindje) zijn wij op zoek naar en nieuwe Volvo.

Heeft iemand ervaring met 3 kinderzitjes op de achterbank van deze auto’s? Er moet een maxi cosi in het midden kunnen, de oudste 2 kunnen elkaar moeilijk met rust laten op lange ritten.

1. mogelijkheid 2 isofix kindsystemen met een Zitverhoger- met of zonder leuning in het midden;
2. maxi Cosi in het midden Zitverhoger met leuning bij de deuren;
3. Ja er is een 3e zitrij maar ik koop een van deze types ook voor de ruimte achterin;
4. Aanschaf nog aardig aan de prijs- XC90 met 2ton op de teller verstandige keuze? Dan kunnen we ons meer focussen op de auto (kleur-opties) dan op de km. Scheelt ook in prijs;
5. T5 zuiniger dan een T8 op lange afstanden? Iets meer wegenbelasting maar geen risico op verhoging en weet je waar je aan toe bent- grotere tank goedkoper 2e hands.
6. We rijden met deze auto ongeveer 10k per jaar; zakelijk rijd ik een tesla tot de EX90 beschikbaar komt. 😬
7. Wel of geen luchtvering

V90 valt af omdat er geen maxi Cosi op de middelste zitting mag- waarom? Geen idee.

Graag jullie advies.
Hoezo mag er geen zitting verhoger of maxi cosi op de middenste zitting van een V90? Er zitten gordels dus het kan
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Tegenwoordig is de norm isofix i.p.v. gordels en dan kan het niet:

V90:
https://www.maxi-cosi.nl/c/cfl-tool#/sku/77588/result

XC90 7pers:
https://www.maxi-cosi.nl/c/cfl-tool#/sku/77588/result
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

de norm? het mag niet meer ? Ik kreeg die maxi cosi's echt muurvast met gordels je moest het idd wel goed doen met dat opspan systeem
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

In het midden zit nooit iso fix
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

xc90 heeft in het midden reeds een geintegreerde stoelverhoger ?

Het midden is voor een maxicosi nooit handig .
Het is qua gewicht en positie erg zwaar te manouvreren en dan gehannes met een gordel . Gebruik je een vaste base die erin blijft zit er vaak een poot aan en die kan ook niet in het midden ( te hoog ) . Maxicosi altijd aan de bestuurderskant gehad , op de base klikken en 3 sec werk .

Denk dat het in een xc60 niet gaat , en een XC90 heeft buiten meer breedte ook een soort losse stoelen ipv bank. Dat scheelt erg met een voorgevorme bank zoals V90 waar het qua breedte wel zal passen maar niet door de vorm vd bank en brede zijwangen die een xc90 niet heeft.
In bijv. een V70/XC70 gaat dit echter wel gewoon. Daar zijn de gordelsluitingen dan weer weinig flexibel en de middelste is anders waardoor je geen verlenger kunt gebruiken.

Dan nog welke stoelen wat een groot verschil kan maken er zitten immers mega ruimtevreters tussen. Dat is een kwestie van passen want de isofix punten zijn ook vast en maken het geheel nog wat smaller ten nadele vd middelste plek .

Mijn indeling zou dan zijn ;
bestuurderskant : maxicosi op vast base
midden : verhoger met /zonder rugleuning.
bijrijderskant : stoel met rugleuning in isofix

Suc-7!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Voor n xc90 kun je iso fix rechts voor hebben..
VDN
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 28.07.2020 - 22:19

Dank allen voor de reacties! Oké dan is een t8 toch een betere optie.

Wat betreft de indeling stoelen. Ik heb 2 jongetjes die in een Zitverhoger met rugleuning moeten. En 1 baby dus.

Wij willen de mogelijkheid hebben o’ de maxi Cosi op lange ritten in het midden te zetten.

Op de site van maxi Cosi blijkt dat zowel de rodifix (verhogen met rug) als de maxicosi niet in het midden mogen. Bij een XC60/V60||/XC90 mag het dus wel.
VDN
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 28.07.2020 - 22:19

Gouwe schreef: 01.01.2023 - 17:46 Altijd leuk om naar een andere auto te mogen kijken toch? En alvast gefeliciteerd met de nieuwe en de kleine.
Kijk je naar een XC90/60 van de laatste generatie of ook de vorige?
Een T8 is op de lange afstand net zo zuinig als een T5. Waar een T8 in het nadeel is, is in de bebouwde kom vanwege het extra gewicht. Daarentegen kun je een T8 laden met een stekker en dan is een verbruik gemiddeld van 1:15 tot 1:18 prima haalbaar. Met een T5 zal dat hooguit 1:12 zijn?
Luchtvering is wat mij betreft een must. Zoveel meer comfort/rust in de auto en minder overhellen in de bochten. Mijn compagnon vindt zijn XC60 zonder juist veel dynamischer... Vooral zelf gaan ervaren dus. Bij een XC90 denk ik dat je wel een maxi cosi op de middelste positie krijgt tussen 2 kids in. Wel een heel gehannes omdat je telkens in de auto moet hangen voor het vastzetten met de gordel.
XC60 oud en nieuw een optie. Bij lange ritten in de Tesla zetten we ook in midden. En is voor even prima te doen.
VDN
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 28.07.2020 - 22:19

En dan nog de vraag; is een xc90 met 2 ton op de teller een verstandige keuze?
VDN
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 28.07.2020 - 22:19

Een xc60 met 2 geïntegreerde Zitverhoger ook een optie, daar mogen beide jongens op. Maar dan moet de maxi in midden- en de vraag hoe het met beenruimte zit. Ik ben 1.85.
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

VDN schreef: 01.01.2023 - 21:32 En dan nog de vraag; is een xc90 met 2 ton op de teller een verstandige keuze?
Een Volvo kan normaal gesproken makkelijk het dubbele aan, dus in die zin zeker wel verantwoord.
Of het verstandig is hangt van zoveel dingen af dat ik daar geen uitspraak voor jou over kan doen.
Advies is wel om als je zelf geen kennis hebt de auto vooraf te laten keuren of met garantie te kopen.
Bij de Volvo dealer kun je 2e hands Volvo's zelfs met 24 maanden Volvo Selekt garantie kopen, kost wat maar dan heb je ook wat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Gouwe schreef: 02.01.2023 - 08:17
VDN schreef: 01.01.2023 - 21:32 En dan nog de vraag; is een xc90 met 2 ton op de teller een verstandige keuze?
Een Volvo kan normaal gesproken makkelijk het dubbele aan, dus in die zin zeker wel verantwoord.
Of het verstandig is hangt van zoveel dingen af dat ik daar geen uitspraak voor jou over kan doen.
Advies is wel om als je zelf geen kennis hebt de auto vooraf te laten keuren of met garantie te kopen.
Bij de Volvo dealer kun je 2e hands Volvo's zelfs met 24 maanden Volvo Selekt garantie kopen, kost wat maar dan heb je ook wat.
Een XC90 T8 met 2 ton op de teller zie je niet bij dealers met 24 mnd garantie en zijn ook geen selekt occasions
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat zeg ik ook niet Niels
Ik doe alleen maar een alternatieve suggestie
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
VDN
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 28.07.2020 - 22:19

Nogmaals dank allen. Wanneer is er sprake van Volvo select? Iemand ervaring met het doen van een aankoop keuring? Heb een paar gevonden met 190k op de teller en luchtvering. Luchtvering wil je geen problemen mee krijgen. Dure reparaties.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

FF googlen: https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... rbeperking.

Aankoopkeuring kun je het beste bij de dealer laten doen. Zij kunnen vooral dieper in de elektronica kijken dan bijvoorbeeld ANWB of Dekra is mij ooit door de ANWB verteld.
Luchtvering op de XC90 kent 2 mogelijke issues: kapotte luchtketels (zitten onder de klep in de achterbak) en tokkelen, net alsof het zacht klappert in het onderstel. Dat is vooral hinderlijk als je over klinkers rijdt. Technisch is het geen probleem en ze kunnen er heel oud mee worden heb ik me door de dealer laten vertellen.
Ik denk persoonlijk dat je je over de luchtvering het minste zorgen hoeft te maken, heb er hier op het forum naast genoemde issues nog niet over gelezen. Zaken als ERAD en OBC unit komen vaker voor en zijn zeker net zo kostbaar.
Overigens is mijn T8 in mijn persoonlijke situatie de goedkoopste Volvo tot nu toe. Had 170K op de teller toen ik hem kocht en nu na ruim 3 jaar 245K. Behalve regulier onderhoud, een lekkend pano dak en 2x een set banden geen kosten verder. NB! de 240K beurt is een dure incl. distributie ca. 1500 euro.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

VDN schreef: 03.01.2023 - 17:47 Nogmaals dank allen. Wanneer is er sprake van Volvo select?
max 5 jaar en 150k op de teller
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”