Een paar jaar geleden was ik in Göteborg, de bakermat van Volvo. In het Volvo Experience Centre stond ik oog in oog met de Concept Coupé. Een studiemodel, maar voor mij voelde het als een voorproefje van de toekomst. Strakke lijnen, elegante details en toch onmiskenbaar Volvo. Ik dacht: dit is een auto die ooit in mijn straat zou kunnen staan.
Conceptcars zijn vingeroefeningen van ontwerpers. Soms verdwijnen ze in de vergetelheid, maar vaak sluipen hun stijlkenmerken langzaam de productie in. Bij de Concept Estate en Concept XC Coupé gebeurde dat ook. Ik heb ze nooit als echte auto gezien, maar wel als schaalmodel en hun invloeden doken later wel op. Toch was het de Concept Coupé die me het meest bijbleef.
Tijdens dezelfde reis ging ik langs bij Polestar. Toen nog een tuner, gespecialiseerd in software en circuitwagens, gespoten in die herkenbare felblauwe kleur: Rebel Blue. Het had iets puurs, iets rebels, dat perfect aansloot bij de merkbeleving van Volvo. Je voelde de passie van mensen die hun auto’s sneller, scherper en unieker wilden maken.
Niet veel later nam Volvo Polestar over. Dat voelde logisch, bijna onvermijdelijk. Zoals Mercedes AMG heeft en BMW zijn M-divisie, zo kreeg Volvo zijn eigen sportieve label. Een extra dimensie voor liefhebbers, een vleug meer emotie voor wie net iets meer wilde dan een degelijke, veilige auto. Ik vond het prachtig.
Maar toen kwam de verrassing. Polestar werd niet de sporttak van Volvo, maar een nieuw merk binnen de Geely-groep. Geen dealers, maar ‘clubs’ in Amsterdam en andere steden. En het eerste model? Tot mijn verbazing herkende ik direct de lijnen van de Concept Coupé. Niet als Volvo, maar als Polestar 1. Mooi, zeker, maar toch voelde het vreemd. Alsof een kind het ouderlijk huis had verlaten en bij een vreemde tante was gaan wonen.
De jaren gingen voorbij. Polestar lanceerde de 2, Volvo vernieuwde zijn gamma, maar niet altijd naar de smaak van de trouwe rijders. De V40 verdween, er ontstond een gat in het aanbod. En ondertussen bleven de cijfers van Polestar rood kleuren. Het merk worstelt om zijn plek te vinden, terwijl Volvo zelf ook onder druk staat.
En dan komt de vraag die me blijft bezighouden: waren we niet beter af geweest als Polestar gewoon onderdeel van Volvo was gebleven? Als die prachtige modellen met een Volvo-embleem waren verschenen? Ik geloof van wel. Het had de merkidentiteit versterkt, de emotie vergroot en misschien zelfs de loyaliteit van klanten behouden.
Soms verlang ik terug naar dat moment in Göteborg, bij die schitterende Concept Coupé. Een belofte die zich anders ontvouwde dan ik had gehoopt. Mijn pleidooi is simpel: laat Polestar terugkeren naar waar het hoort. Bij Volvo. Want samen kunnen ze sterker, herkenbaarder en met meer passie de toekomst tegemoet rijden.
Dit is mijn column #87.
Alle eerdere columns kun je lezen op www.benzelf.nl
Volvo Quo Vadis
Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41666
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ben
Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors















