V60 PIH - de wielen

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Gio013 schreef:Superfunky, dat heb ik gedaan. Dit topic tenminste.

Er was veel te doen over...wel of geen 19 inch enz. Alleen in combinatie met sportonderstel?
Maar waar kan ik vinden dat de BOR's definitief wel (of toch) niet op de PIH mogen? Zonder aanpassingen aan onderstel uiteraard.

Zal er wellicht ergens staan maar jullie kenners kunnen me dat zo zeggen, toch?
Mogen, mogen, van wie is die auto?

Op de vraag: heeft Volvo 19 inch goedgekeurd (of beter: typegoedkeuring aangevraagd) voor de PiH, is het antwoord: nee
Op de vraag: hebben andere leveranciers dat wel gedaan voor hun producten, is het antwoord: ja

Dus......, mag je van Volvo 19 inch monteren?: nee
Hebben diverse mensen dat gedaan?: ja
Ook zonder sportonderstel?: ja
Is dat verantwoord?: weet ik niet, ik ben van mening dat Volvo niet voor niets de Bor op andere modellen incl. verlaging levert. Ik vermoed dat dit is omdat de veeruitslag van de standaard veren te groot is (risico op aanlopen bij vollast)
Wat is het risico als je het toch doet?: dat Volvo een garantieclaim afwijst. De tegenvraag is dan onmiddellijk: welke schade kan er aan een auto ontstaan vanwege niet door de fabrikant afgevinkte velgenmaat? Heb tot op heden niets kunnen bedenken.

Wil je save zijn, monteer dan in ieder geval een 19 inch die een "Gutachten" van de fabrikant van de velg heeft voor dit model. De Bor heeft dat dus niet, maar ik neem dat risico.
Gio013
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 26.09.2013 - 21:43
Locatie: Tilburg

Bedankt voor de uitleg SF, dat is wat ik nodig had ;-)

Aanlopen zie ik niet zo zitten. Je kunt de breedte en de diameter incl. band gelijk krijgen als die van de titania's met een lagere band. Ik zie daar het verschil niet, tenzij je de 245 band neemt. Vandaar dat ik de toelichting op de BOR in de prijslijst niet snap.
Ik ging er van uit dat het draagvermogen niet voldeed voor een PIH en daarom niet mocht.

Ik blijf even verder pionieren.
Wij gaan voor duurzaam maar zo af en toe de power stand is toch ook wel lekker :-)

We houden de variatie erin ;-) :
Volvo V60 PIH MY 2014
Audi A4 avant 1.8tfsi 210hp 2011
Seat ALtea XL 1.9 tdi 2008
VW, BMW, OPEL, RENAULT
RWI
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.12.2013 - 15:42

Gio013 schreef:Bedankt voor de uitleg SF, dat is wat ik nodig had ;-)

Aanlopen zie ik niet zo zitten. Je kunt de breedte en de diameter incl. band gelijk krijgen als die van de titania's met een lagere band. Ik zie daar het verschil niet, tenzij je de 245 band neemt. Vandaar dat ik de toelichting op de BOR in de prijslijst niet snap.
Ik ging er van uit dat het draagvermogen niet voldeed voor een PIH en daarom niet mocht.

Ik blijf even verder pionieren.
Al wat verder gekomen? Ik rijd nu een Audi A5 SB (ook met 19 inch) en overweeg over te stappen naar een PiH maar dan wel met Heico onderstel en 19 inch Bor-velgen. Zonder die 2 opties weet ik niet of de PiH mijn keuze gaat worden. Lage bijtelling is leuk, maar niet ten kost van alles :) Mijn dealer wil ze alleen monteren als ze een verklaring krijgen dat zij (en Volvo NL) niet aansprakelijk zijn voor evt. problemen. En die gaat mijn leasemaatschappij natuurlijk nooit ondertekenen..... Is er iemand met 19 inch Bor-velgen waarbij de dealer niet dit voorbehoud maakte? Zo ja, welke dealer is dat dan?
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

RWI schreef:Al wat verder gekomen? Ik rijd nu een Audi A5 SB (ook met 19 inch) en overweeg over te stappen naar een PiH maar dan wel met Heico onderstel en 19 inch Bor-velgen. Zonder die 2 opties weet ik niet of de PiH mijn keuze gaat worden. Lage bijtelling is leuk, maar niet ten kost van alles :) Mijn dealer wil ze alleen monteren als ze een verklaring krijgen dat zij (en Volvo NL) niet aansprakelijk zijn voor evt. problemen. En die gaat mijn leasemaatschappij natuurlijk nooit ondertekenen..... Is er iemand met 19 inch Bor-velgen waarbij de dealer niet dit voorbehoud maakte? Zo ja, welke dealer is dat dan?
Grappig! Ik liet de A5 staan omdat ik de PiH koos en inderdaad, zonder 19 inch en sportonderstel zou ik ze (weer) laten staan. Mijn (Duitse) dealer vraagt daar niet om, maar we volgen wel de "Nederlandse" procedure. Dat is: afleveren op 17 inch, tekenen voor ontvangst. En zodra de auto mijn verantwoordelijkheid is, achteruit terug de garage in en wielen wisselen. Ik heb gewoon gezegd: "ik rijd geen meter met die 17 inch, of je wisselt ze voor me, of ik haal ter plekke de krik uit de auto en wissel ze zelf". Hij doet 't dus voor me, dat snap je ;)

Waar het dus om gaat is dat de dealer je niet mag leveren op 19 inch. Dat is niet omdat hij het niet wil, dat is omdat het niet mag (zowel van Volvo als van de wet). Een auto moet volgens goedkeuring geleverd worden. Wat jij er daarna mee doet en binnen de grenzen v/d wet is, moet je zelf weten.
De meeste dealers spelen op safe (zooooo Volvo) en zeggen dat de "gevolgen van 19 inch voor schade en garantie voor jou zijn". Aan jou de afweging over wat voor schade we het dan wel niet hebben?? Moet het eerste voorbeeld van een mogelijke schade veroorzaakt door 19 inch nog horen en ik draai toch al een tijdje mee op deel van dit forum!
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Als er geen 19 inch onder zit, dan is het ook een foei lelijke auto z'n V60.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

RWI schreef:Mijn dealer wil ze alleen monteren als ze een verklaring krijgen dat zij (en Volvo NL) niet aansprakelijk zijn voor evt. problemen. En die gaat mijn leasemaatschappij natuurlijk nooit ondertekenen.....
Die dealer is dus niet jouw dealer, maar de dealer van de leasemaatschappij. En die wil dat vast wel onderteken als jij ondertekent dat jij die aansprakelijkheid van hen overneemt. Of je koopt de PIH gewoon zelf, ondertekent niets, en regelt gewoon zelf de montage.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

s60magic schreef:Als er geen 19 inch onder zit, dan is het ook een foei lelijke auto z'n V60.
Ik vind het vooral met 19" een foei lelijke auto :D
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Montalbano schreef:
s60magic schreef:Als er geen 19 inch onder zit, dan is het ook een foei lelijke auto z'n V60.
Ik vind het vooral met 19" een foei lelijke auto :D
+1
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

De Bor velgen zijn best mooi, alleen ze staan totaal niet op zo'n eco bak. Daar hoort gewoon 16" onder :lol:
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

diesel01 schreef:
Montalbano schreef:
s60magic schreef:Als er geen 19 inch onder zit, dan is het ook een foei lelijke auto z'n V60.
Ik vind het vooral met 19" een foei lelijke auto :D
+1
Ik houd het ook gewoon bij 17", staat prima
RWI
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.12.2013 - 15:42

Superfunky schreef:
RWI schreef:Al wat verder gekomen? Ik rijd nu een Audi A5 SB (ook met 19 inch) en overweeg over te stappen naar een PiH maar dan wel met Heico onderstel en 19 inch Bor-velgen. Zonder die 2 opties weet ik niet of de PiH mijn keuze gaat worden. Lage bijtelling is leuk, maar niet ten kost van alles :) Mijn dealer wil ze alleen monteren als ze een verklaring krijgen dat zij (en Volvo NL) niet aansprakelijk zijn voor evt. problemen. En die gaat mijn leasemaatschappij natuurlijk nooit ondertekenen..... Is er iemand met 19 inch Bor-velgen waarbij de dealer niet dit voorbehoud maakte? Zo ja, welke dealer is dat dan?
Grappig! Ik liet de A5 staan omdat ik de PiH koos en inderdaad, zonder 19 inch en sportonderstel zou ik ze (weer) laten staan. Mijn (Duitse) dealer vraagt daar niet om, maar we volgen wel de "Nederlandse" procedure. Dat is: afleveren op 17 inch, tekenen voor ontvangst. En zodra de auto mijn verantwoordelijkheid is, achteruit terug de garage in en wielen wisselen. Ik heb gewoon gezegd: "ik rijd geen meter met die 17 inch, of je wisselt ze voor me, of ik haal ter plekke de krik uit de auto en wissel ze zelf". Hij doet 't dus voor me, dat snap je ;)

Waar het dus om gaat is dat de dealer je niet mag leveren op 19 inch. Dat is niet omdat hij het niet wil, dat is omdat het niet mag (zowel van Volvo als van de wet). Een auto moet volgens goedkeuring geleverd worden. Wat jij er daarna mee doet en binnen de grenzen v/d wet is, moet je zelf weten.
De meeste dealers spelen op safe (zooooo Volvo) en zeggen dat de "gevolgen van 19 inch voor schade en garantie voor jou zijn". Aan jou de afweging over wat voor schade we het dan wel niet hebben?? Moet het eerste voorbeeld van een mogelijke schade veroorzaakt door 19 inch nog horen en ik draai toch al een tijdje mee op deel van dit forum!
Heb eindelijk een dealer gevonden die de 19 inch Bor velgen plus Heico onderstel gewoon zonder zo'n verklaring levert. Superfunky, wat heb jij nu precies voor banden eronder t.a.v. maat en loadindex? Zag ik nou dat jij 245 breed krijgt?
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

RWI schreef:
Heb eindelijk een dealer gevonden die de 19 inch Bor velgen plus Heico onderstel gewoon zonder zo'n verklaring levert. Superfunky, wat heb jij nu precies voor banden eronder t.a.v. maat en loadindex? Zag ik nou dat jij 245 breed krijgt?
Zekers, heb ze al! Conti 245/35/19 LI93 exact conform Heico voorschrift.
DonLeo
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 27.01.2013 - 13:36

Even een 17 inch vraagje. Is er een reden om winterbanden juist om Thia velgen te leggen of juist om Sadia velgen?
V60 PIH Caspian blue MY2014
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

Ik heb de winterbanden om Nordic liggen
Gebruikersavatar
noten093
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.07.2013 - 17:12

Mijn winterbanden liggen om Thia. Heb ze er nu twee dagen onder. Moet wel zeggen dat mijn elektrische bereik nu 5km verder is tov van mijn 19 inch zomerwielen
2017 [bcolor=#000000]Volvo T8 Hybride Inscription Pearl White Full Options Virgin 407PK[/bcolor]
2013 Volvo MY14 V60 PIH RICA Tuned 325PK + hacked SCT
2009 BMW X5 35D M Tuned 350PK
...
Ooit begonnen met een gouden Opel Manta met witte letters op de banden... :)
Pil
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
Locatie: Eerbeek

Dat is wel schrikken, van 19 inch naar 17 inch. Loop je nu met ogen dicht naar de auto toe?
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

DonLeo schreef: Even een 17 inch vraagje. Is er een reden om winterbanden juist om Thia velgen te leggen of juist om Sadia velgen?
Nee, geen speciale reden. Mijn auto is op Thia's afgeleverd (MY2013) en het omwisselen van de 17 inch zomerbanden naar winterbanden op dezelfde velg is altijd goedkoper dan de montage van winterbanden op een andere 17 inch velg. ;)
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

noten093 schreef: Mijn winterbanden liggen om Thia. Heb ze er nu twee dagen onder. Moet wel zeggen dat mijn elektrische bereik nu 5km verder is tov van mijn 19 inch zomerwielen
Heb je de Twizy vervangen voor een Zoë?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Ik ben aan het oriënteren voor 18 inch zomerwielen, maar ben er nog niet uit welke...

Omwille van het comfort wil ik niet verlagen.

Van elke velg/auto combinatie is naast een hele mooie foto ook een minder fraaie te vinden. Dat laat mij bijvoorbeeld twijfelen over de Titania's terwijl dat mijn eerste keuze was.

Welke velg kiezen of kozen jullie? Titania, Sleipner of Ixion of anders?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Persoonlijk vind ik Titania een erg mooie velg. Zo ook Sleipner. De 18" Ixion vind ik minder. (de 19" oogt weer anders)
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”