Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Ik heb een momentsleutel, maar gebruik m niet... :D
Gewoon een kruissluitel volstaat. Gebruik beetje witte vaseline om de RVS bouten na schoonmaken mee in te vetten. Ook miniem beetje witte vaseline kan helpen de velg niet vast te laten gaan zitten maar is bij 2x per jaar wisselen niet echt nodig. Vast is vast..
De bouten rek je echt niet zomaar op. Zijn gemaakt voor enorm veel grotere krachten.

Kopervet is geen aanrader op modern autospul. Met name bij de remmerij. Heeft mogelijk een invloed op ABS en slijtage indicatie als je voiture daar mee is uitgerust. Gebruik daarvoor dus keramisch vet.
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Gouwe schreef:
toppertje schreef:
Gouwe schreef: Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
dus jij bedoeld dat het aanhaalmoment bij nieuwe autos anders zou moeten zijn dan bij een oude waarbij er enige roest op de bouten zit?
lijkt mij een beetje ver gezocht, ik doe altijd een klein likje wit vet op de wielbouten/moeren, en geen probleem met loslopen oid.
Nee dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat het moment kan afwijken door bijvoorbeeld vet te gebruiken. Het gevolg daarvan in extremis kan zijn dat de bout knapt.
Het juiste moment is door de fabrikant bepaald zonder "glijmiddel".

@Ed, elke bout van staal heeft een vloeigrens, trekbout of niet.
wat ik uit jou verhaal begrijp is dat als je vet ad bout doet dat deze lichter draait, waardoor het moment niet meer klopt.
bij een nieuwe auto heb je nieuwe bouten die ook lichter draaien dan van een oudere auto waar al enige roest aanwezig is,maar daarom schrijven ze toch geen ander aanhaalmoment voor?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Met vet geen roest :D
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Gouwe schreef: Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt.
Ja, een M4 boutje waarschijnlijk. Maar een wielbout kan toch wel enorme krachten hebben. En dan hebben we het ook nog over 5 van die exemplaren.

laatste Volvo (960) verkocht
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Garage gebruikt toch ook geen momentsleutel? Die draaien laatste paar slagen met kruissleutel. Lijkt me prima. Vast is vast en dan nog een beetje ofzo. Lang geleden. Ik laat het meestal doen.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
xelor
3rd Gear member
Berichten: 292
Lid geworden op: 22.05.2018 - 21:22

Sander02 schreef: Garage gebruikt toch ook geen momentsleutel? Die draaien laatste paar slagen met kruissleutel. Lijkt me prima. Vast is vast en dan nog een beetje ofzo. Lang geleden. Ik laat het meestal doen.
... weet niet naar welke garage je gaat of wat je gebruikt in het weekend...
I've got this theory that there is a dark olive green Volvo in any sane person's future
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Sander02 schreef: Garage gebruikt toch ook geen momentsleutel? Die draaien laatste paar slagen met kruissleutel. Lijkt me prima. Vast is vast en dan nog een beetje ofzo. Lang geleden. Ik laat het meestal doen.
Dan zou ik dat zeker bij een andere garage laten doen.

laatste Volvo (960) verkocht
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Als ik het zie dan doen ze het met zo'n hoe heet dat, met druk? Dan heb je garages die draaien het daar helemaal mee vast en soms te vast of ze gebruiken dat apparaat maar laatste stukje met de hand.

Half Nederland wisselt zelf winter/zomerbanden met een steeksleutel toch? Die momentsleutel lijkt me overdreven. Ja handig voor de mensen die denken dat het maar strakker moet.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Sander02 schreef: Als ik het zie dan doen ze het met zo'n hoe heet dat, met druk? Dan heb je garages die draaien het daar helemaal mee vast en soms te vast of ze gebruiken dat apparaat maar laatste stukje met de hand.

Half Nederland wisselt zelf winter/zomerbanden met een steeksleutel toch? Die momentsleutel lijkt me overdreven. Ja handig voor de mensen die denken dat het maar strakker moet.
meen je dat nou echt serieus?
Bij mij wordt er niets met luchtsleutels (want zo heet zo'n ding) gedaan.
Werk je bij het CBS? - hoe weet je dat 50% zelf wisselt?
Momentsleutel overdreven? - dacht het niet. Heb jij het gevoel of je een bout/moer met 50 NM of met 125 NM aandraait?
Waarom dacht je dat fabrikanten aanhaalkoppels opgeven, niet omdat er vervolgens niets mee gedaan hoeft te worden.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27003
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

dbosker schreef:
Sander02 schreef: Als ik het zie dan doen ze het met zo'n hoe heet dat, met druk? Dan heb je garages die draaien het daar helemaal mee vast en soms te vast of ze gebruiken dat apparaat maar laatste stukje met de hand.

Half Nederland wisselt zelf winter/zomerbanden met een steeksleutel toch? Die momentsleutel lijkt me overdreven. Ja handig voor de mensen die denken dat het maar strakker moet.
meen je dat nou echt serieus?
Bij mij wordt er niets met luchtsleutels (want zo heet zo'n ding) gedaan.
Werk je bij het CBS? - hoe weet je dat 50% zelf wisselt?
Momentsleutel overdreven? - dacht het niet. Heb jij het gevoel of je een bout/moer met 50 NM of met 125 NM aandraait?
Waarom dacht je dat fabrikanten aanhaalkoppels opgeven, niet omdat er vervolgens niets mee gedaan hoeft te worden.
+1!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Ik ken iemand die zn velgen ook al jaren vastzet met het voetje op de kruissleutel.
"Zitten goed vast en ik krijg ze altijd weer los'
Yup, op een dag vroeg hij aan mij om ze te wisselen. Ik netjes de momentsleutel erbij, zette ze vast op het juiste moment met als resultaat dat ze totaal niet op spanning zaten, kon ze met een gewone ratelsleutel weer losdraaien..
Bouten zijn al lichtjes uitgerokken denk ik.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

lint schreef:
dbosker schreef:
Sander02 schreef: Als ik het zie dan doen ze het met zo'n hoe heet dat, met druk? Dan heb je garages die draaien het daar helemaal mee vast en soms te vast of ze gebruiken dat apparaat maar laatste stukje met de hand.

Half Nederland wisselt zelf winter/zomerbanden met een steeksleutel toch? Die momentsleutel lijkt me overdreven. Ja handig voor de mensen die denken dat het maar strakker moet.
meen je dat nou echt serieus?
Bij mij wordt er niets met luchtsleutels (want zo heet zo'n ding) gedaan.
Werk je bij het CBS? - hoe weet je dat 50% zelf wisselt?
Momentsleutel overdreven? - dacht het niet. Heb jij het gevoel of je een bout/moer met 50 NM of met 125 NM aandraait?
Waarom dacht je dat fabrikanten aanhaalkoppels opgeven, niet omdat er vervolgens niets mee gedaan hoeft te worden.
+1!
+2 ik spuit de bout even in met wd40 om de rommel die er op zit er af te spuiten, draai hem dan even in een doek rond en zet hem daarna vast op 140nm met een momentsleutel.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Net als welke olie, bandenmerk/soort, wel of niet door de wasstraat e.d. wordt dit ook weer zo'n topic waar je na 300 berichten nog niet weet wat handig is :lol:
Zorg dat je bouten vast zitten, en hoe je het doet is mijns inziens niet zo interessant.
Goed vast is vast zei mijn opa altijd.....
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27003
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wijsheden van Opa zijn altijd leuk maar tijden veranderen en daarmee ook de inzichten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Had je opa ook n mening over "te" vast?
Bouten kunnen simpelweg breken als je maar wat aanklooit met vastzetten
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Gouwe schreef:
toppertje schreef:
Gouwe schreef: Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
dus jij bedoeld dat het aanhaalmoment bij nieuwe autos anders zou moeten zijn dan bij een oude waarbij er enige roest op de bouten zit?
lijkt mij een beetje ver gezocht, ik doe altijd een klein likje wit vet op de wielbouten/moeren, en geen probleem met loslopen oid.
Nee dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat het moment kan afwijken door bijvoorbeeld vet te gebruiken. Het gevolg daarvan in extremis kan zijn dat de bout knapt.
Het juiste moment is door de fabrikant bepaald zonder "glijmiddel".

@Ed, elke bout van staal heeft een vloeigrens, trekbout of niet.
Ik snap je punt heel goed hoor Gouwe, heb zelf ook “enige” materiaal kennis. Elke bout heeft een vloeigrens, alleen is het verschil dat een rekbout van heel ander staal is gemaakt en bedoeld om in de rekfase te werken. Dat is overigens wat anders als de vloeigrens. Daarbij wordt het staal namelijk permanent vervormd en verliest het ook een groot deel van zijn treksterkte.
Mijn punt is dat het bij een wielbout allemaal niet zo nauw komt als bijv bij een kopbout. Van een beetje vet aan de bout trek jij hem net zo vast aan met het juiste moment dat de bout in de vloeigrens terecht komt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

voor als het echt goed vast moet zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27003
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat wel maar om nu bij een wielwissel de slijpschijf te gebruiken is ook weer zo iets :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

OGA244 schreef: Had je opa ook n mening over "te" vast?
Bouten kunnen simpelweg breken als je maar wat aanklooit met vastzetten
Opa klooit niet maar wat aan, opa draait ze met een kruissleutel vast. En dan is het knap wanneer het "te" vast is.
Hij is in 60 jaar nog nooit ingehaald door één van zijn wielen :D , dus "te" los hebben ze ook nooit gezeten.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou zelf toch niet teveel naar opa luisteren, resultaten uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst...
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”