TPMS bandenspanning en temperatuur

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
volvohenk
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
Locatie: noorden

Hallo mensen,

Ik heb mijn V70 2,5T (1999) onlangs voorzien van nieuwe 17" velgen met TPMS sensoren. Dus de sensoren die de spanning rechtstreeks in de band meten. Mooi systeem van het merk Schrader en werkt ook allemaal prima maar de nieuwe kennis roept ook nieuwe vragen op. Ik doe normaal ca 2,5 bar in alle zomerbanden met lichte belading. Een beetje extra dus voor een betere wegligging. Nu had ik op advies van de bandenleverancier de koude spanning verhoogd naar 2,6. Tijdens een lange warme rit gisteren door Duitsland zag ik de spanning oplopen naar 3,0 en de temperatuur naar 50 graden. Omdat het alarm zo was ingesteld ging dit af bij 3,0. Daarom heb ik onderweg maar wat lucht eruit gelaten en met ca 2,8 doorgereden naar huis. De wegligging was voor mijn gevoel toen ook weer wat beter. Op de hogere spanning stuurt de auto wel erg licht. Toch het gevoel dat je dan met te bolle banden rondrijd. Als ik de fabrieksopgave van 2,4 aanhoud zie ik toch dat vooral de randen slijten (heet worden) en dat de auto te zwaar stuurt. Nu mijn vraag. Wat is een maximum bandenspanning en wat is een maximum temperatuur ?

De banden zijn Goodyear Eagle F1 asymmetric 3. In de maat R17-215-45. Op de band staat 3,5 bar als maximum maar dit lijkt me meer theoretisch dan praktisch.

PS

Ik had mijn vraag al op de "Roffel" pagina gesteld maar aangezien het een algemene vraag is lijkt me dit de betere plek.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik vind bandenspanning altijd een beetje een persoonlijk ding.
De 3.5 bar maximaal is de grens waarbij de band kan springen, dus in die zin is dat het maximum.

Zoals je zelf al aangeeft is 3 bar niet lekker qua rijden en 2.8 nog wel. Met andere woorden, als ik het verhaal zo lees is 2.8 met jouw combinatie zo'n beetje de maximale bandenspanning.
Temperatuur geen idee, vroeger op het circuit nooit echt mee bezig gehouden om die te meten, maar aan het einde van de dag zat de band altijd vol met gesmolten stukken rubber.
Iets dat met 50 graden nog lang niet zal gebeuren.
Laatst gewijzigd door fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”