Ervaringen Michelin Primacy4

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

De titel zegt het al, ik ben op zoek naar ervaringen met de Michelin Primacy 4 en dan bij voorbaat in de bredere maat mijn V90 staat op 255/40/19.
Ik heb op dit moment de PS4 die na 2 seizoenen op het laagste punt 3.5mm en het hoogste net onder de 5mm.
Die PS4 bevallen erg goed maar zijn stevig aan de prijs voor een band die het maar 2 seizoenen vol houdt want die 3.5mm is op 1mm na exit bij mij.
Ik wil eigenlijk gewoon Michelin houden juist omdat de 60 en 90 het beste gedijen bij dit merk gezien de trilling die andere merken veroorzaken.
Dus iemand die de Primacy 4 onder de auto heeft
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Weliswaar in een kleinere maat (225/50/17), maar de ervaring is goed. Zijn stiller dan de Conti’s en Bridgestones die ik op m’n vorige V60 had en als we het over grip hebben heb ik niet het gevoel dat ze minder zijn.

Qua duurzaamheid durf ik niet te zeggen of ze veel beter zullen zijn dan je PS4, want na 1 seizoen zitten ze bij mij op rond de 5mm en dan hebben we het over rond de 20dkm, verwacht dus dat de koek bij 40dkm wel op zal zijn.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dank voor de feedback.
Dan zou ik voor de duurzaamheid niet over hoeven gaan naar de Primacy.
Met hangen en wurgen zou ik er een derde seizoen mee kunnen doen, 1.6mm is het minimum maar rond de 3mm begint het bij mij te kriebelen.
Een band met 3mm op een weg met spoorvorming kan spannend zijn.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
JDA
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23.12.2020 - 21:32

Ik heb de voorbije jaren met de primacy 4 gereden en wou nu ps4 kopen. Met de primacy's deed ik ongeveer 30000km.
V90 t5 bi-fuel 2018 / V40 t3 2016 / ex V60 d3 2012
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Fijne, stille banden (zeker met de VO-codering), maar wel jammer dat ze gloednieuw slechts 6mm profiel hebben. Michelin verdedigt dit door te beweren dat ze zo slijtvast zijn dat ze even lang meegaan als banden met 8mm.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Die 30k gaat mij dus ook lukken met de PS4 en meer dan dat, dus dat is geen reden om over te stappen.
Exact KJ, dat is dus ook de reden dat ik verder kijk, vind ze erg aan de prijs en die 6mm is ook een dingetje.
Maar het onderstel van de V90 is erg gevoelig voor het type band ivm trilling en Michelin schijnt dit erg goed te kunnen opvangen vanwege compount en andere zaken.
Mijn 2e keus zou Goodyear zijn, Eagle F1 AS5 die 4 tientjes goedkoper is maar mocht die wel gaan trillen dan zeggen mij die 4 tientjes per band helemaal niets.
En die Michelins zijn wel erg goed en veilig in alle weersomstandigheden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Lijkt al met al ook iets te maken te hebben met “wie mooi wil zijn . . . . . . “, want fraai is het wel dat grote lichtmetaal met die brede sloffen.
Of het écht nuttig is tov normalere maten is de vraag. Ja je hebt meer contactoppervlak met de weg, maar de druk per oppervlakte-eenheid is natuurlijk evenredig minder, daarnaast is het onder natte omstandigheden zeker niet beter, laat staan bij sneeuw.
Sowieso is de gevoeligheid voor slechte wegdekken groter. Daarnaast is het grote platte rubber overwegend bedoeld om bij auto’s met veel vermogen dat vermogen ook goed op de weg te kunnen krijgen, en bestaat het loopvlak dus uit wat zachter/kleveriger rubber dat dan weer wat minder slijtvast is.
Dat fabrikanten vervolgens het profiel bij nieuwe banden terugbrengen van dik 8 naar bv 6 (waarmee je dus van te benutten 6 naar 4 gaat - 33% minder!), tja daar denk ik zeker iets van.
Ik prijs mijzelf dus maar gelukkig (hoewel ik liefst eigenlijk 17” Tethys of Orestes zou hebben) met 16” velgen met 205/55, €250 nieuw (Hankook, prima testresultaten) rondom gemonteerd, en gaan tussen de 60 en 80k km mee, en heerlijk comfortabel, lijkt wel een Citroën.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja de V90 is 10 jaar jonger en omdat dit een D5 AWD is heeft hij ook navenant remmerij nodig en heeft met 345mm remschijven minimaal 245/45/18 nodig, kleiner past ook niet omdat de remschijf er niet in past.
Dat is net even iets anders dan de V70, remt en rijdt ook heel anders.
Ik blijf bij Michelin het is alleen even de vraag of het weer de PS4 word of de Primacy4, nu ik hoor dat de laatste ook met 30k aan de 2mm zit zal het wederom PS4 worden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Remmerij had ik idd niet aan gedacht😊.
Blijf dat verhaal van die trillingen die bij het ene merk wel, en het andere niet voorkomen, vreemd vinden. Gaat er bij mij maar moeilijk in dat andere gerenommeerde merken niet een ronde gebalanceerde band van dat formaat kunnen maken. Tegenwoordig zou je met die geavanceerde balanceerapparatuur toch verwachten dat eenmaal goed gebalanceerd het op de auto ook goed zou moeten gaan.
Bestaat er geen apparatuur die eventuele trillingen in het/een wiel kan meten wanneer het gemonteerd zit?
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik weet dat je er geen voorstander van bent Tom, maar kijk ook eens naar de CC+ van Michelin. Die heeft volgens mij wel 8,5mm en na 30K onder de V60 D6 (ook zwaar en veel vermogen) had ik nog 5 mm over.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mja, mja....ik ben wintersporter en zit vast aan dubbele sets.
Sterker nog, ik zou vandaag naar Fiss rijden en ik heb beelden gezien van Z Duitsland waar een shitload aan sneeuw is gevallen.
Daar doe ik dan niet zoveel met de CC.
Ik ga er nog even over nadenken, ik merkte gister ook dat mijn Dunlop WD5 winterset lawaai begint te maken
Mijn bandenboer is groot voorstander van Michelin, Goodyear en Nokian.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je kunt met de CC+ nog steeds je winterset aanhouden :-). Voor mij geen Nokian meer i.i.g. Heb ze nu onder de XC (WR SUV 3 of zoiets) liggen: geen grip (mega onderstuur) en heel veel lawaai.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Is die primacy 8mm bij aankoop of inmiddels ook naar de 6mm gezakt?
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik vond de Michelin Primacy onder mijn C70 erg snel cuppen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Tja voor de winterbanden hier Michelin Alpine 6 en moet zeggen dat ze qua geluid en comfort ook goed scoren wat mij betreft. Hoe het met de rijeigenschappen op sneeuw zit, geen idee aangezien het afgelopen jaar hier niks is gevallen en wintersport er ook niet in heeft gezeten.

Om het gevoeligheid voor trillingen stukje maar even aan te halen of beide sets niks van te merken, wel wat mee balanceer lood dan ik gewend was op een paar banden, maar ja of dat velg of band is???

Duurzaamheid lijken de winterbanden het gelijk te doen aan de zomerbanden.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

De Michelin Primacy ervaar ik bij 18" als een stabiele, comfortabele band. Weinig lawaai. Zeer geschikt voor een reiswagen.
Onlangs heb ik een set Continental zomerbanden aangeschaft. Deze worden ook afgeleverd met iets meer dan 6 mm profiel. Dus vanwege de 6 mm hoef je niet uit te wijken naar een ander merk.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja dan blijft er 1 merk over en dat is dan Michelin.
En denk dat ook de PS4 met Volvo codering, wat goed is moet je goed laten.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27001
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb als zomerset ook de PS4 met Volvo codering, bevalt prima.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Bas73
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 19.01.2013 - 21:44

Hier ongeveer 250.000 km ervaring met Michelin Primacy's 3 en 4, zowel op een S60 (17") als op een BMW 1-serie (16"). Voor mij de ideale band: stil, zuinig, trillingsvrij (ook wanneer bijna versleten), voldoende grip in de regen en een hele redelijke slijtage. Ik heb met de S60 één keer een uitstapje gemaakt naar Pilot Sports, maar tegenover meer lawaai en aanmerkelijk meer slijtage, ervaarde ik er eigenlijk geen voordelen van. Daarom daarna weer terug naar Privacy 4. Verschil in slijtage was bij mij 40k met de Politie Sports vs 60k met Primacy's.
• Volvo V60 D6 (2016)
• BMW 116i (2012)
• Volvo S60 2.4 (2001)
• Volvo V50 2.4 (2004)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Op het moment zit er bij mij op de 18"velgen Conti Eco Contact. Ben er best content mee. Maar als ze versleten zijn, gaat er toch weer tzt Michelin Primacy onder. Lijkt me stiller als Conti. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”