Banden met Extra Load, Marketing of niet?

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Als mijn auto een loadindex nodig heeft van minimaal 96.
En ik koop een band met loadindex 98, valt deze binnen de goedkeuring voor mijn auto.
Maar wat moet ik met de opmerking Extra load?
Is die benaming Extra Load bij banden producenten meer een marketing dingetje om de verkoop te stimuleren.
Of heeft dat een andere betekenis?
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

XL banden of reinforced zijn banden die dmv bijvoorbeeld extra staaldraad in de band versterkt zijn. Bij bestelwagens, grote aanhangers en caravans worden ze vaak gebruikt. Ik heb mij laten vertellen dat het bij bestelwagens ook een verplichting is voor de apk.
Voor de gemiddelde personenwagen is het geen verplichting. Ze zouden wat stugger zijn dan gewone banden.
Het is dus geen marketing verhaal.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Voor een zwaardere V60 (bv een D6) moet een band meer gewicht kunnen dragen, niet meer en niet minder.
Maar waarom zou je uberhaupt een te hoge loadindex overwegen? (goedkoper?)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Een band met een hogere loadindex als gespecificeerd mag altijd, lager niet. Hetzelfde geldt voor de snelheidsmarkering.

XL-banden zijn voor zwaardere voertuigen of wagens met veel vermogen. De zijwanden zijn versterkt en daarom wat harder/stugger.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Als je gaat kijken naar 235/45/18 banden dan hebben ze allemaal een loadindex van 98. Dus daar valt geen keuze in te maken.
Ik vroeg het me meer af of het een must is om Extra Load te hebben.
Ik rijd idd een V60 PIH en mijn Michelin CrossClimate + banden zijn dit jaar aan vervanging toe. Vandaar mijn vraag i.v.m. Het zoeken naar banden.

PS: ik ben wel erg tevreden over de Michelin banden maar ben niet afhankelijk van
een bepaald merk.

Dank voor alle reacties zo ver.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een D6 heeft een loadindex van 97
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Alleen is die niet echt gangbaar in de maat 235/45/18. Is voor zover ik kan zien of 94 of 98.

@V60 driver: hoeveel km's heb jij gedaan met de CC+?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dan zou ik 94 niet nemen
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

OGA244 schreef: 26.01.2021 - 16:24 een D6 heeft een loadindex van 97
Waar haal je dat vandaan?
EFFC4799-2627-4805-8C2C-BA62401A5917.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Gouwe schreef: 26.01.2021 - 18:01 @V60 driver: hoeveel km's heb jij gedaan met de CC+?
Ik moet nog eens kijken wat de profieldikte is?
Maar ze zijn aardig aan het cuppen en zitten nu op 40.000 km.
Ik heb het vermoeden dat ik ze bij 50K wel wil wisselen.
Nou ben ik nooit zo van het wachten tot de wettelijke limiet.
Meestal bij zo’n 3 mm houd ik het voor gezien.
En dan hangt het er ook nog vanaf of ik de zomer of winter in ga met dat profiel.
Richting de winter met een rit naar Oostenrijk vindt ik 4 mm mijn limiet.

Nogmaals hebben de CrossClimate + het altijd goed gedaan bij mij.
Ook in echt winterse omstandigheden. Misschien heb ik wel mazzel want zeul altijd sneeuwkettingen mee, maar heb die nog nooit gebruikt. Goddank.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

V60Driver schreef: 26.01.2021 - 23:44
OGA244 schreef: 26.01.2021 - 16:24 een D6 heeft een loadindex van 97
Waar haal je dat vandaan?

EFFC4799-2627-4805-8C2C-BA62401A5917.png
ze worden afgeleverd op 97, in de prijslijst staat ook steeds 97, vervanging moet dan ook 97 zijn.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ben misschien vroeg wakker, maar als er in het boekje staat "minimaal toelaatbare lastindex = 96", dan moeten er banden op met een minimaal toelaatbare lastindex van 96. Alles met 96 en hoger is dus goed. Zie ook opmerking A onder de tabel als de term "minimaal toelaatbaar" niet duidelijk is.
Als ze afgeleverd worden op 97 is dat prima, maar 96 mag ook. Gewoon kiezen wat voorhanden is, als het maar 96 of hoger is. De meeste banden in 235/45R18 zijn met loadindex 98, dus gewoon die nemen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Maar mocht je 'n loadindex als marketing zien ga gewoon eens 'n tijdje op 88 rijden om zelf uit te vinden waar het verschil zit
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V60Driver schreef: 26.01.2021 - 23:54
Gouwe schreef: 26.01.2021 - 18:01 @V60 driver: hoeveel km's heb jij gedaan met de CC+?
Ik moet nog eens kijken wat de profieldikte is?
Maar ze zijn aardig aan het cuppen en zitten nu op 40.000 km.
Ik heb het vermoeden dat ik ze bij 50K wel wil wisselen.
Nou ben ik nooit zo van het wachten tot de wettelijke limiet.
Meestal bij zo’n 3 mm houd ik het voor gezien.
En dan hangt het er ook nog vanaf of ik de zomer of winter in ga met dat profiel.
Richting de winter met een rit naar Oostenrijk vindt ik 4 mm mijn limiet.

Nogmaals hebben de CrossClimate + het altijd goed gedaan bij mij.
Ook in echt winterse omstandigheden. Misschien heb ik wel mazzel want zeul altijd sneeuwkettingen mee, maar heb die nog nooit gebruikt. Goddank.
Alles onder de 4mm is afkeur in Dld en Oostenrijk.
Hier is het wit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

De banden zijn HET contact met de weg, moeten een bepaald gewicht kunnen dragen, snelheid aankunnen etc etc.

Nu hebben de techneuten berekend wat het allemaal moet zijn, is er een typegoedkeuring op basis waarvan het kenteken is afgegeven, bepalen banden met de juiste index de rijeigenschappen etc.

Banden met te lage loadindex is bij constatering op de weg: Verbaal, stilzetten (opleggen maatregel) en een wok-melding. En dat alles voor uw veiligheid.
Wil je zo nodig een hogere loadindex: mijn zegen heb je maar het zal niet ten goede komen aan de rijeigenschappen, remvertraging en comfort. Maar te hoog is niet strafbaar, enkel......onverstandig?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Een hogere loadindex betekent een stuggere band omdat deze is berekend op meer belasting/gewicht. Dat komt het comfort niet ten goede. De loadindex die de fabrikant aangeeft zal zo optimaal mogelijk zijn; een balans tussen comfort en dat wat noodzakelijk is qua veiligheid.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik let er wel op dat bij nieuwe banden de loadindex gelijk of hoger is bij monteren.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

-KJ- schreef: 27.01.2021 - 10:01 Een hogere loadindex betekent een stuggere band omdat deze is berekend op meer belasting/gewicht. Dat komt het comfort niet ten goede. De loadindex die de fabrikant aangeeft zal zo optimaal mogelijk zijn; een balans tussen comfort en dat wat noodzakelijk is qua veiligheid.
Misschien dat het comfort er niet beter op wordt (als de gemiddelde rijder het al merkt), maar hij gaat er mogelijk wel strakker van sturen (minder beweging in de wang van de band). Voor een V60 D6 heb je geen keuzen. Loadindex 96 is er niet in de noodzakelijke maat. 94 is te weinig dus blijft alleen 98 over.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ferrari schreef: 26.01.2021 - 13:20 XL-banden zijn voor zwaardere voertuigen of wagens met veel vermogen. De zijwanden zijn versterkt en daarom wat harder/stugger.
Dank voor all jullie reacties/uitleg. Zie dat als ik naar andere bandenmaten ga kijken dat de opmerking Extra Load een extra keuze geeft.
Bij mijn bandenmaat (235/45/18) is alles (toevallig) Extra Load en vandaar mijn eerdere opmerking wat dit inhoud als er toch geen keuzemogelijkheid is.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”