Banden roteren bij servicebeurt?

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Hier een interessante opinie van Volvo over het roteren van de wielen/banden bij een servicebeurt.

Ik vraag dit jaarlijks bij de dealer om te doen. Waarom?
Omdat het mij een goed idee lijkt maar echt onderbouwen kan ik dat niet en ook dit artikel geeft daar een interessante kijk op.

SMB_77_007 Tire Rotation.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Het artikel geeft geen duidelijk antwoord. Ze zeggen eigenlijk dat wel en niet roteren allebei voordelen heeft. Wel roteren levert een wat langere levensduur op en niet roteren geeft op den duur wat betere rijeigenschappen. Waarbij Volvo een lichte voorkeur heeft voor niet roteren.

(Als mijn nieuwe auto er straks is, hoef ik er niet meer over na te denken, omdat de XC40 P8 voor en achter verschillende bandenmaten heeft. :-) )
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Altijd gedacht dat voor/achter roteren beter was ivm gelijkmatige slijtage. Waarom? Omdat de dealer dit ooit zei...
In de praktijk versleet ik op de 945 meer banden voor dan achter. Waarschijnlijk ook logisch. Hoewel deze vaak tegen teveel negatief camber aan stonden.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik roteerde vaak voor-achter bij de zomer-winter wissel.
Dit met name om cupped te verminderen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27003
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Marcnij schreef: 09.04.2021 - 12:44 Ik roteerde vaak voor-achter bij de zomer-winter wissel.
Dit met name om cupped te verminderen.
Zo doe ik het ook al jaren en bevalt prima.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Er zijn ook banden die alleen een outside kennen en dus geen rolrichting.
Is het niet zo dat de banden op de rechter zijde van de auto sneller slijt?
Dit type zou je dus ook op de verschillende zijdes uitwisselen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

En dan heb je ook nog de TPMS sensoren indien aanwezig. Als je gaat roteren zal je die toch ook weer moeten inlezen lijkt me.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat doen ze op onze auto's dmv de abs sensor.
Spanning controleren, op kalibreren drukken en het is voorelkaar.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Hier ook bij het wisselen van zomer naar winter de wielen telkens van voor naar achter en vice versa. Niet kruiselings, want één rolrichting. Bij de C70 geen winterbandenset (vier-seizoenenbanden), te lui geweest en niet gewisseld en nu gecupte achterbanden na 35 dkm....
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ik wissel ook steeds kruislings (als het kan met 'outside'), en anders voor naar achter (rijrichting) vanwege gelijkmatige slijtage en om cuppen te voorkomen.
Iemand zei eens dat ivm de vele rotondes rechts-voor meer zou slijten, maar dat heb ik zelf nooit echt zo ervaren,.......
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

V60Driver schreef: 09.04.2021 - 10:32 Hier een interessante opinie van Volvo over het roteren van de wielen/banden bij een servicebeurt.

Ik vraag dit jaarlijks bij de dealer om te doen. Waarom?
Omdat het mij een goed idee lijkt maar echt onderbouwen kan ik dat niet en ook dit artikel geeft daar een interessante kijk op.


SMB_77_007 Tire Rotation.pdf
Goed idee. Ik doe het zelfs om de 10.000km. De wissel van voor naar achter en niet kruislings. Enerzijds om het cuppen tegen te gaan en anderzijds een gelijkmatige slijtage te krijgen. Ik kien het altijd zo uit dat ik bij een ronde km stand(10.000/20.000 etc.) de wissel doe. Lukt niet altijd maar over het algemeen komt dat goed.
Destijds bij de Mondeo dat advies gekregen en sindsdien doe ik dat braaf. Bevalt me uitstekend. O ja, ik heb de ruimte en de gereedschappen om het thuus op de Dam te doen.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Detail uit het instructieboekje van mijn XC90 MY 2016
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Pieterxc90 schreef: 14.04.2021 - 15:11 Detail uit het instructieboekje van mijn XC90 MY 2016
Kiek eens an..... En ik heb niet eens een XC90 toch is het blijkbaar een acceptabele move.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ha, zoals ik het al jaren doe.
Compleet setje nieuw en die word dan in een seizoen of 4 afgeschreven.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

diesel01 schreef: 15.04.2021 - 11:10 Ha, zoals ik het al jaren doe.
Compleet setje nieuw en die word dan in een seizoen of 4 afgeschreven.
Seizoen of 4 dus zeg maar 2 jaar, of jaar of 4?
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

vaak 4 jaar Han, 15k per seizoen.
De pilotsport4 gaat iets sneller dan het winterrubber, sinds afgelopen zaterdag voor de 2e x op zomerbanden.
Ik had ze gewisseld maar ineens toch weer winter met witte straten en dus weer terug naar winter, ga er nu van uit dat het wisselen weer in november gaat gebeuren.
Ik heb dan de PS 4 op en kan nog net 1 seizoen met de huidige winterset naar Oostenrijk en die is dan ook einde op 4mm.
De Dunlop 5WD doen het erg goed op de V90, stukken goedkoper dan vergelijkbaar Michelin en dus gaat dat ook weer mijn keus zijn voor nieuw.
Voor de zomer toch maar PS4 mochten ze er aan toe zijn.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

diesel01 schreef: 15.04.2021 - 13:37 vaak 4 jaar Han, 15k per seizoen.
De pilotsport4 gaat iets sneller dan het winterrubber, sinds afgelopen zaterdag voor de 2e x op zomerbanden.
Ik had ze gewisseld maar ineens toch weer winter met witte straten en dus weer terug naar winter, ga er nu van uit dat het wisselen weer in november gaat gebeuren.
Ik heb dan de PS 4 op en kan nog net 1 seizoen met de huidige winterset naar Oostenrijk en die is dan ook einde op 4mm.
De Dunlop 5WD doen het erg goed op de V90, stukken goedkoper dan vergelijkbaar Michelin en dus gaat dat ook weer mijn keus zijn voor nieuw.
Voor de zomer toch maar PS4 mochten ze er aan toe zijn.
Op de V90 van Pirelli naar Vredestein overgestapt. Dus gerelateerd aan dit Topic alle 4 ineens. Zo ook met de winterbanden die nu alle 4 vervangen zouden moeten worden. De Pirelli's hielden het net 40K vol. De Vredesteins houden het al langer vol. Dus tevreden daarover en daarom liggen ze nu ook op de V70. Vredestein Ultrac Satin. Ook met deze auto zal ik om de 10K km gaan wisselen. Alleen de administratie zal wat lastiger worden vrees ik maar kwestie van goed bijhouden.

@Topic starter; ik hoop niet dat ik jouw topic teveel 'vervuild' heb.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Eddieh
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 24.01.2021 - 17:04
Locatie: Den Haag

Ik doe altijd de beste banden achter. Dan hoef je ook maar steeds 2 nieuwe banden aan te schaffen.

Achterbanden zijn gevoeliger voor gripverlies.
Indien het profiel van twee banden zodanig versleten is dan dienen deze banden vervangen te worden door twee dezelfde of vergelijkbare banden. Het merk hoeft niet identiek te zijn, maar de kenmerken van de band wel. Wij adviseren om de nieuwe banden achter te monteren. Dit advies wordt gegeven omdat het, voornamelijk in noodsituaties, veiliger is. Stel er moet plots een obstakel ontweken worden dan is de achteras het meest ‘belast’ en gevoelig voor gripverlies. Gripverlies op de voorbanden is door de bestuurder beter onder controle te houden door middel van het stuurgedrag. Gripverlies op de achterbanden is vrijwel niet onder controle te houden en dient dus gecreëerd te worden door de beste banden.

De meningen over waar de beste banden gemonteerd moeten worden lopen nogal uiteen, omdat er bij montage van de beste banden op de achteras wat prestaties verminderen. Denk hierbij aan de weerstand tegen aquaplaning en remmen/sturen op nat wegdek in auto’s zonder ESP. Echter zijn dit soort problemen veel makkelijker te stabiliseren dan wanneer de grip van de achterbanden verloren gaat. Dit is veel verrassender en bijzonder gevaarlijk.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Eddieh schreef: 15.04.2021 - 15:06 Ik doe altijd de beste banden achter. Dan hoef je ook maar steeds 2 nieuwe banden aan te schaffen.

Achterbanden zijn gevoeliger voor gripverlies.
Indien het profiel van twee banden zodanig versleten is dan dienen deze banden vervangen te worden door twee dezelfde of vergelijkbare banden. Het merk hoeft niet identiek te zijn, maar de kenmerken van de band wel. Wij adviseren om de nieuwe banden achter te monteren. Dit advies wordt gegeven omdat het, voornamelijk in noodsituaties, veiliger is. Stel er moet plots een obstakel ontweken worden dan is de achteras het meest ‘belast’ en gevoelig voor gripverlies. Gripverlies op de voorbanden is door de bestuurder beter onder controle te houden door middel van het stuurgedrag. Gripverlies op de achterbanden is vrijwel niet onder controle te houden en dient dus gecreëerd te worden door de beste banden.

De meningen over waar de beste banden gemonteerd moeten worden lopen nogal uiteen, omdat er bij montage van de beste banden op de achteras wat prestaties verminderen. Denk hierbij aan de weerstand tegen aquaplaning en remmen/sturen op nat wegdek in auto’s zonder ESP. Echter zijn dit soort problemen veel makkelijker te stabiliseren dan wanneer de grip van de achterbanden verloren gaat. Dit is veel verrassender en bijzonder gevaarlijk.
Dat kun je doen.
Mijn zomerbanden gaan er met 3mm af en winterbanden met 4mm tenzij die winterbanden uitsluitend in NL gereden worden dan is het ook 3mm.
In de winterlanden om ons heen is het bij 4mm over met de wintereigenschappen en dus houdt ik dat aan als diepte.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Bij een zomer voor winterbanden wissel zet ik degenen die het seizoen achter hebben gezeten voor erop en dan in de lente doe ik hetzelfde met de volgende wissel.
Zo slijten alle 4 de banden zoveel mogelijk gelijkmatig.
Het enige nadeel is dat je altijd 4 banden moet kopen, maar ik vind het voordeel van 4 dezelfde banden / types onder de auto belangrijker.
Een ander voordeel is dat al je banden altijd van dezelfde leeftijd zijn en nooit ouder dan een jaar of 4.

Zomerbanden gaan er rond de 2,5 / 3 mm af.
Winterbanden rijdt ik meestal gewoon in de zomer af zodra ze onder de 4 mm zitten aan het einde van het winterseizoen.

Zomers rijdt ik op alle auto's met nieuwe Hankook.
De winterbanden verschillen meestal qua merk, dat is afhankelijk van wat ik voor setje vind tweedehands. Daar is meestal wel veel keuze i.v.m. lease rijders die van hun set af willen bijvoorbeeld.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”