Voor nieuwe (originele) Volvo velgen bekijk ik de opties voor de beste banden & donkere bouten. Advies is zeer welkom.
Banden: Volvo advies bandenmaat is:
19" Ixion: 255/50 R19
https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 82742/2013
20" Cratus: 255/45 R20 105 V (Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico)
https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 82679/2013
Het voornemen is om de 20" Cratus in NL te gebruiken, met zomerbanden of all-season banden. En de 19" Ixion met winterbanden.
Vraag 1: Welke combinaties van zomer/winter/all-season banden is te adviseren (nu all-season banden op 19" Ixion, kan worden aangepast als vernieuwing nodig is).
Vraag 2: Welke banden, de Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico, zoals op de website van Volvo, of zijn er andere banden die aangeraden worden?
Uitleg over banden vond ik nuttig, zie: https://www.michelin.nl/auto/advies/bas ... u-een-band
Gecombineerd met belastingindex, zie https://www.bandenthuis.nl/bandenadvies ... en-banden/
Bouten: Volvo biedt een aantal accessoires:
Wieldopset: ijzerembleem is nu als accessoire verkrijgbaar.
https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 82697/2013
Wielbouten van chroom
Wielboutenset, chroom (set van tien stuks.) - 31373474
Afsluitbare wielbout
Wielboutdop voor afsluitbare wielbout (set van vier st. + pincet)
Tech Grey matt - 31664348
Silver - 31664349
Chroomkleurig - 31439229
https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 82698/2013
Vraag 3: Het lijkt me mooi om de sets onderscheidend te maken. Ik weet niet of afsluitbare wielbouten echt noodzakelijk is, of bij aankoop nieuwe bouten maar meteen doen?
Vraag 4: Daarnaast zouden donkere wielbouten (bijv. in Tech Grey matt) passen, dus als optie naast de Wielbouten van chroom, ipv dopjes. Zijn donkere bouten beschikbaar of is het mogelijk deze te laten spuiten?
Uitgesproken meningen worden ook gewaardeerd!
Banden & Bouten XC90
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4774
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik probeer je vragen te beantwoorden:
1. Veel bandenboeren raden all season banden af onder een SUV i.v.m. cuppen vanwege het specifieke profiel i.c.m. het hoge gewicht. Mijn ervaring met de Cross Climate SUV op mijn XC90 gen 2, is dat ze na 45K rondom versleten zijn, de Pirelli's ( Scorpion All Season SF2) die ik er daarna op het gelegd houden het achter nu 60K vol en voor denk ik nog een 10K? Kortom, doe de wielen regelmatig wisselen om cuppen op de achteras te voorkomen. Kijk eens op de website tyrereviews.co.uk. Echt heel nuttige info met vergelijkingen tussen banden en daarin kun je vooral ook kijken naar wat voor jou belangrijke eigenschappen zijn. Voor mij zijn dat in willekeurige volgorde: slijtage (hoe lang gaat een band mee en dus wat is de prijs per km), geluid, remweg bij droog en nat, rolweerstand. Voor mij zijn zaken als aquaplanning en hoe snel ik over een circuit kan gewoon niet belangrijk. All season banden zijn ook in 20 inch uitvoering leverbaar.
2. Zie de website die ik hiervoor noemde.
3. Ik snap je vraag niet. Wat heeft afsluitbare wielbouten te maken met onderscheidend maken te maken? Ik zou me zelf niet druk maken over diefstal, de kans is nagenoeg nul, maar als het jou een gerust gevoel geeft, doen. Moet je alleen niet de "sleutel" in je auto laten liggen denk ik dan.
4. Die vraag snap ik ook niet. Waarom niet gewoon de standaard bouten met een tech grey matt dopje erop (heb ik ook) ? De rest van de bout zie je toch niet.
En verder zou ik me afvragen waarom je twee sets velgen wil hebben? Waarom niet gewoon 1 set met all season? Zie ook weer de gegeven website, de all season banden met het 3PMSF symbool doen in normale omstandigheden echt niet veel onder voor een winterband. Mijn mening is dat de verschillen marginaal zijn (anderen hier hebben daar een heel andere mening over) en dat het veel belangrijker is dat je je gedrag aan de omstandigheden moet aanpassen. Net als dat je omdat men ABS en auto braking aan boord heeft hele volksstammen ziet bumperkleven.....
Voldoende uitgesproken mening zo?
1. Veel bandenboeren raden all season banden af onder een SUV i.v.m. cuppen vanwege het specifieke profiel i.c.m. het hoge gewicht. Mijn ervaring met de Cross Climate SUV op mijn XC90 gen 2, is dat ze na 45K rondom versleten zijn, de Pirelli's ( Scorpion All Season SF2) die ik er daarna op het gelegd houden het achter nu 60K vol en voor denk ik nog een 10K? Kortom, doe de wielen regelmatig wisselen om cuppen op de achteras te voorkomen. Kijk eens op de website tyrereviews.co.uk. Echt heel nuttige info met vergelijkingen tussen banden en daarin kun je vooral ook kijken naar wat voor jou belangrijke eigenschappen zijn. Voor mij zijn dat in willekeurige volgorde: slijtage (hoe lang gaat een band mee en dus wat is de prijs per km), geluid, remweg bij droog en nat, rolweerstand. Voor mij zijn zaken als aquaplanning en hoe snel ik over een circuit kan gewoon niet belangrijk. All season banden zijn ook in 20 inch uitvoering leverbaar.
2. Zie de website die ik hiervoor noemde.
3. Ik snap je vraag niet. Wat heeft afsluitbare wielbouten te maken met onderscheidend maken te maken? Ik zou me zelf niet druk maken over diefstal, de kans is nagenoeg nul, maar als het jou een gerust gevoel geeft, doen. Moet je alleen niet de "sleutel" in je auto laten liggen denk ik dan.
4. Die vraag snap ik ook niet. Waarom niet gewoon de standaard bouten met een tech grey matt dopje erop (heb ik ook) ? De rest van de bout zie je toch niet.
En verder zou ik me afvragen waarom je twee sets velgen wil hebben? Waarom niet gewoon 1 set met all season? Zie ook weer de gegeven website, de all season banden met het 3PMSF symbool doen in normale omstandigheden echt niet veel onder voor een winterband. Mijn mening is dat de verschillen marginaal zijn (anderen hier hebben daar een heel andere mening over) en dat het veel belangrijker is dat je je gedrag aan de omstandigheden moet aanpassen. Net als dat je omdat men ABS en auto braking aan boord heeft hele volksstammen ziet bumperkleven.....
Voldoende uitgesproken mening zo?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28016
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Als je voor winterbanden gaat zou ik voor een set zomerbanden gaan en geen all season.
Anders heb je het "dubbelop" want een huidige all season band doet weinig meer onder voor een winterband.
Qua bouten zou ik voor een set normale gaan.
Slotbouten geven vroeg of laat ellende en flauw gezegd is dit model XC90 "zo oud" dat men daar niet snel meer de velgen vanaf zal halen.
Anders heb je het "dubbelop" want een huidige all season band doet weinig meer onder voor een winterband.
Qua bouten zou ik voor een set normale gaan.
Slotbouten geven vroeg of laat ellende en flauw gezegd is dit model XC90 "zo oud" dat men daar niet snel meer de velgen vanaf zal halen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24.04.2019 - 21:54
Dank. Problemen door cuppen (ongelijke slijtage) had ik nog niet als aandachtspunt. Geeft extra reden om te kiezen voor kwaliteit.Gouwe schreef: ↑25.05.2024 - 09:12 Ik probeer je vragen te beantwoorden:
1. Veel bandenboeren raden all season banden af onder een SUV i.v.m. cuppen vanwege het specifieke profiel i.c.m. het hoge gewicht. Mijn ervaring met de Cross Climate SUV op mijn XC90 gen 2, is dat ze na 45K rondom versleten zijn, de Pirelli's ( Scorpion All Season SF2) die ik er daarna op het gelegd houden het achter nu 60K vol en voor denk ik nog een 10K? Kortom, doe de wielen regelmatig wisselen om cuppen op de achteras te voorkomen. Kijk eens op de website tyrereviews.co.uk. Echt heel nuttige info met vergelijkingen tussen banden en daarin kun je vooral ook kijken naar wat voor jou belangrijke eigenschappen zijn. Voor mij zijn dat in willekeurige volgorde: slijtage (hoe lang gaat een band mee en dus wat is de prijs per km), geluid, remweg bij droog en nat, rolweerstand. Voor mij zijn zaken als aquaplanning en hoe snel ik over een circuit kan gewoon niet belangrijk. All season banden zijn ook in 20 inch uitvoering leverbaar.
2. Zie de website die ik hiervoor noemde.
3. Ik snap je vraag niet. Wat heeft afsluitbare wielbouten te maken met onderscheidend maken te maken? Ik zou me zelf niet druk maken over diefstal, de kans is nagenoeg nul, maar als het jou een gerust gevoel geeft, doen. Moet je alleen niet de "sleutel" in je auto laten liggen denk ik dan.
4. Die vraag snap ik ook niet. Waarom niet gewoon de standaard bouten met een tech grey matt dopje erop (heb ik ook) ? De rest van de bout zie je toch niet.
En verder zou ik me afvragen waarom je twee sets velgen wil hebben? Waarom niet gewoon 1 set met all season? Zie ook weer de gegeven website, de all season banden met het 3PMSF symbool doen in normale omstandigheden echt niet veel onder voor een winterband. Mijn mening is dat de verschillen marginaal zijn (anderen hier hebben daar een heel andere mening over) en dat het veel belangrijker is dat je je gedrag aan de omstandigheden moet aanpassen. Net als dat je omdat men ABS en auto braking aan boord heeft hele volksstammen ziet bumperkleven.....
Voldoende uitgesproken mening zo?
Interesante website, met zeer uitvoerige video's en duidelijke vergelijkingen. De belangrijke eigenschappen voor een band deel ik ook, vooral remweg / Wet Braking als een prioriteit.
Wielbouten; ik dacht aan een set donker en een set licht.
Een set met all season is inderdaad de huidige situatie, maar voor winter(sport) overweeg ik winterbanden.
Thanks.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24.04.2019 - 21:54
Duidelijk, dan lijkt een set winterbanden en set zomerbanden de meest logische combinatie, te wisselen bij beurt & apk.fredhead schreef: ↑25.05.2024 - 09:56 Als je voor winterbanden gaat zou ik voor een set zomerbanden gaan en geen all season.
Anders heb je het "dubbelop" want een huidige all season band doet weinig meer onder voor een winterband.
Qua bouten zou ik voor een set normale gaan.
Slotbouten geven vroeg of laat ellende en flauw gezegd is dit model XC90 "zo oud" dat men daar niet snel meer de velgen vanaf zal halen.
Bouten, eveneens helder. Kans op diefstal icm leeftijd; je hebt gelijk. De moeite vs. prijs is niet echt in verhouding (gelukkig). Ik verbaas me wel over auto's waarvan sturen, spiegels of zelfs deuren worden gestolen (https://www.ad.nl/auto/duitse-toerist-r ... ~ab482ae1/)
Dank!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24.04.2019 - 21:54
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24.04.2019 - 21:54
Qua bandenmerken & type;
Winter: ?
Misschien:
- All-season: Pirelli Scorpion All Season SF2 - https://www.tyrereviews.com/Tyre/Pirell ... on-SF2.htm
- Zomer: Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico - https://www.tyrereviews.com/Tyre/Pirell ... etrico.htm
Winter: ?
Misschien:
- Pirelli Scorpion Winter - https://www.tyrereviews.com/Tyre/Pirell ... Winter.htm
- Pirelli Scorpion ICE plus SNOW - https://www.tyrereviews.com/Tyre/Pirell ... s-SNOW.htm
- Rogier64
- 4th Gear member
- Berichten: 961
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Het is al genoemd, als je voor 2 sets gaat neem je altijd 1 set zomerbanden en 1 set winterbanden. Heb je maar 1 set dan is een all-season band te overwegen. Op het forum zijn genoeg discussies te vinden over de voor- en nadelen van zomer/winter en all-season. Een all-season band is tegenwoordig bijna geen compromis meer te noemen. Prima in de zomer en prima in de winter, zeker in Nederland, maar all-season kan (net) niet tippen aan een zomerband in een warme zomer en een winterband in de wintersneeuw.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998