Volvotune en de 2.4 140 pk

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Gisteren om 11 uur met Obbe afgesproken. Ontvangen in een nette ruimte door de vrouw van Obbe. Je wordt rijkelijk voorzien van dranken en spijzen en de sfeer is erg gemoedelijk. Obbe is een zeer enthousiaste en gepassioneerde tuner. Dat werkt altijd aanstekelijk. Redelijk spannend aangezien het de eerste keer was dat hij een 2.4 benzine zou gaan tunen. De lastigheid is dat je echt op de computer moet solderen om hem uit te lezen en weer andere soldeerverbindingen moet maken om hem te schrijven. Ook moet je de behuizing flink verhitten om bij de denso te komen. Ik heb een leuke blik gehad bij Obbe in de keuken. Sowieso een leuke plek, volvotune, gs-flush en volvoservice.eu in een pand. Er stonden wat mooie exemplaren bij elkaar. Mooie originele 850 T5-R ook, paar mooie v70's en een dikke S80. Allemaal aardige mensen met een volvo-afwijking, dus genoeg om over te kletsen.

Afbeelding

Na een aantal uren proberen en een testrit wist ik genoeg. De volvo is wakker geworden. De 5 cilinder is met zijn 140 pk heerlijk soepel, maar ook wel erg mak. De wegligging van de v50 is zo goed dat hij best wat extra vermogen mag hebben. Officieel zou ik nu 178 pk en 240 nm moeten hebben. Dat maakt hem geen racemonster, maar vanochtend vroeg heb ik de mooie zuid-Limburgse wegen even onveilig gemaakt. Wat een verschil, je kunt nu echt sportief en hoogtoerig met hem rijden. De auto klinkt fantastisch met zijn 5 cilinders en hij blijft lekker doortrekken. Hij is een stuk sportiever te berijden terwijl je hem ook nog steeds lekker schakel-lui kunt rijden.

Dus wanneer is tuning iets voor jou 2.4? Nou als je nooit boven de 3500 toeren komt dan moet je het vooral niet doen. Maar vind je het lekker om af en toe eens flink sportief te rijden dan is het absoluut een aanrader. Obbe bedankt!
Laatst gewijzigd door jtb81 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Lijkt wel reclame maar goed om te lezen dat jouw wensen op tuning gebied helemaal zijn vervuld.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Is niet als reclame bedoeld, ik dacht meer advies te geven aan mensen die twijfelen over tuning van dit motorblok. Ik heb geen aandelen volvotune en ik heb gisteren ook gewoon mogen afrekenen haha.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Leuk om te lezen dat obbe je goed heeft kunnen helpen. De 170pk versie reed idd pittiger dan de 140pk variant wat ik me kan herrineren, dus groot gelijk dat je het hebt laten doen. Ik dacht alleen dat het altijd via de obd kon, maar schijnbaar is het ouderwets handwerk bij dit model. Geniet van je pk's!
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Rijdt idd een stuk pittiger.
Ik heb het bij BSR laten doen, omdat ik simpel weg niet wil dat het stuur app. open gaat.
Niks ten nadele van Obbe, "but that's just me"
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Mijn V 50 is door Rica getuned, een wereld van vershil, het word een compleet ander gevoel en idd. lekker doortrekken maar ook lekker schakel lui rijden.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
white lines
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.05.2018 - 13:21

Afgelopen woensdag bij volvotune geweest, mijn 2001 Volvo s60, 140pk laten tunen naar 170pk. Eigenlijk is dit niet echt tunen, maar de electronische limiter eraf halen, zodat het een 170+pk versie wordt. Eerst wordt even auto aan laptop uitgelezen voor foutcodes, ging erg makkelijk, tunen zelf hoeft aan de hardware niets te gebeuren, gewoon via laptop, meteen goed zonder foutcodes. Auto rijdt nu veel soepeler, ook gewoon als je normaal rijdt in de stad, bij flink gas erop is het verschil zeer goed merkbaar, auto kan nu na 300.000km eindelijk doen waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld was. Ik zou dit zeker aanraden voor iedereen die nog twijfels heeft.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

motormanagement aanpassen werkt meestal in voordeel van motor en gebruiker. Veel plezier met de 170Pk uitvoering
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”