roetfilter wel of niet doorboren 2.4d v70??

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Verkort:
Wat moet gebeuren is EGR dicht, Roetfilter los en leeg halen/doorboren of whatever en aanpassingen in de software. Hele regeneratieproces moet weggeschreven en nog het één en ander omdat je anders storingen of foutmeldingen krijgt.

En dat alles tijdens één en dezelfde behandeling!

Mocht dat allemaal niet goed gebeuren ga je bij de keuring nat en dan......afkeur, nieuw roetfilter (quanta Costa zo'n ding?) en naar de dealer om geheel nieuwe software in te laden. Voorwaar ik zeg u, dan ben je zo maar 2 mille verder,
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Sommige plannen zijn risicovol en iedereen kiest zelf het risico dat aanvaardbaar is en maakt aan de hand daarvan de keuze.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Enne Volvotune is verhuisd naar Elst bij Arnhem. Scheelt ook weer. ;)
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

pfft wat een topic
@lint had wel een beetje gelijk een godsdienstig topic
een vraag werd direct neer gesabeld door 2 farizeeërs
die nog nooit iets gedaan hebben wat niet mag .....
ik zou de egr en het roetfilter zeker een "behandeling " geven

de roet uitstoot is er wel, maar ik heb een tijdje geleden een rapport gelezen waarin gesteld werd dat de roetpartikels uit het filter nog veel schadeljjker zijn dan "ouderwetse roetpartikels " de nieuweuitstoot is zo klein dat deze partikels in je bronchiën vastnestelen ze zijn schadelijker als grote partikels omdat grotere niet vastnestelen maar door het longslijm grotendeels weer worden uitgehoest
waarvan acte
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

evert65 schreef: de roet uitstoot is er wel, maar ik heb een tijdje geleden een rapport gelezen waarin gesteld werd dat de roetpartikels uit het filter nog veel schadeljjker zijn dan "ouderwetse roetpartikels " de nieuweuitstoot is zo klein dat deze partikels in je bronchiën vastnestelen ze zijn schadelijker als grote partikels omdat grotere niet vastnestelen maar door het longslijm grotendeels weer worden uitgehoest
waarvan acte
Dit is een al wat ouder verhaal en gaat specifiek over retrofitfilters. TNO heeft dat onderzocht en geen bewijzen gevonden die die verhalen ondersteunen. Feit is dat auto's met roetfilter tot 95% minder schadelijke roetdeeltjes uitstoten. Verwijder je de filter, dan ga je dus tot 2000% meer uitstoten.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Geus schreef: Feit is dat auto's met roetfilter tot 95% minder schadelijke roetdeeltjes uitstoten. Verwijder je de filter, dan ga je dus tot 2000% meer uitstoten.
Zo lang er nog geen containerschepen en mammoettankers met roetfilters zijn, zal dat beetje roet van ons wel meevallen.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb helemaal geen problemen met het roetfilter.
Tank regelmatig een buikje Ultimate diesel en laat hem afentoe gymastieken in Dld.
Ik heb geen vervuiling in het egr traject(laten controleren bij de dealer) en het verbruik...tja indien ik daar de centen niet meer voor zou hebben verkoop ik de auto en koop iets met een 4 cilinder.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Nomad schreef: Zo lang er nog geen containerschepen en mammoettankers met roetfilters zijn, zal dat beetje roet van ons wel meevallen.
Tamelijke drogreden om je Euro4 motor om te bouwen naar een Euro0. Volgens mij proberen we onderweg te zijn naar een wat schonere wereld, toch? Daarbij heb je te maken met nationale overheden en zaken die internationaal moeten worden geregeld, vooral omdat het economisch grote gevolgen kan hebben als je dat als land of zelfs EU eenzijdig gaat doen. Precies de reden waarom er ook nog geen accijns wordt geheven op vliegtuigbrandstof. Toch zijn er wel mooie initiatieven, vooral afkomstig van ondernemers met gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zie bijvoorbeeld: http://www.rvo.nl/sites/default/files/2 ... tschip.pdf.

Daarnaast is zoals gezegd roet vooral een lokaal probleem. Roet van een schip op zee zal voornamelijk neerslaan op zee en doet daar weinig kwaad.
Laatst gewijzigd door Geus op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

diesel01 schreef: Ik heb helemaal geen problemen met het roetfilter.
Tank regelmatig een buikje Ultimate diesel en laat hem afentoe gymastieken in Dld.
Ik heb geen vervuiling in het egr traject(laten controleren bij de dealer) en het verbruik...tja indien ik daar de centen niet meer voor zou hebben verkoop ik de auto en koop iets met een 4 cilinder.
Kijk, zo kan het ook, lekker rijden met je D5 en geen gezeur over roetfilters etc.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
anixie
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 06.02.2015 - 20:01

diesel01, wat is de km stand van jouw wagen nu ?
Zo nu en dan eens stevig doorgassen had ik ook al gelezen dat dat een prima methode was om de filter en EGR klep gelukkig te houden...
MY2015 Volvo V40 D4 Summum R-Design Caspian Blue Metallic
Rica modified
prwi
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

seville1977 schreef: volgens mij stelde ik een eenvoudige vraag??
of iemand ook weet of je roetfilter weg kunt laten schrijven,
en dan paar dagen later zelf deze te doorboren ef evt doorhalen dan leeghalen en weer keurig dicht maken?
of moet dit op het zelfde moment gebeuren?
en wat is de beste/mooiste manier om roefilter leeg te maken?

maar nu krijg ik allemaal geneuzel over mileu.
niet dat ik geen betere schonere wereld wil.
maar dit gezeur heb ik weinig zin in.
ik heb een volvo gekocht met een 5cil diesel!
dit omdat dit de betere motoren zijn.
ik wil nu een nog betere auto hebben.
dat is dus een d5 zonder egr en roetfilter,en sorry dat deze dan iets minder schone uitstoot heeft.

dus nog een keer,weet iemand ook of je roetfilter weg kunt laten schrijven,
en dan paar dagen later zelf deze te doorboren ef evt doorhalen dan leeghalen en weer keurig dicht maken?
of moet dit op het zelfde moment gebeuren?
en wat is de beste/mooiste manier om roefilter leeg te maken?
Van Vught tuning in Marum. Die zijn er goed in en doen er niet moeilijk over: http://www.vanvught-tuning.nl/
Audi A2 forum
V70 2.5T Geartronic MY04
C30 1.6D MY07
VW Polo 1.4TDI Bluemotion Executive Plus MY15
prwi
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

V70/2.4D/2003 schreef: Sneek.......

Die beste man in Marum ken ik niet. Voldoende Volvo-softwaredeskundig ben ik niet. Wat ik wel weet is dat V.A.G. staat voor iets heel anders dan Volvo. Hij zou bij mij gerust de remblokken mogen vervangen en de oliewissel doen, maar van de software van mijn auto blijft hij af. Als dat zo nodig wel moet gaan we naar de dealer en moet de ontevredenheid ten aanzien van 400 Nm en 185 PKzonodig verholpen worden gaan we een dagje naar VolvoTune.

Ik vrees met behoorlijk grote vreze dat in dit forum niemand is die je, ten aanzien van die meneer in Marum, verder ook maar iets zinnigs kan melden. Alles nog eens gelezen hebbende staat alles ook in dit topic wel weer vermeld.
Misschien moet je eerst eens op de site kijken. Serieuze bedoening. PS: er laten hier ook mensen hun automaatbak flushen door een tuning-cowboy.
Audi A2 forum
V70 2.5T Geartronic MY04
C30 1.6D MY07
VW Polo 1.4TDI Bluemotion Executive Plus MY15
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik ken de mensen achter VVT en die doen ook meer dan alleen VAG.
Voornamelijk echt serieus werk, zou ze wel vertrouwen maar het is nogal een pokke eind rijden en onderhoud kan ik prima zelf.

Wat betreft de roetfilter discussie, ook de af fabrieks filters zijn verre van heilig.
Extra diesel inspuiten om de boel flink heet te stoken en zo alle verzamelde roet in 1 keer te verbranden.
Staan genoeg onderzoeken dat roet uit een roetfilter op weer een hele andere manier gevaarlijk is, voornamelijk omdat deze deeltjes zo smerig klein zijn.
Maak je het regenereren niet af verdwijnt er diesel in je olie. Oplossing voor dit is een extra rondje om maken zodat de regeneratie af kan worden gemaakt, maar dat is ook weer niet goed voor het milieu.
Met filter is het verbruik ook nog eens significant hoger en ook daar gaan we weer met het milieu.

Nee, ik ben niet tegen roetfilters maar ik zie wel dat er nog veel te ontwikkelen valt op dit gebied.

Nu las ik gisteren al ergens dat Volvo geen dieselmotoren meer gaat ontwikkelen, dus binnenkort zijn we van deze problematiek af.

Ook mijn auto ademt een stukje vrijer.
Voor het motorblok een stuk beter en zoals hierboven te lezen staan er in mijn ogen genoeg redenen voor om deze keuze te beargumenteren.

En het stukje van het mag niet; neem eens contact met Obbe op. Die heeft namelijk een brief vanuit de RDW dat het wél toe is gestaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

anixie schreef: diesel01, wat is de km stand van jouw wagen nu ?
Zo nu en dan eens stevig doorgassen had ik ook al gelezen dat dat een prima methode was om de filter en EGR klep gelukkig te houden...
109k.
Merk echt verschil wanneer ik terug kom uit Dld...loopt mooi rond, pakt vlotter op en is overall stiller.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

dat merk ik ook na het 'doorgassen' - en dat komt met enige regelmaat voor :D

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Moraal van het verhaal: vaker even flink gasgeven en alle problemen zijn verholpen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Of een stuk met 'dezelfde toeren' in een lagere versnelling.....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

diesel01 schreef:
anixie schreef: diesel01, wat is de km stand van jouw wagen nu ?
Zo nu en dan eens stevig doorgassen had ik ook al gelezen dat dat een prima methode was om de filter en EGR klep gelukkig te houden...
109k.
Merk echt verschil wanneer ik terug kom uit Dld...loopt mooi rond, pakt vlotter op en is overall stiller.
Dat is een kilomerstand van natuurlijk "niets".
De roetfilter problemen komen later wel, zeker met onderhoud om de 30.000 kilometer.

Ook als we weer naar milieu gaan kijken is even doorrijden weer niet goed natuurlijk,

Doe dit niet om jou nu aan te vallen, maar als reactie naar wat er hier al voorbij is gekomen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6342
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

evert65 schreef: pfft wat een topic
@lint had wel een beetje gelijk een godsdienstig topic
een vraag werd direct neer gesabeld door 2 farizeeërs
Een kwalijke opmerking Evert.
Vind jij iedereen die de wet volgt een huichelaar?
Een rectificatie lijkt mij op zijn plaats.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
prwi
3rd Gear member
Berichten: 291
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

fredhead schreef: En het stukje van het mag niet; neem eens contact met Obbe op. Die heeft namelijk een brief vanuit de RDW dat het wél toe is gestaan.
Bedankt fredhead, zijn we eindelijk van die discussie af.
Audi A2 forum
V70 2.5T Geartronic MY04
C30 1.6D MY07
VW Polo 1.4TDI Bluemotion Executive Plus MY15
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”