[volvotune] Transformatie Volvo V70 T5 naar TD5

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Allereerst een korte voorgeschiedenis. Tuning van mijn V70 T5 (MY2005, standaard 260pk 350Nm) leek mij altijd een overbodige stap. Ik was bang dat ik na een opgevoerde T5 nooit meer een andere auto lekker zou vinden rijden.

Vrouwlief kreeg ondertussen een S40 2.0D (zonder DPF) en van deze is toen preventief de EGR klep softwarematig dicht gezet bij volvotune.nl. Naast de EGR is toen ook een chiptuning toegepast. De auto reed met 136 pk en 320Nm al erg goed, echter na de tuning was het alleen maar beter geworden. Overigens ook zuiniger, de laatste tank was ook de zuinigste van allemaal, 1:21 (!).

Het begon dus weer te kriebelen, misschien was het tunen van de T5 niet zo'n slecht idee (ook gezien de dikke caravan die onlangs was aangeschaft). Paar weken geleden de knoop doorgehakt en wederom een afspraak met volvotune gemaakt. Na de tuning mocht ik een korte proefrit maken waarna ik met een big smile terug kwam. De T5 heeft ineens diesel karakteristieken gekregen! Dat er nu ongeveer 300 paarden onder de motorkap trappelen is leuk maar de algemene "driveability" is veel beter geworden.

Voorheen voelde de motor totdat de turbo mee ging draaien onderin redelijk loom. Nu is dit turbo gat niet helemaal weg maar hij begint na de tuning veel sneller zijn werk te doen. Daarbij is het koppel nu ongeveer 400Nm, een verhoging die ook bijdraagt aan de souplesse. Voorbeeld, als ik vroeger voor een bocht naar de twee schakelde (met niet al te veel toeren), dan voelde na de bocht de motor redelijk tam . Op zo'n moment rijd je effectief met een ongeblazen 5 cylinder, de turbo doet dan niet of nauwelijks mee. Een 2.0D voelt dan al veel sneller, bij vergelijkbaar aantal toeren voelt een diesel veel meer bij de les. Na de tuning begint de T5 er onderin veel eerder aan te trekken. Dit zou zelfs nog beter worden als je een grotere (3' ipv 2.5') downpipe zou monteren (dan wel niet in combinatie met een race-kat). Volgens Obbe zou de software na deze upgrade niet gewijzigd hoeven te worden.

Al met al een prima upgrade voor een lage prijs, ik kan het iedereen aanbevelen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Ik kan me volledig aansluiten bij jouw verhaal, ook mijn T5 rijdt na een tune bij Volvotune precies zoals jij omschrijft. Heerlijk!
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
HarryK
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 26.12.2008 - 14:56
Locatie: Groningen

Is hij nou ook zuiniger geworden, net als de diesel?
V50 T5 Summum Flint Grey MY2005 220pk
V40 1.9D Dynamic Desert Wind Metallic MY2001 102pk gekieteld naar 130pk
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

HarryK schreef: Is hij nou ook zuiniger geworden, net als de diesel?
Yep, doet nu ongeveer 1 op 15 8-) .

Geintje, ik weet het nog niet. Ik heb de eco-tuning, dus wellicht kan ik een gunstig effect verwachten. Als dat zo zou zijn (ik moet eerst maar eens wat tankjes met de tuning rijden), dan zou dat mooi zijn. Kan me voorstellen dat het niet veel uitmaakt, of zelfs ongunstiger uitpakt. Je merkt dat hij sneller in de toeren klimt dus je moet moeite doen om rond de 2500 toeren weer te schakelen. Zal de topic wel updaten als ik goede verbruik gegevens heb.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
HarryK
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 26.12.2008 - 14:56
Locatie: Groningen

Ik ben benieuwd! De tuning van mijn V40 classic diesel heeft ook bij mij bijgedragen aan zuiniger rijden. Nu ik op zoek ben naar een V50 benzine vraag ik me af of dat bij benzine's ook zin heeft.
V50 T5 Summum Flint Grey MY2005 220pk
V40 1.9D Dynamic Desert Wind Metallic MY2001 102pk gekieteld naar 130pk
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Denk dat een eco-tuning bij benzine zeker zin kan hebben (bepaalde snelheid/toerental waarop ie wat zuiniger wordt afgesteld).
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Het zal waarschijnlijk wel zin hebben maar ik ga maar geen sommetje maken over hoeveel km de tuning kosten (ook al zijn ze niet hoog) er uit zijn :D.
Maar goed, als het zo zou zijn is het een prettige bijkomstigheid.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Nee volgens mij wordt de financiële kant van de eco-tuning alleen voor vriendinnen/echtgenotes gebruikt om de kosten te verantwoorden indien nodig, haha.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27680
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Niet helemaal :lol:
Ik heb er voor de grap ook eens een rekensommetje op los gelaten en Obbe z'n werk heeft zich bijna terug verdient als ik het goed heb onthouden.

Alhoewel, vorige week met trailer erachter, 36 graden en de airco vol aan het werk werd dat even teniet gedaan 8)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Als ik nou de auto gelijk bij aanschaf, nu 6 jaar geleden, had laten tunen dan had ik nu denk ik wel het geld eruit gehaald. Even rekenen, 170k (huidig) - 90 (start) = 80k gereden.
Ongeveer 1 op 10 gemiddeld, dus 8000 liter euro98 a 1.75 = 14.000 euro aan brandstof.
Stel hij doet nu 1 op 10,5, dat is 7620 liter = 13.333 euro aan brandstof, 667 euro minder aan brandstof.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”